PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c marzec 2010r.Grupa dzieci 3-letnich.
Opracowała mgr Izabela
MARZEC
Do widzenia zimo – idzie wiosna.
Dziecko:
Na wiejskim podwórku – jajko wielkanocne
DO WIDZENIA ZIMO – IDZIE WIOSNA.
CEL GŁÓWNY: dziecko: potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku;
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z głównymi zwiastunami wiosny.,
CELE OPERACYJNE: dziecko: - prawidłowo nazywać porę roku „wiosna”
- wymienić co najmniej jedną oznakę wiosny (np. pąki na drzewach, pierwsze wiosenne kwiaty – przebiśnieg, ocieplenie, przylot ptaków)
- rozumieć zakaz zrywania przebiśniegów – elementarne zasady ochrony przyrody.
III Zajęcia dydaktyczne
Treści programowe
Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci powinny …
Poznajemy przyrodę Wiosna
– Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. topnienie śniegu, lodu, powracające pierwsze ptaki (bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśnieg, krokus).
– Poznanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.43 ).
1. „Do widzenia bałwanku” Cz. Janczarski – inscenizacja, teatr cieni – dzieci powinny: uważnie słuchać opowiadania, wypowiadać się na jego temat, zwrócić uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie, wsłuchać się w odgłosy otoczenia, kulturalnie zachowywać się podczas przedstawienia; (Podstawa Programowa Ad 3 p 1; Ad 7 p.1 Ad 12 p.3)
2. „Uciekaj zimo” zabawa ilustracyjna do piosenki - dzieci powinny: przedstawić melodię i rytm prostymi elementami ruchu, kształcić poczucie rytmu. Określenie liczby zwrotek w piosence, ćwiczenie umiejętności dostrzegania powtarzających się fragmentów. (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)
3. „Kolorowe kwiaty” – zab. dyd. – rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania, budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania (odnajdywanie kwiatów tego samego koloru lub kształtu) (Podstawa Programowa Ad.4 p.3;)
4. Rytmika . (Podstawa Programowa Ad 8 p.1,2,3;)
5. „Bazie w wazonie” - tworzenie obrazka; dzieci uzupełniają obrazek plasteliną (bazie); potrafią udekorować wazon naklejając kolorowe wycinanki; ćwiczą precyzję ruchową; dbają o estetyczny wygląd swojej pracy (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)
6. „Jak dzieci wiosnę przyśpieszyły” M. Kownackiej – układanie historyjki obrazkowej w oparciu o opowiadanie - dzieci powinny: analizować treść obrazków, rozwijać procesy myślowe tj. spostrzegawczość, uważnie słuchać opowiadania i próby kojarzenia go z treścią obrazka; (Podstawa Programowa Ad.4 p.3; Ad.14 p.2,5)
7. „Witaj wiosenko” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: śpiewać piosenkę zbiorowo lub indywidualnie, utrwalić pojęcia wolno – szybko, utrwalić cwał boczny w wolnym tempie; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)
8. „Zwiastuny wiosny” – zab. dyd. – rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania, dostrzeganie podobieństw miedzy przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni (Podstawa Programowa Ad.13 p.6;)
9. Rytmika (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;
10. „Krokus” – naklejanie gotowych elementów (orgiami płaskie) - doskonalenie umiejętności kompozycyjnych – samodzielne planowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów na kartonie umiarkowane używanie kleju. Zapoznanie z pojęciem kwiaty chronione (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)
Inne Formy Pracy
I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)
Zabawy poranne:
§ „Z kry na krę”, „Wiosenny spacer”, „Jaskółki do gniazd”, zabawy ruchowo--naśladowcze: „Kaprysy pogody”,. zabawa muzyczno - ruchowa „Dotyk słońca”.
„Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają” , - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci
Zabawa ruchowa:
§ „Figurka” - wprowadzenie zabawy ruchowej orientacyjno - porządkowej – skracanie czasu reakcji na umówione sygnały i polecenia;
§ „Kulawy lisek” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem czworakowania – poruszanie się na czworakach w różnych kierunkach; do przodu i do tyłu
§ „Moja pluszowa zabawka” – zabawy swobodne pluszakami; dz. uczy się opiekuńczości, odpowiedzialności
§ „Zielone miasto” - zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.
§ „Moja laleczko” zabawy dowolne wybraną zabawką; - zwrócenie uwagi na nie podnoszenie głosu podczas zabawy
§ „I laleczki, i samochody” – zabawy dowolnie wybraną zabawką; - zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami - nie wyrywanie koledze zabawek
§ „Bawimy się wesoło” - zabawy indywidualne w wybranych kącikach – uznawanie wzajemnych praw do zabawy
§ „Dowolna praca manualna” rysowanie, lepienie, budowanie – rozwijanie umiejętności pracy w ciszy i spokoju, rozwijanie sprawności manualnej
§ „Dom” – zabawa tematyczna – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, wczuwanie się w rolę, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.
§ „Wesoły obrazek” – rysowanie na temat dowolny; - wdrażanie do zagospodarowania całej powierzchni kartki rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac
§ „Jestem dobrym kolegą- pobawię się z tobą” – zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci – samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie
§ „Puzzle” – rozwijanie prawidłowej analizy i syntezy wzrokowej – układanie obrazka z części w całość.
§ „Taniec” – swobodny taniec przy nagraniach piosenek o tematyce wiosennej; dz. porusza się płynnie przy muzyce
§ „Czy już przyszła wiosna?”- rozmowy samorzutne - ćwiczenie gramatyczne, próby wypowiadania się na temat wyglądu otoczenia.
II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki
§ „Kto na spacer wyruszy ten otwiera oczy i uszy” – zabawa tropiąca – pobudzenie do obserwacji przyrodniczych, zapoznanie ze zmianami atmosferycznymi typowymi dla przedwiośnia: silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych, wyższe i zmienne temperatury, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.
§ „Czy jest już wiosna?” – spacer w pobliżu przedszkola - obserwowanie zmian...
Vrisea