PROGRAM EDUKACYJNY
Cele programu
o Dziecko poznaje różne techniki plastyczne
o Nabywanie umiejętności radzenia sobie w pracy, samodzielności
o Dawanie dzieciom dużo radości i zadowolenia
o Dziecko potrafi dobrać narzędzia i materiały potrzebne do zrealizowania swojego planu
o Rozwija naturalne zainteresowania
o Kształci aktywność myślową, kształtuje osobowość oraz rozwija inwencję twórczą
o Rozmiłowuje dzieci w sztuce plastycznej poprzez aktywizowanie do twórczego działania rozwijającego wyobraźnię
o Obserwowanie świata, dzięki czemu dziecko wzbogaca własne wytwory rysunkowe, malarskie
o Pobudza i rozwija umiejętność wypowiadania swojego osobistego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu
o Kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia, rozszerza horyzonty myślowe i rozbudza potrzebę obcowania z dziełami sztuki
o Uczy współistnienia w zespole ludzkim
o Rozwijanie swobody w posługiwaniu się linią i plamą, kształtem i barwą na płaszczyźnie i w przestrzeni w różnych technikach plastycznych
o Uwrażliwienie dziecka na zjawiska otaczającej rzeczywistości, na światło, barwę, bryłę, linię, fakturę, ruch, przestrzeń
o Usuwa się u dziecka zahamowania, poczucie niepewności, uczy wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze
o Przestrzenne: układanie. Zabawy konstrukcyjne, wycinanie, lepienie, majsterkowanie
o Płaskie: rysowanie, malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wyszywanie.
o Zajęcia indywidualne
o Zajęcia zespołowe
o Zajęcia grupowe
METODY PRACY
Prace wg wzoru polegają, na odtwarzaniu przez dzieci gotowych wytworów wykonywanych zazwyczaj przez nauczyciela. Metoda te znajduje zastosowanie w zajęciach poświęconych majsterkowaniu z materiałów różnorodnych oraz konstruowaniu z papieru.
Wzór, zasadnicza konstrukcja przedmiotu może być uzupełniony przez dziecko szczegółami drugorzędnymi zależnie od jego własnej pomysłowości i ochoty.
W oparciu o tą metodę dzieci zdobywają umiejętności techniczne w operowaniu różnorodnym materiałem, zapoznają się za sposobem łączenia za pomoce kleju, gliny, patyków, wdrażają się do posługiwania klejem, nożyczkami, ćwiczą sprawność rąk oraz zaznajamiają się z elementami organizacji pracy.
Koncentruje ona ekspresję twórczą dzieci na tematyce proponowanej przez nauczycielkę. W metodzie tej mieszczą się prace wg określonego wzoru. Metoda zadań inspirujących ma na celu poszerzenie repertuaru tematycznego jak i wzbogacenie formy, kolorystyki i kompozycji wytworów dzieci, nasuwając im problemy, które same muszą rozwiązać.
Zajęcia na temat określony kształcą umiejętność obserwacji, rozwijają wyobraźnię dziecka pobudzają do myślenia, do wysiłku i przezwyciężenia trudności w dążeniu do z góry wyznaczonego celu.
Jest to podstawowa metoda pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym połączona z wykonaniem przez dziecko pracy plastycznej na dowolny temat. Stosując tą metodę mamy pewność, że praca dziecka sięga tylko o stopień wyżej ponad zasób doświadczeń, które sobie już przyswoiło. Dziecko wtedy jakby samo, nieświadomie reguluje stopień trudności zadań, które podejmuje.
WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
Podstawowym warunkiem rozwoju oryginalnej twórczości plastycznej dziecka jest jego aktywność i samodzielność działania. Twórcza praca wymaga samodzielności, umysłowego wysiłku, pomysłowości dziecka, choć oczywiście korzysta ono w przedszkolu z nagromadzonych doświadczeń i bezpośrednich wskazówek wychowawcy. W żadnym okresie rozwoju dziecka jego twórczość plastyczna nie jest w takim stopniu wyrazem aktywności jak w wieku przedszkolnym. Kierowanie zajęciami plastycznymi w przedszkolu, rozwijanie zdolności i umiejętności dzieci w tej dziedzinie musi się opierać na poszanowaniu właściwego dzieciom sposobu rysowania, lepienia, wycinania i w ogóle operowania różnorodnym materiałem plastycznym. Prace dziecka trzeba oceniać miarą jego możliwości, a nie według tego, na co stać człowieka dorosłego.
Prace dziecka odznaczają się charakterystycznymi cechami z punktu widzenia kolorystyki. Dzieci na ogół lubią posługiwać się barwami żywymi, jaskrawymi i potrafią je łączyć harmonijnie w swoich rysunkach i malowankach. Dziecko jest dobrym kolorystą i zadziwia nawet artystów plastyków umiejętnością dobierania i zestawiania barw, czego nie czyni zresztą świadomie w takim stopniu jak dorosły. Dzieci w wieku przedszkolnym przedstawiają wszystkie nurtujące je sprawy bez względu na stopień trudności wykonania. Tak, więc treścią wypowiedzi bywa ich najbliższe otoczenie, zdarzenia w domu, na podwórku, ulicy, w przedszkolu. Chętnie rysują do oglądanych programów telewizyjnych i słuchanych bajek. Dużą rolę w tworzeniu artystycznych wizji dziecięcych odgrywają fantastyczne opowieści, wierszyki i piosenki dziecięce. Najgłębszym źródłem pomysłów twórczych bywa jednak od samego początku wyobraźnia dziecka. Przystępując do tworzenia dziecko odwołuje się do swoich doświadczeń poznawczych i związanych z nimi stanów emocjonalnych, które odnawiają się i potęgują w trakcie pracy twórczej.
Pod wpływem wzrastającej wiedzy o świecie, różnych przeżyć i doświadczeń wytwory plastyczne dzieci stają się dojrzalsze, obejmują większy zakres treści oraz wzbogacają się pod względem formy. Oprócz cech podstawowych jakiegoś przedmiotu dziecko stara się uwydatnić jego rysy charakterystyczne. Dziecko coraz bardziej modeluje bryłę gliny lub kontur rysunku, który zaczyna nabierać giętkości i życia. W przedszkolu, zwłaszcza w grupach starszych, spotyka się dzieci, które z upodobaniem i precyzją rysują, lepią lub wycinają bardzo małe przedmioty. Po dokonaniu przeglądu wytworów dzieci młodszych i starszych utwierdzamy się w przekonaniu, że twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym może osiągnąć wysoki pod względem estetycznym poziom w granicach prostych, prymitywnych jeszcze środków, jakimi posługuje się dziecko.
PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW
PROPOZYCJE TECHNIK PLASTYCZNYCH DO ZASTOSOWANIA W PRZEDSZKOLU
RYSOWANIE
§ Kredką ołówkową
§ Kredką świecową, różne ułożenie kredki
§ Węglem
§ Kredą
§ Mazakiem- kartka, płótno
§ Patykiem, tuszem na brystolu, na mokrej kartce
§ Patykiem na podkładzie z plasteliny
§ Patykiem na podkładzie klejówki
§ Świecą na kartce- niewidzialny rysunek
§ Rysowanie ołówkiem, gumką
MALOWANIE
§ Farbą plakatową na różnych formatach kartki-pędzel, gąbki, waciki
§ Farbą plakatową na mokrej kartce" mokre w mokre"
§ Farbą na mokrej pogniecionej kartce
§ Farbą plakatową na gazecie
§ Malowanie farbą plakatową i nałożenie worka foliowego – barwienie papieru
§ Malowanie klejówką
- Z wykorzystaniem kolorowych obrazków z czasopism
- Z wykorzystaniem kolorowych szmatek
- Z wykorzystaniem bibułki kolorowej oraz kropmy
- Malowanie z dodatkiem trocin
- Odbijanki- malowanie na 1/2 kartki papieru i odbijanie
- Odbijanie kompozycji naklejonej na kartce z kolorowych szmatek
- Malowanie z dodatkiem grysiku, piasku, soli
§ Malowanie akwarelą z dodatkiem pasty do zębów
§ Malowanie atramentem
§ Malowanie bibułką, uzupełnianie rysunkiem wykonanym patykiem i kolorowym tuszem, mazakiem- cienkopisem
§ Malowanie na podkładzie z grysiku, kaszki, piasku, soli
§ Malowanie za pomocą dmuchania i rysowanie patykiem i tuszem na powstałej plamie.
STEMPLOWANIE
§ Stemple z ziemniaka, uzupełnianie - rysunek patykiem i tuszem
§ Stemple z ziemniaka - różne kształty, różna tematyka
§ Stemple z gąbki
§ Stemplowanie wacikiem.
WYDZIERANIE
§ Z kolorowych gazet
§ Z kolorowego papieru
WYCINANIE
§ Z kolorowych czasopism
§ Ze szmatek
ĆWICZENIA NA KREATYWNOŚĆ:
§ Wykonanie dowolnej pracy z folii aluminiowej
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem muszelki i plasteliny
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem kamieni, plasteliny, farb plakatowych
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem figur geometrycznych
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem plamy
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem kolorowych liści
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem białych pasków papieru
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem futerka, szmatki, sznurka, kolorowej wełny
§ Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem prostokąta z kolorowego papieru, najpierw wykonanie harmonijki a potem wykorzystanie jej do pracy dowolnej
FARBA KLEJOWA
Ø Mąka pszenna, żytnia lub ziemniaczana; woda; pigment; cukier lub kilka kropel miodu
Ø Rozrabiamy mąkę w zimnej wodzie; zawiesinę podgrzewamy ciągle mieszając do momentu uzyskania konsystencji śmietany, dodajemy pigment, na końcu dodajemy cukier rozpuszczony w wodzie lub kilka kropli miodu
KOLOROWE BŁOTO
Ø 1 kostka szarego mydła lub płatki mydlane; 1-2 łyżki mąki pszennej lub niewielka ilość mąki ziemniaczanej, olej lub gliceryna; pigment lub farba malarska
Ø Rozdrobnione mydło rozgotowujemy w niewielkiej ilości wody mieszając by się nie przypaliło; po ostudzeniu dodajemy mąkę i mieszamy, uzyskaną masę rozdzielamy do pojemników i dodajemy pigment; można dodać oleju w celu uzyskania gładkiej masy i kleju do tapet w celu przedłużenia trwałości
MASA SOLNA
Ø Sól, mąka, woda; wagowo 1:1 (mąka: sól); objętościowo 1/3 soli i 2/3 mąki
Ø Wymieszać sól z mąką; powoli dolewać wody, aż do uzyskania konsystencji plasteliny; wody używać jak najmniej, gdyż zbyt duża ilość powoduje pękanie prac; masę można zabarwić farbą, dodać do niej olejku zapachowego, kleju do tapet (wtedy masa klei się do tektury); suszyć kilka dni lub w piekarniku na natłuszczonej formie w temp.150 oc.; po wyschnięciu można prace polakierować ...
andzia_8617