program edukacyjny.doc

(75 KB) Pobierz

 

PROGRAM EDUKACYJNY

 

 

”SZTUKA PLASTYCZNA W PRZED­SZKOLU”

 

 

Cele programu

 

 

 

o       Dziecko poznaje różne techniki plastyczne

o       Nabywanie umiejętności radzenia sobie w pracy, samodzielności

o       Dawanie dzieciom dużo radości i zadowolenia

o       Dziecko potrafi dobrać narzędzia i materiały potrzebne do zrealizowania swojego planu

o       Rozwija naturalne zainteresowania

o       Kształci aktywność myślową, kształtuje osobowość oraz rozwija inwencję twór­czą

o       Rozmiłowuje dzieci w sztuce plastycznej poprzez aktywizowanie do twórczego działania rozwijającego wyobraźnię

o       Obserwowanie świata, dzięki czemu dziecko wzbogaca własne wytwory rysun­kowe, malarskie

o       Pobudza i rozwija umiejętność wypowiadania swojego osobistego stosunku do rze­czywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu

o       Kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia, rozszerza horyzonty myślowe i rozbudza potrzebę obcowania z dziełami sztuki

o       Uczy współistnienia w zespole ludzkim

o       Rozwijanie swobody w posługiwaniu się linią i plamą, kształtem i barwą na płasz­czyźnie i w przestrzeni w różnych technikach plastycznych

o       Uwrażliwienie dziecka na zjawiska otaczającej rzeczywistości, na światło, barwę, bryłę, linię, fakturę, ruch, przestrzeń

o       Usuwa się u dziecka zahamowania, poczucie niepewności, uczy wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze

 

 

 

 

Techniki, formy realizacji celów, metody i warunki pracy

 

TECHNIKI

 

o       Przestrzenne: układanie. Zabawy konstrukcyjne, wycinanie, lepienie, majsterkowanie

o       Płaskie: rysowanie, malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wyszywanie.

 

FORMY PRACY

 

o       Zajęcia indywidualne

o       Zajęcia zespołowe

o       Zajęcia grupowe

 

METODY PRACY

 

o       PRACA WEDŁUG WZORU

Prace wg wzoru polegają, na odtwarzaniu przez dzieci gotowych wytworów wykonywanych zazwyczaj przez nauczyciela. Metoda te znajduje zastosowanie w zajęciach poświęconych majsterkowaniu z materiałów różnorodnych oraz konstruowaniu z papieru.

Wzór, zasadnicza konstrukcja przedmiotu może być uzupełniony przez dziecko szczegółami drugorzędnymi zależnie od jego własnej pomysłowości i ochoty.

W oparciu o tą metodę dzieci zdobywają umiejętności techniczne w operowaniu różnorod­nym materiałem, zapoznają się za sposobem łączenia za pomoce kleju, gliny, patyków, wdrażają się do posługiwania klejem, nożyczkami, ćwiczą sprawność rąk oraz zaznajamiają się z elementami organizacji pracy.

 

o       METODA ZADAŃ INSPIRUJĄCYCH

Koncentruje ona ekspresję twórczą dzieci na tematyce proponowanej przez nauczycielkę. W metodzie tej mieszczą się prace wg określonego wzoru. Metoda zadań inspirujących ma na celu poszerzenie repertuaru tematycznego jak i wzbogacenie formy, kolorystyki i kompozycji wytworów dzieci, nasuwając im problemy, które same muszą rozwiązać.

Zajęcia na temat określony kształcą umiejętność obserwacji, rozwijają wyobraźnię dziecka pobudzają do myślenia, do wysiłku i przezwyciężenia trudności w dążeniu do z góry wy­znaczonego celu.

 

o       METODA SWOBODNEJ EKSPRESJI

Jest to podstawowa metoda pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym połączona z wykona­niem przez dziecko pracy plastycznej na dowolny temat. Stosując tą metodę mamy pewność, że praca dziecka sięga tylko o stopień wyżej ponad zasób doświadczeń, które sobie już przy­swoiło. Dziecko wtedy jakby samo, nieświadomie reguluje stopień trudności zadań, które podejmuje.

 

 

WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU

 

Podstawowym warunkiem rozwoju oryginalnej twórczości plastycznej dziecka jest jego aktywność i samodzielność działania. Twórcza praca wymaga samodzielności, umysłowego wysiłku, pomysłowości dziecka, choć oczywiście korzysta ono w przedszkolu z nagromadzo­nych doświadczeń i bezpośrednich wskazówek wychowawcy. W żadnym okresie rozwoju dziecka jego twórczość plastyczna nie jest w takim stopniu wyrazem aktywności jak w wieku przedszkolnym. Kierowanie zajęciami plastycznymi w przedszkolu, rozwijanie zdolności i umiejętności dzieci w tej dziedzinie musi się opierać na poszanowaniu właściwego dzieciom sposobu rysowania, lepienia, wycinania i w ogóle operowania różnorodnym materiałem pla­stycznym. Prace dziecka trzeba oceniać miarą jego możliwości, a nie według tego, na co stać człowieka dorosłego.

Prace dziecka odznaczają się charakterystycznymi cechami z punktu widzenia kolory­styki. Dzieci na ogół lubią posługiwać się barwami żywymi, jaskrawymi i potrafią je łączyć harmonijnie w swoich rysunkach i malowankach. Dziecko jest dobrym kolorystą i zadziwia nawet artystów plastyków umiejętnością dobierania i zestawiania barw, czego nie czyni zresztą świadomie w takim stopniu jak dorosły. Dzieci w wieku przedszkolnym przedstawiają wszystkie nurtujące je sprawy bez względu na stopień trudności wykonania. Tak, więc treścią wypowiedzi bywa ich najbliższe otoczenie, zdarzenia w domu, na podwórku, ulicy, w przed­szkolu. Chętnie rysują do oglądanych programów telewizyjnych i słuchanych bajek. Dużą rolę w tworzeniu artystycznych wizji dziecięcych odgrywają fantastyczne opowieści, wier­szyki i piosenki dziecięce. Najgłębszym źródłem pomysłów twórczych bywa jednak od sa­mego początku wyobraźnia dziecka. Przystępując do tworzenia dziecko odwołuje się do swoich doświadczeń poznawczych i związanych z nimi stanów emocjonalnych, które odna­wiają się i potęgują w trakcie pracy twórczej.

Pod wpływem wzrastającej wiedzy o świecie, różnych przeżyć i doświadczeń wytwory plastyczne dzieci stają się dojrzalsze, obejmują większy zakres treści oraz wzbogacają się pod względem formy. Oprócz cech podstawowych jakiegoś przedmiotu dziecko stara się uwydat­nić jego rysy charakterystyczne. Dziecko coraz bardziej modeluje bryłę gliny lub kontur ry­sunku, który zaczyna nabierać giętkości i życia. W przedszkolu, zwłaszcza w grupach star­szych, spotyka się dzieci, które z upodobaniem i precyzją rysują, lepią lub wycinają bardzo małe przedmioty. Po dokonaniu przeglądu wytworów dzieci młodszych i starszych utwier­dzamy się w przekonaniu, że twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym może osiągnąć wysoki pod względem estetycznym poziom w granicach prostych, prymitywnych jeszcze środków, jakimi posługuje się dziecko.

 

PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW

PROPOZYCJE TECHNIK PLASTYCZNYCH DO ZASTOSOWANIA W PRZEDSZKOLU

 

RYSOWANIE

§         Kredką ołówkową

§         Kredką świecową, różne ułożenie kredki

§         Węglem

§         Kredą

§         Mazakiem- kartka, płótno

§         Patykiem, tuszem na brystolu, na mokrej kartce

§         Patykiem na podkładzie z plasteliny

§         Patykiem na podkładzie klejówki

§         Świecą na kartce- niewidzialny rysunek

§         Rysowanie ołówkiem, gumką

 

MALOWANIE

§         Farbą plakatową na różnych formatach kartki-pędzel, gąbki, waciki

§         Farbą plakatową na mokrej kartce" mokre w mokre"

§         Farbą na mokrej pogniecionej kartce

§         Farbą plakatową na gazecie

§         Malowanie farbą plakatową i nałożenie worka foliowego – barwienie papieru

§         Malowanie klejówką

-          Z wykorzystaniem kolorowych obrazków z czasopism

-          Z wykorzystaniem kolorowych szmatek

-          Z wykorzystaniem bibułki kolorowej oraz kropmy

-          Malowanie z dodatkiem trocin

-          Odbijanki- malowanie na 1/2 kartki papieru i odbijanie

-          Odbijanie kompozycji naklejonej na kartce z kolorowych szmatek

-          Malowanie z dodatkiem grysiku, piasku, soli

§         Malowanie akwarelą z dodatkiem pasty do zębów

§         Malowanie atramentem

§         Malowanie bibułką, uzupełnianie rysunkiem wykonanym patykiem i kolorowym tu­szem, mazakiem- cienkopisem

§         Malowanie na podkładzie z grysiku, kaszki, piasku, soli

§         Malowanie za pomocą dmuchania i rysowanie patykiem i tuszem na powstałej plamie.

 

STEMPLOWANIE

§         Stemple z ziemniaka, uzupełnianie - rysunek patykiem i tuszem

§         Stemple z ziemniaka - różne kształty, różna tematyka

§         Stemple z gąbki

§         Stemplowanie wacikiem.

 

WYDZIERANIE

§         Z kolorowych gazet

§         Z kolorowego papieru

 

WYCINANIE

§         Z kolorowego papieru

§         Z kolorowych czasopism

§         Ze szmatek

 

ĆWICZENIA NA KREATYWNOŚĆ:

§         Wykonanie dowolnej pracy z folii aluminiowej

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem muszelki i plasteliny

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem kamieni, plasteliny, farb plakatowych

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem figur geometrycznych

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem plamy

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem kolorowych liści

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem białych pasków papieru

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem futerka, szmatki, sznurka, kolorowej wełny

§         Wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem prostokąta z kolorowego papieru, naj­pierw wykonanie harmonijki a potem wykorzystanie jej do pracy dowolnej

 

 

FARBA KLEJOWA

Ø      Mąka pszenna, żytnia lub ziemniaczana; woda; pigment; cukier lub kilka kropel miodu

Ø      Rozrabiamy mąkę w zimnej wodzie; zawiesinę podgrzewamy ciągle mieszając do mo­mentu uzyskania konsystencji śmietany, dodajemy pigment, na końcu dodajemy cukier rozpuszczony w wodzie lub kilka kropli miodu

 

KOLOROWE BŁOTO

Ø      1 kostka szarego mydła lub płatki mydlane; 1-2 łyżki mąki pszennej lub niewielka ilość mąki ziemniaczanej, olej lub gliceryna; pigment lub farba malarska

Ø      Rozdrobnione mydło rozgotowujemy w niewielkiej ilości wody mieszając by się nie przypa­liło; po ostudzeniu dodajemy mąkę i mieszamy, uzyskaną masę rozdzielamy do pojemników i dodajemy pigment; można dodać oleju w celu uzyskania gładkiej masy i kleju do tapet w celu przedłużenia trwałości

 

MASA SOLNA

Ø      Sól, mąka, woda; wagowo 1:1 (mąka: sól); objętościowo 1/3 soli i 2/3 mąki

Ø      Wymieszać sól z mąką; powoli dolewać wody, aż do uzyskania konsystencji plasteliny; wody używać jak najmniej, gdyż zbyt duża ilość powoduje pękanie prac; masę można za­barwić farbą, dodać do niej olejku zapachowego, kleju do tapet (wtedy masa klei się do tektury); suszyć kilka dni lub w piekarniku na natłuszczonej formie w temp.150 oc.; po wyschnięciu można prace polakierować ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin