Weteran 15.pdf

(11304 KB) Pobierz
508712894 UNPDF
AB • UNO • DISCE • OMNES
15
Gettysburg
Niemcy pod Markuszowem
Stalin’s War
Racławice 1794
1
Wasilij Wereszczagin, Pole bitwy pod Szipką , detal
508712894.004.png
Dobiegł końca kolejny rok kalendarzowy, Adam Małysz zakończył swoją karierę.
Paradoksalnie, ukazuje się nowy numer Planszowego Weterana . Nowy rok zobowiązuje do
nowych wyzwań, choćby miałyby być to zakupy nowych gier wojennych, które wciąż -
czy to o tematyce starożytnej, czy też o drugiej wojnie światowej - wciąż się ukazują. Ku
memu zdumieniu, zainteresowanie nie maleje, przeciwnie dane jest mi poznawać coraz to
nowe osoby, których zainteresowania wiążą się z papierową mapą i garścią żetonów lub
drewnianych bloczków z nalepką.
Mam więc nadzieję, że, Drodzy Czytelnicy, znajdujecie się w swoim życiu miejsce na
pielęgnowanie własnych zainteresowań - ba, sam fakt, że przeglądacie ten periodyk, może
o tym zaświadczyć. W obecnym numerze antyk może wydać się nie-obecny. Powróci on,
zapewne razem z modą na drugą wojnę... punicką.Kontynuujemy serię tekstów proponującą
mniej znane komputerowe gry strategiczne, wakacyjne relacje z wycieczek po fortyikacjach
śródziemnomorskich. Znaleźliśmy też miejsce na tekst historyczny - o epizodzie z Wielkiej
Wojny na polskich ziemiach. Tym samym nie mogło zabraknąć recenzji - szczęśliwie się
składa, że nie piszemy wyłącznie o obcych, zagranicznych produkcjach. Język własny mamy,
o tym słyszeliśmy już na lekcjach polskiego. Gry wojenne polskie posiadamy również, wraz
z rodzimymi twórcami.
Ryszard Tokarczuk
współpracuje:
ze Stowarzyszeniem
Galicyjska Inicjatywa
Strategiczna
http://www.gis.manewry.vdl.pl
REDAKTOR NACZELNY
Ryszard Tokarczuk (RyTo)
WYDAWCA
E-MAIL REDAKCJI
weterani@gmail.com
Planszowy Weteran
SKŁAD
Ryszard Tokarczuk (RyTo)
Materiały zawarte w periodyku nie mogą być
w żaden sposób kopiowane bez uprzedniej, pisemnej
zgody redakcji.
Redakcja zastrzega sobie prawo do red-
agowania tekstów. Wszelkie znaki irmowe oraz to-
warowe, a także zdjęcia i obrazy są prawnie zastrzeżone
i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
WSPÓŁPRACA
Cezary Domalski (Clown)
Łukasz Grabuń (Smerf Maruda)
Gabriel Szala (Archanioł)
Michał Stępowski (Profes)
2
508712894.005.png 508712894.006.png 508712894.007.png
Spis treści
Recenzje gier
Racławice 1794.................................................................................................................................................4
Gettysburg........................................................................................................................................................7
Stalin’s War......................................................................................................................................................7
Normandy‘44...................................................................................................................................................9
Artykuł historyczny
Działania niemieckiego 217 rezerwowego pułku piechoty... ...................................................................................12
Publicystyka
Mury rodyjskie średniowiecza.........................................................................................................................16
Depesza z frontu
Sword of Rome de novo ...................................................................................................................................19
Recenzje książek
Dywizjon X....................................................................................................................................................20
Normandia. D-day..........................................................................................................................................21
Bojowanie na ekranie .......................................................................................................................................22
Nowości i zapowiedzi ......................................................................................................................................23
Chcielibyśmy gorąco podziękować następującym forum i serwisom www za zgodę na umieszczenie linku
do elektronicznej wersji czasopisma:
- Forum Zakładu Historii Wojskowej Instytutu Historii Uniwersytetu
im. A. Mickiewicza w Poznaniu (www.zhw.amu.edu.pl/forum)
- Forum „Centrum Symulacji Taktyczno-Operacyjnych” (www.taktyka.net)
- Forum „Gery” (www.forum.gery.pl)
- Forum „Gry Planszowe” (www.gry-planszowe.pl)
- Forum „Historycy” (www.historycy.org)
- Portal “Los Diablos Polacos” (http://www.diablospolacos.com/pages/pl/strona-glowna.php)
- Serwis i forum internetowe „Poltergeist” (www.polter.pl oraz www.planszowki.polter.pl)
- Forum “Strategie” (www.strategie.net.pl)
- Forum „Strategy Fans” (http://psf.eui.org)
- Forum „Sztab” (www.sztab.com/forum)
- Forum „Wargamer” (www.wargamer.pl)
- Serwis i forum „Wargaming Zone” (http://wargaming.pl)
Szczególne podziękowania dla Forum „Galicyjska Inicjatywa Strategiczna” na którym mamy swoje podforum.
(www.gis.manewry.vdl.pl)
3
508712894.001.png
Racławice 1794
Cezary “clown” Domalski
Planszówkowy biznes przejął w dużej części
wszelkie działania reklamowo - marketingowe
stosowane w różnego rodzaju działalności
gospodarczej. Nowe gry, projekty, zapowiedzi, są
szeroko reklamowane wszelkim kanałami medialnymi.
Znane zjawisko tzw. Hype (z ang. - nieprzetłumaczalny
raczej zwrot, oznaczający strategię marketingową
prowadzącą do przekonania maksymalnie dużej ilości
osób do tego, iż dany produkt muszą posiadać) jest już
raczej standardem w dziedzinie gier planszowych. Nie
muszę także przekonywać, że nakręcanie spirali chęci
zakupu danego produktu, niekoniecznie przekłada
się na rzeczywistą jego wartość. Dlatego też moje
zdziwienie wzbudził fakt, iż w styczniu 2010 roku
miałem okazję ujrzeć gotowy już produkt wydawnictwa
Strategemata , a mianowicie grę wojenną o bitwie pod
Racławicami autorstwa Adama Niechwieja, której to
powstaniu nie towarzyszyły szumne zapowiedzi ani
serwowana wszem i wobec papka informacyjno –
reklamowa.
Bitwę pod Racławicami stoczoną 4 kwietnia
1794 roku słusznie chyba określa się jako zwycięską
taktycznie bitwę bez wyraźnego sukcesu operacyjnego,
jako że celem kampanii prowadzonej przez naczelnika Kościuszkę miało być opanowanie Warszawy.
Niewątpliwie jednak zwycięstwo strony polskiej
w tej bitwie na samym początku powstania, przyczy-
niło się do wzmocnienia morale powstańców. Również
w literaturze podkreśla się rolę narodowego charakteru
bitwy, a kosynierzy z Bartoszem Głowackim na czele
stanowią najbardziej charakterystyczne skojarzenie
z racławickimi zmaganiami.
Jakość wykonania gry określiłbym jako
przeciętną. Żetony z ikonami wojsk są miłe dla oka,
chociaż czcionka użyta do opisania oddziałów jest zbyt
mała. Mapa z naniesioną na nią siatką heksagonalną,
co prawda funkcjonalna i mająca intensywne nasycenie
kolorami (bez zbędnego rażenia po oczach), nie powala
jakością. W paru miejscach mogą istnieć wątpliwości
co do poziomu wysokości danego pola, co ma istotne
znaczenie dla sprawdzania widoczności pomiędzy
oddziałami. Należy więc wszelkie wątpliwości
odważnie negocjować z przeciwnikiem. Szczególnie
gdy dysponuje on gotowymi do strzału armatami.
Instrukcja zwarta i czytelna. Jedyną wątpliwość
budzi brak informacji na temat możliwości działań
jednostek niedowodzonych. Poza tym przyswojenie
sobie mechaniki gry nie stanowi problemu zarówno
dla graczy mających styczność z grami wojennymi, jak
4
508712894.002.png
i wojennych debiutantów.
Mechanika rozgrywki stosuje dość popularne
rozwiązanie, znanych z innych gier taktycznych,
polegające na aktywacji dowódców, których markery
losujemy z kubka. Jednostki znajdujące się w zasięgu
dowodzenia aktywowanego dowódcy mogą poruszać
się i prowadzić walkę. Istotny dla rozgrywki jest fakt,
że możemy aktywować maksymalnie trzy formacje
w jednym etapie gry, czyli mniej formacji niż mamy
do dyspozycji na mapie. Dlatego też kluczowe staje się
takie prowadzenie działań, by wiązać przeciwnika na
biernym odcinku, a skutecznie atakować na odcinku
aktywnym. Wzrasta także znaczenie rezerw, które
mogą wspomóc chwiejące się wojska pierwszej linii.
Walkę prowadzić można na dystans oraz
w zwarciu. Ostrzał powoduje sprawdzenie morale
i ewentualne wycofanie się ostrzelanego oddziału.
Walka w zwarciu jest dość krwawa i kosztowna,
gdyż obie strony ponoszą straty w sile żywej. Jak to
w grze taktycznej bywa, najważniejsze jest uzyskanie
przewagi liczebnej, atakowanie w dogodnym terenie
oraz lankowanie oddziałów wroga. Przed szarżami
kawalerii piechota może schronić się tworząc
czworobok, może także osłaniać masy wojsk liniami
tyralierów.
Racławice 1794 to gra bardzo dynamiczna
– w odpowiedzi na ruchy przeciwnika możemy
kontratakować, wycofać się przed walką lub próbować
go ostrzelać, by odebrać mu ochotę do natarcia. Gra
oddaje także w prosty sposób ówczesne możliwości
poszczególnych rodzajów broni. Całkowity czas
rozgrywki nie powinien przekroczyć pięciu godzin,
więc jak na grę taktyczną jest to bardzo korzystny
element gry. Z uwagi na decyzje graczy w odniesieniu
do tego, które formacje wrzucamy do kubka, gra
pokazuje pazur przede wszystkim w rozgrywce
dwuosobowej. Od biedy jednak można pograć
samemu, nie ma jednak wtedy specjalnych możliwości
zaskoczenia samego siebie.
Gra przewiduje rozgrywkę w ramach dwóch
scenariuszy – historycznego i hipotetycznego, który
zakłada wcześniejsze wejście do bitwy oddziałów
Fiodora Denisowa. Ten scenariusz stwarza większe
szanse dla strony rosyjskiej, gdyż scenariusz
historyczny raczej faworyzuje Polaków. Ważne także,
by zmienić zasady dotyczące ustawienia kosynierów,
których pojawienie się było zaskoczeniem dla strony
rosyjskiej. Ponieważ gra nie oferuje mgły wojny,
należy poszukać rozwiązania zastępczego (np.
zapisać w tajemnicy przed graczem rosyjskim pola z
rozstawionymi kosynierami i dopiero po kilku etapach
ujawnić ich położenie).
Racławice 1794 to udany debiut wydawnictwa
Strategemata . Klasyczna w swojej formie gra heksowo
– żetonowa, mechanicznie oparta o sprawdzone, a co
ważne - aktualnie używane w grach na całym świecie,
wzorce. Pomimo oczywistych niedociągnięć w sferze
jakości wykonania, gra broni się jakością rozgrywki.
Dodatkowym plusem jest poruszanie przez nią
tematu do tej pory nie będącego przedmiotem żadnej
gry planszowej. Jednym słowem – warto zagrać, oraz
życzyć wydawnictwu kolejnych udanych gier.
Cezary Domalski
Plusy:
- szybka rozgrywka
- proste przepisy
- temat
Minusy:
- jakość wykonania
Komponenty:
-     plansza 48x68 cm
-     468 żetonów
-     instrukcja (14 stron)
-     kostka k10
Literatura:
B. Szyndler „Racławice 1794” Bellona, seria
Historyczne Bitwy
5
508712894.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin