zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach full.pdf

(9488 KB) Pobierz
708434053 UNPDF
ZarzĴdzanie zasobami
ludzkimi oparte
na kompetencjach
Autor: David D. Dubois, William J. Rothwell
TĀumaczenie: Magda Witkowska, Juliusz İuĀawski
ISBN: 83-246-0443-X
Resource Management
Format: 138x237, stron: 352
Od tradycyjnego dziaĀu kadr do wspĀczesnego HR
¤ Metody pomiaru kompetencji
¤ System wynagradzania oparty na kompetencjach
¤ Wyniki badaĺ: skutecznoľě modeli kompetencyjnych w firmach w USA
Czym tradycyjny dziaĀ kadr rŃni siķ od wspĀczesnego dziaĀu HR?
DziaĀ HR nie izoluje siķ od reszty organizacji, ale pomaga jej we wszystkim, co wiĴŃe siķ
z zarzĴdzaniem pracĴ ludzi. Podsuwa rekrutw tak dobrych, Ńe kierownicy w caĀej
firmie pytajĴ: â SkĴd oni ich biorĴ? Ò . Regularnie mierzy efektywnoľě i wydajnoľě
pracownikw. Proponuje lepsze zasady premiowania. Informuje kierownikw liniowych
o tym, Ńe ich podwĀadni sĴ przeciĴŃeni. Projektuje szkolenia szyte na miarķ. I pomaga
pracownikom odkrywaě ich mocne i sĀabe strony. Oto korzyľci, jakie daje organizacji
kompetencyjny model zarzĴdzania kadrami i oparty na nim dziaĀ HR.
NiezaleŃnie od tego, czy jesteľ w dziale kadr kierownikiem czy specjalistĴ, poznaj
metody i techniki HR stosowane w organizacjach na caĀym ľwiecie, wsparte wnioskami
teoretykw i potwierdzone wynikami sondaŃy przeprowadzonych w USA:
¤ znajdowanie i wspieranie pracownikw godnych naľladowania,
¤ okreľlanie wymiernych rezultatw, jakie daje firmie sprawny dziaĀ HR,
¤ metoda oceny kompetencji dla danego stanowiska (JCAM),
¤ metoda menu kompetencji,
¤ okreľlanie kompetencji drogĴ wywiadu zogniskowanego,
¤ przygotowanie ľcieŃki kariery w organizacji.
708434053.004.png 708434053.005.png 708434053.006.png 708434053.007.png 708434053.001.png 708434053.002.png
Spis treści
Przedmowa
9
Część I Nowe spojrzenie
Rozdział 1. Dlaczego nie wystarczy skoncentrować się na stanowisku
17
Rozdział 2.
Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
— przegląd praktyk
31
Część II Zarządzanie zasobami ludzkimi
oparte na kompetencjach
Rozdział 3. Potrzeba zastosowania metod zarządzania zasobami
ludzkimi opartego na kompetencjach 71
Rozdział 4. Planowanie działań z zakresu HR oparte na kompetencjach 95
Rozdział 5. Rekrutacja i selekcja pracowników oparte na kompetencjach 135
Rozdział 6. Szkolenie pracowników oparte na kompetencjach
171
Rozdział 7.
Zarządzanie wynikami pracy oparte na kompetencjach
191
Rozdział 8. Nagradzanie pracowników oparte na kompetencjach
217
Rozdział 9.
Rozwój pracownika oparty na kompetencjach
243
 
8
Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
Część III Tworzenie systemu zarządzania zasobami
ludzkimi opartego na kompetencjach
Rozdział 10.
Przeniesienie do zarządzania zasobami ludzkimi
opartego na kompetencjach
289
Rozdział 11.
Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
— spojrzenie w przyszłość
305
Dodatki
A
Najczęściej zadawane pytania dotyczące zarządzania
zasobami ludzkimi opartego na kompetencjach
313
B
Dalsze rozważania na temat rozwoju pracowników
321
C Przykłady metod oceny rozwoju osobistego
325
D
Zarządzanie rozwojem pracowników i procesem sukcesji 329
Skorowidz
333
Potrzeba zastosowania metod opartych na kompetencjach zarządzania
71
Potrzeba zastosowania metod
zarządzania zasobami ludzkimi
opartego na kompetencjach
Przedstawiony poniżej autentyczny opis ilustruje dylematy dyrektora gene-
ralnego, który musi stawić czoła pojawiającym się w typowej organizacji
kwestiom związanym z kompetencjami. Wnioski wyciągnięte na podstawie
analizy tego opisu ukazują charakterystyczne dla większości współczesnych
organizacji potrzeby związane z kompetencjami oraz sugerują rodzaj podej-
ścia, jakie mogłyby przyjąć działy HR większości organizacji, by właściwie na
potrzeby te zareagować. W rozdziale tym omówimy w skrócie sześć głównych
trendów oddziałujących na funkcjonowanie organizacji oraz wyjaśnimy, jak
wpływają one na potrzebę zastosowania opartych na kompetencjach metod
zarządzania zasobami ludzkimi. Ostatnia część rozdziału poświęcona jest
prezentacji i dyskusji nad ogólnym modelem tworzenia koncepcji i planowania
procesu wprowadzania nastawionego na klienta i opartego na kompetencjach
modelu zarządzania zasobami ludzkimi.
708434053.003.png
72
Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
Opis dający nowe spojrzenie
— Doktorze Rothwell, mam pewien problem — zaczął dyrektor generalny
małej firmy zajmującej się zaawansowanymi technologiami. — Zwracam się
do pana, ponieważ mój dział HR kompletnie się rozpadł.
— Doprawdy? — odpowiedział Rothwell. — Proszę powiedzieć mi coś więcej
na ten temat.
— Wszystko zaczęło się parę lat temu. Zatrudniłem wtedy dyrektora ds. HR,
który wcześniej pracował dla dużej międzynarodowej firmy. Poprzedni praco-
dawca opisywał mi go jako osobę, która w dziedzinie zarządzania zasobami
ludzkimi potrafi „chodzić po wodzie”. Poprosiłem go więc, by dołączył do
naszej szybko rozwijającej się firmy i stanął na czele naszego pierwszego
działu HR. Po dwunastu latach działalności zatrudnialiśmy czterysta osób,
a firma każdego roku notowała około 100-procentowy wzrost. Nadszedł
czas, by stworzyć dział, który uporządkowałby chaos istniejący w naszych
działaniach z zakresu HR.
— Proszę kontynuować i podać mi trochę więcej szczegółów — powiedział
Rothwell.
— Cóż, sprawa jest chyba dosyć prosta. Dyrektor ds. HR jest zatrudniony na
podstawie kontraktu, który ma stać się przedmiotem ponownych negocjacji.
Jestem zdecydowany podjąć te rozmowy. Rotacja pracowników w naszej firmie
osiągnęła zatrważający poziom, a zapełnianie wakatów zajmuje stanowczo zbyt
dużo czasu. Nie mamy żadnego systemu wynagrodzeń, żadnych procedur
wyróżniania czy nagradzania pracowników ani żadnego programu wdrożenio-
wego dla nowo zatrudnionych. Nasi pracownicy zamierzają stworzyć związek
zawodowy, a ja zewsząd słyszę skargi, że dział HR nie realizuje swoich zadań.
Czy nie zechciałby pan nas odwiedzić i na miejscu przyjrzeć się sytuacji?
— Ależ oczywiście — zgodził się Rothwell. — Chciałbym tylko wcześniej
zapoznać się z pewnymi dokumentami. Czy mógłby mi pan przysłać egzem-
plarz funkcjonujących w firmie opisów stanowisk, opisu wewnętrznego sys-
temu oceny wyników pracy, wytycznych w zakresie polityki personalnej,
wytycznych dla pracownika oraz strategicznego biznesplanu?
— Z przyjemnością dostarczyłbym panu te dokumenty — odpowiedział
dyrektor generalny — gdyby takie w naszej firmie istniały. Tymczasem niczego
takiego nie ma. Prawda jest taka, że nigdy nie mogliśmy dojść do porozu-
mienia w sprawie opisu stanowisk, a próby wprowadzenia systemu oceny
wyników pracy skończyły się katastrofą.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin