Święty Augustyn - 101 pytań i odpowiedzi.pdf

(3378 KB) Pobierz
447896428 UNPDF
ŚWIĘTY
AUGUSTYN
101 PYTAŃ I ODPOWIEDZI
Autor św. Augustyn wybór tekstów dokonał ks. Jules M. Brady SI
Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
PRZEDMOWA , DO WYDANIA AMERYKAŃSKIEGO
ŻYCIORYS ŚWIĘTEGO AUGUSTYNA (354-430)
ROZDZIAŁ I - Bóg
1. Jak możemy poznać, że Bóg jest miłością?
2. W jaki sposób piękno świata inspiruje nas, byśmy głosili chwałę Bożego piękna?
3. W jaki sposób stworzenia mogą prowadzić mnie do poznania Stwórcy?
4. W jaki sposób oczy ciała mogą pobudzać oczy umysłu do poznania Stwórcy
wszelkiego stworzenia?
5. Jak możemy myśleć o Bogu?
6. W jaki sposób Bóg jest obecny w świecie?
7. W jaki sposób Boża obecność zaznacza się dla wierzącego, a jak dla niewierzącego?
8. W jaki sposób Słowo Boga jest dla nas obecne?
9. Dlaczego Bóg obecny jest w każdym na tak różny sposób?
10. Czy stworzenie istnieje w Słowie Boga wcześniej, niż zaistnieje w rzeczywistości?
11. Dlaczego Bóg jest znacznie piękniejszy od słońca?
12. Czym jest Słowo Boga?
13. Czy Stwórca jest wyższy od stworzenia i czy nim włada?
14. Jak możemy poznać Ducha Świętego?
15. W czym słowa wypowiedziane przez Jana Chrzciciela na pustyni przypominają
Słowo Boga?
16. W jaki sposób możemy kochać Boga?
17. Dlaczego miłość Boga przewyższa inne miłości?
ROZDZIAŁ II - Zło
18. W jaki sposób te same nieszczęścia mogą skłonić ludzi niegodziwych, by przeklinali
Boga i natchnąć dobrych do oddania Mu chwały?
19. Czym jest sen duszy?
20. Czy obwinimy Pismo Święte, gdyż opisując jak Bóg wybaczył Dawidowi jego
grzech, mogło ośmielić innych do złego?
21. Dlaczego Bóg zsyła utrapienia na osoby żyjące świątobliwie?
22. Dlaczego Bóg pozwala, byśmy doznawali trosk?
23. Czy Bóg oszczędza wszelkich cierpień swoim sługom?
447896428.002.png
2
24. Dlaczego Bóg zsyła próby na swych świętych?
25. Czym wyjaśnimy obecne w świecie zło płynące ze zjawisk naturalnych?
26. W jaki sposób mogę przebyć ocean doczesności i bezpiecznie przybić do portu życia
wiecznego?
27. W jaki sposób Bóg wyprowadza dobro ze zła?
28. Dlaczego Chrystus jest zarówno „bramą owiec", jak „dobrym pasterzem" i w czym
chrześcijanin przypomina ociosany kamień?
ROZDZIAŁ III - Dusza i umysł?
29. Gdzie leży przyczyna niezgody między moim ciałem i umysłem?
30. Czy sam dla siebie istnieję bardziej, niż dla innych osób?
31. Dlaczego powinno cieszyć nas piękno człowieka sprawiedliwego!
32. Dlaczego prowadzenie dobrego życia przynosi owoce?
33. Dlaczego dusza nie jest tym samym, co ciało?
34. Dlaczego zakazane uczynki niosą w sobie tak wielką pokusę?
35. Dlaczego Bóg czasami budzi moją bojaźń, a czasem mój zachwyt?
ROZDZIAŁ IV- Nauczanie
36. Dlaczego nauczyciele powinni z radością uczyć innych dróg osiągnięcia pokoju?
37. Na czym polega tajemnica zwieńczonego sukcesem nauczania?
38. Dlaczego alegoryczny sposób prezentacji doktryny raduje słuchacza bardziej niż
doktryna wyjaśniana za sprawą suchych, teoretycznych zwrotów?
ROZDZIAŁ V - Śmierć
39. Dlaczego nie powinniśmy bać się śmierci?
40. Jak mogę pocieszyć człowieka zasmuconego i rozżalonego śmiercią najlepszego
przyjaciela?
ROZDZIAŁ VI - Niebo
41. Jak możemy wyrazić naszą wdzięczność Boskiemu Lekarzowi za uleczenie naszego
wewnętrznego wzroku, za uzdolnienie nas do zobaczenia Wiecznego Światła,
którym jest On sam?
42. Jak możemy opisać nasze wejście do Królestwa Niebieskiego?
43. Jak możemy opisać wiekuiste dziedzictwo człowieka sprawiedliwego?
44. Czy rozmodlona osoba może już w tym życiu doświadczyć, choćby na krótko,
radości Królestwa Niebieskiego?
45. Jak mogę pomóc innym kochać Boga?
46. W jaki sposób Chrystus naucza nas, byśmy nie szukali ziemskiego szczęścia,
lecz dążyli do wiekuistej szczęśliwości?
ROZDZIAŁ VII - Wiekuista szczęśliwość
47. Dlaczego człowiek dobry może znaleźć szczęście pośród utrapienia?
48. Czy w posiadaniu dóbr doczesnych można odnaleźć doskonałą szczęśliwość?
ROZDZIAŁ VIII - Grzech
49. Dlaczego powinienem unikać nawet najmniejszych grzechów?
50. Jak złe sumienie wpływa na człowieka?
51. Czy grzechy szpecą i psują piękno Bożego wszechświata?
ROZDZIAŁ IX - Łaska
52. W jaki sposób możemy przemóc wielkie strapienie będące owocem naszego
grzechu?
53. Dlaczego Adam sprawiedliwie poniósł karę za odstępstwo od Boga?
54. W jaki sposób mogę przemóc zły nawyk mówienia kłamstw?
55. W jaki sposób nasz umysł może odkryć, jakiego życia pragnie od nas Bóg?
56. M Bóg może jako pierwszy ukochać człowieka niegodnego, skoro Pismo Święte
mówi, że Bóg nienawidzi niegodziwości?
447896428.003.png
3
57. Jak Bóg może wybaczyć nam nasze grzechy?
58. W jaki sposób możemy zapanować nad swoim językiem?
59. W jaki sposób Bóg pomaga nam wypełniać dobre uczynki?
ROZDZIAŁ X - Wiara
60. W jaki sposób Chrystus może przez wiarę mieszkać w naszym sercu?
ROZDZIAŁ XI - Miłość bliźniego
61. W jaki sposób matka świętego Augustyna, Monika, doprowadzała do pojednania
między wrogami?
62. Jak możemy miłować nieprzyjaciół?
63. W jaki sposób powinniśmy kochać naszych bliźnich?
64. Kogo powinniśmy stawiać w miłości na pierwszym miejscu?
65. Czy powinniśmy kochać ludzi złych?
ROZDZIAŁ XII - Jak używać tego, co stworzone?
66. 0 przyjaźń jakich ludzi powinienem zabiegać?
67. W jaki sposób życie religijne może przyczynić się do wspólnego szczęścia ludzi?
68. W jaki sposób człowiek powinien używać doczesnych stworzeń?
69. W jaki sposób możemy korzystać ze stworzeń dla miłości Boga?
70. Jak możemy zastąpić miłość do świata ukochaniem Boga?
71. Dlaczego powinniśmy naśladować osobę pokorną, nie zaś człowieka pysznego?
72. Dlaczego Dawid, jako grzesznik, cieszył się większą przychylnością Boga niźli
człowiek sprawiedliwy?
73. W jaki sposób Chrystus może pomóc nam przebaczyć naszym wrogom?
ROZDZIAŁ XIII - Pokój
74. W jaki sposób możemy opisać pokój, którego doznamy w Niebie?
ROZDZIAŁ XIV - Mądrość
75. W jaki sposób mądrość staje się udziałem człowieka?
ROZDZIAŁ XV - Modlitwa
76. Dlaczego powinniśmy codziennie odmawiać Apostolskie Wyznanie Wiary?
77. Czy Bóg słyszy nasze modlitwy?
78. Dlaczego osoba wierząca powinna codziennie modlić się o wybaczenie?
79. 0 co powinienem prosić Boga?
80. Jak możemy zapobiegać grzechom niszczącym naszą przyjaźń z Bogiem?
ROZDZIAŁ XVI - Jezus Chrystus
81. W jaki sposób Chrystus może wpływać na poprawę twego życia?
82. W jaki sposób Maria wybrała lepszą cząstkę?
83. W jaki sposób Słowo stało się ciałem i zamieszkało między nami?
84. W jaki sposób zawsze mogę głosić Bożą chwałę?
85. Czy powinniśmy wybaczać tym, którzy nas zranili?
86. Dlaczego przybył do nas Chrystus?
87. W jaki sposób możemy przyjść do Chrystusa?
88. Czy wszystkie teksty Starego Testamentu mówią o Chrystusie?
89. W jaki sposób Apostołowie doszli do poznania, że Chrystus jest Bogiem, Królem
Wszechświata?
90. Dlaczego Chrystus może przyciągnąć do siebie każdego człowieka?
91. Dlaczego uczniowie Chrystusa zawsze będą mogli kroczyć w Jego świetle?
92. W jaki sposób możemy porównać Chrystusa do słońca?
93. W jaki sposób dziecięce ciało Jezusa -wyszło na świat z łona Maryi nie naruszając
Jej dziewictwa i jak Chrystus mógł przejść przez zamknięte drzwi?
94. Jaką miłością możemy kochać Chrystusa?
95. W jaki sposób możemy stać się uczniami w szkole Chrystusa?
447896428.004.png
4
96. W jaki sposób Chrystus nas pociesza?
97. Dlaczego Chrystus wybrał własnego zdrajcę na Apostoła?
98. W jaki sposób Chrystus może uwolnić nas od żywionych urazów?
99. W jaki sposób Chrystus radzi nam, jak mamy unikać nieprawości świata i osiągnąć
życie wieczne?
100. Dlaczego musimy położyć naszą nadzieję w Chrystusie?
ROZDZIAŁ XVII - Msza święta
101. Dlaczego uczestnictwo w Mszy świętej wymaga wewnętrznego aktu wiary?
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
„Świat jest teraz niby tłocznia: wyciska się tu oliwę. Jeśli jesteś pianą, spływasz do kloaki.
Jeśli jesteś oliwą, pozostajesz w naczyniu na oliwę. To wyciskanie jest rzeczą konieczną.
Przyjrzyj się tylko pianie, i przyjrzyj się oliwie. Tak to tłoczenie zachodzi w świecie: przez
klęski głodowe, wojny, biedę, drożyznę, niedolę, śmierć, grabież, chciwość; oto utrapienia
biedaków i mozoły państw: i tego doświadczamy..." 1 - zapisał św. Augustyn w jednym ze
swoich kazań. Całe życie trudził się nad pytaniami o Boga i człowieka, Kościół powszechny i
przeznaczenie ludzkich społeczności, dociekał przyczyn zła i rozważał nad Opatrznością. Gdy
w roku 410 po Chrystusie chrześcijański wódz barbarzyńskich plemion, Alaryk, splądrował
Rzym, stos pacierzowy cywilizowanego świata, stolicę Imperium, św. Augustyn na kartach
dwudziestu dwóch tomów Państwa Bożego (De Civitate Dei contra Paganos) podjął między
innymi próbę odpowiedzi, czym było to wydarzenie. Miał przeciw sobie powszechny osąd,
który dziś nazwalibyśmy „głosem opinii publicznej" - obywatele Imperium traktowali
spustoszenie Rzymu jako karę dla miasta (gwoli prawdy Alaryk miarkował niszczycielskie
zapędy swoich żołnierzy), które pod wpływem chrześcijańskich nauk zapomniało o kulcie
państwowych bogów. Wedle św. Augustyna, który w owym czasie piastował urząd biskupa
Hippony, zło, jakie dotknęło Rzym, należało do przyrodzonego porządku świata, a jeśli było
karą to tylko dla tej przyczyny, że za gwałty, jakie cesarstwo zadawało przez wieki ościennym
ludom, one wzięły teraz należną odpłatę. Państwowe bóstwa nic nie znaczą niewiele też
znaczy ludzki osąd, nieprzyjazny chrześcijanom, skoro i tak jedynym, faktycznym i
suwerennym Panem ludzkich dziejów jest Bóg - uznał syn św. Moniki. On to sprawuje pieczę
nie tyle nad poszczególnymi epokami czasu świeckiego (te są autonomiczne o tyle, o ile leżą
w gestii ludzkiej woli i przyczyn naturalnych zachodzących w świecie), co eschatologią
(historią pochodzącą i zmierzającą do Boga), która to, co świeckie, doczesne i skazane na
przeminięcie wpisuje w wydarzenia z historii Zbawienia: grzech pierworodny, czyli upadek
Adama -Wcielenie i Zmartwychwstanie-powtórne przyjście Chrystusa. Nie bez przyczyny
ostatnia księga Państwa Bożego rozważa zagadnienia cielesnego zmartwychwstania, gdy w
sobie znanej chwili sam Bóg przerwie strumień doczesnej historii. Nie będzie to świecki
„koniec historii", świat zakończony jak w utopijnych projektach, ale spełnienie dziejów,
zapowiedziane w Apokalipsie św.Jana 2 . Równocześnie, doczesny porządek rzeczy nie jest
pozostawiony samemu sobie dla tej przyczyny, że pochodzi od Boga, jest przez niego chciany
i zamierzony. Stworzenie jest dobre, zło wynika z zachwiania tego porządku przez grzech
pierworodny, z deformacji pierwotnego kształtu, jaki nadał światu Bóg. Św. Augustyn
twierdził: „Wszystko bowiem, im bardziej jest ujęte w miarę, w postać, w porządek, tym
bardziej z konieczności jest dobre, a im mniej wykazuje miary, upostaciowienia i porządku,
tym mniej jest dobre... Te trzy tedy elementy: miara, postać i porządek, stanowią jakby
główne dobra w rzeczach stworzonych przez Boga, czy to duchowych, czy cielesnych... Od
Niego pochodzi wszelka miara, wszelka postać, wszelki porządek" 3 . Miara, postać rzeczy,
czyli jej forma, oraz porządek - te trzy
447896428.005.png
5
właściwości mają swój udział istnieniu wszelkich bytów duchowych, jak i materialnych; w
istnieniu kosmosu, człowieka, w dziedzinie życia społecznego. Zachwianie tych własności
staje się złem, groźną luką w uporządkowanym przez Boga istnieniu, brakiem dobra (privatio
boni), jego porzuceniem (amissio boni) lub zepsuciem (corruptió). Wszechmoc Boża sprawia
jednak, że i to zło, które wdarło się na świat za sprawą aktu wolnej woli pierwszego
człowieka - Adama, zostało przekute na dobro; tajemnica ta, będąc zarazem tajemnicą
Bożego miłosierdzia i sprawiedliwości, łaski i ludzkiej wolności znajduje swoje zwieńczenie
w akcie Odkupienia, Męce, Śmierci i Zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa. Zatem nie tylko
dzieje ludzkiej duszy (choć bez wątpienia one są najważniejsze), ale i ludzka historia, losy
społeczności, państw i narodów są ważne dla św. Augustyna. Dla niego, który przez znaczną
część życia zmagał się z namiętnościami ciała; dla niego, który odprawiwszy konkubinę, z
którą miał syna, szukał później jeszcze uciech w towarzystwie innych kobiet? Dla niego,
który pośród manichejczyków przez lata szukał odpowiedzi na pytanie o dręczące ludzi zło?
Dla niego, który cierpiał z powodu śmierci przyjaciół; dla niego, któremu wysokie
wykształcenie, talent i pracowitość otwarły drogę na cesarski dwór? Nie miał natury
anachorety, choć podziwiał ascetyczne życie mnichów egipskich; zajmowały go sprawy
publiczne, choć na kartach Solilokwii zapisał słowa „Boga chcę poznać i duszę" 4 . W osobie
myśliciela otwierającego epokę średniowiecza zyskujemy świadectwo głębokiej łączności
między tym, co duchowe i tym, co społeczne; tym, co nadprzyrodzone i tym, co doczesne.
Gdyby nie głębokie przekonanie biskupa Hippony, że najgłębsze, najbardziej intymne
przeznaczenia duszy łączą się z życiem społecznym, z ludzkimi dziejami, nie zapisałby słów:
„świat jest teraz niby tłocznia".
Naczyniem, które zbiera oliwę, było dlań Państwo Boże, w pewnym stopniu tożsame z
Kościołem powszechnym, coraz ważniejszym w życiu społecznym, kulturowym ówczesnego
świata. Słynne augustyńskie przeciwstawienie „miasta Bożego" państwu ziemskiemu opisuje
podstawowe napięcie między porządkiem świeckim a duchowym, które przez wieki będzie
formowało historię Europy, a pośrednio - świata. Państwo ziemskie było dlań marnością
(vanitas), „miasto Boże" - prawdą (veritas); „założycielem" państwa ziemskiego był Kain,
który w imię zawiści zabił brata, pierwszym obywatelem „miasta Bożego" na ziemi był
sprawiedliwy Abel; państwo ziemskie kontynuuje swe istnienie za sprawą cielesnego
płodzenia, „miasto Boże" - dzięki duchowemu rodzeniu przez chrzest; państwo ziemskie jest
czasowe, śmiertelne, „miasto Boże" - wieczne i nieśmiertelne. Skażona pierworodnym
grzechem natura rodzi światu obywateli na miarę Kaina - pełnych przewrotności i
nieposłuszeństwa. Łaska zaś rodzi ludzi do współuczestnictwa w Państwie Bożym, dlatego
ich figurą jest posłuszny i miły Bogu Abel.
Państwo Boże jest tajemnicą które swój początek bierze z Boskiego zamiaru, by ponownie
złączyć w jedno ludzkość podzieloną wskutek katastrofy grzechu pierworodnego. Biskup
Hippony wyjaśnia ten proces w mistycznym, alegorycznym opisie, komentarzu do psalmu 95,
który przyciąga oczy nie tylko filozofów dziejów: „«Osądzi świat wedle sprawiedliwości (Ps
95, 13). Nie część świata sądzić będzie, ponieważ nie część tylko nabył. Cały świat osądzi,
gdyż za cały dał okup. Słyszeliście, co powiedziano w Ewangelii? - «Zgromadzi wybranych
swoich z czterech stron świata» (Mk 13, 27), a więc z całego świata. «Adam» -jak wam to
niejednokrotnie mówiłem - w języku greckim oznacza cały okręg ziemi. Na imię jego
składają się litery: A, D, A, M. Od tych liter zaczynają się u Greków nazwy czterech stron
świata... z czego masz: ADAM. Sam on od razu rozproszył się po całej powierzchni ziemi.
Ongiś był skupiony w jednym miejscu, ale upadł i jak gdyby rozbił się, szczątkami swymi
napełniając cały świat. Lecz miłosierdzie Boże zgromadziło zewsząd te ułomki, stopiło je
razem w ogniu swej miłości i przywróciło rozbitą jedność" 5 . W myśl poglądu św. Augustyna
w Państwie Bożym dokonuje się ponowna integracja skłóconej, rozproszonej ludzkości. Taka
wizja budziła poruszenie, duchowy i intelektualny ferment w świecie, który
447896428.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin