NEGOCJACJE - 27.10.05.doc

(35 KB) Pobierz

27/10/05

 

Techniki negocjacyjne

 

1.      Sztuka ustępstw:

ü      Ustępstwa powinny być powolne i stopniowo malejące;

ü      Zasadą powinno być ustępstwo za ustępstwo;

ü      Małe ustępstwa prowokują go wzajemności, duże nakręcają mechanizmy roszczeniowe;

ü      Starać się nie negocjować „krakowskim targiem” ani „fifty-fifty”, tylko spojrzeć na obiektywne czynniki (np. Kursy walut, nowe prawo);

ü      Nie ustępuj w ostatnich rundach negocjacji, (aby odsunąć od siebie jakaś propozycję, która nam nie leży możemy zastosować technikę ograniczonych kompetencji);

ü      Każde następne ustępstwo nie powinno być większe, niż co najwyżej 50% poprzedniego;

ü      Należy mówić o korzyściach płynących z ustępstw;

ü      Nie zgadzaj się na pierwszą propozycję;

ü      Nie okazuj zadowolenia z ustępstwa przeciwnika (negocjuj z pokerową twarzą);

ü      Staramy się nie ustępować jako pierwsi.

 

2.      „Zabójcze pytanie”

ü      Pytanie w stylu: „Czy pani ceny są negocjowane?”

ü      Najlepsza odpowiedź to postawienie pytania w stylu: „Czy nie wydaje sie wam, że te ceny są optymalne?” – w tym wypadku jest to przenoszenie ciężaru dowodzenia na druga stronę. Można zadać pytanie, które zmienia wątek, w stylu: „A czy wyobrażasz sobie PKiN w innym kolorze?”

 

3.      Technika „ rzut na taśmę”

Stosuje się ją pod koniec negocjacji, gdy ty jako oferent masz już zdeklarowanego klienta, który powiedzmy codziennie cię odwiedza w sklepie ogląda te samą rzecz, ale marudzi, co do ceny. Aby w końcu mu tą rzecz sprzedać możesz zaproponować: „Dodam panu do tego samochodu jeszcze jeden pakiet ubezpieczeniowy i może pan natychmiast wyjechać z salonu.”

 

4.      Technika „Ostatnie życzenie”

Też stosujemy pod koniec negocjacji, przeciwstawna do rzutu na taśmę. Sytuacja:

Przychodzi klient do sklepu z garniturami Armatniego. Chce sobie kupić ładny, drogi garnitur, bo dostał awans i uważa, że sobie na niego zasłużył. Wchodzi do sklepu. Sprzedawca mu go pokazuje, zakłada i jest zadowolony ze wszystkiego tylko nie z ceny. W związku z tym prosi o jakieś tańsze. Ale nie wygląda w nich dobrze, nie czuje się tak jak w tamtym. Wraca do tego pierwszego jedwabnego garnituru i mówi do sprzedawcy, że weźmie ten garnitur, jeśli ten dołoży do niej tę ładną koszulę z wystawy. To jest właśnie technika „ostatnie życzenie”

 

5.      Technika groźby

ü      Może być skuteczna, bo ludzie boją się groźby, nawet zapowiedź groźby jest skuteczna.

ü      Również wycofanie się z groźby może zostać odebrane pozytywnie, jako litościwość, szczodrość.

 

6.      Technika Obietnicy – przeciwieństwo groźby.

7.      Technika przełamywania oporów

Może być w niej zawarta zarówno technika groźby jak i technika obietnicy.

 

8.      Technika optyka z Brooklyn’u

ü      Opiera się na balansie z możliwością natychmiastowego wycofania się z propozycji i zaproponowania innej oferty.

ü      Trzeba być bardzo dobrym obserwatorem i zauważać najdrobniejsze gest y doskonale znać mowę ciała.

9.      Technika ograniczonych kompetencji.

10.  Mierz wysoko, nie zgadzaj się na pierwszą propozycję.

11.  Bardzo dobra znajomość oferty.

12.  Proponowanie przerwy w spotkaniu

 

Na negocjacje trzeba przygotować warianty korzystne dla obu stron.

 

13. IMPASS w negocjacjach – jak sobie z nim radzić.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin