Postmodernizm - Ryszard Nycz.txt

(1075 KB) Pobierz
Postmodernizm
Antologia przek�ad�w

Wybra�, opracowa� i przedmow� opatrzy� RYSZARD NYCZ
Wydawnictwo Baran i Suszczy�ski
Krak�w 1998

(c) by Wydawnictwo Baran i Suszczynsld, 1996
Projekt ok�adki Bogdan Baran
Redaktor techniczny Dariusz Piskulak
Tytu� dofinansowany przez Komitet Bada� Naukowych i Fundacj� Kultury
ISBN 83-85845-63-1
Wydanie II
Sk�ad i �amanie: Wydawnictwo Baran i Suszczy�ski s.c., ul. Pijarska 3/3, 
31-015 Krak�w Druk: Graphic-Service, Krak�w
Printed in Poland

Spis tre�ci
Ryszard Nycz Przedmowa ......................   7

I. Filozofia i estetyka

Jurgen Habermas Modernizm - niedoko�czony projekt
(prze�. Ma�gorzata �ukasiewicz) .................. 25
Jean-Francois Lyotard Odpowied� na pytanie: co to jest postmodernizm? (prze�. Micha� Pawe� 
Markowski) ........... 47
Filozofia i malarstwo -w epoce eksperymentu (prze�. Micha� Pawe�
Markowski) ............................ 62
Jacaues Derrida Psyche. Odkrywanie innego (prze�. Micha� Pawe�
Markowski) ............................ 81
Richard Rorty Postmodernistyczny liberalizm mieszcza�ski
(prze�. Przemys�aw Czapli�ski) .................. 108
Pragmatyzm i filozofia post-nietzschea�ska (prze�. Micha� Pawe�
Markowski) ............................ 119
Gianni Vattimo Postnowoczesno�� i kres historii (prze�. Barbara
Stelmaszczyk) ........................... 128
Franklin R. Ankersmit Historiografia i postmodernizm (prze�. Ewa
Doma�ska) ............................ 145

II. Socjologia i antropologia kultury

Jean Baudrillard Precesja symulakr�w (prze�. Tadeusz Komendant) . 175 Fredric Jameson 
Postmodernizm i spo�ecze�stwo konsumpcyjne
(prze�. Przemys�aw Czapli�ski) .................. 190
Clifford Geertz O gatunkach zm�conych (Nowe konfiguracje my�li
spo�ecznej) (prze�. Zdzis�aw �api�ski) .............. 214

6                                                                        Spis tre�ci
James Clifford O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski
(prze�. Maciej Krupa) ....................... 236
Zygmunt Bawnan Prawodawcy i t�umacze [prze�. Anna Tanalska) . 269 Mik� 
Featherstone Postmodernizm i estetyzacja �ycia codziennego
(prze�. Przemys�aw Czapli�ski i Jacek Lang) ........... 299

III. Krytyka literacka i artystyczna

Brian McHale Od powie�ci modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana 
dominanty (prze�. Micha� Pawe� Markowski) . . . 335 
Linda Hutcheon Historiograficzna metapowie��: parodia i intertekstualnos� historii 
(prze�. Janusz Marga�ski) ........... 378
Rosalind E. Krauss Oryginalno�� awangardy (prze�. Ma�gorzata
Sugiera) ............................ 399
Craig Owens Dyskurs Innych: feministki i postmodernizm
(prze�. Ma�gorzata Sugiera) ................... 421
Andreas Huyssen Nad map� postmodernizmu (prze�. Janusz
Margariski) ........................... 452
Wolfgang Welsch Estetyka i anestetyka (prze�. Ma�gorzata �ukasiewicz) 520

Nota bibliograficzna ................ 547
Wybrana literatura przedmiotu w j�zyku polskim....549

Przedmowa
W dotychczasowej refleksji nad postmodernizmem - i jako poj�ciem funkcjonuj�cym w intelektualnym 
obiegu, i jako zjawiskiem stanowi�cym przedmiot publicznej uwagi - wyr�ni� mo�na kilka okres�w, czy 
mo�e raczej faz jej rozprzestrzenienia. Je�li bowiem zgodzi� si� na konieczne uproszczenia, pomini�cie 
frapuj�cych niekiedy i odleg�ych antecedencji oraz indywidualnych poczyna� badawczych (m.in. 
Baudrillarda, Bella, Derridy, Geertza, Lyotarda), to powiedzie� mo�na, �e refleksja ta zainicjowana zosta�a 
na prze�omie lat 50. i 60. przez krytyk� literack� i nast�pnie rozwija�a si� w toku lat sze��dziesi�tych 
zasadniczo w jej obr�bie, podczas gdy pokrewne zjawiska w innych dziedzinach by�y przez ich badaczy co 
prawda dostrzegane, lecz charakteryzowane na og� za pomoc� innych, mniej lub bardziej efemerycznych 
termin�w.
W latach siedemdziesi�tych natomiast �wiadomie rozwijana refleksja postmodernistyczna wykroczy�a ju� 
poza "literackie" granice na obszar ca�ej artystycznej krytyki, obejmuj�c swym zasi�giem najrozmaitsze 
przejawy wsp�czesnej sztuki: architektury, plastyki, muzyki, fotografii, filmu, teatru, ta�ca... W latach 
osiemdziesi�tych z kolei przekroczy�a granice sztuki, by sta� si� o�rodkiem zainteresowania zachodniej 
my�li humanistycznej - zw�aszcza tej zaprz�tni�tej nakre�laniem rys�w wielokszta�tnego i enigmatycznego 
oblicza wsp�czesno�ci - od filozofii i estetyki przez socjologi�, antropologi�, ekonomi�, politologi�, 
historiografi� i archeologi� po teologi� oraz inne formy refleksji nad r�nymi nieortodoksyjnymi przejawami 
religijno�ci i duchowo�ci. Wreszcie znamieniem lat dziewi��dziesi�tych wydaje

Ryszard Nycz
si� tyle� systematyzacja wcze�niej sformu�owanych koncepcyj i stanowisk, co ich szybkie przenikanie 
przez (uprzednio dosy� szczelne) polityczne, cywilizacyjne i kulturowe granice zachodniego �wiata, w tym 
m.in. na obszary Europy �rodkowej i Wschodniej, gdzie idee postmodernistyczne by�y wprawdzie 
wcze�niej podejmowane, lecz raczej sporadycznie i w do�� zamkni�tych specjalistycznych kr�gach.
Ju� ta niezbyt wyszukana periodyzacja pozwala sobie uprzytomni�, �e refleksja nad postmodernizmem 
ma obecnie poza sob� prawdopodobnie nie tylko okres ekstensywnego rozwoju, ale i faz� krystalizacji 
podstawowego repertuaru stanowisk, kt�ry obecnie podlega raczej uszczeg�owieniu, moderowaniu czy 
intensywnemu eksplorowaniu ani�eli radykalnej krytyce i wypieraniu przez idee istotnie nowe. �wiadczy o 
tym wymownie ustalenie si� swego rodzaju kanonu - "obowi�zkowo" przywo�ywanego korpusu tekst�w 
oraz zawartego w nich zespo�u koncepcyj, kt�re zosta�y sformu�owane w latach osiemdziesi�tych (g��wnie 
w pierwszej ich po�owie) i kt�re do dzi� okre�laj� aktualny stan i formy refleksji o postmodernizmie i (lub) 
refleksji postmodernistycznej, jak te� punkty wyj�cia nowszych inicjatyw filozoficzno-teoretycznych w tym 
zakresie. Zadaniem niniejszej antologii jest w�a�nie prezentacja owego "kanonicznego" obrazu w 
zasadniczych przynajmniej rysach, z pomini�ciem, w miar� mo�liwo�ci, tekst�w ju� wcze�niej udost�p-
nionych czytelnikowi polskiemu oraz w spos�b wprowadzaj�cy minimalne a praktycznie u�yteczne 
uporz�dkowanie w sferze postmodernistycznego dyskursu - odznaczaj�cego si�, jak wiadomo, wybitn� 
heterogem� przedmiotowo-poj�ciow� oraz jawnie inter- czy pozadyscyplinamym usytuowaniem.
Wybrane prace zgrupowano ostatecznie w trzech dzia�ach, zgodnie ze zdroworozs�dkowe rozumian� 
rodzajow� przynale�no�ci� tekst�w, jak te� profesjonaln� specjalizacj� ich autor�w. Ten do�� formalny 
(elementarny zreszt�) spos�b problematyzacji umo�liwia wszak�e zwr�cenie uwagi na trzy, jak si� zdaje, 
istotnie podstawowe obiekty zainteresowa�: filozoficznego wy-

Przedmowa
miaru nowoczesnej i ponowoczesnej epoki, cywilizacyjno kulturowych przemian spo�ecznego �wiata 
oraz sytuacji wsp�czesnej sztuki i literatury. To za� z kolei pozwala, mam wra�enie, uczyni� intuicyjnie 
uchwytnym wa�ne zr�nicowanie trzech zakres�w znaczeniowych, w jakich poj�cie postmodernizmu 
bywa�o (i bywa) najcz�ciej u�ywane. Funkcjonuje ono bowiem, zwykle na przemian (czasem 
r�wnocze�nie), albo a) jako nazwa dla (pocz�tku) postnowo�ytnej epoki w dziejach (zachodniej) my�li, 
albo b) jako termin dla nowej postmodernizacyjnej (postindustrialnej) fazy rozwoju wysoko rozwini�tych 
(jedynie lub zw�aszcza) spo�ecze�stw Zachodu, albo te� c) jako okre�lenie najwcze�niej tak w�a�nie 
nazwanego - postmodernistycznego - okresu przemian literatury i sztuki (��cznie z ich teori� i 
towarzysz�c� im krytyk�).
R�nice te s� istotne, ka�de bowiem z tych u�y� w nieco innym wymiarze i w innych przedzia�ach 
czasowych sytuuje ow� przemijaj�c� nowoczesno�� - a zatem i w�asn� ponowoczesno��. Mimo tych 
zr�nicowa� i wbrew deklaracjom tak�e najwybitniejszych badaczy, dostrzegaln� tendencj� staje si�, jak 
mo�na zauwa�y�, coraz powszechniejsze rozumienie terminu w sensie "hipotetycznie" periodyzacyjnym (bo 
odnosz�cym si� do inicjalnej fazy okresu, kt�ry oczekuje dopiero swego urzeczywistnienia czy nawet 
w�a�ciwego imienia), przy zdecydowanym r�wnocze�nie odej�ciu od pojmowania r�nic mi�dzy okresami 
w kategoriach prostej kontynuacji b�d� - cz�ciej - opozycji, radykalnego prze�omu czy "zerwania" 
formacyjnej ci�g�o�ci i specyfiki.
2.
Cz�� pierwsz�, z zakresu "filozofii i estetyki", otwiera g�o�ny esej Jurgena Habermasa z 1980 r. 
Modernizm - niedoko�czony projekt, tekst ten, znany czytelnikowi polskiemu z przet�umaczonej wersji 
angielskiej, publikujemy tu w przek�adzie z pierwotnej (nieco obszerniejszej) wersji niemieckiej. Potencja�

Ryszard Nycz
o�wieconej nowoczesno�ci zosta� nie tyle wyczerpany, co raczej zaniechany i zniekszta�cony, tak�e - a 
mo�e zw�aszcza - za spraw� konserwatywnej reakcji obejmuj�cej, w �wiadomie (zapewne) stronniczej 
retoryce Habermasowskiej argumentacji, og� postmodernistycznych tendencji w sztuce, �yciu spo�ecznym i 
my�li filozoficznej. Z dzisiejszej perspektywy znaczenie tego studium jest przede wszystkim historyczne: 
jako g�osu bezspornego filozoficznego autorytetu, podejmuj�cego dyskusj� z przeciwnikiem wcze�niej 
w�a�ciwie nie uznawanym przez profesjonalnych filozof�w, g�osu inicjuj�cego w ten spos�b zasadnicz� 
"debat� postmodernistyczn�" (w kt�rej udzia� wzi�li m.in. Lyotard i Rorty). Warto wszak�e pami�ta�, �e 
dla oponent�w postmodernizmu nale��cych do pokrewnej intelektualnej formacji szkic Habermasa 
pozostaje ci�gle nie tylko aktualnym, lecz tak�e wzorcowym sformu�owaniem w�asnych intuicji krytycznych.
Zamieszczone nast�pnie dwa kr�tkie szkice Jean-Francois Lyotarda zape�niaj� istotn� luk� w ci�gle zbyt 
s�abo znanym filozoficzno-estetycznym pisarstwie najwa�niejszego, bez w�tpienia, my�liciela tego ruchu. 
Zw�aszcza pierwszy z nich, Odpowied� na pytanie: co to jest postmodernizm?, sprowokowany po cz�ci 
wypowiedzi� Habermasa, a zawieraj�cy zwi�z�e charakterystyki Lyotardow...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin