wstęp do psych społ I.doc

(629 KB) Pobierz
WSTĘP DO PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ

WSTĘP DO PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ

WYKŁAD I

·         Osobowość autorytarna- ktoś słaby, poszukujący władzy

·         Efekt wznoszenia- sympatiaàneutralność

·         Efekt (czystej)ekspozycjiàczęsto oglądany obiekt neutralny nabiera sympatii

·         Miłośćàproces psychiczny, który ma kilka faz

·         Makropsychologiaàdotyczy dużych społeczności

·         Sytuacje społeczne

-relacje międzyludzkie

-inni ludzie jako indywidualne jednostki

-jako członkowie grup

-jako zbiorowość

·         Przedmiot psychologii społecznej:

-zachowania i procesy psychologiczne w sytuacjach społecznych

-procesy:

              *spostrzeganie

              *konstruowanie obrazu rzeczywistości

              *komunikowanie się interpersonalne

              *pamięć

              *myślenie

              *podejmowanie decyzji

              *emocje

              *konflikty

·         Efekt autokinetyczny- jeśli w pomieszczeniu jest nieruchomy punkt świetlny, to nam się wydaje, że on jest w ruchu

·         Pamięć jest konstrukcją

·         Badania panelowe- powrót do badanej grupy badanych

·         Pamięć dostosowuje się do pewnych schematów

·         Efekt uniwersalny

·         Konstruowanie schematów emocji

·         Historia Psychologii Społecznej

-ok.100 lat temu pierwsze dokumentacje (1897)

-fakty z historii:

              *okres wczesnonaukowy połowa XIXw., refleksja teoretyczna opiera się na danych empirycznych ale gromadzonych niesystematycznie (do końca I Wojny Światowej)

              *Triplett: badania nad współzawodnictwem

              *Le Bon: tłum (psychologia tłumu)

              *Tarde: prawa imitacji (prawa naśladowania) I-wszy eksperyment 1897 (pisał o psychologii mody)

*1903:

-Ross: Social Psychology

              -H.Dougall: Introduction to Social Psychology

*lata 30’ USA

              -Kurt Lewin: dynamika małych grup

·         Typy badań:

              -eksploracyjne, korelacyjne, wstępne(wstępnie rozpoznaje jakieś zależności)

              -weryfikacyjne(sprawdzają hipotezy)

·         Ważna cecha „naukowych wyników”: ich powtarzalność(replikowalność)

·         Zależności:

-przyczynowe

-korelacyjne(współwystępowanie różnych zjawisk)

·         Naukowa Psychologia Społeczna:

Psychologiczny opis, wyjaśnianie i przewidywanie procesów i zachowań społecznych wymaga:

-znajomości języka opisu psychologicznej rzeczywistości

-znajomości naukowych metod gromadzenia informacji /danych empirycznych/

·         Metoda naukowa-zbiór procedur służących do zbierania i interpretowania materiału dowodowego w taki sposób, by ograniczyć źródła błędów:

-kontrola zmiennych

-powtarzalność (replikacja wyników)

·         Ewolucja metod od przypadkowych obserwacji do ściśle kontrolowanych elementów

·         Czy brak miłości opóźnia rozwój??

-XIIIw. Fryderyk II „Dzieci nie mogą żyć bez pieszczot, radosnych słów, czułości matek.”

-1760r. „W domu podrzutków wszystkie dzieci są osowiałe, a wiele z nich umiera ze smutku”(hiszpański duchowny)

-1915r. Lekarz z Baltimour: mimo właściwej opieki fizycznej 90% niemowląt przyjętych do sierocińca umiera w 1 roku życia.

-1942r. New York: jaki wpływ na dzieci ma zabranie ich z domu na długie leczenie w szpitaluàdzieci stają się apatyczne, dużo infekcji, gorączka, spadek na wadze; objawy znikają, gdy dzieci wracają do domu

-1935-1943r. M. Bibble: hospitalizowane niemowlęta charatkteryzują: biegunki, zmniejszenie napięcia mięśniowego, brak apetytu, ”dzieci cherlawe psychicznie i biologicznie”

-lata 40’: 30% dzieci porzuconych umiera w 1 roku życia

-1972r. Gardner: ”badanie 6 cherlawych karłów”àniski wzrost, niedowaga, opóźniony rozwój kości, wszystkie były z rodzin bez miłości

·         Mechanizm fizjologicznyàzwiązek między 2 strukturami mózgowymi:

Nie pobudza przysadki        ß podwzgórzeà     przysadka mózgowa pobudzona        

Mniej snu                                                                      wydziela hormon wzrostu

 

W ciepłym środowisku dzieci rosną do 20 cm. na rok. (średnio w całej populacji 6 cm.)

WYKŁAD II

·         Zmienna zależna(wyjaśniona)-to, co chcemy wyjaśnić (skutek)

·         Zmienna niezależna-to, czym wyjaśniamy (ewentualnie przyczyna)

·         Mediator-proces lub stan psychiczny, pośredniczący między zmienną niezależną i zależną

·         Moderator-czynnik, który współdecyduje o wystąpieniu zależności, informuje o tym, kiedy ( w jakich warunkach) zależność występuje (lub jest silniejsze/słabsze)

1)Problemy metodologiczne w Psychologii Społecznej

-człowiek bada człowieka

·         Rola hipotezy badacza ( w fazie badania, realizacji, opracowań wyników)

*efekt ojcowski

*badania pt. ”pigmalion w klasie”:

              Dzieci o etykiecie „zdolne” wypadały o 2/3 lepiej niż grupa o etykiecie „przeciętne”

 

·         „ślepi badacze”- nie znają hipotez, brak efektu ojcowskiego.

-świadomość udziału w badaniach

-ukryte wymagania sytuacji eksperymentalnej, rola miejsca, gdzie prowadzi się badania

-specyficzny dobór osób badanych (ochotnicy, studenci psychologii)

·         zapobieganie artefaktom

-formułowanie i sprawdzanie hipotezy konkurencyjnej

-zmniejszanie u badanych lęku przed badaniem

-stosowanie miar dyskretnych

-maskowanie eksperymentu

·         problemy etyczne:

-człowiek jest często wprowadzany w błąd

-dowiaduje się o sobie nie zawsze miłych rzeczy

-może przeżywać napięcia związane z tym co robi  podczas eksperymentu

·         obowiązki badacza

-zapewnić osobie badanej możliwość wycofania się z badania

-unikać procedur, które powodują cierpienia i przykrości

-szukać procedur alternatywnych do wprowadzania w błąd

-dokładnie wyjaśnić cel badania (tzw.odkłamywanie)

·         podstawowa reguła

-zawsze oblicz bilans strat i zysków. Warto eksperymentować tylko, gdy stawka jest ważna i może coś dać człowiekowi

-„Psycholog ma obowiązek wykorzystywać swoje umiejętności badacza dla rozwoju wiedzy, zrozumienia człowieka ale i dla polepszenia losu człowieka. Ma też obligację wobec społeczeństwa, nie tylko wobec jednostki” E.Aronson

WYKŁAD III

·         perspektywa motywacyjna:

-co skłania do działania

-jakie są motywy, kiedy są uruchamiane

-perspektywa teorii uczenia się

-zachowania wyznaczone są przyszłymi doświadczeniami; są rezultatem uczenia się na podstawie doświadczeń

                                          *doświadczenia własne

                                                        -warunkowanie klasyczne(uczenie się znaczenia pierwotnie obojętnego bodźca, który poprzedza jakiś bodziec ważny bezwarunkowo)

                                                        -warunkowanie sprawcze/instrumentalne(uczenie się znoszenia pierwotnie obojętnej reakcji, dzięki temu, że po niej poprawia się pożądany stan rzeczy, albo że unikniemy niepożądanego)

                                          *doświadczenia cudze

·                     perspektywa poznawcza-to, co człowiek czuje, myśli, jak się zachowuje zależy od:

-procesów przetwarzania informacji, które doń docierają

-od tego, jak rozumie sytuację i uczestniczących w niej ludzi

-sposób interpretacji zależy od posiadanej już wiedzy i od tego jakie jej elementy (treści) są aktywizowane

·                     perspektywa kulturowa(społeczno-kulturowa)-człowiek-wytwór socjalizacji w konkretnej grupie społecznej, która zanurzona jest w kulturze. Jednostka utożsamia się z normami grupy; robi to, czego grupa od niej oczekuje, aby zyskać szacunek otoczenia i pozytywną samoocenę

·                     perspektywa ewolucjonistyczna-zachowanie, skutek przeszłości ale nie tylko jako jednostki lecz gatunku. Np. były byki przed wężami czy obcymi: efekt tego, że nasi przodkowie, którzy kiedyś doświadczali tych byków mieli większe szanse propagacji swych genów.

·                     Makroteorie- próbują wyjaśnić wszystko

·                     Teorie o małym/średnim zasięgu-próbują wyjaśnić albo 1 zjawisko albo klasę zachowań. Wpisują się w różne tradycje myślenia o człowieku(perspektywy).

·                     Teoria wymiany interpersonalnej C.Homansa

-Interakcja-proces wymiany nagród i kar, strat i zysków

-Większość nagród i kar pochodzi od środowiska społecznego(np. reinterpretujemy zjawiska natury na zjawiska społeczne)

-Wybierając zachowanie człowiek ponosi koszty; Gdy nie ma alternatywy-nie ma kosztów. Im bardziej atrakcyjna jest alternatywa-tym bardziej kosztowne zachowanie.

-Ludzkie zachowania zależą od poprzednich doświadczeń: Powtarzamy takie zachowania, które w przeszłości były nagradzane. Nagrody i kary otrzymywane w przeszłości uczą oczekiwania podobnych nagród i kar w przyszłości- w podobnych sytuacjach(generalizacja bodźca)

-Prawo podaży i popytu w interakcji:

              *wartość zachowań, które otrzymywaliśmy od innych jest mniejsza im częściej w przeszłości to zachowanie otrzymywaliśmy.

              *wartość nagrody zachowań zależy od ilości osób, od których to zachowanie otrzymujemy. Im więcejàtym mniej

              *uznanie ze strony określonej osoby dla kogoś, kto ma wiele alternatywnych źródeł uznania jest mniej cenne niż dla kogoś, kto nie posiada alternatywnych źródeł

-Oceniamy interakcje pod względem sprawiedliwości: zbilansowanie nagród; kosztów „wymiany”

-Gdy spostrzegamy rozkład nagród w interakcji uznajemy za niesprawiedliwyàmoże toàwrogość

·                     Wrogość może powstawać gdy:

-te same zachowania, które w przeszłości były nagradzaneànie przynoszą nagród lub przynoszą mniejsze niż oczekujemy

-gdy inni ludzie, podobni do nas ze względu na cechy czy zachowanie „uprawniające” do nagród albo „nieupoważnione”àotrzymują nagrodyàa my nie

-im bardziej widoczne dla jednostek, że gwałcą  zasady sprawiedliwości, tym silniej reagują wrogością

·                     Teoria rozbieżności czynników statusu jednostki- ogół bodźców, które jednostka dostarcza sobie i innym, a które są oceniane jako lepsze lub gorsze, wyższe lub niższe. Poszczególne rodzaje tych bodźców to czynniki statusu. Czynnikiem statusu może stać się wszystko, co wyróżnia jednostkę od innej:

-cechy samej jednostki(wygląd, religia)

-cechy wynikające ze stosunku innych do niej

-cechy związane ze stosunkiem do grup, instytucji i organizacji

ü       Ludzie uczą się, że pewne czynniki statusu powinny występować łącznie. Rozbieżność czynników statusu oznacza, iż  jednostka dostarcza sobie i innym niezgodnych bodźców i owa niezgodność jest spostrzegana.

ü       Im wyższy stopień rozbieżności, tym bardziej niepewny jest stan(status) jednostki.

ü       Rozbieżność statusu jest źródłem kar dla jednostki, a jej usunięcieàźródłem nagród.

ü       Gdy niższych statusu nie udaje się zmienić czy podwyższyćàjednostka będzie unikała osób, które reagują na rozbieżność.

ü       Gdy jednostka nie może zmienić swoich czynników statusuàmoże odrzucać system ocen, który uzasadnia ich niższy status

ü       Ludzie, których status jest pewny i wysoki mniejszą wagę przywiązują do zachowań, które są widocznymi symbolami ich wyższego statusu.

ü       Rozbieżność czynników statusu członków grupy wpływa na układ stosunków w grupie. Im więcej członków grupy reprezentuje zestaw czynników statusu rozbieżny z oczekiwaniami innych, tym większy będzie między nimi stopień wzajemnej niechęci.

 

WYKŁAD IV

·                     Teoria wymiany interpersonalnej(interakcji) Homansa:

-          Poparcie empiryczne m.in. eksperyment  Schachtera (kluby dyskusyjne)

-          Teoria rozbieżności czynników statusu (Homans, Lenski)

·                     Teorie społecznego uczenia się

Pytania:

-Jak zmienne środowiskowe (okoliczności wzmacniające) kontrolują zachowanie?

-Jaka jest waga wyuczonych wzorców społecznie wyuczonych poprzez obserwacje innych i otrzymywane wzmocnienia społeczne??

Czyli: waga procesów uczenia się i ich rezultatów ; waga procesów poznawczych

·                     Teoria społecznego uczenia się Alberta Boundury:

-Ludzie nie są ani igraszką ani bezradnymi pionkami sterowanymi przez środowisko.

-Specyficznie ludzki charakter procesów poznawczych przy nabywaniu i podtrzymywaniu  wzorców zachowania; potrafimy manipulować symbolami i myśleć....

TWIERDZENIA BOUNDUR’A:

ü       Uczymy się nie tylko na własnych doświadczeniach ale i poprzez obserwacje, ale nie mechaniczne (jeśli obserwowane zachowanie podlega karze-uczymy się go ale nie wykonujemy)

ü       Jesteśmy zdolni do samoregulacji

ü       Poczucie własnej skuteczności (self-efficacy)= przekonanie, że poradzę sobie z konkretną sytuacją. Wpływa na:

-spostrzeganie

-motywację

-poziom wykonania

ü       Źródła self-efficacy:

-rzeczywiste dokonania

-doświadczenia zastępcze ( nasze obserwacje innych)

-perswazja społeczna i autoperswazja

-spostrzeganie własnego pobudzenia towarzyszącego myślom o zadaniu lub o podejmowaniu go. Np. lęk sugeruje słabe oczekiwanie skuteczności; podniecenie-oczekiwanie sukcesu

·                     Poznawcza teoria społecznego uczenia się Waltera Mischela:

To jak reagujemy na specyficzne oddziaływania środowiska zależy od:

              -kompetencji

              -strategii kodowania(sytuacji)- człowiek może kształtować sobie sam obraz sytuacji, w której się znajduje

              -oczekiwań, przewidywań

              -wartości osobistych

              -systemów samoregulacji i planów(wypracowanych reguł ustalania celów, oceny własnej efektywności)

Zmienne te („osobowościowe”) mają największy wpływ na zachowanie, gdy sygnały sytuacyjne są  słabe, wieloznaczne. Kiedy sytuacje są jasneàindywidualna zmienność reakcji jest mniejsza

·                     Podejście psychoanalityczne

-podkreślenie znaczenia nieświadomej, dynamicznej sfery intrapsychicznej, ruchu sił psychicznych w umyśle

-założenie, iż zachowania dorosłych są zależne przede wszystkim od doświadczeń we wczesnym dzieciństwie

-pogląd, iż rozwój psychiczny dokonuje się w określonych etapach, podczas których zachodzą przewidywalne zjawiska psychiczne, które powinny doprowadzić do rozwiązania pewnych nieświadomych problemów i kryzysów

-skoncentrowanie na fantazjach i symbolicznym znaczeniu nadawanym nieświadomie przez nasz umysł przezywanym faktom, czyli uznanie rzeczywistości psychicznej za główną motywację zachoań

-opieranie się na metodach subiektywnych

·                     Psych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin