sprawozdanie.doc

(146 KB) Pobierz
I

I.                    Umiejętności organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu

 

1.      Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi awansu zawodowego.

 

·         Poznałem ścieżki awansu w oparciu o Kartę Nauczyciela

·         Zapoznałem się z Rozporządzeniem MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczyciela

·         Wyszukiwałem w Internecie na stronach MEN itp. aktualnych informacji o awansie zawodowym

 

WNIOSEK: Wszystkie te działania pozwoliły mi na poznanie wytycznych odnośnie planowanego przeze mnie awansu, jednocześnie udzieliły informacji na temat moich powinności i obowiązków związanych z podjęciem decyzji o podniesieniu swoich kwalifikacji. Wszelkie nurtujące mnie pytania i wątpliwości starałem się rozwiać dzięki na bieżąco zamieszczanych w internecie wiadomościach z tego zakresu. Rozpoczęcie w taki właśnie sposób swojego awansu zawodowego dało mi poczucie, że robię wszystko zgodnie z przyjętymi odgórnie zasadami, a powierzonym mi pod opiekę uczniom i ich rodzicom pewność, że posiadam stosowną wiedzę i jestem osobą kompetentną do prowadzenia powierzonych mi zadań.

 

2.      Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu i podpisanie kontraktu.

 

·         Dyrekcja szkoły przydzieliła mi opiekuna stażu (mgr A. Rajską), z którą podpisałem kontrakt W kontrakcie tym zawarte są zasady odnośnie naszej współpracy na okres stażu

·         Pozostawanie w ciągłym kontakcie z swoim opiekunem oraz bieżące dyskusje na temat wszelkich niejasności bądź pojawiających się trudności

·         Spotkania, które miały za cel wyjaśnianie zaistniałych problemów, odbywały się nie tylko w ściśle wyznaczonych terminach, lecz także zawsze wtedy, gdy sytuacja tego wymagała

 

WNIOSEK: Posiadanie swojego opiekuna podczas stażu dało mi poczucie większego komfortu podczas pełnienia swoich obowiązków, bowiem miałem świadomość, iż wszelkie mogące się pojawić trudności zostaną wspólnie rozwiązane. Dobry kontakt z opiekunem (który zapewne był też wynikiem niewielkiej różnicy wieku pomiędzy nami) pozwolił mi na podejmowanie bez skrępowania dyskusji o wszelkich niejasnościach zawsze wtedy gdy miały one miejsce a nie tylko w założonych wcześniej sztywnych terminach. Taka sytuacja oprócz tego, że dała mi możliwość systematycznego pogłębiania swojej wiedzy wpłynęła także na to, że wraz z każdym kolejnym spotkaniem ze swoim opiekunem byłem bogatszy o nowe informacje i wskazówki, które wpływały znacząco na jakość mojej pracy, która zapewne była też odczuwalna ze strony uczniów.

 

3.      Doskonalenie przedmiotowego systemu oceniania: określenie jego zalet i wad oraz dokonywanie poprawek.

 

·         Stworzenie wraz z zespołem samokształceniowym nauczycieli wychowania fizycznego wewnętrznego kryterium oceniania uczniów

 

WNIOSEK: Opracowanie takiego dokumentu ułatwiło w dużym stopniu podejmowanie przeze mnie decyzji odnośnie oceny uczniów i stanowiło swoisty schemat, który w przypadku np. wystawiania ocen końcowych był sprawiedliwym i jawnym dla wszystkich (także uczniów) punktem odniesienia

 

·         Próba bliższego zapoznania się (w konkretnych przypadkach) z sytuacją życiową, rodzinną ucznia i jej uwzględnienie w kryteriach oceniania

 

WNIOSEK: Pojawiające się w przypadku niektórych uczniów  problemy z wykonywaniem podstawowych ćwiczeń, które to nie były w żaden sposób do wytłumaczenia poprzez np. znaczną otyłość czy widoczne problemy zdrowotne skłoniły mnie do bliższego zapoznania się z sytuacją tegoż ucznia poprzez rozmowę z nim samym czy jego rodzicami. Pozwoliło to na uniknięcie nietrafnych decyzji w przypadku oceniania takiego ucznia oraz dało mi poczucie, iż postępuję w możliwie najlepszy sposób. Z kolei dla takiego ucznia lekcje wychowania fizycznego przestały być kojarzone ze wstydem i dały mu możliwość wykazania swoich umiejętności w innych dyscyplinach niż te, które zazwyczaj są podejmowane na zajęciach w szkole podstawowej (np. w strechingu)

 

 

4.      Przygotowanie i przeprowadzenie testu sprawności fizycznej

 

·         Przygotowanie projektu wewnątrzszkolnego testu sprawnościowego (przy współudziale i pomocy opiekuna stażu)

·         Zastąpienie (w wyniku odgórnego rozporządzenia) w/w testu Międzynarodowym Testem Sprawności Fizycznej

·         Wdrożenie Wielkopolskiego Testu Umiejętności Ruchowych

 

WNIOSEK: Przygotowanie i przeprowadzenie wszelkich testów, które mają na celu poznanie stopnia sprawności ruchowej u uczniów dało szansę na poznanie i ocenienie ich zdolności w tymże zakresie. Dodatkowo możliwość odniesienia uzyskanych wyników do tych, które zostały uzyskane w innych szkołach, miastach czy regionach dało obraz naturalnych zdolności uczących się w naszej szkole dzieci oraz było także po części efektem (pozytywnym bądź negatywnym) pracy nauczycieli wychowania fizycznego

 

5.      Uczestnictwo w formach doskonalenia zawodowego

 

·         Uczestniczyłem w posiedzeniach zespołu samokształceniowego nauczycieli wychowania fizycznego; od roku szkolnego 2004/2005 objęcie funkcji przewodniczącego tegoż zespołu

·         Udział we wszystkich (także nadobowiązkowych) radach szkoleniowych mających miejsce w naszej szkole

·         Brałem udział w spotkaniach z Metodykiem

·         Ukończyłem szkolenie odnośnie technologii informacyjnych i edukacji multimedialnej w praktyce szkolnej zorganizowane przez OFEK w Poznaniu

·         Udział w szkoleniu pt. „Bezpieczna Szkoła – procedury służące bezpieczeństwu” organizowanym przez ODN w Poznaniu, z którym wiązało się późniejsze przeprowadzenie przeze mnie szkoleniowej rady pedagogicznej

·         Uczestnictwo w kursie doskonalącym w zakresie wykorzystania programów międzynarodowych do współpracy między szkołami

 

WNIOSEK: Uczestnictwo we wszelkiego rodzaju formach doskonalenia zawodowego organizowanych zarówno na terenie szkoły jak i poza nią pozwoliło mi na zdobycie zarówno nowych informacji i podniesienia swoich umiejętności (szkolenie multimedialne), jak i było źródłem zdobycia bezcennych informacji i wskazówek (szkolenie „Bezpieczna szkoła”). Dodatkowo powierzenie mi przez dyrektora możliwości poprowadzenia szkoleniowej rady pedagogicznej uświadomiło  mi jak istotne jest poszerzanie swojej wiedzy i zdobywanie nowych doświadczeń zawodowych.. Muszę jednak w tym miejscu wspomnieć także, iż szkoda że znaczna część bardzo ciekawych szkoleń jest odpłatna i chcąc w niej wziąć udział trzeba liczyć się z kosztami, które może  nie zawsze są aż tak wysokie, ale jednak są. W moim przypadku, gdy pochodzę z innego miasta niż Poznań i mieszkam tu sam trudno jest z pensji nauczycielskiej wszystko opłacić, utrzymać się i mieć jeszcze pieniądze na tego typu wydatki.

 

6.      Udział w lekcjach prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli WF

 

·         W celu doskonalenia swoich metod pracy regularnie brałem udział w zajęciach wychowania fizycznego prowadzonych przez innych nauczycieli tego przedmiotu (w tym lekcji u opiekuna stażu)

 

WNIOSEK: Udział w takich lekcjach pozwolił mi na praktyczne ocenienie swoich postępów i porównanie przebiegu swoich zajęć do tych, które są prowadzone przez doświadczonych nauczycieli. To z kolei miało swoje przełożenie na późniejsze prowadzenie przeze mnie lekcji wychowania fizycznego, które stawały się coraz  ciekawsze i były bardziej profesjonalnie przygotowane.

 

7.      Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna stażu oraz dyrektora szkoły

 

·         Systematyczne hospitacje moich zajęć przez opiekuna stażu i dyrektora szkoły

·         Omówienie po każdej z takich lekcji jej przebiegu, możliwości wystąpienia ewentualnych problemów a także podkreślenie przez nauczycieli hospitujących jej dobrych stron

 

WNIOSEK: Możliwość poprowadzenia zajęć pod okiem opiekuna stażu czy dyrektora szkoły (który też jest nauczycielem wychowania fizycznego) w wielu przypadkach utwierdziła mnie w przekonaniu o słuszności swoich decyzji odnośnie sposobu prowadzenia zajęć czy doboru ćwiczeń. Omówienie po każdej z takich lekcji jej przebiegu, wskazanie niedociągnięć bądź mogących pojawić się trudności stanowiło dla mnie źródło cennych rad i informacji. Natomiast dostrzeżenie przez hospitujących dobrych stron poprowadzonej przeze mnie lekcji było nijako dodatkowym bodźcem i działało motywująco na moje kolejne działania.

 

 

8.      Organizacja szkolnych a także międzyszkolnych turniejów sportowych

 

·         Zorganizowałem turniej piłki koszykowej w ramach eliminacji do Mistrzostw Miasta Poznania w roku szkolnym 2003/2004 i 2004/2005

·         Przygotowałem i przeprowadziłem coroczny turniej piłki nożnej O Puchar Dyrektora Szkoły

·         Przygotowywałem i przeprowadzałem corocznie Mistrzostwa Szkoły w tenisie stołowym

·         Coroczna organizacja Mistrzostw Szkoły w siatkówce chłopców

·         Coroczna organizacja Mistrzostw Szkoły w siatkówce dziewcząt

·         Opracowanie i przeprowadzenie szkolnego quizu na temat wiedzy o sporcie

 

WNIOSEK: Zaangażowanie się przeze mnie w organizację tego typu zawodów sportowych, jest wynikiem chęci zaszczepienia w dzieciach zamiłowania do sportu i aktywnego spędzania wolnego czasu. Takie zawody sportowe dają mi możliwość włączenia do wspólnej po części zabawy a po części rywalizacji wszystkich uczniów, także tych, którzy nie posiadając wyróżniających ich umiejętności nie biorą udziału w rozgrywkach np. reprezentacji szkoły. Taka forma spędzania wolnego czasu pozwala więc na silniejszą integrację wszystkich uczniów a także dowartościowuje te z dzieci, które z różnych powodów nie wyróżniają się na lekcjach wychowania fizycznego a tu bez żadnych przeszkód i specjalnych wymagań mogą przyczynić się do wywalczenia przez ich drużynę  tytułu zwycięzcy

 

 

9.      Organizacja letniego obozu sportowego dla dzieci

 

·         Nawiązanie współpracy z biurem podróży Maka-tour w Poznaniu w celu zorganizowania letniego obozu dla uczniów naszej szkoły, który to jednak z powodu znacznych nakładów finansowych nie został zrealizowany

 

WNIOSEK: Mimo silnych starań w kierunku zorganizowania letniego wypoczynku pod znakiem sportu dla dzieci z naszej szkoły, obóz tenże nie doszedł do skutku. Niestety sytuacja materialna większości uczniów naszej szkoły nie pozwoliła ich rodzicom na wysłanie dziecka na tak kosztowny wyjazd. To doświadczenie jednak w myśl zasady „co cię nie zabije to cię wzmocni” spowodowało, iż doszedłem do wniosku, że niekiedy najlepszymi rozwiązaniami są te najprostsze i za cel postawiłem sobie wpojenie dzieciom zamiłowania do sportu w ramach bezpłatnie prowadzonych zajęć.

 

10.  Stworzenie grupy treningowej o profilu piłki ręcznej

 

·         Jako trener II klasy piłki ręcznej utworzyłem w ramach SKS-ów grupę treningową w tejże dyscyplinie jednocześnie rozwijając także umiejętności w innych dziedzinach sportowych

·         Uczestnictwo z w/w grupą w licznych turniejach i zawodach sportowych, zwieńczonych sukcesem, jakim było zdobycie Mistrzostwa Poznania w Piłce Ręcznej Chłopców Szkół Podstawowych oraz Mistrzostwa Poznania w Koszykówce

·         Efektem w/w osiągnięć sportowych były kilkudniowe wyjazdy grupy na Mistrzostwa Wielkopolski w tych dyscyplinach, na których zdobyliśmy 5 (koszykówka) i 6 (piłka ręczna) miejsce

·         Wspomniane osiągnięcia przyczyniły się do włączenia naszej szkoły do grupy szkół podstawowych współpracujących z WKS „Grunwald” Poznań w ramach Młodzieżowego Centrum Sportowego

·         W wyniku dużego zainteresowania ze strony uczniów w ramach MCS stworzyłem 2 grupy treningowe o profilu piłki ręcznej, 1 grupa to chłopcy z klas I-III a 2 obejmuje uczniów z klas IV-VI

 

WNIOSEK: Jako że od najmłodszych lat interesowały mnie  wszelkie dyscypliny sportowe, które opierały się o grę zespołową postanowiłem spróbować stworzyć w szkole chłopięcy zespół piłki ręcznej. Zainteresowanie było spore i nie było żadnego problemu z utworzeniem takiej drużyny. Prowadzenie treningów i udział we wszelkich zawodach sportowych był dla mnie zarówno sporym wyzwaniem, jak i realizacją zamierzonych celów (jestem trenerem II klasy piłki ręcznej). Z kolei możliwość podziwiania tego jak szybko stają się widoczne efekty mojej pracy utwierdzała mnie w przekonaniu, iż nadaję się do tego co robię, i że podjęcie decyzji odnośnie funkcjonowania drużyny było jak najbardziej trafione. Uczniowie natomiast dzięki przynależności do zespołu począwszy od tego, że mają pożytecznie wypełniony czas wolny, w wielu przypadkach odkryli też swoją życiową pasję, którą mam nadzieję będą długo kontynuować. Ponadto chłopcy widząc efekty swojego wysiłku jakimi są zwycięstwa w różnych zawodach zdają sobie sprawę jak istotne są zarówno w życiu jak i sporcie takie cechy jak: systematyczność, zaangażowanie i współpraca.

 

11.  Współpraca sportowa z innymi szkołami

 

·         Nawiązanie współpracy z szkołami podstawowymi nr 71 i 88 z Poznania w ramach MCS, polegające na organizacji wspólnych treningów, rozgrywek i zawodów

 

WNIOSEK: Możliwość organizacji wspólnych zawodów z innymi szkołami pozwoliła mi zarówno na wprowadzenie pewnego urozmaicenia do prowadzonej przeze mnie drużyny piłki ręcznej, jak i dała możliwość przyrównania osiągnięć moich wychowanków do innych, co z kolei rzutowało o podjęciu później stosownych kroków w celu dalszego rozwoju zawodników. Chłopcy z kolei dzięki takim spotkaniom mieli szansę poznać ducha zdrowej rywalizacji a przy okazji nauczyć się zasad gry fair-play.

 

 

 

 

12.  Organizacja spotkań ze znanymi sportowcami

 

·         W celu zwiększenia zainteresowania młodzieży sportem i rekreacją chciałbym przybliżyć uczniom naszej szkoły sylwetki znanych sportowców, którzy w tejże dziedzinie odnieśli znaczne sukcesy

·         Współudział w organizacji na terenie naszej szkoły ogólnopolskiej akcji mającej na celu rozpropagowywanie aktywnego spędzania wolnego czasu wraz ze swoją rodziną pt„Wysportowana rodzina – Narodowy Test Sprawności Fizycznej”

·         Podczas tego festynu naszą szkołę prawdopodobnie odwiedzi Marek Łbik - zdobywca złotego medalu olimpijskiego w kajakarstwie

 

WNIOSEK: Taki pomysł na przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie aktywnym spędzaniem wolnego czasu całego lokalnego społeczeństwa w dzisiejszych czasach jest jak najbardziej uzasadniony. Szybkie tempo życia oraz  stres są nierzadko stałymi elementami mającymi miejsce w życiu rodzinnym, co oczywiście nie służy relacjom, jakie się tworzą między rodzicami a dziećmi. Wspólne spędzanie wolnego czasu ma stanowić alternatywę i krzywić zdrowy styl życia. Zaproszenie na taką imprezę znanej osoby ze świata sportu ma przyczynić się do większego zainteresowania tymże wydarzeniem i przekonać o jego słuszności tych wszystkich, którzy nie do końca zdają sobie sprawę z tego jak ważna w naszym życiu  jest aktywność ruchowa

 

II.                Umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

 

  1. Współpraca z pedagogiem szkolnym

·         W porozumieniu ze szkolnym pedagogiem opracowaliśmy projekt funkcjonowania na terenie naszej szkoły profilaktycznej  świetlicy skierowanej do dzieci z rodzin patologicznych, w szczególności dotkniętych problemem alkoholowym

·         Po pozytywnym rozpatrzeniu tego projektu została utworzona stała grupa objęta tym programem, która funkcjonuje już 2 rok i została powiększona o kolejne dzieci

·         Harmonogram zajęć tejże świetlicy to oprócz działań profilaktycznych, również pomoc w nauce, zajęcia sportowe, edukacja multimedialna, wyjścia mające na celu rozwój kulturalny czy angażowanie w różnego rodzaju akcje służące uspołecznianiu tych dzieci np. działalność na rzecz PCK

 

WNIOSEK: Jako, że póki co jestem nadal kawalerem i mam dosyć wolnego czasu a także zdaję sobie sprawę, iż dzieci uczące się w naszej szkole w wielu przypadkach borykają się z różnego rodzaju patologiami w swoich domach, wraz ze szkolnym pedagogiem bez wahania podjęliśmy się utworzenia w naszej szkole świetlicy profilaktycznej. Przede wszystkim służy ona dzieciom, które nie rzadko pozbawione właściwej opieki i zainteresowania ich problemami w domach, właśnie w szkole szukają pomocy w ich rozwiązaniu. Możliwość zarówno w spokoju odrobienia lekcji, poradzenia się w przypadku problemów czy po prostu spędzenia czasu w miłej atmosferze pozwalają zarówno na prawidłowy rozwój emocjonalny tychże dzieci, jak i wprowadzają w ich życie pewien element stałości, na który zawsze mogą liczyć. Ponadto szereg bezpłatnych ofert typu: wyjście do kina, na pizzę, na łyżwy daje im możliwość poznania tego wszystkiego co mają ich rówieśnicy, a co nie jest możliwe do zrealizowania (z różnych powodów) przez ich rodziców. Mi - jako prowadzącemu taką świetlicę, daje ona poczucie, że robię coś naprawdę ważnego i to w dodatku dla tych, którzy tego najbardziej potrzebują. A o słuszności swojego działania utwierdzam się zawsze wtedy, gdy z  powodu dłuższego wolnego czasu np. wakacji czy świąt zajęcia zostają zawieszane, a dzieci z nieskrywanym smutkiem idą do domów w nadziei, że ten wolny czas jak najszybciej im zleci.

 

  1. Uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami

 

·         Podczas wszystkich zebrań z rodzicami oraz Drzwi Otwartych byłem do ich dyspozycji, mając dyżur w swoim gabinecie

·         W związku z organizacją przeze mnie jakichkolwiek imprez bądź zawodów sportowych, byli informowani o tym przy najbliższej, nadarzającej się okazji rodzice

·         Problemy bądź trudności w związku z pracą z danym uczniem starałem się załatwiać osobiście poprzez indywidualną rozmowę z którymś z jego rodziców

·         Przeprowadziłem pogadankę z rodzicami o potrzebie uczestnictwa dzieci w gimnastyce korekcyjnej

 

WNIOSEK: Rozmowa i osobisty kontakt z rodzicami poszczególnych uczniów poza tym, że pozwala na zyskanie większego zaufania obu ze stron to wiąże się także z uzyskaniem istotnych z punktu widzenia mojej pracy informacji odnośnie np. stanu zdrowia czy umiejętności dziecka. Osobisty kontakt z rodzicami to także pewność tego, iż informacje które uzyskaliśmy są prawdziwe i zgodne z faktycznym stanem, co nie zawsze ma miejsce w przypadku gdy pośrednikiem pomiędzy tymi dwiema stronami są dzieci. Wynikiem przeprowadzonej pogadanki było natomiast zwiększenie frekwencji na zajęciach z  gimnastyki korekcyjnej

 

  1. Organizacja półkolonii dla dzieci z biednych rodzin

 

·         Przygotowanie planu oraz praca na półkoloniach, które zostały zorganizowane specjalnie dla dzieci, w których domu sytuacja materialna nie pozwala na udział w żadnych odpłatnych formach spędzania wakacji

 

WNIOSEK: Zorganizowanie i poprowadzenie przeze mnie takich półkolonii dało szkole przede wszystkim szansę zagwarantowania możliwości spędzenia wolnego czasu tym z dzieci, które ze względów finansowych musiały pozostać przez okres całych wakacji w domu Dla mnie natomiast było to kolejne wyzwanie, które poza tym, że wymagało świetnej organizacji w celu zapełnienia dosłownie każdej wolnej minuty, to dodatkowo wiązało się z dużą odpowiedzialnością, która to wynikała  z faktu, iż dzieciom w takim okresie należy pozwolić na nieco więcej niż podczas roku szkolnego.

 

III.             Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki szkoły

 

1.      Praca z uczniem zdolnym, przygotowanie go do zawodów sportowych

 

·         Poświęcenie swojej uwagi w celu dostrzeżenie szczególnie uzdolnionych sportowo dzieci

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin