H. Pietras, Początki teologii Kościoła (Myśl Teologiczna, 28), Kraków 2000.
E. Wipszycka - M. Starowieyski, Męczennicy, Kraków 1991.
M. Starowieyski - J. Miazek - A. Luft, Eucharystia pierwszych chrześcijan. Ojcowie Kła nauczają o eucharystii, Kraków 1987.
[Praca zbiorowa], Gratia plena, Poznań 1965.
W. Łaszewski, Bibliografia mariologiczna, w: R. Laurentin, Matka Pana, Warszawa 1986, s. 293-360.
D. Fernandez, Aktualność i wartość mariologii Ojców Kościoła, Częstochowskie Studia Teologiczne 11 (1983), s. 73-91.
L. Padovese, Wprowadzenie do teologii patrystycznej; tłum. A. Baron (Myśl Teologiczna, 1), Kraków 1994.
S. Pieszczoch, Mariologia, w: Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971, s. 559-568.
A. Santorski, Maryja w nauce Ojców Kościoła (Główne ukierunkowania), Vox Patrum 8 (1988), z. 15, ss. 927-937.
M. Starowieyski, Maryja w pierwszych wiekach Kościoła, W drodze 7/179 (1988), s. 3-13.
M.C. Paczkowski, Logos obecny w każdym człowieku”. Justyn Męczennik o mądrości i sprawiedliwości wśród niechrześcijan, Collectanea Theologica 2 (2006), s. 131-145.
E.R. Dodds, Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju, Kraków 2004.
W. Myszor (wstęp, wybór i oprac. tekstów), Chrześcijanie w Cesarstwie Rzymskim II i III wieku. Wybrane zagadnienia życia społecznego (Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 1), Katowice 2005.
F. Ruggiero (przekł. E. Łukaszyk), Szaleństwo chrześcijan. Poganie wobec chrześcijaństwa w pierwszych pięciu wiekach, Kraków2007.
Wpływy filozofii starożytnej w twórczości Teofila z Antiochii.
Teofil z Antiochii, Do Autolika (Księga 1, 2. 7)
Pojęcia: alegoria, „sens duchowy” Pisma Świętego.
De principiis 4,2,4-9.
M. Simonetti, Między dosłownością a alegorią. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej (Myśl Teologiczna 26), Kraków 2000, s. 71-98.
Sz. Pieszczoch, Patrologia. Wydanie nowe, t. 2 (Ojcowie mówią), Gniezno 1994, s. 40-41; 43-44.
M.C. Paczkowski, Tradycja apostolska w ujęciu Tertuliana, Teologia i człowiek 12 (2008), s. 53-76.
M.C. Paczkowski, „Gnosis” czy „paradosis”? Tradycja apostolska w ujęciu Klemensa Aleksandryjskiego, Quaestiones Selectae (w druku).
Pojęcie apokatastazy. Zwolennicy: Diodor z Tarsu, Grzegorz z Nazjanzu, Teodor z Mopsuestii i Grzegorz z Nyssy.
W. Szczerba, Apokatastaza po Orygenesie. Casus Grzegorza z Nyssy, Analiza i egzystencja 3 (2006).
W. Hryniewicz, Nadzieja zbawienia dla wszystkich, Lublin 1989.
S.C. Napiórkowski - K. Klauza (red.), Nadzieja — możliwość czy pewność powszechnego zbawienia?, Lublin 1992
J. Majewski( red.), Puste piekło?, Warszawa 2000.
S. Brock, Święty Efrem Syryjski diakon – poeta, Vox Patrum, 1991 t. 17 (1989) s. 655-673.
I. Ortiz de Urbina, Maryja w patrystyce syryjskiej, Częstochowskie Studia Teologiczne 11 (1983), s. 95-171.
Pojęcia: bóstwo Ducha Świętego, pneumatologia w IV wieku.
A. Brzóstkowska (tł. pl), Bazyli z Cezarei. O Duchu Świętym przekład, Warszawa 1999.
M. Starowieyski, Sobory Kościoła niepodzielonego. Dzieje (Teologia dla Wszystkich 2), t. 1: Tarnów 1994, s. 34-46.
B. Sesboüé – Ch. Theobald (P. Rak [tłum.] – T. Dzidek [red. nauk.]), Słowo Zbawienia (Historia dogmatów IV), Kraków 2003.
Ikonoklazm – obrazoburstwo.
I.L. Uspienski Teologia ikony, Poznań 1993.
I.K. Jazykowa Świat ikony, Warszawa 1998.
P. Evdokimov Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999.
Ch. Schönborn, Ikona Chrystusa, Poznań 2001.
Pojęcia: „Państwo Boże” (civitas Dei) i państwo szatana.
G. Bardy (tłum. Z. Kobylińska), Święty Augustyn. Człowiek i dzieło, Warszawa 1955.
P. Brown (tłum. W. Radwański), Augustyn z Hippony, Warszawa 1993.
M.C. Paczkowski, Rzeczywistość, symbol i tajemnica. Jerozolima w starożytnej literaturze chrześcijańskiej okresu przedchalcedońskiego (Biblioteka Ziemi Świętej: seria naukowa), Wrocław 2003, s. 346-356.
Kania W. (tłum.), Św. Cyryl Jerozolimski. Katechezy przedchrzcielne i mistagogiczne (Biblioteka Ojców Kościoła 14), Kraków 2000.
W. Kania (tłum.) – M. Starowieyski (wstęp i opr.), Św. Jan Chryzostom. Katechezy chrzcielne (U źródeł katechumenatu 1), tom 1-2, Lublin 1993.
K. McDonnel – G.T. Montague, Inicjacja chrześcijańska a chrzest w Duchu Świętym, Kraków 1997
M.C. Paczkowski, Analogie i paradygmaty sakramentu chrztu w przepowiadaniu katechetycznym Jana Chryzostoma, w: B. Częsz (red.), Myśl teologiczna Jana Chryzostoma; Teologia Patrystyczna 5 (2008), s. 133-167.
Formy życia monastycznego. Wyróżnia się: a) życie samotne (anachoreta, czyli pustelnik, zw. też eremitą), b) życie wspólnotowe, zazwyczaj ujęte przez regułę w ramy klasztorne i zakonne (cenobita — członek wspólnoty), oraz c) formy mieszane.
W. Zatorski (red.), Monastycyzm. Historia i duchowość, Kraków 2002.
M. Kanior, Historia Monastycyzmu chrześcijańskiego, tom 1-2, Kraków 1993.
L. Nieścior, Myśl wczesnochrześcijańska wobec wyzwania czasu. Wybrane zagadnienia Kompendia teologii Ojców, Poznań 2002.
M. Starowieyski, Literatura monastyczna, w: H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, t. 2: Proza historyczna. Krasomówstwo. Filozofia i nauka. Literatura chrześcijańska, red., Lublin 2005, 1115-1126.
Żywot i pisma św. Bazylego Wielkiego (tom zawiera: Bazyli: Reguły dłuższe, O wierze, O sądzie Bożym), tłum. J. Naumowicz, oprac. J. Masiejuk, red. M. Jakimiuk, Hajnówka 1999.
Bazyli Wielki, Pisma ascetyczne: Wstęp do Zarysu ascezy, 0 sądzie Bożym, O wierze, Reguły moralne, tłum. J. Naumowicz, Kraków 1994.
Pilo