Zasady polityki regionalnej UE d.d..doc

(75 KB) Pobierz
Zasady polityki regionalnej UE

Zasady polityki regionalnej UE

Polityka Regionalna UE – kryteria GRUPY podziału:

  1. Zasady ogólne

 

  1. Zasady organizacji polityki regionalnej

 

  1. Zasady finansowania polityki rozwoju regionalnego

 

  1. Zasady oceny realizacji programów

 

Wspólnota rozwija (…) politykę
w sprawie wzmacniania swojej spójności gospodarczej i społecznej.”

              „Celem Wspólnoty w szczególności jest zmniejszenie różnic  w stopniach rozwoju poszczególnych regionów i zmniejszenia zacofania regionów (…) w tym obszarów wiejskich”.

Zasada subsydiarności

Każde państwo i poszczególne regiony odpowiedzialne są za rozwój regionalny swoich terenów między przeciwstawnymi wizjami rozwoju procesu integracji europejskiej

 

Zasada subsydiarności

Ø      problemy rozwoju regionalnego nie stanowią wyłącznej kompetencji Wspólnot, więc jej interwencja odbywa się jedynie pomocniczo

Ø      Wspólnota podejmuje interwencję wtedy i tylko wtedy gdy cele zamierzonego działania nie mogą zostać zrealizowane w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, a mogą zaś (z racji zakresu lub skutków zamierzonego działania) zostać lepiej zrealizowane na szczeblu Wspólnoty.

Ø      zasada ta nie jest stosowana w przypadku funduszy strukturalnych

 

Zasada partnerstwa  Odnosi się do relacji:

 

między władzami

publicznymi różnych szczebli
– organami:

ü      Wspólnotowymi

 

ü      krajowymi

 

ü      regionalnymi

 

ü      lokalnymi

*

ü      między władzami publicznymi

 

ü      organizacjami społecznymi

 

ü      podmiotami gospodarczymi

ü       

 

AD 2. Zasada Programowania rozwoju (1)

Zasada ta oznacza

odstąpienie od stosowanej wcześniej praktyki subwencjonowania przez
WE pojedynczych projektów na rzecz dofinansowania kompleksowych, zintegrowanych programów rozwoju regionalnego
o wieloletnim horyzoncie czasowym.

W praktyce oznacza to, że regiony, które są uprawnione do otrzymania wsparcia finansowego muszą przygotować odpowiednie dokumenty planistyczne wg ściśle określonych standardów dla etapu ich przygotowania, uzgodnień i ich ewaluacji.

 

Zasada programowania rozwoju (2)

ü      programowanie i realizacja działań Funduszy Strukturalnych dokonuje się w okresach siedmioletnich

ü      środki przekazywane są krajom członkowskim w oparciu o podstawy Wsparcia Wspólnoty

ü      umowy finansowe przygotowane na podstawie Narodowych Planów Rozwoju

 

Polska na poziomie centralnego
programowania została zobowiązana do przedstawiania

Dokumentów Programowych

uzgodnionych do wdrożenia  z  Komisją Europejską Są to:

Narodowy Plan Rozwoju - NPR

Podstawy Wsparcia Wspólnoty – PWW

Programy Operacyjne:

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)

Sektorowe Programy Operacyjne (SPO)

 

Narodowy Plan Rozwoju
           (2004 – 2006)

ü      Dokument dotyczący wyłącznie przedsięwzięć
i działań o charakterze rozwojowym

 

ü      Horyzont czasowy tożsamy z najbliższym horyzontem programowania budżetu i polityki spójności Unii Europejskiej

     Zadania:

ü      wspieranie konkurencyjności przedsiębiorstw

 

ü      rozwój zasobów ludzkich i zatrudnienia

 

ü      przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rybołówstwie, rozwój obszarów wiejskich

 

ü      przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów

 

 

Narodowy Plan Rozwoju
(2004 – 2006)

Rozwijanie konkurencyjności gospodarki opartej na:

 

ü      wiedzy i przedsiębiorczości

 

ü      zdolnej do długofalowego i harmonijnego rozwoju

 

ü      zapewniającej wzrost zatrudnienia

 

ü      Zapewniającej poprawę spójności społecznej, ekonomicznej przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym

 

Działania polegające na wsparciu przez
Pomoc Publiczną zamieszczane są w Sektorowych Programach Operacyjnych
(SPO)

Realizacja wydatków dokonuje się w oparciu o zasady określone
w
Programach Operacyjnych

(PO)

 

ü      dokument przyjęty przez Komisję Europejską, służący wdrażaniu Podstaw Wsparcia Wspólnoty

ü      składa się ze spójnego zestawienia priorytetów, zawiera działania wieloletnie

ü      może być wdrażany poprzez jeden lub kilka Funduszy, jeden lub kilka innych dostępnych instrumentów finansowych oraz EIB

ü      zintegrowany program operacyjny oznacza program operacyjny finansowany przez więcej niż jeden Fundusz

 

Realizacja wydatków

Instytucja zarządzająca:

ü      Nadzór nad sprawnością działania bazy danych monitoringu 
   (SIMIK)

ü      Weryfikacja deklaracji wydatków poniesionych w ramach
   funduszy strukturalnych, dostarczanych przez Instytucje Zarządzające

ü      Przygotowywanie raportów na temat nieprawidłowości finansowych na podstawie raportów przygotowanych przez Instytucje Zarządzające

Instytucja płatnicza:

ü      obsługa rachunków, na których gromadzone są środki funduszy strukturalnych

ü        przygotowywanie i przekazywanie do Komisji Europejskiej deklaracji poniesionych wydatków,
zgodnie z zapisami  art. 9 Rozporządzenia 438/2001.

 

 

Zasada spójności (kompatybilności)

ü      Związana jest ze zgodnością polityki regionalnej z pozostałym ustawodawstwem UE

Obszary spójności:

Ø      Równouprawnienie kobiet i mężczyzn

Ø      Ochrona środowiska

Ø      Tworzenie społeczeństwa informatycznego

Ø      Lokalne działania

 

Zasada koncentracji

Zasada koncentracji środków oparta jest na trzech celach priorytetowych dla osiągnięcia rozwoju obszaru UE.

 

Zasada ta rozpatrywana jest w trzech perspektywach:

1.      Wzrostu udziału funduszy strukturalnych w budżecie UE;

2.      Przeznaczenie funduszy na niewielką liczbę precyzyjnie                   określonych celów;

3.      Geograficznej koncentracji pomocy w regionach najmniej zamożnych.

 

Wyrazem realizacji tej zasady jest koncentracja środków finansowych na wsparcie małej liczby precyzyjnie określonych celów oraz geograficzną koncentrację zasięgu pomocy.

 

Zasada uzupełnienia-dodatkowości

Pomoc udzielana na

         inwestycje

         Badania naukowe

         Ochronę zdrowia

         Szkolenia itp..

Zasada ta w przypadku polityki regionalnej oznacza, że problemy rozwoju regionalnego są przede wszystkim sprawą danego państwa członkowskiego, organy wspólnotowe ingerują pomocniczo, mając na uwadze cele całej Wspólnoty.

 

Ad 4 Kontrola finansowa:

         zapewnianie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzanie oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,

         badanie i porównanie ze stanem wymaganym  faktycznego pobierania i gromadzenia środków publicznych,

         zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywanie wydatków ze środków publicznych,

         udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych.

 

POZOSTAŁE ZASADY

         zasada transparencji (przejrzystości) ma o wiele szersze zastosowanie niż tylko do dziedziny pomocy publicznej. Jest to jedna z głównych zasad funkcjonowania Wspólnoty, a także jedna z zasad „konstytucyjnych” U E.

         Służyć ma temu między innymi, przeliczanie pomocy publicznej udzielanej w różnych formach na równą jej wartość dotacji.

         Zasada transparencji nie ogranicza możliwości przyznawania pomocy ze środków publicznych, a jedynie wprowadza obowiązek przejrzystości finansowej w relacjach między władzą publiczną
a przedsiębiorstwami, przyczynia się do zlikwidowania niekorzystnych zjawisk w udzielaniu pomocy związanych z naciskami grup lobbingowych mających na celu wymuszanie na rządzie wydatkowania środków publicznych.

 

         cd

         Reguła de minimis została wprowadzona przez Komisję w 1992 r., a jej celem jest ułatwienie działania administracji państw członkowskich na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw.

         Uzasadnieniem wprowadzenia reguły de minimis do pomocy publicznej nie jest przeświadczenie Komisji, że niewielka pomoc nie zakłóca konkurencji, ale że nie ma ona dostatecznego wpływu na handel i konkurencję między członkami.

         Fundamentalnym skutkiem stosowania tej reguły jest zwolnienie z obowiązku notyfikacji pomocy udzielanej do określonego progu. Regułę de minimis stosuje się do wszelkich form pomocy, bez względu na jej aspekt.

         Maksymalny próg udzielanej pomocy określony przez regułę de minimis, wynosi obecnie 100 000 euro, a jego wysokość może być dowolnie kształtowana przez Komisję

        
CD

         Zasada proporcjonalności jest jedną z fundamentalnych zasad respektowanych przez demokratyczne państwa w obszarze ograniczenia wolności gospodarczej. Wymaga ona, by wszelkie ograniczenia znajdowały uzasadnienie w realizacji konkretnego celu publicznego oraz by ich zakres i intensywność nie wykraczały poza konieczność i niezbędność danej formy pomocy. Pomoc musi być proporcjonalna w swej wysokości, tak by obligowała beneficjenta do określonego zachowania.

         Zasada celu wspólnotowego polega na tym, że pomoc musi być oceniona w kontekście wspólnotowym, a nie krajowym.

         Zasadę zmiany obowiązującego status quo można określić jako wytyczną skierowaną do państw, by te udzielając pomocy, miały na celu dokonywanie konkretnych zmian

          

Cele polityki strukturalnej UE

         Regiony „zacofane” w rozwoju społeczno-ekonomicznym

        PKB na mieszkańca jest niższy od 75% średniego poziomu UE.

         Regiony o wyjątkowo niskiej gęstości zaludnienia (poniżej 8)

         Regiony zagrożone poważnym bezrobociem

Fundusze strukturalne

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego finansuje działania na rzecz: rozwoju infrastruktury, inwestycje sprzyjające tworzeniu nowych miejsc pracy, lokalne projekty rozwoju, środki pomocowe dla małych i średnich przedsiębiorstw

Europejski Fundusz Społeczny

finansuje działania na rzecz integracji zawodowej osób bezrobotnych i osób o niskich szansach na rynku pracy, szkolenia oraz projekty sprzyjające podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i tworzeniu nowych miejsc pracy.

Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji

finansuje działania na rzecz rozwoju terenów rolnych oraz pomocy rolnikom, w szczególności z regionów o słabo rozwiniętej strukturze.

Finansowy Instrument Wsparcia Rybołówstwa

finansuje działania wspierające proces modernizacji i harmonizacji struktur w sektorze rybołówstwa.

Fundusz Spójności finansuje większe projekty na rzecz ochrony środowiska oraz rozbudowy sieci transportowych i komunikacyjnych; pomocy tej mogą towarzyszyć kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Działania strukturalne:

1. Trzy cele priorytetowe.

  1.1. Cel 1 – wspieranie rozwoju regionów.

  1.2. Cel 2 – wspieranie zmian społecznych i ekonomicznych w regionach   dotkniętych strukturalnymi problemami gospodarczymi.

  1.3. Cel 3 – wspieranie walki z bezrobociem; obszary nie objęte celem 1.

2. Inicjatywy wspólnotowe.

  2.1. INTERREG III – promocja partnerstwa ponad granicami.

  2.2. URBAN II – wspieranie nowych strategii odnowy obszarów miejskich.

  2.3. EQUAL – promocja działań eliminujących dyskryminację.

  2.4. LEADER+ - wspieranie działań innowacyjnych na rzecz terenów wiejskich.

3. Wsparcie dla rybołówstwa.

4. Przedsięwzięcia innowacyjne.

5. Fundusz spójności.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin