Negocjacje w biznesie.doc

(42 KB) Pobierz

Zajęcie nr.1                                                                                                  18/09/2005

Literatura:

1.     R. Fisher, W. Ury, B. Patton- „Dochodząc do tak, negocjowanie bez poddawania się” (str.166 keysy, pytania i odpowiedzi).

2.     Schopenhower- „Erystyka- sztuka prowadzenia sporów” (rozdział 2 od str.56)

3.     Ewa Lewandowska- Tarasiuk- „W teatrze prezentacji- o sztuce perswazjii”.

 





Negocjacje wokół meritum= negocjacje oparte na zasadach= negocjacje kooperacyjne= negocjacje ukierunkowane na współpracę= przetarg pozycyjny= styl negocjacji miękkich = styl negocjacji twardych

 

Podstawowe kategorie komunikacyjne w negocjacjach:

Ï     Interes

Ï     Stanowisko

Ï     Problem- konflikt interesów

Ï     Cel = porozumienie, kontrakt, pakt

Ï     BATNA = najlepsza alternatywa negocjowanego porozumienia

Interes = potrzeby

Stanowisko = postawy

Przetarg pozycyjny to jest negocjowanie postaw (stanowisk).

BATNA= the best alternative to negotiation agreement

 

Zasady negocjacji wokół meritum:

1.     Oddziel ludzi od problemu- depersonalizuj konflikt, oddzielić atak na siebie, skupić się na problemie.

2.     Koncentruj się na interesach nie na stanowiskach- przetarg pozycyjny jest mniej efektywny.

3.     Przygotowuj warianty korzystnych rozwiązań dla obu stron- należy opracowywać różne scenariusze negocjacyjne.

4.     Nalegaj na stosowanie obiektywnych kryteriów- punkty odniesienia nie podlegającej żadnej dyskusji np. kursy walut, opinie rzeczoznawców, kryteria prawne, kodeks handlowy.

 

Zajęcia nr.2                                                                                                                02/10/2005

Gra o grę – styl negocjowania (przykład str.166)

Skuteczność komunikacji:

Ï     Werbalna 8- 15%

Ï     Kanał wokalny 30%

Ï     Komunikacja proksemiczna- za pomocą wnętrza

Ï     Negocjacje bilateralne- dwustronne

Ï     Negocjacje multilateralne- wielostronne

Ï     Nie należy lekceważyć zachowań kulturowych

Ï     Small talk- rytuał negocjacyjny, rozmowy bezprzedmiotowa

Ï     Biznes talk- rozmowy o biznesie, konkretnie o interesach

Ï     Podział kultur w biznesie- są kultury nastawione na transakcje, nie ważne są negocjacje, a także kultury nastawione na negocjacje, poznawanie przeciwnika.

 

Zajęcia nr.3                                                                                                  16/10/2005

Synergia- efekt oddziaływania w grupie, efekt organizacyjny.

Zwycięstwo jednej strony zawsze pogarsza stosunki międzyludzkie.

Negocjacje partnerskie- ujawnianie swoich interesów, intencji, potrzeb.

 

Techniki negocjacyjne:

Ï     Mierz wysoko- pozostawianie marginesu na pewne ustępstwa

Ï     Nie zgadzaj się na pierwszą propozycję

Ï     Ustępuj powoli i nie łatwo- sprzedający podtrzymuje pierwszą propozycję i nie zgadza się od razu

Ï     Ustępstwo coś za coś- wymiana ustępstw

Ï     Nie okazywanie zadowolenia

Ï     Zasada ustępstw malejących- zakłada ustępowanie o połowę zaplanowanych ustępstw. Zasada ta daje większą satysfakcję kupującemu.

Ï     Technika bagatelki- podajemy cenę jednostkową lub cenę całkowitą jeśli chcemy zrobić wrażenie.

Ï     Rozpraszanie negocjatora- ma na celu wybicia go z rytmu rozumowania, odwrócenie uwagi od tematu.

Ï     Negocjowanie z pokerową twarzą

Ï     Technika gry na zwłokę- przerwy

Ï     Rzut na taśmę- fenomenem tej techniki jest moment zastosowania, czyli pod koniec negocjacji.

Ï     Ostatnie życzenie- realizuje transakcje jeśli będzie spełnione ostatnie życzenie

Ï     Przełamywanie oporu- technika oparta na symulacji, wykorzystuje technikę groźby i obietnicy. Wycofanie z groźby powoduje wycofanie się z ustępstwa. Utrwalone wzorce reakcji- możemy przewidywać zachowania.

Ï     Technika optyka z Brooklynu- wyczucie nastroje i obserwacja klienta. Przy geście lub minie wycofanie się z propozycji lub zaproponowanie czegoś innego.

Ï     Zabójcze pytania- pytanie stawia jedną stronę w trudnej sytuacji. Unikamy jednoznacznych odpowiedzi tak lub nie. Należy w takiej sytuacji zareagować pytaniem na pytanie.

Ï     Dobry i zły policjant

Ï     Eskalacja żądań dotyczących negocjacji- często ma miejsce pod koniec negocjacji. Należy się nie śpieszyć z decyzją lub skorzystać z techniki ograniczonych kompetencji, czyli poinformować, że nie jesteśmy kompetentni do podjęcia decyzji.

 

Zajęcia nr.4                                                                                                                30/10/2005

Sztuka ustępowania w negocjacjach:

Ï     Nie ustępuj pierwszy

Ï     Nie zgadzaj się na pierwsze propozycje

Ï     Nie ustępuj w sprawach ważnych

Ï     Ustępstwa powinny być powolne i stopniowo malejące

Ï     Każde kolejne ustępstwo nie powinno być większe co najwyżej 50%

Ï     Małe ustępstwa prowokują do wzajemności, duże ustępstwa nakręcają mechanizmy roszczenia

Ï     Należy mówić o korzyściach wynikających z ustępstw

 

Zajęcie nr.5                                                                                                  13/11/2005

Techniki negocjacyjne ciąg dalszy.

Ï     Utrwalone wzorce reakcji- prowokują do pewnych zachowań

Ï     Myślenie typu „Klik wrrr...”- bodziec, a następnie reakcja.

Ï     Ustępstwa powinny być powolne, malejące

Ï     Erystyka- sztuka prowadzenia sporów

Ï     Technika dobry i zły policjant- technika antytezy, działa mechanizm kontrastu

Ï     Czy nie warto zrobić ..niż zrobić (skontrastowana alternatywa „list Zuzi”)

Ï     Technika negocjacyjno- mediacyjna, procedura jednego tekstu- rola mediatora:

J      Przedstawia bazę informacyjną i weryfikuje

J      Pytania o oczekiwania: to co interesuje, a czego na pewno się nie chce

Spotkanie z dwoma spornymi grupami

J      Sformułowanie projektu porozumienia

J      Naniesienie poprawek (praca na jednym materiale)

J      Spotkanie wszystkich stron

J      W przypadku dalszych problemów powołanie komisji z dwóch grup spisanie tego co łączy i dzieli

J      Pod lupę zastanawiamy się co nas dzieli max.1 punkt

Ï     Metoda sokratyczna- metoda erotematyczna- pytania ukierunkowane na cel

Ï     Metoda zdechłej ryby- zawierane jest gentelmen agreement, potem pogwałcenie przez zawyżenie ceny. Następnie zniżanie ceny, a potem ustępstwo. Metoda ta opiera się na niedotrzymaniu zasad etycznych.

Ï     Strony uznają, że to... i to...

 

Zajęcia nr.6                                                                                                                27/11/2005

Rozdział 2 i przykłady (keysy). Erystyka od 66 strony. Jej rozdział o perswazji. Pytania otwarte.

U podstaw technik są mechanizmy psychologiczne. Podstawą antytezy jest mechanizm kontrastu. Lęk przed utratą można nim perswadować lub kontrolować.

Ï     Argument do autorytetu, może nim być rzetelnie wykonywany, ale mogą być upozorowane  lub popularne w pewnej cywilizacji ekonomicznej

Ï     Utrwalone wzorce reakcji np.: doktor Lubicz, Goździkowa

Ï     At hominem- argument argumentów

Ï     Retorsja argumenti- odwrócenie argumentów

Ï     Bariery kulturowe w biznesie – cross carrier behavior

 

 

 

 

 

 

PODZIAŁ KULTUR W BIZNESIE

(podział dychotomiczny)

1.    Kultury potransakcyjne (KPT)

Ï     To kultury formalne, procedury, dążenie do rozmowy o warunkach, powściągliwość zachowań (kultury amerykańskie, skandynawskie, australijskie, nowa zelandia)

Ï     Nie są to kultury ceremoniału i obrzędu

Ï     Zobowiązujące tak

2.    Kultury umiarkowane potransakcyjne (KUP)

Ï     Wielka Brytania, kultury romańskie, Europa środkowo- wschodnia, Singapur, Honkong

3.    Kultury partnerskie (KPP)

Ï     Najważniejsze interakcje międzyludzkie

Ï     Ukierunkowane na partnera

Ï     Kultury ceremonialne

Ï     Partner musi dąć się poznać

Ï     To nie są kultury punktualności tylko elastyczności

Ï     Nie ma asertywnej odmowy

Ï     Chiny, Japonia, Korea, Arabowie, Latynosi

Ï     Nie lubują się w szczegółowych kontraktach

Ï     „tak” jest nie zobowiązujące

 

Zajęcia nr.7                                                                                                                11/12/2005

 

Zagadnienia do egzaminu:

1.     Zasady konstruktywnego komunikowania się w negocjacjach (str.166- negocjacja czynszu).

2.     Chwyty erystyczne, ich identyfikacja i obrona przed manipulacją.

3.     Negocjacje wokół meritum jako optymalny styl (styl dominujący) rozwiązywanie problemów. Zasady, podstawowe kategorie.

4.     Kategorie interesów i stanowisk w negocjacjach.

5.     Techniki twórczego myślenia w negocjacjach str.108 Fisher

6.     karta kołowa i jej zastosowanie w negocjacjach

7.     BATNA w negocjacjach.

8.     Źródła siły w negocjacjach.

9.     Techniki negocjacyjne.

10. Techniki mediacyjne.

11. Magia dolnej linii w negocjacjach.

12. Impas i sposoby wychodzenia z impasu.

13. Analiza wszystkich przykładów z podręcznika Fishera, Ury’ego i Pattona.

14. Podstępne techniki negocjacyjne i sposoby radzenia sobie z nimi.

15. Perswazaj- środki perswazyjne w negocjacjach (wg podręcznika „W teatrze prezentacji”).

16. Między perswazją i manipulacją- identyfikacja sytuacji, w ataku i w obronie.

17. Przygotowanie do negocjacji.

18. Scenariusze negocjacyjne.

19. Bariery kulturowe w negocjacjach.

20. Podział kultur w biznesie.

21. Komunikacja pozawerbalna i jej znaczenie w negocjacjach.

22. Trudne negocjacje.

23. Przykłady symulacyjne.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin