marzec 3 l nowa podstawa.doc

(185 KB) Pobierz
PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c marzec 2010r

PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c marzec 2010r.
Grupa dzieci 3-letnich.

Opracowała mgr Izabela

MARZEC

Do widzenia zimo – idzie wiosna.

Dziecko:

  •               Prawidłowo nazywa porę roku „wiosna”.
  •               Wymienia co najmniej jedną oznakę wiosny (np. pąki na drzewach, pierwsze wiosenne kwiaty – przebiśnieg, ocieplenie, przylot ptaków).
  • Rozumie zakaz zrywania przebiśniegów – elementarne zasady ochrony przyrody.

 

Na wiejskim podwórku – jajko wielkanocne

Dziecko:

  •               Zna nazwę świąt – święta wielkanocne oraz zwyczaje kultywowane w związku ze świętami np. wykonywanie palm, przygotowanie święconki, malowanie jajek, śmigus – dyngus.
  •                 Zna nazwę pomalowanego jajka pisanka.             
  •                 Wie jakie zwierzęta żyją na wsi i jakie jest ich znaczenie dla człowieka.

DO WIDZENIA ZIMO – IDZIE WIOSNA.

 

  CEL GŁÓWNY dziecko: potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku;  

CEL KSZTAŁCĄCY:   Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z głównymi zwiastunami wiosny.

CELE OPERACYJNE: dziecko:    - prawidłowo nazywać porę roku „wiosna”

-   wymienić co najmniej jedną oznakę wiosny (np. pąki na drzewach, pierwsze wiosenne kwiaty – przebiśnieg, ocieplenie, przylot ptaków)

-   rozumieć zakaz zrywania przebiśniegów – elementarne zasady ochrony przyrody.

III  Zajęcia dydaktyczne

 

Treści programowe

Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci powinny

 

Poznajemy przyrodę Wiosna

 

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. topnienie śniegu, lodu, powracające pierwsze ptaki (bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśnieg, krokus).

 

– Poznanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.

 

(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.43 ).

 

1. „Do widzenia bałwanku” Cz. Janczarski – inscenizacja, teatr cieni – dzieci powinny: uważnie słuchać opowiadania, wypowiadać się na jego temat, zwrócić uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie, wsłuchać się w odgłosy otoczenia,  kulturalnie zachowywać się podczas przedstawienia;   (Podstawa Programowa Ad 3 p 1; Ad 7 p.1 Ad 12 p.3)

2. Uciekaj zimo” zabawa ilustracyjna do piosenki - dzieci powinny: przedstawić melodię i rytm prostymi elementami ruchu, kształcić poczucie rytmu. Określenie liczby zwrotek w piosence, ćwiczenie umiejętności dostrzegania powtarzających się fragmentów. (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)

3. „Kolorowe kwiaty – zab. dyd. – rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania, budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania (odnajdywanie kwiatów tego samego koloru lub kształtu) (Podstawa Programowa Ad.4 p.3;)

4. Rytmika . (Podstawa Programowa Ad 8  p.1,2,3;)

 

5. „Bazie w wazonie” - tworzenie obrazka; dzieci uzupełniają obrazek plasteliną (bazie); potrafią udekorować wazon naklejając kolorowe wycinanki; ćwiczą precyzję ruchową; dbają o estetyczny wygląd swojej pracy (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)

6. „Jak dzieci wiosnę przyśpieszyły” M. Kownackiej – układanie historyjki obrazkowej w oparciu o opowiadanie - dzieci powinny: analizować treść obrazków, rozwijać procesy myślowe tj. spostrzegawczość, uważnie słuchać opowiadania i próby kojarzenia go z treścią obrazka; (Podstawa Programowa Ad.4 p.3; Ad.14  p.2,5)

7. Witaj wiosenko” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: śpiewać piosenkę zbiorowo lub indywidualnie, utrwalić pojęcia wolno – szybko, utrwalić cwał boczny w wolnym tempie; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)

 

8. „Zwiastuny wiosnyzab. dyd. – rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania, dostrzeganie podobieństw miedzy przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni   (Podstawa Programowa Ad.13 p.6;)

9. Rytmika   (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;

 

10. „Krokus” naklejanie gotowych elementów (orgiami płaskie) - doskonalenie umiejętności kompozycyjnych – samodzielne planowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów na kartonie umiarkowane używanie kleju. Zapoznanie z pojęciem kwiaty chronione (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)

Inne Formy Pracy

 

I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)

 

Zabawy poranne:

§         Z kry na krę, Wiosenny spacer, Jaskółki do gniazd”,  zabawy ruchowo--naśladowcze: Kaprysy pogody,. zabawa muzyczno - ruchowa „Dotyk słońca.

Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają” , - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności  fizycznej dzieci

Zabawa ruchowa:

§         „Figurka  - wprowadzenie zabawy ruchowej orientacyjno - porządkowej – skracanie czasu reakcji na umówione sygnały i polecenia;

§         „Kulawy lisek – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem czworakowania poruszanie się na czworakach w różnych kierunkach; do przodu i do tyłu

 

§       „Moja pluszowa zabawka” – zabawy swobodne pluszakami; dz. uczy się opiekuńczości, odpowiedzialności

§       „Zielone miasto - zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.

§       Moja laleczko” zabawy dowolne wybraną zabawką; - zwrócenie uwagi na nie podnoszenie głosu podczas zabawy

§       I laleczki, i samochody” – zabawy dowolnie wybraną zabawką;  - zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami - nie wyrywanie koledze zabawek

§       „Bawimy się wesoło” -  zabawy indywidualne w wybranych kącikach – uznawanie wzajemnych praw do zabawy

§       Dowolna praca manualna rysowanie, lepienie, budowanie – rozwijanie umiejętności pracy w ciszy i spokoju, rozwijanie sprawności manualnej

§       „Dom” – zabawa tematyczna – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, wczuwanie  się w rolę, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.

§       „Wesoły obrazek” – rysowanie na temat dowolny; - wdrażanie do zagospodarowania całej powierzchni kartki rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac

§       „Jestem dobrym kolegą- pobawię się z tobą” – zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci – samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie

§       „Puzzle” – rozwijanie prawidłowej analizy i syntezy wzrokowej – układanie obrazka z części w całość.

§       „Taniec” – swobodny taniec przy nagraniach piosenek o tematyce wiosennej; dz. porusza się płynnie przy muzyce

§       Czy już przyszła wiosna?”- rozmowy samorzutne - ćwiczenie gramatyczne, próby wypowiadania się na temat wyglądu otoczenia.

II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki

 

§       „Kto na spacer wyruszy ten otwiera oczy i uszyzabawa tropiąca pobudzenie do obserwacji przyrodniczych, zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla przedwiośnia: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe i zmienne temperatury, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.

§       „Czy jest już wiosna?” – spacer w pobliżu przedszkola - obserwowanie zmian...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin