mię i nazwisko: Hanna U.Opracowane przez zespół w składzie :oligofrenopedagog - mgr Joanna Goszkologopeda - mgr Barbara Sadowska - Nowakrehabilitant - mgr Janusz FranckowskiDiagnoza medyczna: Ciąża przebiegała prawidłowo. Poród w 37 tyg. ciąży. Niepełnosprawność dziecka lekarze rozpoznali w 3 miesiącu życia dziecka.Diagnoza i zalecenia wg orzeczenia i opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej:Aktualny rozwój dziewczynki kształtuje się na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu znacznym. Wiek inteligencji nie osiąga poziomu 2 roku życia. U dziewczynki bardzo zaburzona jest koncentracja uwagi oraz dominuje uwaga mimowolna i nadruchliwość. Rozwój mowy i funkcji językowych jest opóźniony. Zalecenia zespołu : - ogólna stymulacja rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego- ogólna stymulacja rozwoju mowy i umiejętności językowychSytuacja rodzinna: niepełna : mama. Hania nie ma swojego pokoju, warunki materialne są dobre. Najwięcej czasu spędza z mamą i babcią , to z nimi najbardziej jest związana emocjonalnie. Bardzo lubi towarzystwo, na otaczające ją zmiany początkowo reaguje niechętnie. Lubi słuchać czytanych bajek. Dziecko jest w pełni akceptowana przez wszystkich członków rodziny. Rodzina zawsze okazuje dziecku pozytywne uczucia, nigdy nie stosuje kar w wychowaniu, zawsze stosuje stały system nagradzania, zawsze zaspakaja potrzeby dziecka. Ogólna charakterystyka umiejętności ucznia:U dziewczynka najwyższy poziom podczas wykonywanych czynności osiągnęła w sferze samodzielności oraz małej i dużej motoryce. Natomiast najniższy w sferze percepcji wzrokowej, słuchowej. Nieco wyższy poziom w rozwoju mowy i percepcji poznawczej. W sferze rozwoju spolecznego, rozumieniu mowy , naśladownictwo ruchowe oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej dziewczynka osiąga średni poziom wykonywanych wszystkich czynności.Założenia indywidualnego programu:Cele ogólne: stymulacja rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego dziecka, współdziałanie i naśladownictwokształtowanie rozwoju mowy i umiejętności językowychusprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennejPROGRAM ZAJĘĆ Cele ogólne:wspomaganie rodziny w kierowaniu rozwojemposzukiwanie form porozumiewania się z dzieckiemkształtowania interakcji z innymi dziećmiwspomaganie rozwoju spostrzeganiaCele szczegółowe:dostarczanie wrażeń zmysłowychposzukiwanie sposobów porozumiewania sięrozwijanie koordynacji wzrokowejrozwijanie koordynacji słuchowejrozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowejkształcenie koncentracji uwagirozwijanie myślenia w toku obserwacji, uwagi , pamięcidoskonalenie sprawności manualnych - usprawnianie pracy ręki i dłoniOLIGOFRENOPEDAGOG :Ćwiczenia komunikacyjne:naśladowanie usłyszanych dźwiękównasladowanie przez dziecko okreslonych czynności , gestówwskazywanie przez dziecko poszczególnych części ciaławdrażanie do wykonywania prostych poleceń: ,, weź, daj, chodź''wskazywanie przez dziecko pożądanych przedmiotów reagowanie na zakazyUsprawnianie manualne: ćwiczenia rozluźniające - masaż dłonizabawy manipulacyjneukładankićwiczenia usprawniające pracę ręki i dłoniStymulacja wielozmysłowa:ćwiczenia słuchowegoćwiczenia percepcji wzrokowejćwiczenia dotykowe ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowejUspołecznienie i samoobsługa:wyzwalanie aktywności dzieckakształtowanie umiejętności utrzymywania kontaktu wzrokowegowdrażanie do uważnego obserwowania rówieśnikówkształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania sięnasladowanie czynności związanych z samoobsługązabawy pacynkamiLOGOPEDA:ćwiczenia usprawniające język, żuchwe , wargimasaż twarzyćwiczenia słuchowe REHABILITANT: Ćwiczenia ruchowe , sprawność motoryczna:masaże twarzy, szyi, dłoni różnymi przedmiotamićwiczenia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki SherborneWspółpraca z rodzicami: udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiemwzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem i dzieckiemprzygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domuzapraszanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez pedagoga z dzieckiemProgram został opracowany na podstawie: dokumentacji socjalno – medycznej dotyczącej ucznia,kwestionariusza wywiadu z rodzicami obserwacji ucznia,badań przeprowadzonych metodą J. Kielina ,,Profil osiągnięć ucznia''.
Indywidualny Program
Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Rok szkolny 2011/2012
Magdalena R.
Nauczyciel prowadzący: mgr Agnieszka Paluch
Czas zajęć: poniedziałek 9.00 – 11.00
Miejsce zajęć: Zespół Szkół Specjalnych Nr 41, ul. Konopnickiej 3
Sfera: Współpraca z rodziną
Zdania:
1. Zapoznanie rodziców z Indywidualnym Programem Edukacyjno -Terapeutycznym dziecka.
2. Przekazanie wskazówek do pracy z dzieckiem na terenie domu.
3. Przekazanie rodzicom najważniejszych informacji o wydarzeniach, imprezach odbywających się na terenie placówki.
Sfera: Motoryka duża, całe ciało.
Zadania:
1. CHWYTANIE
Cel: doskonalenie pracy ramion, poprawa koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Zadanie: zabawa w chwytanie piłki z druga osobą.
Procedura: ustawiamy się naprzeciwko siebie w odległości około 30 cm. Ustawiamy ręce Magdy wyciągnięte do przodu z otwartymi dłońmi do góry i podajemy jej piłkę. Następnie ustawimy swoje ręce w ten sam sposób i mówimy „daj piłkę”. Powtarzamy ćwiczenie aż Magda nauczy się podawać i łapać piłkę stopniowo zwiększając odległość między sobą.
2. WCHODZENIE NA SCHODY I SCHODZENIE
Cel: Udoskonalenie utrzymywania równowagi i koordynacji podczas samodzielnego poruszania się.
Zadanie: pokonywanie schodów z dwiema stopami na każdym stopniu.
Procedura: ustawiany Magdę twarzą do schodów i ustawiamy się za nią trzymając jej ręce. Następnie stawiamy swoja prawą stopę na pierwszym stopniu i prosimy żeby zrobiła tak samo. Podobnie roimy z lewą nogą.
Gdy Magda będzie umiała wspinać się trzymana za rękę, powtarzamy czynność dając jej do trzymania tylko palec. Gdy jej pewność i umiejętności wzrosną, pomagamy jej przez wspólne trzymanie ołówka. Następnie zamieniamy ołówek na kawałek sznurka.
Utrwalanie pojęć: „w górę, w dół”
3. POKONYWANIE TORU PRZESZKÓD
Cel: poprawa koordynacji i pewności w wykonywaniu działań.
Zadanie: omijanie lub przekraczanie ciągu drobnych przeszkód.
Procedura: ułożenie toru, pokazanie dziecku jak pokonać przeszkody.
Pokonywanie przez dziecko toru z pomocą, a następnie samodzielnie.
Utrwalanie zwrotu „nad”.
4. STANIE NA JEDNEJ NODZE
Cel: rozwijanie zmysłu równowagi.
Zadanie: stanie przez 5 sekund na jednej nodze.
Procedura: stawiamy 2 krzesła razem, z dala od innych przedmiotów.
Stajemy naprzeciwko Magdy, a każda osoba trzyma się swojego krzesła.
Staramy się uchwycić moment kiedy Magda obserwuje to co robimy, następnie podnosimy powoli jedną nogę. Potem prosimy Magdę żeby zrobiła tak samo. Jeśli ma problem z samodzielnym wykonaniem tego zadania pomagamy jej przez podniesienie jej nogi. (robi to osoba trzecia). Ćwiczenie powtarzamy tak długo, aż Magda nauczy się stać na jednej nodze opierając się o krzesło. Potem zabieramy krzesło i pomagamy tylko ręką. Gdy Magda będzie prawidłowo wykonywać ćwiczenie trzymana za rękę dajemy jej do trzymania metrowy kijek, który trzymamy z drugiej strony. W dalszej kolejności zachęcamy Magdę do samodzielnego wykonania zadania.
5. SKAKANIE
Cel: poprawa siły nóg, koordynacji wzrokowo ruchowej, ogólnej kondycji fizycznej.
Zadanie: podskakiwanie i dotykanie zawieszonego przedmiotu.
Procedura: stajemy naprzeciwko Magdy i pozujemy jej jak podskoczyć do góry. Prosimy ją żeby zrobiła tak samo. Jeśli nie próbuje skakać podnosimy ją pod pachami do góry równo w rytm naszych skoków. Gdy poczujemy, że zaczyna podskakiwać w miarę jak ją unosimy stopniowo ograniczamy swoją pomoc, aż zacznie skakać samodzielnie.
Utrwalanie pojęcia „do góry”.
6. NAŚLADOWANIE CZYNNOŚCI Z ZAKRESU MOTORYKI DUŻEJ
Cel: rozwijanie umiejętności imitacji ruchów, poprawa koordynacji wzrokowo ruchowej oraz koncentracji uwagi.
Zadanie: naśladowanie różnych ruchów w pozycji stojącej.
Procedura: stajemy naprzeciwko Magdy, skupiamy jej uwagę i prosimy: „zrób to co ja”. Jednocześnie pokazujemy jej czynność o jaką nam chodzi. Proponowane zadania: podskoki, obrót, wyciąganie ramion, marsz, siad na podłodze, stukanie rekami w podłogę, raczkowanie, marsz dookoła krzesła, ręce na biodra, krążenie biodrami, dotykanie palców stóp, bieg z zatrzymanie, podnoszenie nóg, naśladowanie samolotu, czołganie się. Zadanie to może być realizowane jako zabawa. Gdy Magda osiągnie sprawność w wykonywaniu poszczególnych zadań można odwrócić role i zaproponować jej by był osoba pokazującą.
Zadanie: Naśladowanie czynności połączonych z dźwiękiem.
Kładziemy przed Magda kilka przedmiotów i prezentujemy czynność jaką można wykonać z danym przedmiotem, a także towarzyszący mu dźwięk. (np.: popychamy samochodzik i mówimy „brr”). Następnie prosimy Magdę żeby zrobiła tak samo.
Sfera: Motoryka mała.
1. RYSOWANIE KWADRATÓW
Cel: doskonalenie umiejętności rysowania oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Zadanie: rysowanie figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt) poprzez łączenie punktów.
Procedura: przygotowujemy kary pracy z punktowymi konturami kwadratu, lub prostokąta. Następnie wodzimy palcem Magdy po kropkach, po kilkukrotnym przeprowadzeniu palca dajemy jej kredkę do połączenia linii. Ćwiczenie wykonujemy kilkakrotnie używając za każdym razem nowego arkusza.
Gdy Magda zacznie samodzielnie łączyć kropki ograniczamy ich ilość i wielkość na konturze. Na koniec zachęcamy Magdę do samodzielnego narysowania figury.
2. RYSOWANIE PROSTYCH RYSUNKÓW NA PODSTAWIE FIGUR
Cel: poprawa umiejętności rysowania, rozwijanie wyobraźni.
Zadanie: przekształcanie prostych figur w rysunki pospolitych obiektów np.: dom, drzewo. Ćwiczenie rysowania równoległego lub odwzorowywania.
Procedura: przygotowujemy kary pracy zawierające pojedyncze koło lub kwadrat. Siadamy obok Magdy i pokazujemy jej jak uzupełnić początkową figurę. Np.: pokazujemy kwadrat i mówimy „popatrz, kwadrat, narysuj domek”. Początkowo rysujemy z Magdą prowadząc jej rękę, następnie rysujemy równolegle.
Sfera: Percepcja wzrokowa
1. ZBAWA Z DOMINEM
Cel: dopasowywanie zbiorów i przestrzeganie swojej kolejności.
Zadanie: gra w domino z inną osobą.
Procedura: kładziemy karty do gry domino (domino – kolory) w rzędzie na stole.
Podajemy Magdzie po jednej aby umieściła ją na właściwym stosie. Gdy będzie już umiała robić to dokładnie pokazujemy jej, ze każda karta jest połową kostki domina. Jest to ćwiczenie na dopasowywanie elementów i przestrzeganie swojej kolejności.
2. UKŁADNIE CIAGU FIGUR WEDŁUG WZORU
Cel: układanie ciągu figur według wzoru, usprawnianie percepcji wzrokowej.
Zadanie: odwzorowywanie ciągu figur od lewej do prawej.
Procedura: pokazujemy Magdzie ułożony ciąg figur, które mogą tworzyć np.: samochody czekające na światłach. Następnie prosimy Magdę żeby ułożyła taki sam.
Sfera: Percepcja słuchowa
1. PODAWANIE DWÓCH PRZEDMIOTÓW
Cel: doskonalenie percepcji słuchowej, wykonywanie poleceń.
Zadanie: wykonywanie dwustopniowych instrukcji i identyfikacja przedmiotów.
Procedura: kładziemy przed Magda kilka przedmiotów i prosimy
„podaj mi….”(np.: piłkę i klocek).
2. ZABAWY MUZYCZNO RUCHOWE
Wykorzystanie piosenek i zabaw wspomagających rozwój dzieci według Marty Bogdanowicz, piosenki kształtujące świadomość ciała, zabawy ułatwiające integrację z grupą.
Elementy metody Batii – Strauss.
Sfera: Koordynacja wzrokowo – ruchowa
1. CIĘCIE NOŻYCZKAMI
Cel: doskonalenie cięcia nożyczkami oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Zadanie: wycinanie pasków papieru wzdłuż narysowanej linii.
2. PRZEBIANKI
Cel: poprawa koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Zadanie: przebijanie młotkiem w drewnianej tabliczce kołków.
3. WYSZYWANKI
Zadanie: przewlekanie sznurka przez otwory w kartoniku.
Sfera: Działania poznawcze
1. ROZUMIENIE EMOCJI
Cel: rozpoznawanie ekspresji mimicznej na fotografii.
Zadanie: identyfikacja uczuć wesoły, smutny, zły, przestraszony.
Procedura: pokazujemy Magdzie rożne zdjęcia, ukazujące ludzi w różnych stanach emocjonalnych. Skupiamy jej uwagę i prosimy o pokazanie wybranego przez nas stanu emocjonalnego np.: pokaż kto jest wesoły, smutny, zły, przestraszony.
2. CECHY
Cel: wzrost rozumienia przymiotników.
Zadnie: identyfikacja przedmiotów według cech.
Procedura: kładziemy przed Magdą podobne przedmioty, które różnią się jedną oczywista cechą np.: duży, mały). Skupiamy uwagę Magdy i prosimy: „pokaż mi (cecha)…(przedmiot), np.: mały kwiat.
3. OKREŚLANIE ZAWODÓW
Cel: rozwijanie percepcji wzrokowej.
Zadanie: receptywne i ekspresywne określanie zawodów.
Procedura: pokazujemy Magdzie obrazki ludzi o różnych zawodach. Skupiamy jej uwagę i prosimy o pokazanie wybranego przez nas zawodu: „pokaż mi (wybrany zawód).
4. PRZYIMKI
Cel: rozumienie relacji przestrzennych, rozwijanie percepcji wzrokowej.
Zadanie: rozumienie mowy, identyfikacja przyimków na, w, pod, przed.
Procedura: skupiamy uwagę Magdy i podajemy jej przedmiot następnie prosimy aby położyła go we wskazanym przez nas miejscu, np.: połóż t...
gabikola