palacz CO- instruktaż stanowiskowy.doc

(50 KB) Pobierz
[2007-11-12]

[2007-11-12]

Palacz kotłów CO - instruktaż stanowiskowy bhp

W związku z nowym sezonem grzewczym chciałbym prosić o wyjaśnienie, jakie zagadnienia powinien zawierać prawidłowy instruktaż stanowiskowy w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy palacza kotłów centralnego ogrzewania? Jak właściwie sprawdzić wiadomości szkolonego o jego stanowisku pracy po zakończeniu szkolenia?

Instruktaż stanowiskowy palacza kotłów CO powinien być prowadzony na stanowisku pracy i zawierać:

·         część ogólną,

·         właściwy instruktaż stanowiskowy, zgodny z jego metodyką.

Część ogólna instruktażu stanowiskowego bhp
W części ogólnej prowadzący instruktaż stanowiskowy palaczy kotłów CO powinien uwzględnić omówienie warunków pracy na ich stanowiskach pracy, czyli:

·         pomieszczenia pracy:

- oświetlenie,
- ogrzewanie,
- wentylacje,
- wysokość pomieszczenia,
- drogi transportowe itp.;

·         stanowisko pracy:

- pozycja przy pracy,
- oświetlenie stanowiskowe,
- wentylację,
- odległość od sąsiednich stanowisk pracy;

·         maszyny i urządzenia techniczne:

- rodzaje urządzeń w pomieszczeniu i powodowane nimi zagrożenia,
- surowce, półprodukty i produkty danego stanowiska pracy (właściwości fizyczne i chemiczne oraz ich wpływ na zdrowie pracownika),
- urządzenia sygnalizacyjne ostrzegawcze.

Właściwy instruktaż stanowiskowy bhp
Właściwy instruktaż stanowiskowy, zapewniający nauczanie metod bezpiecznej pracy, powinien składać się z 5 etapów.

Etap 1 - wprowadzenie
Każde szkolenie powinno zacząć się od wstępnej rozmowy, która umożliwia prowadzącemu instruktaż zorientowanie się co do poziomu wiadomości i umiejętności uczestników szkolenia w zakresie pracy stanowiącej przedmiot nauczania. Częstym błędem popełnianym w tej fazie szkolenia jest przekazywanie zbyt wielu informacji będących dla nowego pracownika tylko słowami, niemającymi powiązania z faktami, przedmiotami, wyobrażeniami.

Dlatego też pamiętajcie, żeby mówić i pokazywać, dawać przykłady, ale przede wszystkim spytać szkolonego o:

·         przebieg dotychczasowej pracy, osiągnięcia i porażki,

·         stosunek do pracy w ogóle i do wykonywanego zawodu,

·         zainteresowania,

·         szkołę, jej profil i inne ważne dla pracy wiadomości.

Pamiętajcie, aby w pierwszym etapie instruktażu stanowiskowego bhp przekazać szkolonemu informacje o:

·         zakładzie pracy,

·         ogólnych warunkach pracy,

·         stanowisku pracy (warunkach na stanowisku pracy, wyposażeniu, metodach zaopatrzenia i obsługi stanowiska pracy, sprzęcie ochrony osobistej, ubraniu roboczym),

·         metodach pracy,

·         zespole pracowniczym,

·         czasie pracy,

·         warunkach bezpieczeństwa,

·         występujących zagrożeniach,

·         wynikach oceny ryzyka zawodowego dotyczącego stanowiska pracy,

·         metodach ochrony przed zagrożeniami,

·         numerach telefonów alarmowych.

Etap 2 – pokaz procesu pracy
Prawidłowo prowadzony pokaz procesu pracy powinien być realizowany w 5 kolejnych podetapach:

1.      Podetap I – wprowadzenie:

·         prowadzący pokazuje układ czynności w normalnym tempie,

·         w trakcie pokazu całości prowadzący przedstawia także, wraz z objaśnieniami, cały proces pracy, jeżeli natomiast jest on bardzo skomplikowany, prowadzący powinien podzielić go na poszczególne fazy z dokładnymi objaśnieniami.

 

2.      Podetap II – pokaz częściowy – elementowy. Prowadzący stosuje pokaz częściowy – elementowy, który wynika z analizy układu czynności. Punktem wyjścia powinna być tutaj instrukcja szkoleniowa, sporządzona na podstawie technicznej i psychologicznej analizy pracy.

Powtarzany pokaz fragmentu pracy staje się źródłem:

·         nabycia określonej umiejętności,

·         uzyskania wiadomości o charakterze wykonywanych czynności,

·         sposobie ich wykonania,dokonania spostrzeżeń o stopniu trudności i niebezpieczeństwie tkwiącym w pracy.

 

Pokaz powinien przebiegać według następującego porządku:

·         pokazanie i określenie wszystkich elementów potrzebnych do wykonania danej operacji,

·         pokazanie sposobu prowadzenia danej operacji,

·         pokazanie sposobu posługiwania się urządzeniami, narzędziami itp.

 

3. Podetap III – zwrócenie uwagi na węzłowe ogniwa. Prowadzący zwraca uwagę na węzłowe ogniwa, mające duże znaczenie dla prawidłowego wykonania czynności. Te węzłowe ogniwa prowadzący demonstruje w zwolnionym tempie, aby umożliwić uczestnikowi szkolenia zaobserwowanie, na czym polegają trudności.

4. Podetap IV – pokaz całego układu czynności. Pokaz całego układu czynności powinien nastąpić po raz pierwszy w zwolnionym tempie, po raz drugi w tempie rzeczywistym.

5. Podetap V – sprawdzenie efektu pokazu. Prowadzący sprawdza efekt pokazu, poprzez plecenie uczestnikom powtórzenia demonstrowanych czynności:

·         prawidłowe wykonanie czynności oznacza zakończenie pokazu,

·         jeżeli uczestnik szkolenia popełnił błędy, należy:

         - wspólnie je przeanalizować,
         - powtarzać czynności aż do ich opanowania przez szkolonego.

 

Zakres poszczególnych etapów tej części szkolenia bhp może zależeć od uzyskanej przez prowadzonego wiedzy dotyczącej stopnia przygotowania i doświadczenia zawodowego zatrudnianego pracownika.

Etap 3 – próbne wykonanie zadania przez szkolonego
Na próbne wykonanie zadania przez szkolonego pod kontrolą instruktora składają się:

·         wstępna, samodzielna próba wykonania pracy,

·         wykonanie w zwolnionym tempie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym głośnym objaśnieniem wykonywania poszczególnych czynności,

·         wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jednoczesnym objaśnieniem wykonywania tych czynności,

·         wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem, ogólny, ponowny, całościowy pokaz wraz ze stopniowym przyspieszaniem tempa wykonywanych czynności (od powolnego do rzeczywistego).

Etap 4 – samodzielna praca pod nadzorem instruktora
Jeżeli szkolony pracownik poczynił wystarczające postępy i potrafi już pod nadzorem zadowalająco wykonywać nową czynność, należy powierzyć mu do wykonania samodzielną pracę.

Instruktor nie powinien w żadnym przypadku stać obok szkolonego i cały czas obserwować jego pracy, tylko ograniczać interwencje do najbardziej niezbędnych.
Trzeba jednak pamiętać, że szkolony musi mieć możliwość zwrócenia się do instruktora z prośbą o wyjaśnienie nasuwających się wątpliwości.

Etap 5 - omówienie i ocena przebiegu nauki
Szkolenie pracowników przewiduje pełną aktywizację jego uczestników w poznawaniu zasad bezpiecznej pracy i nabywaniu umiejętności usprawnienia stanowiska pracy przez dokonywanie prób działań zmniejszających uciążliwość pracy.

Sprawdzenie wiadomości
Instruktaż stanowiskowy bhp musi być zakończony sprawdzianem wiadomości i umiejętności wykonywania pracy zgodnie z przepisami oraz zasadami bhp, jak również posiadania informacji o stanowisku pracy i bezpiecznym zachowaniu w czasie wykonywania zadań zawodowych.

Sprawdzian taki można przeprowadzić w obecności przedstawiciela służb bhp, społecznego inspektora pracy lub mistrza z sąsiedniego wydziału. Sprawdzianu dokonuje się powierzając pracownikowi do wykonania zadanie z zakresu przeprowadzonego instruktażu.

Lista kontrolna dla palacza kotłów CO
Dodatkowo, w celu sprawdzenia wiadomości szkolonego o jego stanowisku pracy, możecie zadać mu pytania z poniższej listy kontrolnej.

Tabela 1. Przykładowa lista kontrolna w zakresie okresowej samokontroli warunków higieny pracy w firmie na stanowisku pracy palacza kotłów CO w ramach sprawdzenia przygotowania do kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej

 

Lp.

Pytanie kontrolne

Odpowiedź

Tak

Nie

1.

Czy na Twoim stanowisku pracy występuje nadmiernie uciążliwy hałas? Jeżeli tak, to skąd uzyskać informacje o jego natężeniu?

 

 

2.

Czy na Twoim stanowisku pracy występują szkodliwe czynniki chemiczne? Jeżeli tak, to jakie?

 

 

3.

Czy na Twoim stanowisku pracy występuje zapylenie? Jeżeli tak, to od kogo należy uzyskać informacje o stopniu jego szkodliwości?

 

 

4.

Czy na Twoim stanowisku pracy występują czynniki rakotwórcze? Jeżeli tak, to jakie?

 

 

5.

Czy Twoje stanowisko pracy odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa i higieny pracy?

 

 

6.

Czy odczuwasz szczególną uciążliwość przy wykonywaniu danych czynności? Jeżeli tak, to określ tę czynność i podaj propozycję złagodzenia uciążliwości.

 

 

7.

Czy wiesz, jakich środków ochrony indywidualnej należy używać na Twoim stanowisku pracy?

 

 

8.

Jak powinieneś się zachować w razie awarii urządzenia lub wypadku na własnym bądź sąsiednim stanowisku pracy?

 

 

9.

Jak powinieneś zabezpieczyć się przed możliwością zatrucia tlenkiem węgla?

 

 

 

Razem:

 

 

Udokumentowanie szkolenia
Dla tego rodzaju szkolenia, tak jak dla wszystkich rodzajów szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, konieczne jest prowadzenie oraz przechowywanie dokumentacji szkoleniowej, na którą składają się:

·         program instruktażu stanowiskowego bhp,

·         dziennik zajęć,

·         protokół przebiegu egzaminu,

·         karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp (przechowywana w aktach osobowych pracownika)

(§ 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy - Dz.U. nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin