wos_materialy_pomocnicze_PP.pdf
(
209 KB
)
Pobierz
untitled
Materiały pomocnicze dla nauczycieli
1. Uwagi do oceny zadań otwartych w arkuszu na poziomie
podstawowym wraz z przykładowymi rozwiązaniami.
2. Wymagania wpisane w temat listu i ocena przykładowego listu.
1
Uwagi do oceny zadań otwartych
Przed przystąpieniem do oceny prac uczniów proponujemy przeanalizowanie punktacji
wybranych przykładów odpowiedzi. Dobrano je tak, aby rozwiać ewentualne wątpliwości
związane z kwestią
synonimiczności
, odpowiedziami, które mają charakter
skrótów
myślowych
lub
częściowo realizują wymagania
zadań.
Nr
zad.
Przykładowe odpowiedzi; komentarz do punktacji
6B.
•
podczas socjalizacji wtórnej największy wpływ na jednostkę wywierają grupy inne
niż rodzina
odpowiedź synonimiczna wobec modelu
–
przyznajemy 1 pkt.
•
człowiek wraz z wiekiem sam uczy się postępowania w różnych sytuacjach
odpowiedź synonimiczna wobec modelu – przyznajemy 1 pkt.
9A.
•
jeśli osoba urodziła się w biednej rodzinie, lecz zdobyła wyższe wykształcenie
i teraz ma bardzo dobre zarobki
odpowiedź wskazuje przykład awansu społecznego – przyznajemy 1 pkt.
•
jednostka uzyskała awans – zajęła stanowisko dyrektora i otrzymała podwyżkę
odpowiedź jest błędna – zdający awans zawodowy utożsamia z ruchliwością
–
przyznajemy 0 pkt.
10.
•
1997 Amsterdam – można wystawić europejski nakaz aresztowania
odpowiedź błędna w części dotyczącej głównego postanowienia – za tę część
przyznajemy 0 pkt.
•
2001 Nicea – ustalono korzystny dla Polski podział miejsc w Radzie UE
odpowiedź jest błędna
– powinno być albo
podział miejsc
(mandatów)
w Parlamencie
Europejskim lub
podział głosów w Radzie
UE –
za tę część
przyznajemy 0 pkt.
20.
•
osoba oznaczona literą B była nazywana „królową ludzkich serc”
odpowiedź merytorycznie poprawna, lecz nie określa ona tożsamości osoby –
przyznajemy 0 pkt.
•
literą B oznaczono Dianę
odpowiedź niepełna
–
przyznajemy 0 pkt.
25B.
•
w tekście A autor pisze o mieszkańcach obszarów, na których ma powstać baza,
a w tekście B zwraca się uwagę na korzyści dla całej Polski.
odpowiedź niepełna – zdający wskazał jedną różnicę (środowisko lokalne a
Polska); druga różnica nie została sprecyzowana – przyznajemy 1 pkt.
26.
•
politycy dążą do władzy za wszelką cenę
odpowiedź synonimiczna wobec modelu – przyznajemy 1 pkt.
•
niezdecydowanie człowieka, który chce się zapisać do jakieś partii
odpowiedź niepoprawna, gdyż tak można by tłumaczyć jedynie trzy pierwsze
rysunki – przyznajemy 0 pkt.
2
Zadanie 27.
(12 pkt)
W Twojej miejscowości ma powstać baza wojsk NATO. Napisz list do miejscowej
gazety, w którym przedstawisz swoje stanowisko w tej nurtującej społeczność lokalną
sprawie. Uwzględnij w swojej wypowiedzi aspekt polityczny, społeczny, ekonomiczny
i ekologiczny, podając po dwa argumenty do każdego z nich. Odnieś się także do
wybranego kontrargumentu. Wykorzystaj materiał z zadania 25.
Kryterium A: „
przedstawisz swoje stanowisko
”
Kryterium uważa się za zrealizowane wtedy, gdy zdający
jednoznacznie
wskaże czy jest
za
czy
przeciw
zlokalizowaniu bazy w swojej miejscowości. Nawet jeśli argumentacja dobitnie
wskazuje, że jest on zwolennikiem lub przeciwnikiem tego pomysłu, ale nie wyraził tego
w formie deklaracji nie przyznajemy punktu za to kryterium.
Kryterium B:
„uwzględnij (
…
) aspekty polityczne, społeczne, ekonomiczne i ekologiczne”
W kryterium zdający powinien uwzględnić cztery aspekty. Za
każdy aspekt
może uzyskać
maksymalnie 2 punkty
, nawet jeśli przywoła więcej niż dwa argumenty. Istotne jest to, aby
każdy argument punktować tylko jeden raz, np. jeśli w pracy dwukrotnie pojawi się argument
„likwidacja bezrobocia” (jako argument społeczny i jako argument ekonomiczny) to punkt
przyznajemy tylko jeden raz.
Kryterium C:
„odnosząc się także do wybranego kontrargumentu”
Kryterium uważa się za zrealizowane wtedy, gdy zdający przywoła
argument drugiej strony
debaty i odpowiednio go skomentuje. W konsekwencji argument strony przeciwnej ma zostać
osłabiony lub całkowicie odrzucony. Nie wystarczy sformułowanie typu: „nie mają racji
zwolennicy/przeciwnicy budowy bazy, którzy twierdzą, że…”. Argument został bowiem
przywołany, lecz nie został skomentowany.
Kryterium D:
„wykorzystaj materiał z zadania 25.”
Kryterium uważa się za zrealizowane wtedy, gdy zdający podając własne argument powoła
się na zawarte w źródle
stwierdzenie
(opinię, fakt, daną)
oraz
poda
nazwę źródła
. Zdający
nie może wprost cytować. Natomiast za podanie nazwy źródła uznajemy wskazanie
tytułu
czasopisma i
nazwiska
autora wypowiedzi lub artykułu (jeśli jest podane) bez konieczności
podania tytułu artykułu. Podanie samego nazwiska nie jest wystarczające, podobnie jak
podanie samego tytułu artykułu.
Kryterium E:
„napisz list do miejscowej gazety”
Kryterium uważa się za zrealizowane wtedy, gdy zdający umieścił
wszystkie trzy
elementy:
datę, adresata i podpis. Zatem jeśli nie określi miejscowości, to punkt za to kryterium
otrzymuje. Podane dane powinny być fikcyjne (zwłaszcza podpis), lecz nie jest to warunek
konieczny. Za podpis uznaje się także sformułowanie XYZ i inne podobne.
UWAGA: na punktowanie pracy nie ma wpływu kolejność, w jakiej zdający realizował
poszczególne kryteria.
3
Warszawa, 6.03.2008
Do Redakcji
Dwutygodnika Lokalnego
Szanowna Redakcjo!
Opublikowanie w Waszej gazecie artykułu na temat planów utworzenia na
terenie naszej gminy bazy wojskowej NATO, skłoniło mnie do zabrania głosu w tej
sprawie. Chcę przedstawić swoje stanowisko w tej sprawie.
Rozlokowanie na naszym terenie kilku tysięcy żołnierzy, a przede wszystkim
sprzętu wojskowego spowoduje, że ciszę, jaką do tej pory cieszą się mieszkańcy
okolicznych wsi zastąpi ryk silników. Pociągnie to za sobą oczywiście wzrost
zanieczyszczenia powietrza, a nawet może dojść do skażenia okolicznych pól
uprawnych np. w wyniku jakieś awarii.
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że dzięki takiej bazie Polska stałaby się krajem
bardziej liczącym się na świecie, lecz to samo możemy osiągnąć dzięki zabiegom
dyplomatycznym. Lokowanie obcej bazy, mimo że stacjonowałyby w niej wojska
sojusznicze będzie w pewnym stopniu ograniczeniem naszej suwerenności. Poza
tym może to niekorzystnie wpłynąć na nasze stosunki z Rosją. Przyznaję, że ten
argument nie może być dla naszych władz decydujący, jednak trzeba go brać pod
uwagę.
Dobrze, że władze dostrzegają problemy mieszkańców terenów, na których
zostałaby zlokalizowana baza. Myślę tu o ograniczeniach w użytkowaniu
posiadanych przez nich gruntów oraz spadku wartości nieruchomości. Zagadnienie
to poruszono w artykule w „Głosie Wielkopolskim”, wskazując pewne rozwiązania
prawne łagodzące skutki utworzenia bazy. Uważam jednak, że w niedostatecznym
stopniu zabezpieczono interesy mieszkańców, co może wywołać protesty z ich
strony. Przecież już zapowiedź rządu o rozpoczęciu rozmów na temat utworzenia
bazy wywołała pikiety, a co dopiero podjęcie decyzji w tej sprawie.
Nasza gmina, którą rokrocznie odwiedza znaczna liczba turystów niewątpliwie
straci finansowo po utworzeniu bazy. Przecież nie będą przyjeżdżać, aby oglądać
czołgi czy transportery opancerzone. Zresztą wprowadzone ograniczenia w ruchu
kołowym wokół bazy skutecznie utrudnią im życie, choć pewnie w znacznie
większym stopniu dotkną mieszkańców.
Uważam, ze warto byłoby prowadzić na łamach Waszej gazety publikować
opinie różnych osób na powyższy temat. W ten sposób można byłoby poznać różne
argumenty obu stron.
E
B
4
B
4
C
B
1
D
B
2
B
3
B
2
Z poważaniem
Jan Kowalski
A – 0 pkt
B – 6 pkt
C – 1 pkt
D – 1 pkt
E – 1 pkt
--------
RAZEM: 9 pkt
4
Plik z chomika:
mpwjs
Inne pliki z tego folderu:
TIMESAVER Vocabulary Activities, Pre-Intermediate-Intermediate(1).rar
(3552 KB)
ESL.Teacher's.Activities.Kit_by.Elizabeth.Claire(2).rar
(5163 KB)
OŚ CZASU język angielski.bmp
(1746 KB)
Describing_People_-_What_are_they_like_(1).pdf
(80 KB)
Comparatives_and_Superlatives_(3)(1).pdf
(191 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Integracja i animacja (gry i zabawy)
! Integracja i animacja (gry i zabawy)(1)
! Rożności
✹Resocjalizacja, patologie społeczne
✹Resocjalizacja, patologie społeczne(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin