Podstawy Dhammy Buddy w praktyce medytacyjnej.pdf

(70 KB) Pobierz
Podstawy Dhammy Buddy w praktyce medytacyjnej
PodstawyDhammyBuddywpraktyce
medytacyjnej
SayagyiThraySithuUBaKhin
Anicca, dukkha, anatta — nietrwało±¢, cierpienie i wyzbycie si¦ ego, to trzy, naj-
bardziej charakterystyczne, elementy nauki Buddy. Je±li rozumiecie we wła±ciwy sposób
anicca, poznacie dukkha w całej rozci¡gło±ci oraz anatta, jako prawd¦ ostateczn¡. Pozna-
nie tych trzech rzeczy razem wymaga czasu.
Nietrwało±¢ (anicca) jest, oczywi±cie, podstawowym faktem, który mo»emy prawdzi-
wie do±wiadczy¢ i zrozumie¢ poprzez praktyk¦. Czysta ksi¡»kowa wiedza na temat Dham-
my Buddy nie wystarczy do wła±ciwego zrozumienia anicca, gdy» w ten sposób umyka
nam aspekt do±wiadczenia. Jedynie poprzez osobiste do±wiadczenie anicca, jako procesu
nieustannych zmian wewn¡trz ka»dego z nas, mo»ecie zrozumie¢ anicca w taki sposób, ja-
kiego nauczał Budda swoich uczniów. Zarówno w czasach Buddy, jak i obecnie, wła±ciwe
zrozumienie anicca mog¡ tak»e rozwija¢ osoby, które nie maj¡ »adnej ksi¡»kowej wiedzy
na temat buddyzmu.
eby zrozumie¢ nietrwało±¢ (anicca) nale»y dokładnie i pilnie pod¡»a¢ Szlachetn¡
O±miorak¡ cie»k¡, która dzieli si¦ na: sila, samadhi i panna — moralno±¢, koncentracj¦
i m¡dro±¢. Sila, czyli moralnie wła±ciwy, prawy sposób »ycia, jest podstaw¡ dla sama-
dhi — kontroli umysłu, prowadz¡cej do zdolno±ci skupienia umysłu na jednym punkcie.
Rozwini¦cie panna jest mo»liwe jedynie wtedy, gdy samadhi jest mocne. Dlatego sila i sa-
madhi s¡ niezb¦dnym warunkiem dla panna. Panna oznacza zrozumienie anicca, dukkha,
anatta poprzez praktyk¦ vipassany, medytacji wgl¡du.
Budda nie musiał si¦ pojawi¢ na ±wiecie, »eby ludzie praktykowali sila czy samadhi,
gdy» s¡ one wspólnym mianownikiem wszystkich religijnych wierze«. Nie wystarczaj¡ one
jednak, dla osi¡gni¦cia ostatecznego celu buddyzmu, czyli uwolnienia od cierpienia. Poszu-
kuj¡c skutecznego sposobu na poło»enie kresu cierpieniu, Ksi¡»¦ Siddhattha, pó¹niejszy
Budda, wypracował własn¡ metod¦ na znalezienie ±cie»ki, prowadz¡cej do ustania cierpie-
nia. Po sze±ciu latach ci¦»kiej pracy, odkrył drog¦ i osi¡gn¡ł całkowite o±wiecenie, po czym
zacz¡ł naucza¢ ludzi oraz bogów, jak pod¡»a¢ ±cie»k¡, prowadz¡c¡ do kresu cierpienia
Ka»de działanie fizyczne, werbalne, jak te» mentalne pozostawia po sobie aktywn¡ sił¦
zwan¡ „sankhar¡” (b¡d¹ — bardziej popularnie — „karm¡”), która prowadzi do zgroma-
dzenia ±rodków lub utworzenia debetu na naszym indywidualnym koncie, w zale»no±ci
od tego, czy nasze działania były dobre, czy złe. Dlatego, w ka»dym z nas istnieje ma-
gazyn sankhar (karmy), działaj¡cy jak zapas energii podtrzymuj¡cy »ycie, którego nie-
uchronn¡ konsekwencj¡ jest cierpienie i ±mier¢. Poprzez rozwój zdolno±ci, niezb¦dnej do
1
zrozumienia anicca, dukkha i anatta, jeste±cie w stanie uwolni¢ si¦ od sankhar, zgroma-
dzonych na swoim koncie. Ten proces rozpoczyna si¦ wraz z wła±ciwym zrozumieniem
anicca. Wtedy te», jednocze±nie, z chwili na chwil¦, dzie« po dniu, poprzez nowe dzia-
łania, zmniejszamy zapasy energii, podtrzymuj¡cej »ycie. Uwolnienie si¦ od wszystkich
sankhar jest zadaniem na całe »ycie. Ten, który uwolnił si¦ od wszelkich sankhar, doszedł
do kresu cierpienia. Brak sankhar oznacza koniec energii, niezb¦dnej do zamanifestowa-
nia si¦ w postaci jakiegokolwiek »ycia. Na zako«czenie »ycia, doskonali ±wi¦ci, tacy jak
buddowie, arahantowie, przechodz¡ do parinibbany, osi¡gaj¡c kres cierpienia. Dla nas,
praktykuj¡cych dzisiaj vipassan¦, zupełnie wystarczy, je±li zrozumiemy anicca w stopniu
pozwalaj¡cym na osi¡gni¦cie pierwszego stadium ariya (szlachetna osoba), zwanego „so-
tapanna”, czyli „wchodz¡cego w strumie«”, który potrzebuje odrodzi¢ si¦ nie wi¦cej, ni»
siedem razy, aby osi¡gn¡¢ wyzwolenie od cierpienia.
Poznanie faktu nietrwało±ci — anicca w jego pełnym znaczeniu, które otwiera drzwi
do zrozumienia dukkha i anatta, jak te» ostatecznie prowadzi do ko«ca cierpienia, jest
mo»liwe jedynie dzi¦ki Nauczaniu Buddy, tak długo, jak długo owo Nauczanie, oparte
na O±miorakiej Szlachetnej cie»ce i Trzydziestu Siedmiu Czynnikach O±wiecenia (bodhi-
pakkhiya Dhamma), pozostanie nietkni¦te i dost¦pne dla zainteresowanych.
eby osi¡gn¡¢ post¦p w medytacji vipassana, medytuj¡cy musi stale utrzymywa¢ zro-
zumienie anicca. Budda radził mnichom, aby starali si¦ utrzymywa¢ ±wiadomo±¢ anicca,
dukkha, anatta niezale»nie od postawy ciała, siedz¡c, stoj¡c, chodz¡c czy le»¡c. Ci¡gła
±wiadomo±¢ anicca, dukkha i anatta jest sekretem sukcesu. Ostatnie słowa Buddy, tu»
przed wydaniem ostatniego tchnienia i odej±ciem do Maha-parinibbany brzmiały: „Roz-
kład (anicca) jest przyrodzony wszystkim rzeczom. Wypracowujcie pilnie swoje własne
zbawienie”. Te słowa s¡, w rzeczywisto±ci, esencj¡ całego Jego nauczania, podczas czter-
dziestoczteroletniego posłannictwa. Je±li b¦dziecie utrzymywa¢ ±wiadomo±¢ anicca, proce-
su obejmuj¡cego wszystkie rzeczy, mo»ecie mie¢ pewno±¢ osi¡gni¦cia celu w odpowiednim
czasie.
W miar¦ rozwoju rozumienia anicca, wasz wgl¡d w istot¦ natury b¦dzie stawał si¦ coraz
wi¦kszy, a» nie b¦dziecie mieli »adnych w¡tpliwo±ci odno±nie anicca, dukkha, anatta. Tak
si¦ stanie, je±li przyjmiecie odpowiedni¡ pozycj¦, aby i±¢ przed siebie, maj¡c cel w zasi¦gu
wzroku. Kiedy ju» poznacie pierwszy podstawowy czynnik anicca, postarajcie si¦ coraz
pełniej rozumie¢, czym on jest, w jego jak najszerszym znaczeniu, aby nie by¢ zmieszanym
w czasie praktyki lub dyskusji.
Prawdziwym znaczeniem anicca jest fakt, »e nietrwało±¢, rozkład s¡ nieodł¡czn¡ natu-
r¡ wszystkiego, co istnieje we wszech±wiecie, czy to istot »ywych, czy materii nieo»ywionej.
Budda nauczał swoich uczniów, »e wszystko, co istnieje na poziomie materialnym, składa
si¦ cz¡stek — kalapas. Cz¡stki te, s¡ mniejsze ni» atom, gin¡ zaraz po tym, jak powstan¡.
Ka»da kalapa składa si¦ z o±miu podstawowych składników: stało±ci — elementu ziemi,
ciekło±ci — elementu wody, ciepła — elementu ognia, ruchu oscylacyjnego — elementu
powietrza, koloru, zapachu, smaku i składnika zale»nego od po»ywienia. Pierwsze cztery
s¡ nazywane pierwotnymi wła±ciwo±ciami, maj¡ znaczenie dominuj¡ce w kalapa. Pozo-
stałe cztery s¡ uzupełniaj¡ce, zale»¡ i pochodz¡ od pierwotnych. Kalapa jest najmniejsz¡
2
cz¡stk¡ na poziomie fizycznym, pozostaj¡c¡ wci¡» poza zasi¦giem współczesnej nauki. Ka-
lapa powstaje jedynie wówczas, kiedy osiem podstawowych elementów si¦ poł¡czy. Innymi
słowy, chwilowe poł¡czenie tych o±miu elementów stwarza człowieka, na ten moment, któ-
ry w buddyzmie nazywamy kalapa. ycie tej cz¡stki jest bardzo krótkie, w czasie jednego
mrugni¦cia okiem trylion kalapas zniknie. Wszystkie cz¡stki s¡ w stanie nieustaj¡cej zmia-
ny lub przepływu. Dla do±wiadczonej osoby medytuj¡cej vipassan¦, b¦d¡ odczuwalne jako
strumie« energii.
Ciało ludzkie nie jest czym± stałym, cało±ci¡, jakby si¦ mogło wydawa¢, lecz conti-
nuum materii (rupa), współistniej¡cej z umysłem (nama). U±wiadomienie sobie, »e nasze
ciało to nic innego, jak drobniutkie kalapas, które zmieniaj¡ si¦ nieustannie, oznacza
poznanie prawdziwej natury zmiany lub rozkładu. Zmiana lub rozkład (anicca) s¡ wy-
wołane ci¡głym rozpadem i przemieszczaniem spalaj¡cych si¦ kalapas, co musi ewident-
nie by¢ rozpoznane jako dukkha, prawda o cierpieniu. Gdy do±wiadczacie nietrwało±ci
(anicca) jako cierpienia (dukkha), realizujecie prawd¦ o cierpieniu, pierwsz¡ z Czterech
Szlachetnych Prawd, których nauczał Budda. Dlaczego? Poniewa», kiedy do±wiadczacie
subtelnej natury dukkha, od której nie mo»ecie uciec nawet na moment, zaczynacie si¦
jej obawia¢, odczuwa¢ niezadowolenie, zniech¦cenie do swojej prawdziwej egzystencji na
poziomie umysł-materia (namarupa), zaczynacie szuka¢ drogi ucieczki do stanu poza cier-
pieniem — dukkha do nibbany — ko«ca cierpienia. Czym jest koniec cierpienia, b¦dziecie
mogli do±wiadczy¢ nawet jako istoty ludzkie, kiedy osi¡gniecie stopie« sotapanna — tego,
który wszedł w strumie« i rozwiniecie swoje wła±ciwo±ci poprzez praktyk¦ na tyle, aby
osi¡gn¡¢ nieuwarunkowany stan nibbany — całkowitego pokoju. Nawet w codziennym,
zwykłym »yciu, je±li tylko b¦dziecie w stanie utrzyma¢ ±wiadomo±¢ anicca, sami zauwa-
»ycie, jak wielkie zmiany zachodz¡ w was na lepsze, zarówno na poziomie fizycznym jak
i umysłowym.
Medytuj¡cy powinien zapozna¢ si¦ z teoretyczn¡ wiedz¡ na temat materialnych i umy-
słowych wła±ciwo±ci, czyli rupa i nama, jeszcze przed rozpocz¦ciem gł¦bszej praktyki vi-
passany, po tym, jak jego samadhi zostanie rozwini¦te do wła±ciwego poziomu. Wynika to
z tego, »e medytuj¡cy vipassan¦, przesuwaj¡c uwag¦ w kierunku procesu zmian w obr¦bie
materii, obserwuje nie tylko zmienn¡ natur¦ materii, lecz równie» zmienn¡ natur¦ umy-
słu, elementu my±li. Czasem uwaga b¦dzie skupiona na nietrwało±ci materialnej strony
egzystencji, czyli na anicca w odniesieniu do rupa, innym razem na nietrwało±ci elementu
my±li lub umysłowej strony egzystencji, czyli na anicca w odniesieniu do nama. Kiedy
przypatrujecie si¦ nietrwało±ci materii, zauwa»ycie na pewno, »e elementy my±li, towarzy-
sz¡ce uwa»no±ci, s¡ równie» w stanie zmiany. W tym przypadku, b¦dziecie do±wiadcza¢
anicca w odniesieniu zarówno do rupa, jak i nama w tym samym czasie.
Wszystko, co powiedziałem do tej pory, odnosi si¦ do rozumienia anicca poprzez do-
±wiadczanie dozna« w ciele, b¦d¡cych efektem procesu zmian na poziomie materii — rupa,
jak te» my±li, podlegaj¡cych temu procesowi.
Powinni±cie wiedzie¢, »e mo»liwe jest do±wiadczanie anicca poprzez obserwacj¦ innych
typów dozna«. Mo»na obserwowa¢ anicca poprzez obserwacj¦ nast¦puj¡cych dozna«:
3
a) wywołanych kontaktem formy wizualnej z narz¡dem zmysłu wzroku — okiem
b) wywołanych kontaktem d¹wi¦ku z narz¡dem zmysłu słuchu — uchem
c) wywołanych kontaktem zapachu z narz¡dem zmysłu powonienia — nosem
d) wywołanych kontaktem smaku z narz¡dem zmysłu smaku — j¦zykiem
e) wywołanych kontaktem dotyku z narz¡dem zmysłu dotyku — powierzchni¡ ciała
f) wywołanych kontaktem obiektów mentalnych z umysłem
Anicca mo»na zrozumie¢ poprzez obserwacj¦ jakiegokolwiek z wy»ej wymienionych ty-
pów dozna«. Jakkolwiek, odkryli±my w praktyce, »e spo±ród wszystkich typów dozna«,
doznania wywołane kontaktem z narz¡dem zmysłu dotyku w ró»nych cz¦±ciach ciała, b¦-
d¡ce efektem procesu zmian, stanowi¡ najwi¦kszy obszar dla introspektywnej medytacji.
Ponadto, doznania wywołane przez kontakt dotyku (na drodze ±cierania, promienio-
wania, wibracji cz¡stek — kalapas) w ró»nych cz¦±ciach ciała, s¡ łatwiejsze do obserwacji
w porównaniu z innymi, dlatego pocz¡tkuj¡cy medytuj¡cy zrozumie lepiej anicca poprzez
doznania w ciele, b¦d¡ce wynikiem zmian materii — rupa. To jest główny powód, dla
którego wybrali±my doznania w ciele, jako ±rodek dla szybkiego u±wiadomienia anicca.
Oczywi±cie, ka»dy mo»e próbowa¢ innych ±rodków, lecz sugerowałbym, »eby medytuj¡cy
utwierdził si¦ najpierw w rozumieniu anicca poprzez obserwacj¦ dozna« w ciele, zanim
podejmie prób¦ obserwacji innych dozna«.
Istnieje dziesi¦¢ poziomów wiedzy w vipassanie, s¡ to:
1) Sammasana: teoretyczna ocena anicca, dukkha i anatta poprzez obserwacj¦ i analiz¦.
2) Udayabbaya: wiedza na temat powstawania i rozpadu rupa i nama przez bezpo±redni¡
obserwacj¦.
3) Bhanga: wiedza na temat szybko zmieniaj¡cej si¦ natury rupa i nama, odczuwanej
jako szybki pr¡d lub strumie« energii, a w szczególno±ci, jako czysta uwa»no±¢ w fazie
rozpuszczenia.
4) Bhaya: wiedza, »e ta wła±nie egzystencja jest okropna.
5) Adinava: wiedza, »e ta wła±nie egzystencja jest pełna zła.
6) Nibbida: wiedza, »e ta wła±nie egzystencja jest odra»aj¡ca.
7) Muncitukamyata: wiedza, dotycz¡ca szybkiej potrzeby i pragnienia ucieczki z tej wła-
±nie egzystencji.
8) Patisankha: wiedza na temat faktu, »e nadszedł czas na prac¦ z pełn¡ ±wiadomo±ci¡
zbawienia poprzez do±wiadczenie anicca.
9) Sankhara uppekkha: wiedza, »e na tym etapie nadszedł czas na oddzielenie si¦ od
wszelkich uwarunkowa« (sankhara) i przełamanie dominacji ego.
10) Anuloma: wiedza, która pragnie przy±pieszy¢ osi¡gni¦cie ostatecznego celu.
4
To s¡ stopnie, które osi¡ga si¦ podczas praktyki medytacji vipassana. Tych, którzy
osi¡gn¡ cel w krótkim czasie, mo»emy pozna¢ tylko dzi¦ki retrospekcji. Wraz z post¦pem
w rozumieniu anicca, ka»dy mo»e osi¡gn¡¢ te stopnie z pomoc¡ kompetentnego nauczycie-
la, który mo»e pomóc na pewnych etapach. Powinni±cie unika¢ patrzenia zbyt daleko do
przodu, zakładaj¡c z góry osi¡gni¦cie pewnych stopni. To oderwie wasz¡ uwag¦ od utrzy-
mywania ci¡głej ±wiadomo±ci anicca. Obserwacja anicca, sama w sobie, mo»e przynie±¢
i przyniesie upragnion¡ nagrod¦.
Pozwólcie mi teraz omówi¢ medytacj¦ vipassana z punktu widzenia osób ±wieckich
i wyja±ni¢ korzy±ci, jakie mo»na czerpa¢ z niej, tu i teraz, w tym »yciu.
Pocz¡tkowym przedmiotem medytacji vipassana jest nauka do±wiadczania anicca
w obr¦bie ciała, a nast¦pnie, osi¡gni¦cie stanu, zarówno wewn¦trznego, jak i zewn¦trz-
nego pokoju i równowagi. B¦dzie to mo»liwe, je±li b¦dziecie pochłoni¦ci obserwacj¡ nie-
trwałych dozna« w was. wiat zmaga si¦ obecnie z wieloma problemami, które przera»aj¡
cał¡ ludzko±¢. Nadszedł wła±ciwy moment dla ka»dego, aby zacz¡¢ praktykowa¢ medyta-
cj¦ vipassana, nauczy¢ si¦ znajdowa¢ cisz¦ w gł¦bi po±ród tego wszystkiego, co si¦ obecnie
dzieje. Anicca jest wewn¡trz ka»dego z nas. Jedno spojrzenie do wewn¡trz i ju» pojawia si¦
nietrwało±¢ — anicca, której mamy do±wiadcza¢. Kiedy odczuwacie nietrwałe doznania,
do±wiadczacie anicca, zostajecie pochłoni¦ci obserwacj¡ anicca, mo»ecie wtedy z łatwo-
±ci¡ odci¡¢ si¦ od tego, co niesie ±wiat. Anicca jest dla osoby ±wieckiej klejnotem »ycia,
który b¦dzie przechowywa¢ niczym w skarbcu, gromadz¡c pokłady spokoju i równowagi
dla siebie oraz dla dobra społecze«stwa.
Wła±ciwie odkrywane do±wiadczenie anicca uderza w korzenie fizycznych i psychicz-
nych dolegliwo±ci, usuwaj¡c stopniowo ich przyczyny. To do±wiadczenie nie jest zarezerwo-
wane wył¡cznie dla ludzi, którzy zdecydowali si¦ na opuszczenie ±wiata i »ycie monastycz-
ne — do±wiadczenie to mo»e by¢ równie» udziałem ludzi ±wieckich. Pomimo wielu trud-
no±ci, sp¦dzaj¡cych sen z powiek, kompetentny nauczyciel pomo»e medytuj¡cym odkry¢
do±wiadczenie anicca w stosunkowo krótkim czasie. Kiedy raz si¦ nauczycie, wszystko, co
musicie potem zrobi¢, to podejmowa¢ próby i zachowa¢ je. Od czego± trzeba zacz¡¢. Je±li
tylko czas i okoliczno±ci pozwol¡ na dalszy post¦p, pracujcie, aby osi¡gn¡¢ Bhanganana —
trzeci stopie« wiedzy w vipassanie. Je±li osi¡gniecie ten stopie«, nie b¦dzie problemu, »eby-
±cie do±wiadczali anicca bez wi¦kszego zachodu, prawie automatycznie. W tym przypadku
anicca jest podstaw¡, do której powróc¡ wszystkie wasze fizyczne i umysłowe działania,
zaraz po zaspokojeniu potrzeb codziennego »ycia. Jakkolwiek, istnieje prawdopodobie«-
stwo pojawienia si¦ pewnych trudno±ci u tych, którzy nie osi¡gn¦li stanu Banga. B¦dzie
to wygl¡dało, jak zawody w przeci¡ganiu liny pomi¦dzy wewn¦trznym do±wiadczeniem
anicca, a fizycznymi i umysłowymi działaniami na zewn¡trz. Dlatego, najrozs¡dniejsze jest
post¦powanie według powiedzenia: pracuj, kiedy pracujesz, baw si¦, kiedy si¦ bawisz. Nie
ma potrzeby, aby±cie do±wiadczali anicca przez cały czas, wystarczy, je±li ograniczycie si¦
do regularnego siedzenia medytacyjnego w ci¡gu dnia lub w nocy. W tym czasie musicie
przynajmniej podj¡¢ prób¦ utrzymania uwagi na doznaniach wewn¡trz ciała, zachowuj¡c
±wiadomo±¢ anicca. Chc¦ powiedzie¢, »e ±wiadomo±¢ anicca powinna trwa¢ z momentu na
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin