8.3.3 Kryzys 3 - BERLIN I (1948)
Oznaczenie konfliktu: BERLIN IZagrożenie ze strony: USACel: 24 radzieckich miast (Operacja Broiler)Początek kryzysu: 24 czerwca 1948 - blokada BerlinaKoniec kryzysu: 30 września 1949 - odstąpienie od blokadyCzas trwania: 15 miesięcyZagrożenie atakiem jądrowym: wyrażonePrzyczyna kryzysu: kontrola nad Berlinem
TŁO: 2 maja 1945 roku Armia Czerwona po długich i krwawych (100,000 poległych) walkach zdobywa Berlin. Zgodnie z uzgodnieniami, alianckie armie spotykają się 100 mil na zachód od stolicy - na linii rzeki Elby. Berlin zostaje podzielony na strefę brytyjską, amerykańską, francuską i, największą, rosyjską. Łączne straty ZSRR w wojnie wyniosły 26 mln zabitych, czyli 1/7 wszystkich obywateli. Straty USA: 292,000 zabitych, tj. 1/513 wszystkich obywateli. Zniszczenia w ZSRR: 17,000 miast, 70,000 wsi, 31,000 fabryk, 84,000 szkół, 40,000 mil torów kolejowych. Zniszczenia w USA: żadnych. Radzieckie cele po zakończeniu wojny można przedstawić w trzech punktach:
Sowieci tworzyli swój "mur" poprzez wymuszanie komunistycznego ustroju na państwach sąsiedzkich, takich jak Polska, Czechosłowacja, Węgry, Rumunia czy Bułgaria. W tym samym czasie nastąpiło załamanie stosunków pomiędzy niedawnymi sojusznikami - Związkiem Radzieckim i mocarstwami zachodnimi.
· marzec 1946 - pierwszy kryzys irański, kiedy to Truman otwarcie grozi użyciem broni jądrowej
· 5 marca 1946 - Churchill pierwszy raz używa określenia "Żelazna Kurtyna",wrzesień 1946 - wybory w Berlinie nie pokazują poparcia dla Rosjan w sektorach zachodnich
· 12 marca 1945 - doktryna Trumana amerykańskiej pomocy wojskowej dla Europy Zachodniej
· 5 czerwca 1947 - Plan Marshalla dotyczący ekonomicznej pomocy państwom zachodnioeuropejskim
· luty 1948 - komunistyczny przewrót w Czechosłowacji (tzn. przewrót praski), w Europie Środkowej jedynie status Niemiec pozostaje nieokreślony.
PRZEBIEG KRYZYSU: 24 czerwca 1948 roku Rosjanie odcinają lądowe szlaki do Berlina. W lipcu rozpoczynają się transporty w ramach mostu powietrznego stworzonego przez Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone. Forestall (Sekretarz Marynarki Wojennej), George Marshall (Sekretarz Stanu) i Mar Bradley (Szef Sztabu Armii) spotykają się, aby zadecydować czy powinna zostać wdrożona Operacja Broiler w odpowiedzi na działania ZSRR w Berlinie. 9 września Forestall prosi o ustosunkowanie się brytyjskiego admirała sir Fredericka Dalrymple w kwestii ewentualnego użycia broni atomowej. Następnego dnia, 10 września, Forrestal prosi Marshalla o wydanie upoważnienia na użycie broni jądrowej przez dowódców polowych. Efektem tego spotkania jest dyrektywa NSC 30, na mocy której sam prezydent może wydać decyzję o przeprowadzeniu uderzenia nuklearnego. 13 października Połączony Komitet Szefów Sztabów (JCS - Joint Chiefs of Staff) wysyła do Rady Bezpieczeństwa Narodowego (NSC - National Security Council) pytanie o opinię w sprawie rozpoczęcia wojny atomowej ze Związkiem Radzieckim. Następnego dnia, 14 października, po wspólnych obradach, NSC odmawia wydania zgody. 30 września 1949 roku przywrócony zostaje transport do Berlina - kończą się dostawy drogą lotniczą i cały kryzys.
SKUTKI: We wrześniu 1949 roku ZSRR przeprowadził pierwszą próbny wybuch bomby atomowej - tak więc był to ostatni kryzys, w trakcie którego USA było jedynym mocarstwem atomowym.W październiku wraz ze zwycięstwem Mao Tse-Tunga powstają komunistyczne Chiny. Także w października ma miejsce "Przewrót Admirałów" - admirałowie Ostie, Burke i Denfield opowiadają się przeciwko wojnie atomowej, jako "moralnie złej". W efekcie prezydent Truman dymisjonuje Denfielda, czym jednocześnie ostrzega innych oficerów przed publiczną krytyką prowadzonej polityki atomowej. Podział Berlina i całych Niemiec utrwala się na okres całej Zimnej Wojny.
8.4.6 Kryzys 9 - BERLIN II (1959)
Oznaczenie konfliktu: BERLIN IIZagrożenie ze strony: USACel: ZSRRPoczątek kryzysu: listopad 1958Koniec kryzysu: 20 marca 1959Czas trwania: 4 miesiąceZagrożenie atakiem jądrowym: wyrażone.Przyczyna kryzysu: status Berlina.
TŁO: 2 października 1954 roku podpisane zostaje porozumienie pomiędzy Francją, Wielką Brytanią, USA i RFN, które otwiera drogę do przyjęcia Niemiec Zachodnich do Unii Zachodnioeuropejskiej i NATO. Porozumienie, które zezwala m.in. na stworzenie armii niemieckiej, niepokoi Związek Radziecki, który uznaje je za prowokację. Rosjanie podnoszą argument, iż podpisana umowa jest niezgodna z Traktatem Poczdamskim, który zakładał "całkowite i ostateczne" rozbrojenie struktur wojskowych Niemiec wszystkich typów. Amerykańskie inwestycje w Berlinie Zachodnim zmieniły obraz miasta ze zrujnowanej stolicy III Rzeszy w prężny ośrodek miejski RFN. Każdego roku do Berlina Zachodniego ucieka około 300,000 mieszkańców NRD. Zachodnie rozgłośnie propagandowe oraz siatki szpiegowskie używają tego miasta jako doskonałej bazy do działania. Berlin staje się niebezpiecznym zapalnikiem nowej wojny.
PRZEBIEG KRYZYSU:
· 10 listopada 1958 - Chruszczow proponuje, aby w ciągu 6 miesięcy całkowita kontrola nad Berlinem została przekazana NRD. Zachodnie mocarstwa odrzucają tę propozycję, jako niekorzystną z ich punktu widzenia. Powojenne porozumienia dotyczące Berlina zdają się kolejny raz ogniskować konflikt - nowa blokada Berlina jest niewykluczona.
· 11 marca 1959 - ponieważ zbliża się termin wyznaczony przez Chruszczowa, Demokraci naciskają na Eisenhowera aby ten zarządził mobilizację. Na zwołanej konferencji prasowej prezydent odrzuca ten pomysł: "Z całą pewnością nie zamierzamy toczyć lądowych walk w Europie".
· 15 marca - Thomas White, szef sztabu wojsk lotniczych, w upublicznionym zeznaniu przed Senatem oświadcza, że kryzys berliński może doprowadzić do wojny ze Związkiem Radzieckim i "może się okazać koniecznym użycie broni jądrowej".
· 20 marca - Chruszczow nie reaguje na przekroczenie terminu - kryzys dobiega końca.
SKUTKI: Chruszczow i Eisenhower spotkali się we wrześniu 1959 roku w Camp David (Maryland). Każdy z nich pragnął osiągnąć rozsądne porozumienie w sprawie Berlina, jednak ich pozycja była skomplikowana przez stanowisko Demokratów w USA i "twardogłowych" w Moskwie. Sytuację dodatkowo utrudniał Mao Tse-Tung, nawołujący do walki o niepodległość i oskarżający Chruszczowa o "uległość". Ostatecznie status Berlina w dalszym ciągu pozostał niepewny i niejasny.
8.4.7 Kryzys 10 - BERLIN III (1961)
Oznaczenie konfliktu: BERLIN IIIZagrożenie ze strony: USA i ZSRRCel: USA, ZSRRPoczątek kryzysu: 13 lipiec 1961Koniec kryzysu: 17 październik 1961Czas trwania: 4 miesiąceZagrożenie atakiem jądrowym: domniemany - założenia planu SIOP-62 (Single Integrated Operational Plan - Pojedynczy Zintegrowany Plan Działań) określały 3,423 cele ataku, na którego realizację przeznaczono arsenał 18,500 głowic (także taktycznych).Przyczyna kryzysu: status Berlina.
TŁO: Na początku lat sześćdziesiątych Niemcy były postrzegane przez mocarstwa zachodnie jako sojusznik NATO, przez ZSRR natomiast jako wróg, z którym wygrano olbrzymim kosztem, a który obecnie został ponownie uzbrojony. Obecność zachodnich sił w Berlinie, głęboko wewnątrz terenu bloku socjalistycznego, od początku stanowiła zapalnik coraz to nowych konfliktów. John F. Kennedy, nowo wybrany prezydent, pozbawiony doświadczenia swojego poprzednika - Eisenhowera - przez swoje pochopne działanie przekształcił problem w poważny kryzys. Jego stanowisko było wzmocnione przez nową broń - satelitarny wywiad fotograficzny. W roku 1961 amerykańskie satelity szpiegowskie Samos przesłały pierwsze dokładne zdjęcia obszaru Związku Radzieckiego. Okazało się, że Rosjanie zamiast 200 (szacunki CIA) dysponowali zaledwie czterema pociskami interkontynentalnymi. Dzięki uzyskanym zdjęciom poznano także ich dokładne lokacje, jak również miejsca bazowania wszystkich 190 radzieckich bombowców strategicznych. Dzięki tej wiedzy zniszczenie sowieckich sił "pierwszego uderzenia" stało się możliwe. Kennedy czuł się silny - wiedział, że ma przewagę, czemu dał wyraz w trzecim kryzysie berlińskim oraz konflikcie kubańskim.
· kwiecień i czerwiec 1961 - Kennedy i Chruszczow spotykają się na szczycie w Wiedniu - głównym tematem rozmów jest przyszłość Berlina (zobacz poprzednie kryzysy berlińskie) i możliwość powstania nowej blokady tego miasta
· 13 lipca - podczas obrad Rady Bezpieczeństwa Narodowego, Dean Acheson (doradca prezydenta ds. polityki zagranicznej) i Lyndon Johnson (wiceprezydent) wzywają do "uznania sprawy Berlina za problem bezpieczeństwa narodowego".
· 25 lipca - Kennedy w wystąpieniu telewizyjnym oświadcza: "Nie możemy pozwolić, aby komuniści wyrzucili nas siłą z Berlina". Prezydent zwiększa budżet obronny, powołuje rezerwy i zwiększa środki obrony cywilnej (schrony atomowe)
· lipiec - do Berlina Zachodniego przedostaje się 30,000 uchodźców z NRD
· 7 sierpnia - Chruszczow w przemówieniu telewizyjnym krytykuje determinację Kennedy'ego
· 13 sierpnia - Sowieci blokują drogi ucieczki z Berlina Wschodniego
· 17 sierpnia - rozpoczyna się budowa Muru Berlińskiego. Jego przeznaczenie jest niejasne dla Kennedy'ego, który oświadcza "istnieje szansa jak jeden do pięciu, że dojdzie do konfliktu atomowego". Prezydent rozkazuje przemieścić 1,500 amerykańskich żołnierzy z RFN do Berlina Zachodniego.
· 24 sierpnia - Rosjanie oskarżają Zachód o przerzucanie do Berlina "wywrotowców, ekstremistów, sabotażystów i szpiegów".
· 30 sierpnia - Związek Radziecki wznawia program testów jądrowych
wrzesień - prezydent Kennedy, sekretarz obrony McNamara, przewodniczący Połączonego Komitetu Szefów Sztabu (JCS) Taylor oraz McGeorge Bundy, prezydencki doradca ds. bezpieczeństwa narodowego, rozważają możliwość realizacji planu ataku jądrowego, który miałby zostać przeprowadzony przez bombowce B-47 i B-52. Mountbatten, brytyjski szef sztabu, zapytany przez McNamare o opinię mówi: "Mój Boże, każdy kto myśli w taki sposób musi być szalony!"
· 17 października - Chruszczow na 22 plenum KPZR oświadcza, że Zachód rozumie problem Niemiec i Berlina, oraz zapewnia o swojej chęci negocjacji; kryzys dobiega końca.
SKUTKI: Sprawa Berlina pozostała znowu nierozwiązana. Lepsze stosunki Kennedy'ego i Chruszczowa mają kluczowe znaczenie w znacznie poważniejszym kryzysie kubańskim.
8.4.8 Kryzys 11 - KUBA (1962)
Oznaczenie konfliktu: KUBAZagrożenie ze strony: USA i ZSRRCel: USA, ZSRRPoczątek kryzysu: 14 październik 1962 - Kennedy otrzymuje zdjęcia baz rakietowych na KubieKoniec kryzysu: 28 października 1962 - Czruszczow zgadza się usunąć pociski z KubyCzas trwania: 2 tygodnieZagrożenie atakiem jądrowym: wyrażonePrzyczyna kryzysu: bezpieczeństwo Kuby i USA; prawo ZSRR do wyrównania zagrożenia stwarzanego przez amerykańskie pociski średniego zasięgu rozmieszczone w Turcji.
TŁO: 17 kwietnia 1961 roku na wybrzeżu Playa Giron (Zatoka Świń) wylądowało 1,400 uciekinierów kubańskich. Ich zadaniem było rozbicie reżimu Castro. Bez jawnego wsparcia ze strony USA (Stany Zjednoczone chciały zachować pozory neutralności i nie angażowały bezpośrednio swoich wojsk) operacja nie miała jednak szans powodzenia. Rozbicie oddziałów desantowych zajęło siłom kubańskim dwa dni. Była to niewątpliwa porażka Kennedy'ego i jego administracji - nikt nie uwierzył w neutralność USA, a brak wyobraźni przy planowaniu operacji i szybkość porażki zachwiała wizerunkiem prezydenta Kennedy'ego. Po gorzkiej lekcji w Zatoce Świń Kennedy zaakceptował inną metodę zmiany układu sił na Kubie - pozwolił na wdrożenie Operacji Mangusta, której celem było zabicie Fidela Castro. Terminem wybuchu inspirowanego przez USA zamachu stanu miał być październik 1962 roku. Natomiast Chruszczow, wykorzystując powstałe napięcia, zaproponował dyktatorowi Kuby zamontowanie na jego wyspie wyrzutni balistycznych pocisków krótkiego i średniego zasięgu, które bez problemu mogłyby dosięgnąć USA. Co zaś ważniejsze, baterie takich pocisków stanowiłyby znacznie poważniejsze zagrożenie dla USA niż pociski interkontynentalne, ponieważ czas jaki potrzebowałyby na dotarcie do celu był znacznie mniejszy niż rakiet wystrzelonych z ZSRR.
· 14 października 1962 (niedziela) - Kennedy otrzymuje zdjęcia uzyskane dzięki lotom rozpoznawczym U-2 nad Kubą - prezentują one powstające bazy rakiet balistycznych
· 17 października (środa) - analitycy oceniają, że zainstalowano 16 pocisków, które będą gotowe do odpalenia najszybciej 24 października. Wszyscy członkowie JCS wzywają do natychmiastowego ataku. Generał Le May, szef sztabu wojsk lotniczych, mówi Kennedy'emu, że atak jest potrzeby oraz że Sowieci nie przeprowadzą kontruderzenia. Natomiast sekretarz obrony McNamara i Robert Kennedy są zwolennikami blokady wyspy. Późnym popołudniem prezydent spotyka się z ambasadorem ZSRR - Kennedy postanawia nie ujawniać przed nim uzyskanych dowodów dotyczących powstających baz rakietowych.
· 22 paźdzernika (poniedziałek) - prezydent Kennedy w przemówieniu telewizyjnym informuje rodaków o kryzysie kubańskim (ale nie ujawnia informacji o wcześniejszych prowokacjach amerykańskich związanych z Operacją Mangusta). W tym czasie na Kubie znajdują się 42 pociski średniego zasięgu. W kierunku wyspy zbliża się 25 radzieckich statków towarowych - na ich drodze stoi 180 okrętów US Navy, 68 eskadr lotniczych i 8 lotniskowców. Załogi silosów zostają postawione w stan pełnej gotowości bojowej. Maszyny B-52 zostają poderwane w powietrze z pełnym ładunkiem jądrowym. Na Florydzie gromadzą się największe siły inwazyjne od czasów II Wojny Światowej.
· 23 października (wtorek) - Chruszczow oświadcza: "Jeżeli okręty amerykańskie staną na drodze naszym statkom, podjęte zostaną odpowiednie działania". OAS (Organization of American States) wyraża pełne poparcie dla działań USA.
· 24 października (środa) - rozpoczyna się blokada wyspy. Statki radzieckie znajdują się w obrębie 500 milowej strefy blokady. Zdjęcia wykonane poprzedniego dnia przez U-2 pokazują, że kubańskie pociski będą mogły zostać odpalone w przeciągu kilku dni. Zatrzymuje się lub zawraca dwadzieścia statków radzieckich. Na Kubę dostaje się sześć sowieckich okrętów podwodnych.
· 26 października (piątek) - zatrzymano pierwszy statek (płynący pod panamską banderą). Kennedy rozkazuje Departamentowi Stanu przygotowanie składu poinwazyjnego rządu kubańskiego. O szóstej po południu Chruszczow przedstawia Kennedy'emu propozycję - pociski mogą zostać wycofane z Kuby, jeżeli Stany Zjednoczone zgodzą się nie podbijać wyspy i odwołają blokadę.
· 27 października (sobota) - Chruszczow przedstawia bardziej niekorzystną dla USA propozycję: pociski zostaną wycofane z Kuby, jeżeli amerykańskie rakiety zostaną wycofane z Turcji. JCS proponuje przeprowadzenie w poniedziałek uderzenia powietrznego i następującej po nim inwazji. Bateria pocisków SAM zestrzeliwuje nad Kubą samolot U-2. JCS nalega, aby bazy SAM zostały zbombardowane w niedzielę. Kennedy decyduje się jednak przystąpić na piątkową ofertę Chruszczowa.
· 28 październik (niedziela) - o godz. 10 rano Chruszczow odpowiada, że pociski zostaną wycofane.
SKUTKI: Kuba została zabezpieczona przed amerykańskim desantem. Zarówno Kennedy jak i Chruszczow niemal tracą kontrolę nad podlegającymi im siłami zbrojnymi. W wyniku późniejszych negocjacji Amerykanie przystają na wycofanie pocisków z Turcji.
8.5 Okres 3. 1962-69: Niepewny spokój
Wydarzenia kryzysu kubańskiego doprowadziły świat na krawędź nuklearnej zagłady. Był to najgroźniejszy kryzys tamtych lat. Widmo wojny jądrowej było nad wyraz wyraźne nie tylko dla liderów obu supermocarstw, ale także dla opinii publicznej na całym świecie. Lekcja ta doprowadziła do podpisania 4 sierpnia 1963 roku przez Kennedy'ego i Chruszczowa Traktatu o Ograniczonym Zakazie Prób Nuklearnych.Polepszające się stosunki pomiędzy przywódcami oby mocarstw zostały brutalnie przerwane 3 miesiące później, 22 listopada 1963 zamachem na prezydenta Kennedy'ego. Nikita Chruszczow pozostał na swoim stanowisku zaledwie 11 miesięcy dłużej - 15 października 1964, na dzień przed pierwszym chińskim testem atomowym, został odsunięty od władzy. Stany Zjednoczone zaczęły się coraz bardziej angażować w konflikt wietnamski, co z kolei znacznie utrudniło proces ocieplania stosunków między supermocarstwami oraz kontynuowanie rozmów o ograniczeniu i redukcji zbrojeń strategicznych.Okres ten charakteryzował się także istotnym i stały postępem technicznym w systemach środków przenoszenia broni jądrowej.Siedem lat bez kryzysu nuklearnego zostało przerwanych skutkami Operacji Duckhook - tajnym planem prezydenta Nixona zakończenia wojny w Wietnamie przez szantaż jądrowy.
8.6 Okres 4. 1969-83: Wyścig zbrojeń
Podjęta w 1969 roku decyzja Nixona o modernizacji amerykańskich pocisków interkontynentalnych do konfiguracji MIRV (Multiple Independently targeted Reentry Vehicle) oznacza znaczne przyspieszenie wyścigu zbrojeń. Teraz każdy istniejący pocisk może przenosić do 14 niezależnie naprowadzanych głowic (14 różnych celów). Jak łatwo zauważyć, balistyczne okręty podwodne, które przenosiły do 24 pocisków Trident, teraz mogły zaatakować 336 celów. Równie istotny jest fakt, że udało się znacznie zwiększyć celność głowic. Wszystko to sprawia, że możliwość przeprowadzenia pierwszego uderzenia - ataku, który zniszczyłby wszystkie systemy strategiczne wroga - znacznie wzrosła.
darka-wiertarka