Renesans i Barok.doc

(100 KB) Pobierz
Renesans i Barok

Renesans i Barok

TŁO POLITYCZNE , SPOŁECZNE I KULTURALNE REFORM SZKOLNYCH W RZECZYPOSPOLITEJ DRUGIEJ POŁOWY XVIII w.

Tło polityczne : 

·         dominacja kleru , a zwłaszcza zakonu jezuitów , pasożytnictwo duchowieństwa ;

·         mała liczba wojska , brak zdyscyplinowania w wojsku ;

·         korupcja sędziów , wykrętne prawnictwo , brak sprawiedliwych decyzji i wyroków ;

·         prawodawstwo sejmowe nierzetelne , nadmierna swoboda w czasie obrad , "liberum veto" , wolna elekcja , zdrada interesów narodowych , skarb państwa bez opieki , ministrowie bez dozoru i odpowiedzialności , brak odpowiedzialności rządu , departamenty nieczynne , nie było czynnych urzędów prócz sądowych ;

·         upadek wielkich majątków .

Tło społeczne :

·         zło płynęło z polskich dworów , które nie były przykładem dla młodzieży , były źródłem zła , przewrotności, szalbierstwa , nie były szkołami cnoty i poczciwości ;

·         brak wykształcenia obywatelskiego , poczucia obowiązku i moralności ;

·         egoizm stanowy , zgnilizna moralna , zacofanie ;

·         uległość i przekupstwo , brak własnego zdania , brak odpowiedzialności za swe czyny i postępowanie , zrzucanie odpowiedzialności i obowiązków na innych , dbanie wyłącznie o własne interesy , sprzedajność sumienia , podłość , nienawiść , nieufność , brak przyjaźni , zaciętość , obłuda , donosicielstwo , złość , przewrotność , zuchwalstwo , niesubordynacja wobec rządu ;

·         dawne męstwo i odwaga zamieniły się na pijackie burdy , pieniactwo , procesowanie się , próżniactwo , huczne uczty , które prowadziły do bankructw ;

·         brak zainteresowania wśród ludności sprawami państwa , ślepe naśladownictwo przywódców .

Tło kulturalne :

·         zeszpecenie języka ojczystego i zanieczyszczenie go łacińskimi makaronizmami ;

·         wszechwładnie panująca łacina w szkołach ;

·         wystawianie sztuk obcojęzycznych .

STAN SZKOLNICTWA W POLSCE W POŁOWIE XVIII w. I ÓWCZESNE PRÓBY REFORM SZKOLNYCH ZMIERZAJĄCYCH DO NAPRAWY RZECZYPOSPOLITEJ POPRZEZ WYCHOWANIE SYNÓW SZLACHECKICH

Czasy saskie uchodzą w dziejach Polski za okres największego upadku wszystkich dziedzin życia . Tragizm sytuacji politycznej powiększa wyzysk pańszczyźniany doprowadzony przez szlachtę aż do granic biologicznego wyniszczenia chłopów . Powszechne zacofanie , konserwatyzm , wiara w zabobony i gusła , niechęć do poważniejszego wysiłku umysłowego, lęk przed zdobyczami nauki , sarmatyzm  (fanatyczne przywiązanie do tradycji narodowej , nietolerancja religijna)  -  to zasadnicze rysy tego okresu .

Szkoły średnie czasów saskich , przeznaczone dla synów szlacheckich , prowadzone były w większości przez zakon jezuitów , częściowo przez pijarów . Wykształcenie filozoficzne  (nauczanie łaciny) , oparte na żmudnym wykuwaniu reguł gramatycznych , słówek i całych zwrotów , zajmowało 6 lat . Przestarzała metoda pamięciowa oraz długoletnie ślęczenie nad jednym przedmiotem sprawiały , że chłopcy opuszczali szybciej szkołę . Rósł procent analfabetyzmu . Szkoła jezuicka. powołana do walki z reformacją oraz z próbami ewentualnego zamachu na stosunki feudalne , tak ułożyła swój program , aby odwracał umysły uczniów od spraw i zadań życiowych . Retoryka ograniczała się tylko do umiejętności wygłaszania mów pochwalnych i do gloryfikowania "złotej wolności szlacheckiej" . Wiedza , którą szerzyli jezuici , była bezużyteczna .
Równie zacofane były szkoły wyższe i parafialne . W filozofii nie wychodziły poza Arystotelesa , kursy prawnicze ograniczały się do prawa kościelnego , Akademia Krakowska odcięła się od postępowych wpływów i zagłębiła się w niepotrzebnej scholastyce .

Na nieco wyższym poziomie znajdowały się gimnazja luterańskie  (Gdańsk , Toruń) . Uniknęły one takiego upadku kulturalnego , na jakim były szkoły rdzennych ziem katolickich . Nauczyciele organizowali towarzystwa naukowe , obejmujące swym zasięgiem wiele dziedzin naukowych .

Sprowadzeni z Włoch teatyni założyli w 1737 r. nowoczesną szkołę szlachecką w Warszawie . Jej program oparty był na programie szkół rycerskich . Kolegium to było dostępne dla synów szlacheckich . Wychowanie , oparte na religii , wolne było od jezuickiej przesady . Uczono języka łacińskiego , niemieckiego i francuskiego . Łaciny uczono nie przez wkuwanie, a przez lekturę dzieł autorów klasycznych . Uczono historii , geografii , geometrii . Kolegium teatyńskie nie mogło utrzymać się długo , ponieważ większość nauczycieli była z Włoch i nie potrafiła wychować młodzieży na dobrych Polaków .

Reforma Stanisława Konarskiego

Stanisław Konarski , po odbyciu studiów w Rzymie i Paryżu , gdzie badał zakłady edukacyjne , wróciwszy do kraju i zająwszy stanowisko prowincjała pijarów , przystąpił do realizacji reformy szkolnej , której zasady , środki i cel wyłożone zostały w ustawach zakonnych .
Działalność reformatorską rozpoczął od przygotowania sił nauczycielskich . W 1741 r. otworzył Collegium Nobilium czyli internat szkolny dla zamożniejszej młodzieży szlacheckiej . Kolegium miało spełniać dwa główne zadania : wyrugować z kraju szkodliwą edukację cudzoziemską i dostarczać najzamożniejszej młodzieży nauki odpowiadającej potrzebom kraju . Dążąc do wychowania reformatorów i działaczy społecznych Konarski usiłował wyrobić w młodych ludziach wiele cnót , np. : posłuszeństwo , sprawiedliwość , miłość do ojczyzny .  Napisał dwa podręczniki : Gramatyka łacińska i O poprawie błędów wymowy . Ułożył je w formie pytań i odpowiedzi .

Kolegium dzieliło się na 5 klas , klasy II , IV i V były dwuletnie . W pierwszych czterech klasach głównym przedmiotem była łacina , nie stanowiła jednak celu nauczania . Od klasy III język polski stawał się równorzędny łacinie . Do programu nauczania wprowadzono arytmetykę , języki obce , historię powszechną i historię Polski , geografię , fizykę , filozofię racjonalistyczną .
Po klasie retoryki uczniowie przechodzili do dwuletniej klasy filozofii , w której oprócz dzieł scholastyków czytali najbardziej reformatorskich filozofów nowożytnych : Bacona , Kartezjusza , Locke'a , Spinozę itp. W drugim roku tej klasy uczono matematyki , fizyki , anatomii , biologii , astronomii , geologii .
Wychowania synów magnackich w kolegium dopełniały wówczas kunszty , obejmujące naukę tańca , ćwiczenia gimnastyczne , musztra konna .

Ambitne dążenia Konarskiego do przeprowadzenia reformy nauczania i wychowania w całym szkolnictwie pijarskim doczekały się realizacji dopiero w latach 1750-1753 . Jakkolwiek w nie reformowanych wówczas publicznych szkołach pijarskich , przeznaczonych dla ogółu młodzieży szlacheckiej , nie można było wprowadzać wszystkich przepisów obowiązujących w Collegium Nobilium , to jednak różnice między obydwoma typami szkół były nieznaczne .

Szkoła Rycerska w Warszawie

W 1765 r. Stanisław August powołał do życia Szkołę Rycerską w Warszawie . Nawiązywała do kolegium Konarskiego i mimo swej nazwy nie miała charakteru wyłącznie wojskowego . Było to kolegium kształcące ogólnie, w którym wykładano również przedmioty wojskowe , a regulamin przystosowano do wykształcenia przyszłych wojskowych . W programie znalazła się nowa nauka moralności , prawo natury i prawo narodów . Nauki te były wolne od wpływów religii . Wykładano przedmioty prawne , które wyrabiały w młodzieży poczucie sprawiedliwości naturalnej i zapoznawały ją z prawami i obowiązkami .

KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ

Geneza i okoliczności powstania KEN

Kasację zakonu jezuickiego papież widział jako sprawę czysto kościelną , a Rzeczpospolita widziała w niej sprawę państwową . Ksiądz Wyrwicz przekonał Stanisława Augusta , że dobra jezuickie powinny przypaść rządowi , a nie biskupom . Episkopat polski wykazał w tej sprawie ugodowość . Biskupi poznański i wileński zaproponowali , aby wszystkie dobra zlikwidowanego zakonu oddać do dyspozycji Rzeczypospolitej pod warunkiem , że będą one użyte w porozumieniu z biskupami na wychowanie młodzieży i na utrzymanie ex-jezuitów . Uchwała w tej sprawie zapadła na Sejmie we wrześniu 1773 r. Kanclerz Chreptowicz przedstawił królowi "plan edukacji narodowej" . Plan Chreptowicza oddawał pod zwierzchnictwo króla nie tylko dziedzictwo pojezuickie , ale też kolegia pijarskie .

14 października 1773 r. powstała Komisja Edukacji Narodowej  -  pierwsze polskie ministerstwo oświaty . Ośmiu członków KEN miało być wybieranych na 6 lat . W razie wcześniejszego losowego zwolnienia miejsca , miał je zająć król .

Sejm wybrał pierwszych ośmiu członków KEN , których władza miała minąć w 1780 r. :

·         Ignacego Massalskiego  -  biskupa ;

·         Księcia  Michała Poniatowskiego  -  biskupa płockiego , brata króla ;

·         Andrzeja Zamoyskiego ;

·         Joachima Chreptowicza  -  senatora litewskiego ;

·         Adama Kazimierza Czartoryskiego  -  komendanta Szkoły Rycerskiej ;

·         Ignacego Potockiego ;

·         Augusta Sułkowskiego ;

·         Antoniego Ponińskiego .

W ciągu działalności KEN liczba jej członków uległa rozszerzeniu , ogółem w latach 1773-1794 brało udział w jej pracach 38 komisarzy . Do najwybitniejszych spośród później powołanych należeli :

·         Franciszek Bieliński  -  starosta czerski ;

·         Feliks Oraczewski  -  rektor Akademii Krakowskiej ;

·         Julian Ursyn Niemcewicz  -  poeta ;

·         Andrzej Gawroński  -  wybitny matematyk ;

·         Dawid Pilchowski  -  profesor wymowy ;

·         Hieronim Stoynowski  -  profesor prawa .

Pierwszym aktem publicznoprawnym KEN był Uniwersał z dnia 24 października 1773 r. pióra Grzegorza Piramowicza , który poinformował społeczeństwo o składzie i zadaniach Komisji .
Na powstanie KEN złożyło się wiele czynników :

·         wyjątkowo ciężka sytuacja społeczno - polityczna kraju , grożąca upadkiem Rzeczypospolitej ; upadek polityczny i ekonomiczny państwa , a zatem umysłowy ;

·         reformatorskie idee Oświecenia na zachodzie , fizjokratyzm (zakładał , że jedyną twórczą i potrzebną pracą jest praca na roli , zwrócił uwagę na potrzebę kształcenia , choćby praktycznego , chłopów , w Polsce utopijny , ponieważ była gospodarka pańszczyźniana) ;

·         polskie postępowe tradycje oświaty i wychowania  -  działalność Stanisława Konarskiego i ks. Adama Czartoryskiego (Korpus Kadetów) ;

·         szeroka propaganda reform ;

·         kasata zakonu jezuitów .

Projekty reform KEN

 

Projekt Franciszka Bielińskiego

Opublikowany został przez KEN z początkiem 1775 r. pt. Sposób edukacji w 15 listach opisany . Naczelną ideą była zasada powszechności edukacji , chociaż pojętej jeszcze wyraźnie stanowo . Łączy charakterystyczną dla wieku Oświecenia wiarę we wszechmoc wychowania z żądaniem , aby każdy stan był kształcony wedle swych potrzeb . Stąd projekt czterech rodzajów szkół :

·         dla chłopów  -  szkoły te miały uczyć czytania , pisania , rachunków , religii , a także początków fizyki i geometrii w zastosowaniu do praktycznych potrzeb rolnictwa ;

·         dla mieszczan  -  w szkołach tych obok przekazywania wiadomości elementarnych miała być nauka języka niemieckiego , początków prawa cywilnego , rzemiosła i handlu ;

·         dla szlachty  -  szkoły te miały być szkołami średnimi  (wiadomości początkowe dziecko powinno otrzymać w domu)  i to dwóch stopni : niższy  (3-letni , poświęcony głównie nauce języków)  oraz wyższy  (4-letni , poświęcony głównie naukom realnym) ;

·         dla duchownych  -  do szkół tych mogli wstąpić ci , którzy ukończyli szkołę średnią ; znaczne miejsce w programie miało zająć "nauczanie sposobu uczenia dzieci" .

Bieliński był zwolennikiem szkolnictwa państwowego . KEN wykorzystała niektóre jego projekty , a on sam , zostawszy członkiem Komisji , szczególnie oddał się porządkowaniu funduszu edukacyjnego .

Projekt Antoniego Popławskiego

Opublikowany został w roku 1774 pt. O rozporządzeniu i wydoskonaleniu edukacji obywatelskiej projekt . Późniejsze ustawy KEN zostały w znacznej mierze oparte na tym dziele . KEN wysoko ceniąc projekty Popławskiego , przyznała autorowi specjalną nagrodę za tę pracę .
Projekt został podzielony na 3 części :

·         o edukacji i instrukcji ;

·         o tym , jak rozłożyć po kraju instrukcję , a w szczególności jak w niej ćwiczyć młodzież ;

·         o rodzicach , nauczycielach i o tym wszystkim , co zostało pominięte w pierwszych dwu częściach .

Wychowanie fizyczne Popławski uważał za najważniejsze i pragnął oprzeć je na zasadzie hartowania ciała i organizowania ruchu dziecka . Edukację moralną łączył z wychowaniem moralnym , którego głównym postulatem była praca .
Szkoły parafialne miały być w każdej parafii i winny być 4-letnie . Szkoły średnie miały być 7-klasowe z tym , że najwyższa klasa retoryki miała trwać dwa lata .

Projekt Ignacego Potockiego

Wydany w 1774 r. pt. Myśli o edukacji i instrukcji w Polszcze ustanowić się mającej . W Zdaniu o szkołach i naukach daje zarys programu , zakres przedmiotów nauczania oraz rozważa zagadnienie podręczników , których znaczenie silnie podkreśla . Projekt ten przewidywał podział szkół na :

·         pierwiastkowe  (początkowe) ;

·         wojewódzkie  (średnie) ;

·         główne  (wyższe) .

Projekt zarysował hierarchię szkolną , zawarł koncepcję reformy uniwersytetów oraz omówił szereg zagadnień wychowawczych , zawierał też zarys instytucji do wydawania podręczników .

Projekt Adolfa Kamieńskiego

Wydany w 1774 r. pt. Edukacja obywatelska . Projekt podkreśla m.in. szczególną potrzebę kształcenia zawodowego młodzieży .

Projekt Adama Czartoryskiego 

Projekt pt. Przestrogi dla ludu wiejskiej kondycji zawarł szereg wskazań zdrowotnych , postulatów co do tematyki kazań dla ludu w duchu fizjokratycznym , wskazówki dotyczące życia i pracy na wsi .

 

W wyniku i w trakcie tych niezliczonych dyskusji nad rozmaitymi projektami urządzenia szkół w Polsce  (w posiedzeniach i dyskusjach brał także udział fizjokrata francuski Piotr Samuel Dupont) , Komisja opracowała przepisy dla poszczególnych szkół . Szybko jednak doszła do przekonania , że same projekty i przepisy nie wystarczą , że trzeba rozpocząć systematyczną organizację szkół , opracować dla nich programy i podręczniki , wykształcić nauczycieli .

Przemiany oświatowe w Polsce w okresie działalności KEN

 

KEN była pierwszym w Europie Ministerstwem Oświaty . Działalność KEN dzieli się na trzy etapy :

·         1773-1780  -  przejęcie majątku pojezuickego , nowa organizacja szkolnictwa , powołanie Towarzystwa ds. Ksiąg Elementarnych (Grzegorz Piramowicz, jezuita) ;

·         1780-1788  -  wydawanie podręczników , reforma Akademii Krakowskiej i Wileńskiej , wydanie Ustawy o szkolnictwie : szkoły główne w Krakowie i Wilnie , sprawujące nadzór nad wszystkimi innymi ;

·         1788-1794  -  rozpad KEN  -  obrady Sejmu 4-letniego , zarząd nad szkołami przejmują zakony pod warunkiem kształcenia w akademiach .

Przyjęta u podstaw działalności Komisji zasada podporządkowania jej całego szkolnictwa prowadziła do konieczności stworzenia jednolitego systemu szkolnego, co nakładało na jej członków konieczność opracowania takiej organizacji , która mogłaby zagwarantować niezbędną jednolitość . Stawiało to przed władzą edukacyjną zupełnie nowy problem zabezpieczenia sprawnie działającej administracji szkolnej . Jego rozwiązanie widziano wówczas jedynie w ściśle powiązanej hierarchii szkół . Zagadnienia organizacyjne , mimo iż w stosunku do ogólnych założeń pedagogicznych mają znaczenie wtórne , porządkujące i zabezpieczające podstawy działania , absorbowały Komisję w znacznym stopniu w pierwszym okresie jej pracy . Wyrazem tego była ogromna liczba zarządzeń , instrukcji , zaleceń i innych aktów normatywnych oraz gorączkowa niemal praca nad przygotowaniem "Ustaw" , które zamknęły w sobie ostatecznie całokształt systemu pedagogicznego Komisji .

KEN przejęła bezpośrednią kontrolę nad wszystkimi szkołami w kraju . Tym samym szkolnictwo nabrało charakteru świeckiego i podporządkowane zostało interesom państwa . Komisja zerwała z tradycyjnym monopolem Kościoła na wychowanie i nauczanie . Szkolnictwo ujęto w jednolity , ściśle zintegrowany system , w którym władzę zwierzchnią nad szkołami parafialnymi sprawowali protektorzy szkół powiatowych lub rektorzy szkół wojewódzkich . Komisja powołała specjalny urząd wizytatorów generalnych , którzy jeździli po kraju , wizytowali szkoły i składali Komisji raporty .
Bardzo postępowa była działalność Komisji na polu oświaty dla ludu . Stworzyła ona szkoły parafialne w każdej parafii i uprzystępniła je po raz pierwszy dzieciom chłopskim .

Ważnym osiągnięciem KEN było wprowadzenie do wszystkich typów szkół na całym obszarze Rzeczypospolitej języka polskiego jako wykładowego i jednolitych programów nauczania . Program szkół parafialnych obejmował naukę czytania , pisania , rachunków , katechizmu oraz moralności . Na wsi dochodziły do tych przedmiotów wiadomości z dziedziny rolnictwa , w mieście zaś z zakresu handlu i rzemiosła . Z edukacją umysłową i moralną Komisja wiąże ściśle wychowanie fizyczne , ćwiczenia i gry ruchowe na wolnym powietrzu oraz ćwiczenia przydatne do służby wojskowej . KEN po raz pierwszy zatroszczyła się o wychowanie dziewcząt , wzięła pod swoją kontrolę wszystkie pensje prywatne , przeciwstawiała się modnemu wówczas wychowaniu francuskiemu .

Komisja wprowadziła jednolite podręczniki napisane w zrozumiałym dla wszystkich języku narodowym . Przy pomocy Towarzystwa ds. Ksiąg Elementarnych opracowano i wydano nowe elementarze , podręczniki do "gramatyki narodowej"  (Onufrego Kopczyńskiego) , do nauki moralności  (Antoniego Popławskiego) , arytmetyki , algebry i geometrii , historii powszechnej  (Józefa Kajetana Skrzetuskiego) , fizyki  (Michała Hubego) , botaniki i zoologii  (Krzysztofa Kulka) i inne .
KEN podniosła też wydatnie autorytet szkoły i nauczycieli , wciągając tych ostatnich na listę urzędników p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin