cyfraki.pdf

(557 KB) Pobierz
054-062_TEST_CYFRAKOW.qxd
54
AKTUALNOŚCI >> TEMAT NUMERU >> HARDWARE >> SOFTWARE >> INTERNET >> PORADY >> MAGAZYN
HARDWARE
W ARTYKULE
55
Poradnik kupującego:
Wybieramy aparat cyfrowy
Fotografia cyfrowa to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się
gałęzi techniki
Utrwalić
56
CHIP-Tip:
POWER i ECONO:
Canon PowerShot A60
POWER: Pentax Optio 330GS
60
Dane techniczne i wyniki:
Szczegółowa prezentacja
najlepszych aparatów
wspomnienia
Już za kilka tygodni upragnione wakacje. Na liście przedwyjazdowych zakupów pojawił
się aparat fotograficzny. Wiele osób zastanawia się nad
zakupem „cyfraka”. Nasz test 26 urządzeń w cenie
do 2500 zł pomoże dokonać właściwego wyboru.
62
Dane techniczne i wyniki:
Prezentacja wszystkich
urządzeń
Procedura testowa:
Jak testowaliśmy aparaty
cyfrowe
Bartłomiej Bojarski
%
3 megapiksele w sam raz
Jaka matryca (liczba pikseli)
jest wystarczająca w aparacie cyfrowym?
3 mln
4 mln
33,9%
22,8%
14,7%
2 mln
9,9%
16,2%
< 2 mln
2,5%
> 5 mln
5 mln
Według opinii ankietowanych Czytelni-
ków już trzymegapikselowa matryca
CCD w aparacie cyfrowym zapewni
dobrą jakość i rozdzielczość zdjęć.
CHIP | CZERWIEC 2003
59147317.010.png 59147317.011.png
AKTUALNOŚCI >> TEMAT NUMERU >> HARDWARE >> SOFTWARE >> INTERNET >> PORADY >> MAGAZYN
55
HARDWARE
Test aparatów cyfrowych do 2500 zł
kupić tradycyjny aparat analogo-
wy czy też cyfrowy? Mając w kie-
szeni dwa i pół tysiąca złotych można wy-
bierać i w jednych, i w drugich. Ze względu
na zalety fotografii cyfrowej coraz więcej
osób decyduje się na zakup „cyfraka”. Brak
kosztów eksploatacyjnych, związanych z za-
kupem filmów fotograficznych i konieczno-
ścią wykonania odbitek, możliwość szybkie-
go podejrzenia zdjęć oraz ich łatwa
dystrybucja sprawiają, że aparaty cyfrowe
cieszą się coraz większym wzięciem.
Powyższe założenia spełnia większość
dostępnych na naszym rynku tanich apara-
tów, zapisujących zdjęcia w pamięci
półprzewodnikowej. Wśród nich mamy
zarówno urządzenia będące „prawdziwymi
cyfrówkami”, jak i modele niewiele się róż-
niące od prostych kamer internetowych, np.
Tracer TRD-DigiCam DC 1300F. W zasadzie
czynnikiem pozwalającym nazwać tego typu
urządzenia aparatami cyfrowymi była możli-
wość zamontowania zewnętrznej karty pa-
mięci oraz obecność lampy błyskowej i nie-
zależnego źródła energii w postaci baterii
bądź akumulatorów.
i
Słowniczek
Aberracja chromatyczna – wada obiekty-
wu ujawniająca się na fotografiach w po-
staci barwnych obwódek wokół krawędzi
obiektów lub w miejscach gwałtownych
przejść tonalnych, powstająca w wyniku
rozszczepienia światła w soczewkach
obiektywu.
AF (AutoFokus) Illuminator – niewielka
lampka ułatwiająca autofokusowi aparatu
ustawienie ostrości w słabo oświetlonych
miejscach.
Autobracketing – tryb umożliwiający wy-
konanie serii zdjęć z różnymi ustawienia-
mi korekcji ekspozycji EV.
Autofokus – mechanizm zapewniający
automatyczne ustawienie ostrości.
Ekspozycja – ilość światła padającego na
matrycę CCD, regulowana czasem otwar-
cia migawki oraz przesłoną obiektywu.
Ogniskowa – odległość między ogniskiem
układu optycznego a płaszczyzną matrycy
światłoczułej. Odległość ogniskowa
obiektywu określa jego powiększenie.
Przysłona – urządzenie służące do regu-
lacji ilości światła padającego na matrycę
CCD.
Zoom optyczny – mechanizm pozwalają-
cy na wykonanie zbliżenia obrazu bez
utraty jakości, uzyskanego przez zmianę
długości ogniskowej obiektywu.
Zoom cyfrowy – modyfikacja obrazu pole-
gająca na powiększeniu fragmentu zdjęcia
na drodze obróbki graficznej. Użycie
zoomu cyfrowego wpływa na pogorszenie
jakości obrazu.
Wielka różnorodność
Zapotrzebowanie rynku na „cyfraki” jest tak
duże, że co roku ma miejsce kilkanaście pre-
mier nowych modeli różnych producentów.
Można się pokusić o stwierdzenie, że przy-
szłość fotografii cyfrowej rysuje się raczej
w jasnych barwach. Zmiana tradycyjnej bło-
ny światłoczułej na matrycę półprzewodni-
kową wniosła nową jakość do konstrukcji
aparatów fotograficznych. Dzięki temu urzą-
dzenia te zyskują przede wszystkim na
funkcjonalności, a wciąż spadające ceny za-
chęcają potencjalnych użytkowników do za-
kupu „cyfraka”.
Spośród wszystkich dostępnych na ryn-
ku aparatów cyfrowych możemy wyodręb-
nić trzy zasadnicze grupy tych urządzeń.
Pierwszą z nich, najmniej liczną i zarazem
najbardziej kosztowną, tworzą aparaty stu-
dyjne i specjalistyczny sprzęt używany zwy-
kle w laboratoriach badawczych. Druga to
tak zwane cyfrowe „lustrzanki”, czyli apara-
ty cyfrowe zaprojektowane najczęściej na
bazie swoich analogowych odpowiedników
(np. Canon EOS D30). Ostatnią, najliczniej-
szą grupę stanowią cyfrowe aparaty kom-
paktowe, najczęściej kupowane przez ama-
torów. To właśnie one, z poprzeczką cenową
ustawioną na poziomie do 2500 zł, są tema-
tem naszego testu.
Cyfrowe oko
Biorąc pod uwagę budowę tradycyjnego
oraz cyfrowego aparatu fotograficznego, doj-
dziemy do wniosku, że zasada działania
tych konstrukcji jest niemalże taka sama.
W obu przypadkach rejestrowany obraz
ogniskowany jest na czułym na światło ele-
mencie za pomocą obiektywu składającego
się z zespołu soczewek. Tu jednak podo-
bieństwo się kończy. W przypadku aparatów
cyfrowych skupiają one światło nie na trady-
cyjnej błonie fotograficznej, lecz na matrycy
półprzewodnikowej złożonej z milionów
światłoczułych komórek.
To właśnie od tych milionów punktów
w głównej mierze zależy rozdzielczość
uzyskanego zdjęcia. Obowiązuje tu zasada,
że im więcej pikseli ma matryca CCD, tym
większą rozdzielczością będzie charaktery-
zować się wykonane zdjęcie. Reguła ta na-
biera szczególnej wagi w przypadku, gdy
planujemy przenosić nasze zdjęcia na pa-
pier. Do uzyskania dobrej jakościowo odbit-
ki o standardowych rozmiarach 10×15 cm
potrzebne jest zdjęcie o rozdzielczości co
najmniej 1600×1200. Oczywiście im wyższa
będzie rozdzielczość fotografii, tym większe
będą maksymalne rozmiary odbitki o zado-
walającej jakości.
Wśród wszystkich aparatów cyfrowych
biorących udział naszym teście najwięcej by-
ło urządzeń wyposażonych przez producen-
tów w matrycę, która liczyła ponad trzy me-
gapiksele. Za pomocą takich modeli możemy
uzyskać zdjęcia o rozdzielczości 2048×1536
56 »
$
Jak kupować „cyfraka”
Sprawdźmy, czy wizjer
optyczny jest wyposa-
żony w pokrętło korekcji
dioptrycznej. Ułatwi to
wykonywanie zdjęć
użytkownikom z wadą
wzroku.
Sprawdźmy, czy aparat ma system wspomagający ustawianie
automatycznej ostrości (AF Illuminator), który okaże się
szczególnie przydatny podczas fotografowania ciemnych scen.
Warto również po-
myśleć zawczasu
o zabezpieczeniu
soczewek przed
porysowaniem,
dlatego też powin-
niśmy wybrać mo-
del, który ma auto-
matycznie
zamykającą się
osłonę obiektywu.
Najlepiej, jeżeli urzą-
dzenie ma zarówno au-
tomatyczne tryby pra-
cy, jak i w pełni
manualne oraz dużą
liczbę programów te-
matycznych.
Możliwość
podłączenia
zewnętrzne-
go zasilania
do aparatu to
duża zaleta.
Zwróćmy uwagę, ja-
kimi akumulatorami
bądź bateriami jest
zasilany kupowany
aparat. Najlepiej,
gdy są to popularne
„paluszki”.
Wyświetlacz LCD o dużej rozdzielczości to je-
den z najważniejszych elementów aparatu cy-
frowego. Oprócz kadrowanego zdjęcia
wyświetlane są na nim informacje dotyczące
bieżących ustawień aparatu i trybów pracy.
Absolutnym minimum
w aparacie są funkcje
ustawiania balansu bie-
li, korekcji ekspozycji
oraz przeglądania i kaso-
wania zdjęć.
Ważnym elementem
aparatu jest również
lampa błyskowa.
Powinniśmy zwrócić
uwagę na liczbę try-
bów pracy flesza.
Aparat cyfrowy powinien mieć obiektyw
zmiennogniskowy, umożliwiający co naj-
mniej trzykrotne zbliżenie. Warto ponadto
sprawdzić, czy soczewki wykonane zostały ze
szkła, a nie z tworzyw sztucznych, i czy
obiektyw charakteryzuje się dużą jasnością.
CHIP | CZERWIEC 2003
W iele osób zadaje sobie pytanie –
59147317.012.png
56
AKTUALNOŚCI >> TEMAT NUMERU >> HARDWARE >> SOFTWARE >> INTERNET >> PORADY >> MAGAZYN
HARDWARE
Test aparatów cyfrowych do 2500 zł
CHIP-TIP: POWER
Optio 330GS może zadziwić niejednego
liczbą oferowanych funkcji. Najbardziej rzu-
cającą się w oczy cechą tego modelu jest ob-
rotowy ekran LCD. Dzięki takiemu rozwiąza-
niu użytkownik może sobie samemu zrobić
zdjęcie (autoportret) lub fotografować zza
przeszkody. Wśród trybów rejestrowania ob-
razu znajdziemy program wykonywania fo-
tografii w tonacji czarno-białej lub sepii.
Można także korygować ostrość, kontrast
i nasycenie. Funkcją przydatną dla bardziej
zaawansowanych użytkowników jest opcja
podejrzenia histogramu rozkładu światła dla
danej fotografii, co pozwala uniknąć wyko-
nywania prześwietlonych lub niedoświetlo-
nych zdjęć.
Aparat robi całkiem niezłe zdjęcia makro.
Mimo że minimalna odległość, zapewniająca
ustawienie ostrości, w tym trybie wynosi aż
10 cm (niektóre aparaty mogą robić zdjęcia
nawet z odległości 1 cm), to zdjęcia są ostre
i widać na nich sporo szczegółów. Na uwagę
zasługuje również opcja ręcznego sterowania
ostrością. Ciekawą funkcją jest także tryb wy-
konywania zdjęć 3D – na jednej klatce
umieszczane są dwie podobne, nieznacznie
różniące się względem siebie fotografie tego
samego przedmiotu. Okulary stereoskopowe,
przez które patrzy się potem na wydrukowane
zdjęcie 3D, dają efekt trójwymiarowości.
TIP
6
Obiektyw lub wyświetlacz LCD w obro-
towej obudowie znacznie ułatwia wyko-
nywanie zdjęć – na przykład nad głowa-
mi tłumu.
Pentax Optio 330GS Cena:
1790 zł
www.pentax.com | www.pentax.pl
Ocena ogólna (POWER) 95
Opłacalność (ECONO) 90
punktów, co z kolei pozwala na wydrukowa-
nie odbitki o jakości fotograficznej (300 dpi)
o maksymalnych wymiarach wynoszących
około 17×13 cm. Prawdziwymi rodzynkami
były natomiast aparaty Praktica DCZ 4.1 oraz
Yakumo Mega-Image 45. Jako jedyne charak-
teryzują się one elementem światłoczułym
złożonym z 4 megapikseli. Uzyskane za
ich pomocą zdjęcia mają rozdzielczość
2272×1704 punkty.
Wśród testowanych modeli znalazły się
również aparaty umożliwiające robienie
zdjęć z większą rozdzielczością, niż wskazy-
wałaby na to wielkość przetwornika. Jest to
jedna z cech wyróżniająca przede wszystkim
aparaty o niewielkiej matrycy CCD. Przykła-
dem mogą być Tracer TRD-JetCam 135B lub
Umax AstraPix 430, wyposażone w przetwor-
nik złożony z 1,3 miliona punktów (rozdziel-
czość interpolowana – 1600×1200, sprzętowa
– 1280×1024). Większą rozdzielczość obrazu
uzyskuje się na drodze interpolacji sprzęto-
wej, dokonywanej podczas zapisu zdjęcia do
pamięci aparatu.
+ tryb zdjęć 3D
+ obrotowy wyświetlacz LCD
+ bardzo dobra jakość zdjęć
Wielkość matrycy CCD: 3,34 mln punktów
Maks. rozdzielczość zdjęć: 2048×1536
Czułość ISO: 100–400
Ogniskowa: 38–114 mm
Zoom optyczny/cyfrowy: 3x/2,7x
Min. odl. w trybie normalnym/makro: 40/10 cm
Obsługa pamięci: CompactFlash I
Gwarancja: 12 miesięcy
CHIP-TIP: POWER, ECONO
Canon PowerShot A60 to aparat o ponad-
przeciętnych możliwościach, niedostępnych
w konkurencyjnych modelach tej klasy ceno-
wej, będący następcą wychodzącego już ze
sprzedaży modelu A40. Największym atu-
tem urządzenia jest bogata paleta trybów
fotografowania. Bardziej zaawansowanych
użytkowników ucieszą zapewne półautoma-
tyczne tryby pracy z preselekcją czasu lub
przysłony, jak również pełny tryb manualny.
Niewątpliwą zaletą Canona jest możliwość
ręcznego ustawiania parametrów balansu
bieli, korekcji ekspozycji, czułości ISO w sze-
rokim zakresie oraz kilka metod pomiaru
światła.
Warto także wspomnieć o nowym pięcio-
polowym, inteligentnym systemie automa-
tycznego ustawiania ostrości. Na uwagę za-
sługuje również bardzo dobrej jakości
wyświetlacz LCD. Mimo swoich stosunkowo
niewielkich rozmiarów aparat dobrze leży
w ręce i manipulowanie przyciskami nie na-
stręcza żadnych problemów.
Niestety, A60 ma pewną niedogodność.
Jednym z utrudnień jest to, że w systemach
starszych od Windows XP jego pamięć nie
jest widoczna w Eksploratorze Windows. Aby
przekopiować zdjęcia z pamięci „cyfraka”,
należy zainstalować sterowniki i dostarczone
przez producenta oprogramowanie.
TIP
6
TIP
6
Nie tylko matryca
Jakość uzyskiwanych zdjęć nie zależy tylko
i wyłącznie od rozdzielczości matrycy świa-
tłoczułej. Dużą rolę odgrywa tutaj również
zastosowany przez producenta obiektyw.
Bardziej funkcjonalne są modele z optyką
zmiennoogniskową, kilkakrotnie przybliża-
jącą obraz (tak zwany zoom optyczny).
W przypadku testowanych przez nas apara-
tów zdecydowana większość wyposażona
była właśnie w taki obiektyw, umożliwiający
zrobienie maksymalnie trzykrotnego zbliże-
nia. Co ciekawe, w modelach „stałoognisko-
wych” użytkownik również może liczyć na
funkcję zoomu, przybliżenie realizowane
jest jednak na drodze cyfrowej obróbki obra-
zu, co powoduje dość wyraźną utratę jakości
zdjęcia. Poza tym każdy program służący do
obróbki grafiki rastrowej ma funkcję gwa-
rantującą taki sam efekt powiększenia. Dla-
tego też zaimplementowanie opcji zoomu
Canon PowerShot A60 Cena:
1600 zł
www.canon.com | www.canon.pl
Ocena ogólna (POWER) 95
Opłacalność (ECONO) 100
+ tryby półautomatyczne i tryb manualny
+ system AiAF oraz AF Illuminator
+ możliwość dołączenia filtru lub konwertera optycznego
Wielkość matrycy CCD: 2,1 mln punktów
Maks. rozdzielczość zdjęć: 1600×1200
Czułość ISO: 50–400
Ogniskowa: 35–105 mm
Zoom optyczny/cyfrowy: 3x/2,5x
Min. odl. w trybie normalnym/makro: 46/5 cm
Obsługa pamięci: CompactFlash I
Gwarancja: 12 miesięcy
CHIP | CZERWIEC 2003
59147317.013.png 59147317.001.png
AKTUALNOŚCI >> TEMAT NUMERU >> HARDWARE >> SOFTWARE >> INTERNET >> PORADY >> MAGAZYN
57
HARDWARE
Test aparatów cyfrowych do 2500 zł
Model Olympusa jako jedyny wśród testowanych
urządzeń jest odporny na deszcz i śnieg. Gumowe
uszczelki w newralgicznych miejscach aparatu
chronią jego wnętrze przed wilgocią.
testowanych modeli pod tym
względem najlepiej prezentowały
się aparaty PowerShot A60 firmy
Canon oraz niewielki Olympus
µ[mju:] 300 Digital. Co ciekawe,
mimo słabej jakości układu optycz-
nego, bardzo dobre wyniki uzyski-
wały również modele stałoognisko-
we. Aberracja chromatyczna naj-
mniej widoczna była na zdjęciach
wykonanych aparatem firmy Pen-
tax – Optio 330GS.
ich zbyt małej rozdzielczości w zasadzie nie-
wiele było widać, a sprawdzenie chociażby
właściwej ostrości wykonanego zdjęcia było
bardzo trudne.
Większość testowanych aparatów pozwa-
la również fotografować w trybie makro
(patrz: ramka „Jak robić makrofotografie”).
Pod tym względem najlepszy okazał się Ri-
coh Caplio RR30, wykonujący ostre zdjęcia
już z jednego centymetra. Zupełnym jego
przeciwieństwem był Yakumo Mega-Image
IV, gdzie tryb makro oznaczał skrócenie mi-
nimalnej odległości „łapania” ostrości ze 160
do 55 cm.
Okienko na świat
Wyświetlacz LCD w aparacie cyfro-
wym jest niewątpliwie istotnym elementem.
To za jego pomocą kadrujemy (choć nie
zawsze – do tego celu można użyć także
wizjera), a następnie przeglądamy zrobione
zdjęcia. Dlatego też jakość wyświetlanego
obrazu ma dość duże znaczenie. Wśród te-
stowanych aparatów bardzo dobrym ekra-
nem LCD może się poszczycić raptem kilka
modeli, np. Panasonic Lumix LC20, Olympus
µ[mju:] 300 Digital, jak również Canon Po-
werShot A60 i aparaty firm Nikon oraz Sony.
Niestety, nie można tego powiedzieć o mode-
lach firmy Yakumo lub Umax. W obu przy-
padkach na wyświetlaczach LCD z powodu
cyfrowego w aparatach jest ewidentnym
chwytem marketingowym, mającym uatrak-
cyjnić dany produkt. Nie dajmy się nabrać!
Powodem zniekształceń geometrii reje-
strowanego obrazu oraz powstawania barw-
nych obwódek, zwanych aberracją chroma-
tyczną, jest układ optyczny aparatu.
Aberracja pojawia się wokół obszarów zdjęć
przedstawiających np. krawędzie przedmio-
tów (szczególnie jest to widoczne na foto-
grafiach, na których widnieją gałęzie drzew
na tle nieba). Pierwszy problem dotyczy
przede wszystkim urządzeń zmiennoogni-
skowych z dużym zakresem zoomu. Wśród
Diabeł tkwi w szczegółach
Przypadłością matrycy CCD jest konieczność
ustawiania balansu bieli, ponieważ w róż-
nych warunkach oświetleniowych element
światłoczuły może błędnie odwzorować ko-
lory. Większość testowanych aparatów wy-
posażono w tryb automatycznego dobierania
balansu bieli. Część „cyfraków” pozwala tak-
że wybrać jeden spośród kilku predefiniowa-
nych ustawień, dostosowanych np. do oświe-
tlenia sztucznego, jarzeniowego, słoneczne-
go itp. Niechlubnymi wyjątkami są najprost-
sze aparaty – Umax AstraPix 430 i Tra-
cer TRD-DigiCam DC 1300F, pozbawione
58 »
59147317.002.png 59147317.003.png 59147317.004.png
 
58
AKTUALNOŚCI >> TEMAT NUMERU >> HARDWARE >> SOFTWARE >> INTERNET >> PORADY >> MAGAZYN
HARDWARE
Test aparatów cyfrowych do 2500 zł
Jak robić makrofotografie
Pod tym względem niekwestionowanymi li-
derami okazały się aparaty Nikona, dając
możliwość wyboru jednego spośród aż 12
różnych programów, np. zdjęć nocnych, por-
tretowych lub szybko poruszających się
obiektów.
Na końcu warto wspomnieć też o kartach
pamięci dołączanych do aparatów cyfro-
wych. W większości przypadków są to mo-
duły liczące zaledwie 8 lub 16 MB, na któ-
rych zmieści się jedynie 20–30 zdjęć.
Zdarzają się jednak wyjątki. Często w ra-
mach promocji producenci dołączają do
urządzeń moduły 128 MB. Warto więc zapy-
tać w skepie, jak pojemną kartę pamięci ma
kupowany aparat.
Fotoamator zainteresowany wykonywa-
niem zdjęć drobnych szczegółów, takich jak
np. cyferblat zegarka lub zaostrzona koń-
cówka ołówka, powinien wybrać aparat
wyposażony w funkcję makro. Makrofoto-
grafia sprowadza się do robienia zdjęć ma-
łym obiektom w dużym powiększeniu, na
skutek zmniejszenia minimalnej odległości,
od której aparat „łapie” ostrość. Możemy
wówczas przysunąć obiektyw do fotografo-
wanego szczegółu na tyle blisko, aby
obiekt zajmował niemal cały kadr.
Robienie zdjęć makro nie jest takie łatwe,
jak się wydaje. Najważniejszym proble-
mem, jaki zapewne napotka użytkownik,
jest mała skuteczność autofokusa – w trybie
makro trudniej aparatowi ustawić właściwą
ostrość. Znacznym ułatwieniem jest możli-
wość wyłączenia autofokusa i manualnego
ustawienia ostrości. Większość zdjęć makro
wymaga również użycia statywu. Jeżeli nie
dysponujemy takim urządzeniem, to raczej
Dzięki trybowi makro możemy z bli-
skiej odległości robić zdjęcia niewiel-
kim elementom, które na fotografiach
wykonanych w zwykłym trybie nie by-
łyby dobrze widoczne ani ostre.
będziemy mieć poważne problemy z uzy-
skaniem ostrego i nieporuszonego zdjęcia.
Niebagatelne znaczenie ma również oświe-
tlenie fotografowanej sceny – im więcej
światła, tym łatwiej nam będzie wykonać
ładne zdjęcie. Bardzo przyda się tutaj
zewnętrzna lampa, bo ta wbudowana
przestaje spełniać swoją funkcję – często
obiektyw zasłania jej światło.
Cyfrak dla każdego
Wybór odpowiedniego urządzenia może być
nie lada wyzwaniem. W zasadzie uzależnio-
ne jest to od zaawansowania i stopnia wiedzy
przyszłego użytkownika aparatu cyfrowego.
Dla początkujących najbardziej przydatne
okażą się najprostsze modele wymagające
absolutnego minimum wiedzy na temat ro-
bienia zdjęć, wyposażone w liczne programy
tematyczne. Bardziej zaawansowanych użyt-
kowników zainteresują natomiast aparaty
mające tryby półautomatyczne oraz manual-
ne, pozwalające regulować przysłonę i czas
naświetlania.
Mimo wciąż spadających cen aparaty cy-
frowe nadal nie należą do grona najtańszych
urządzeń. Dlatego też decydując się na za-
kup konkretnego modelu, powinniśmy mieć
na względzie sytuacje, w jakich będziemy
używali naszego „cyfraka”. Wstępna analiza
możliwości urządzeń na pewno pomoże wy-
brać model spełniający wszystkie nasze
oczekiwania.
w ogóle funkcji balansu bieli. Wybór jednego
z ustawień nie zawsze jednak zagwarantuje
poprawną kolorystykę zdjęcia, zwłaszcza
wówczas, gdy fotografujemy scenę, na którą
pada światło mieszane (pochodzące z wielu
różnego rodzaju źródeł). Jeżeli chcemy mieć
absolutną pewność, najlepiej skorzystać
z manualnego ustawienia punktu bieli. Nie-
stety, tylko nieliczne testowane modele dys-
ponowały takim rozwiązaniem.
Podobnie ma się sprawa z korekcją
parametrów ekspozycji, służącą do sterowa-
nia stopniem doświetlenia fotografowanej
sceny. Niemal wszystkie aparaty z naszego
zestawienia są wyposażone w tę funkcję, jed-
nak w trzech należących do grupy bardzo
tanich konstrukcji – Umax AstraPix 430,
NFren DSC 1300D czy też Tracer TRD-Digi-
Cam DC 1300F – producenci nie przewidzieli
takiej możliwości. Z korekcją ekspozycji wią-
że się również pojecie autobracketingu, czyli
wykonania serii zdjęć, w której każdy obraz
naświetlany jest z inną wartością ekspozycji.
Tą funkcją dysponowały tylko dwa aparaty:
Pentax Optio 330GS oraz Ricoh Caplio RR30.
Dla początkujących
Mając na uwadze fakt, że większość amato-
rów dobrze zna jedynie podstawy fotografo-
wania, każdy aparat wyposażony jest w peł-
ni automatyczny tryb pracy. Niektóre mo-
dele umożliwiają jednak robienie zdjęć
w trybach pozwalających na zmianę jedne-
go z parametrów ekspozycji. Najlepiej pod
tym względem prezentuje się Canon Power-
Shot A60, który oprócz pełnej automatyki
ma także dwa tryby półautomatyczne (pre-
selekcje przysłony oraz czasu). Aparat ten,
a także model Ricoha oraz oba urządzenia
Pentaksa pozwalały użytkownikowi na ręcz-
ne ustawianie ostrości. Ma to duże znacze-
nie, gdy robimy zdjęcia w ciemnych
miejscach, gdzie szwankuje automatyczne
ustawianie ostrości.
Część aparatów (obydwa Pentaksy, mode-
le Sony oraz Canon) została wyposażona
w ciekawe urządzenie – niewielką lampkę
świecącą białym lub czerwono-pomarań-
czowym światłem w kierunku fotografowa-
nego obiektu, zwaną AF Illuminatorem. Jego
rola sprowadza się do oświetlenia obiektu,
któremu robimy zdjęcie. W ten sposób apa-
rat pomaga sobie w uchwyceniu ostrości.
Dużym udogodnieniem dla użytkownika
jest również dostęp do zaimplementowa-
nych w aparatach programów tematycznych.
Więcej informacji
Digital Photography Review
http://www.dpreview.com/
Informacje o aparatach cyfrowych
http://www.cyfrowka.com/
http://www.pcphotoreview.com/
http://www.steves-digicams.com/
Internetowy magazyn o fotografii
http://www.fotopolis.pl/
Sklepy internetowe z „cyfrakami”
http://www.foto-net.pl/sklep/
http://www.aparatycyfrowe.pl/
http://www.fotozakupy.pl/
http://www.dominik.pl/
http://www.aparaty.pl/sklep.php
http://www.fotomania.pl/oferta.php
http://www.fotar.pl/
http://www.cyfrafoto.pl/sklep.php
Grupa dysusyjna o fotografii cyfrowej
pl.rec.foto.cyfrowa
Kupując aparat, starajmy się wybrać
model wyposażony w pojemną kartę
pamięci. Unikniemy w ten sposób dodat-
kowych wydatków.
Szczegółowe wyniki testu,
dane techniczne oraz
informacje na temat stosowanych
w aparatach kart pamięci
Hardware | Test aparatów cyfrowych
CHIP | CZERWIEC 2003
i
59147317.005.png 59147317.006.png 59147317.007.png 59147317.008.png 59147317.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin