pytania i odpowiedzi na Lipskiego.pdf

(82 KB) Pobierz
60490808 UNPDF
1) Dokumenty stosowane w selekcji
Życiorys
List motywacyjny
Wypełniony kwestionariusz
Świadectwa pracy z poprzednich miejsc zatrudnienia
Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje
Świadectwo szkolne
Dyplom ukończenia uczelni
Książeczka zdrowia – badania lekarskie
Książeczka wojskowa
Zdjęcie kandydata
2) Referencje
Są to opinie dotyczące zachowania i pracy kandydatów, w wyniku których możemy ocenić
przydatność kandydata na danym stanowisku. Referencje powinny być:
zróżnicowane
świadome
osoby które je wystawiają powinny być wiarygodne
profesjonalność źródła referencji
kompetentność źródła referencji
aktualność źródła referencji
3) Rozmowa kwalifikacyjna – osobiste spotkanie osób oceniających z poszczególnymi
kandydatami i gromadzenie informacji uzyskanych w toku odpowiedzi na zadawane przez komisję
pytania. W toku rozmowy należy uzyskać odpowiedzi na 3 pytania:1) Czy kandydat ma
odpowiednie kompetencje 2) Czy kandydat ma odpowiednią motywację 3) Czy kandydat będzie
pasował do zespołu i do organizacji. Etapy rozm. kwalifikacyjnej : 1) wprowadzenie 2) zebranie
informacji o kandydatach 3) udzielenie kandydatom informacji o organizacji 4) udzielenie
odpowiedzi na pytania kandydata 5) Zakończenie rozmowy.
4) Metody w ocenie – 1) Relatywne : Ranking, Porównania parami, Rozkładu normalnego.
2) Absolutne : Ocena opisowa, zdarzeń krytycznych, zarządzanie przez cele, rozmowa
oceniająca,portfolio personalne.
Formy skali ocen : punktowe, ważone, przymiotnikowe, graficzne, wycechowane, z wymuszonym
wyborem, behawioralne. Rodzaje ocen : Bieżąca i okresowa
Modele rozmów oceniających : Jednokierunkowy, Dwukierunkowy otwarty, Dwukierunkowy
zamknięty. Etapy rozmowy oceniającej : atmosfera otwartości, omówienie pozytywnych
kryteriów pracownika, omówienie mocnych stron pracownika, odniesienie się do nisko ocenionych
kryteriów, jeśli dwukierunkowa to pracownik może się odnieść, uzgodnienie działań mających
wyeliminować wady pracownika. Zasady oceniania pracowników – Celowość, ciągłość, jawność,
powszechność, adekwatność, elastyczność, systematyczność, jednolitość, poufność, etapowość,
prostoty, użyteczność. Błędy oceniania: 1) techniczne 2) sztuki oceniania- błąd tendencji
centralnej, błąd świeżości, błąd naśladownictwa, błąd pobłażliwości, lub surowości, błąd oślepienia,
mechanizm projekcji i atrybucji, efekt pierwszego wrażenia, etykietowanie, efekt Pigmaliona,
sympatia opinia, plotka.
5) Planowanie zasobów ludzkich – ustalanie działań, które w swej istocie mają zapewnić
organizacji w przyszłości zasoby ludzkie niezbędne do osiągnięcia celów strategicznych.
6) Organizacja ucząca się – organizacja, w której uczenie się nie jest ograniczone tylko do
odosobnionych wycinków działalności szkoleniowej, lecz organizacja gdzie uczenie się stało się
procesem ciągłym. Cechy : indywidualne uczenie się w celu osiągnięcia zbiorowego rozwoju,
nastawienie na myślenie systemowe- łączenie zagadnień i szukanie rozwiązań całościowych,
wspólna wizja, zachęty do eksperymentowania przy tolerowaniu niepowodzeń, kreatywność i
innowacja, istnieje szybki przepływ informacji, która jest niezbędna do zrozumienia procesów i
zmian, kładzie się nacisk na rozwój w trakcie pracy, aby uczenie się było procesem ciągłym, ważne
jest pomiar efektywności szkoleń.
7) PLANOWANIE - jest to ogół przyszłych działań jakie zamierza się podjąć dla osiągnięcia
danego celu. Czynniki wpływające na proces planowania – miejsce , czas, sposób działania,
zachowanie w organizacji, zachowanie otoczenia. Rodzaje planów- rekrutacji i selekcji, szkoleń,
wynagrodzeń, przeniesień pracowników, odejść pracowników. Cechy dobrego planu : celowy,
wykonalny, zgodny wewnętrznie, operatywny, elastyczny, odpowiednio szczegółowy, odpowiednio
długofalowy, terminowy, kompletny, racjonalny.
8) Modele : 3 modele kierowania: tradycyjny, stosunków międzyludzkich, zasobów ludzkich.
3 modele zarządzania zasobami ludzkimi : Michigan – 4 funkcje zasobów ludzkich: selekcja,
ocenianie, wynagradzanie, rozwój. Koncentrują się na efektach. Model Harwardzki : partycypacja
pracownika, ruchliwość pracownika, system wynagradzania, system pracy. Schulera : pierwotna
strategia w organizacji, w ramach jej identyfikuje się potrzeby firmy, a w rozwiązaniu do
uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych nastęouje zdefiniowanie tych potrzeb i określenie
celów strategicznych firmy. Na ich podstawie przygotowywane są i wdrażane działania z zakresu
strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
9) Rekrutacja – pozyskiwanie kandydatów na pracowników. Realizuje się przez poszukiwanie i
przyciąganie kandydatów dla późniejszego sprawdzenia i zatrudnienia. Rodzaje rekrutacji : źródło
wewnętrzne : otwarta -wszyscy się dowiadują, zamknięta – tylko do wybranych. Źródło
zewnętrzne : szeroka – kiedy szuka się osób na różne stanowiska bez większych kwalifikacji,
segmentowa - kiedy szuka się osób o wysokich kwalifikacjach, wysoko wyspecjalizowane metody
rekrutacji. Etapy rekrutacji: 1) formalne przyjęcie pracownika do nowej pracy 2) wprowadzenie
nowego pracownika na stanowisko pracy 3) przystosowanie się nowego pracownika do pracy na
określonym stanowisku 4) ocena nowo zatrudnionego pracownika 5) decyzja o przedłużeniu bądź
nieprzedłużaniu umowy
11) Szkolenie pracowników: Szkolenie jest to uczenie pracowników wykonawczych jak i
technicznych sposobu wykonywania czynności na stanowiskach na jakich zostali zatrudnieni.
Cechy szkolenia – adresowane do pracowników na stanowiskach roboczych, ukierunkowane na
wzrost wydajności pracy, pogłębianie umiejętności praktycznych, ukierunkowane na obecne
zadania. Kształcenie – adresowane do prac. Nierobotniczych (kierownicy, specjaliści), kreowanie
określonych postaw (innowacyjność, kreatywność), wzbogacanie rozwoju intelektualnego,
ukierunkowane na teraźniejszość i przyszłość. FAZY SZKOLENIA – przygotowanie do zawodu,
wykonywanie zawodu, zmiana zawodu. Rodzaje szkoleń: obligatoryjne – celem tego szkolenia jest
utrzymanie zdolności pracownika. Fakultatywne – rozwijanie kariery zawodowej pracownika
poprzez rozwój kwalifikacji. CELE SZKOLENIA – główny - ciągły rozwój poszczególnych
elementów potencjału pracy indywidualnych pracowników lub ściśle określonych grup, celem
dostosowania ich do zachodzących antycypowanych zmian organizacji i otoczenia. Cele
szczegółowe : 1) dostosowanie kwalifikacji pracowników do wymogów stanowiska pracy 2)
rozszerzenie kwalifikacji w aspekcie przewidywanych zmian organizacyjnych i technicznych
3)rozwijanie umiejętności pracy 4) wzmacnianie integracji pracowników z organizacją 5) poprawa
komunikacji w organizacji 6) kształtowanie postaw . METODY SZKOLENIA: 1)pasywne i
aktywne: pasywna- pracownik otrzymuje wiedzę w gotowej formie, aktywna- sam pracownik
poszukuje wiedzy i sposobów postępowania. 2) Indywidualne i grupowe(konferencje, treningi,
szkolenia poza organizacją) 3) Na stanowisku pracy i poza nim. ZASADY SZKOLENIA
1)proces permanentny a nie jednorazowy, 2)ustalenie potrzeb szkoleniowych i ich hierarchia 3)
szkolenie prowadzi się z wyprzedzeniem danych faktów 4) system motywacji aby pracownicy
chętnie uczestniczyli w szkoleniach, 5) tworzenie klimatu sprzyjającego uczeniu się 6) Dobór
jednorodnych grup szkoleniowych 7) systematyczna kontrola programu szkolenia i jego realizacji.
12) Dokumenty związane z zatrudnieniem: akta osobowe (3 części ABC) , karta ewidencji czasu
pracy, imienna lista(karta) wynagrodzeń, karta ewidencyjna przydzielenia odzieży roboczej.
13) życiorys – dane personalne, skrót informacji : cel zawodowy, wykształcenie, doświadczenie,
dodatkowe umiejętności, zainteresowania, referencje. List motywacyjny: nagłówek, cel listu,
prezentacja kandydata, motyw ubiegania się o pracę, propozycje kandydatów, zakończenie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin