obróbka skrawaniem.pdf

(880 KB) Pobierz
Microsoft Word - 10_Rauch_i_in.doc
WIRTUALNE LABORATORIUM DYDAKTYCZNE
PROCESìW OBRìBKI SKRAWANIEM
ý. R AUCH , M. N OWAK , M. P AĘKO , S. W ĦGLARCZYK , J. K USIAK
Akademia Grniczo-Hutnicza
Al. Mickiewicza 30, 30-059 Krakw
Abstract
Teaching of technology of production processes is difficult without practical trainings.
However, the performance of real industrial experiments is very expensive and it is not
justified economically for educational purposes. The alternative solution is construction of
fully automated virtual laboratory, which can be operated in remote mode. The proposi-
tion of such laboratory based on the CNC machine is presented in the paper.
1. Wstħp
Otwarcie europejskich rynkw pracy dla wysoko wykwalifikowanych inŇynierw
spowodowaþo, iŇ konkurencyjnoĻę osb oferujĢcych swoje usþugi w tym zakresie po-
winna systematycznie wzrastaę. Jednym z elementw przyczyniajĢcych siħ do podno-
szenia kwalifikacji inŇynierskich nabywanych jeszcze podczas studiw jest przede
wszystkim czas poĻwiħcony na ęwiczenia praktyczne, co jest szczeglnie istotne
w przypadku takich kierunkw ksztaþcenia jak m.in.: metalurgia, informatyka przemy-
sþowa czy teŇ inŇynieria materiaþowa. Niestety ze wzglħdu na kosztowny i ograniczo-
ny dostħp do stanowisk laboratoryjnych, studenci posiadajĢ najczħĻciej tylko moŇli-
woĻę obserwacji doĻwiadczeı wykonywanych przez osoby prowadzĢce zajħcia labo-
ratoryjne lub obserwacji prac przemysþowych w trakcie odbywania praktyk zawodo-
wych. Zwykle, wiedza wynoszona z takich zajħę jest czysto teoretyczna, czasami lek-
ko wzbogacona o elementy praktyczne. Idea wirtualnego laboratorium polega na
przeniesieniu caþego ciħŇaru ęwiczeı praktycznych z nauczyciela na studenta tak, aby
ten ostatni mgþ samodzielnie projektowaę i wykonywaę okreĻlony rodzaj ekspery-
mentw. Proces ten moŇliwy bħdzie do realizacji dziħki udostħpnieniu rzeczywistej
maszyny laboratoryjnej w sposb zdalny poprzez Internet. Dziħki takiemu rozwiĢza-
niu student otrzyma zdecydowanie szerszy dostħp do urzĢdzeı laboratoryjnych oraz
moŇliwoĻci projektowania i przeprowadzania wþasnych doĻwiadczeı. Dodatkowym
atutem wirtualnego laboratorium jest stosunkowo niska cena jego eksploatacji w po-
rwnaniu do kosztw wykonywania eksperymentw w warunkach przemysþowych.
Podobna idea zdalnego laboratorium przedstawiona zostaþa dla procesu cieplno-
chemicznego destylacji [1] oraz procesu walcowania pierĻcieni [2].
2
ý. Rauch, M. Nowak, M. Paęko, S. Wħglarczyk, J. Kusiak
PodejĻcie umoŇliwiajĢce zdalne sterowanie procesami laboratoryjnymi powoduje,
iŇ ksztaþcenie studentw oraz aktywnej zawodowo grupy inŇynierw otrzymuje nowy,
nie tylko teoretyczny, wymiar. Proces ksztaþcenia obywa siħ w sposb nieliniowy, a
dostħp studenta do specjalistycznego wyposaŇenia laboratoryjnego jest synchroniczny
(zajħcia laboratoryjne) oraz asynchroniczny (zdalny) [3].
W niniejszej pracy przedstawiono koncepcjħ wirtualnego laboratorium, ktre de-
dykowane jest dziedzinie plastycznej przerbki metali. Podstawħ tego rozwiĢzania
stanowi maszyna laboratoryjna procesw obrbki skrawaniem wykonujĢca m.in. mo-
dele ze styroduru lub pianki poliuretanowej, z Ňywic modelowych i narzħdziowych.
W pracy przedstawiono rwnieŇ wstħpne zaþoŇenia projektowe.
2. Dydaktyka obecnie
Wiele procesw przemysþowych charakteryzuje siħ bardzo dþugim, skoıczonym
lub niejednokrotnie ciĢgþym, czasem trwania. Przykþadem takich procesw sĢ procesy
cieplno-chemiczne, biotechnologiczne oraz obrbki skrawaniem. W tych ostatnich
czas trwania obrbki materiaþu silnie zaleŇy od stopnia skomplikowania zadanego
ksztaþtu, iloĻci zmian narzħdzia skrawajĢcego oraz od zadanej szybkoĻci skrawania.
Zwykle czas ten zawiera siħ w przedziale od pojedynczych minut do kilku godzin.
Dodatkowy problem stanowi duŇa rŇnorodnoĻę specjalistycznych urzĢdzeı, z ktry-
mi student powinien siħ zapoznaę.
2.1 Oprogramowanie CAD: AutoCAD, INVENTOR, SolidWorks, CATIA
Pierwszym etapem ksztaþcenia studentw w ramach przedmiotw zwiĢzanych
z wytwarzaniem wyrobw w postaci odkuwek jest projektowanie wirtualnych modeli
3D odkuwki (rys.1 A) za pomocĢ dedykowanego oprogramowania.
Rys.1. Wirtualne modele odkuwki A i matrycy B, C. Rzeczywisty ksztaþt matrycy D.
Nastħpnie uwzglħdniajĢc odpowiedni skurcz termiczny projektowane sĢ wirtualne
modele narzħdzi (matryce (rys.1 B, 1C)) do przerbki plastycznej metali. Podobnie
sytuacja wyglĢda w przypadku projektowania form wtryskowych, rozdmuchowych
i odlewniczych. Efekt docelowy widoczny jest na rys. 1 D.
61132028.001.png
Wirtualne Laboratorium Dydaktyczne Procesw Obrbki Skrawaniem
3
2.2. Oprogramowanie CAM: EdgeCAM, CATIA-CAM
Na podstawie wirtualnego modelu matrycy student przystħpuje do projektowania
procesu obrbki skrawaniem z rozdzieleniem na poszczeglne operacje i zabiegi. Wy-
korzystujĢc oprogramowanie EdgeCAM [4] oraz wczeĻniej przygotowany postproce-
sor na wybranĢ obrabiarkħ CNC (Frezarka Eberle FRP 600), projektowany jest proces
obrbki skrawaniem, a w koıcowej fazie generowany kod NC. Przeniesienie kodu do
komputera Frezarki CNC pozwala na powtarzalne wykonywanie modeli matryc, na-
tomiast moŇliwoĻę wczeĻniejszej wirtualnej symulacji procesu obrbki, pozwala na
wyeliminowanie bþħdw obrbki, a w szczeglnoĻci kolizji z materiaþem obrabianym
i uchwytami mocujĢcymi [4].
2.3 Obrabiarka CNC
Ostatecznie caþy proces uruchamiany jest na laboratoryjnej obrabiarce CNC
(rys. 2), ktrej parametry opisane zostaþy poniŇej:
Frezarka: FRP 600 HSC
Konstrukcja: Ramowa
Wymiary stoþu: 1 000 x 800 mm
Wrzeciono
Jager typ KS 16/50:
Moc 1.8 kW
Liczba
obrotw:
50 000 obr/min
Sterownie: ISO, DIN 60025
Napħdy: YASHKAWA
Przesuwy: w osi X 600 mm
w osi Y 600 mm
w osi Z 200 mm
Rys.2. Obrabiarka laboratoryjna.
GþwnĢ niedogodnoĻciĢ takiego rozwiĢzania jest fakt, iŇ jedynie w dwch pierw-
szych etapach procesu edukacji kaŇdy ze studentw moŇe uczestniczyę samodzielnie.
Ostatni etap wykonywany jest najczħĻciej przez osobħ uprawnionĢ do obsþugi maszy-
ny, co powoduje, iŇ wiħkszoĻę studentw nie ma moŇliwoĻci wykonywania rzeczywi-
stego eksperymentu w sposb indywidualny. Aby sprostaę tym potrzebom stworzona
zostaþa idea wirtualnego laboratorium, za pomocĢ ktrego kaŇda zainteresowana oso-
ba bħdzie posiadaþa dostħp do zasobw maszyny i bħdzie mogþa wykonaę ekspery-
ment w sposb zdalny przy zredukowanym udziale osb z obsþugi technicznej.
2.4. Ksztaþcenie zdalne
Ze wzglħdu na duŇe zapotrzebowanie inŇynierw o wĢskich specjalnoĻciach, po-
siadajĢcych wiedzħ praktycznĢ dotyczĢcĢ nowoczesnych urzĢdzeı i technologii, roz-
wijane jest coraz powszechniej ksztaþcenie w sposb zdalny w formie tzw.
61132028.002.png 61132028.003.png
4
ý. Rauch, M. Nowak, M. Paęko, S. Wħglarczyk, J. Kusiak
e-learningu. Ta forma ksztaþcenia umoŇliwia pozyskiwanie wiedzy w sposb bardzo
elastyczny poprzez dostħp do materiaþw szkoleniowych znajdujĢcych siħ na platfor-
mach e-learningowych. W przypadku dziedzin inŇynierskich, sĢ to nie tylko materiaþy
teoretyczne, ale rwnieŇ praktyczne, oparte na symulacjach komputerowych analizo-
wanych procesw. Student ma moŇliwoĻę korzystania z tych materiaþw poprzez In-
ternet z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Przykþadem takich szkoleı moŇe
byę kurs CNC obsþugi obrabiarek sterowanych numerycznie opracowany w ramach
projektu WELCOME 1 [7].
3. Koncepcja wirtualnego laboratorium
Proponowanym rozwiĢzaniem jest dostħp do laboratorium z wykorzystaniem no-
wych technologii komunikacyjnych tj. sieci Internet i komunikacji mobilnej GSM.
ZaletĢ rozwiĢzania jest moŇliwoĻę dostħpu do specjalistycznego wyposaŇenia labora-
torium w trakcie prowadzenia zajħę, jak rwnieŇ poza ich godzinami.
Rys. 3. Schemat zdalnego dostħpu do urzĢdzeı oraz relacji zaufania.
Rys. 3 przedstawia proponowany schemat dostħpu do dwch specjalistycznych
urzĢdzeı znajdujĢcych siħ w rŇnych instytucjach (uczelnie, wydziaþy, laboratoria,
itp.). Student w ramach zajħę laboratoryjnych zapoznaje siħ z charakterystykĢ i zasadĢ
dziaþania dostħpnej obrabiarki CNC i wsplnie z prowadzĢcym zajħcia przygotowuje
program przebiegu symulacji. Nastħpnie korzystajĢc z terminala zestawia bezpieczne
1 http://t-welcome.bitmedia.cc/system/contentview.php/statisch/welcome/en/startseite.ihtml
61132028.004.png
Wirtualne Laboratorium Dydaktyczne Procesw Obrbki Skrawaniem 5
kodowane poþĢczenie poprzez wirtualnĢ sieę prywatnĢ (ang. Virtual Private Network,
VPN) do serwera dostħpowego. W tym momencie nastħpuje proces uwierzytelnienia
skþadajĢcy siħ z identyfikacji osoby oraz autoryzacji dostħpu do okreĻlonych zasobw.
PomyĻlne zakoıczenie uwierzytelnienia powoduje zestawienie bezpiecznego poþĢcze-
nia miħdzy terminalem studenta a serwerem dostħpowym. Wszystkie wymieniane pa-
kiety miħdzy tymi komputerami bħdĢ kodowane (informacje niezbħdne dla autoryzacji
zostajĢ pobrane z bazy danych).
Pozytywna autoryzacja gwarantuje dostħp do serwera usþug (SU). SU umoŇliwia
zdalnĢ pracħ na graficznym pulpicie (ang. Remote Desktop, RDP) z wykorzystaniem
specjalistycznego oprogramowania. Zintegrowane inŇynierskie oprogramowanie ma
na celu wspomaganie procesu produkcyjnego (CIM) w fazie projektowania (CAD),
wytwarzania (CAM) i przygotowania CNC. Ponadto, CIM powinien takŇe umoŇliwiaę
przeprowadzenie symulacji obrbki w celu sprawdzenia poprawnoĻci skþadni progra-
mu oraz sprawdzenie braku przekroczenia ograniczeı fizycznych. Natomiast rolĢ SU
jest obsþuga i kolejkowanie spþywajĢcych do systemu zleceı oraz informowanie ob-
sþugi o potrzebnych wymianach surowych elementw. Oprcz opisanej funkcjonalno-
Ļci moŇliwa jest takŇe optymalizacja kolejki zleceı przy zadanym kryterium, np.
prostsze elementy w pierwszej kolejnoĻci, przy zaþoŇeniu, Ňe pþyta gþwna maszyny
pomieĻcię moŇe nawet do szeĻciu rwnoczeĻnie wykonywanych eksperymentw.
Po wykonaniu weryfikacji i przetestowaniu programu na symulatorze dostħpnym
w ramach wirtualnego laboratorium, moŇe on zostaę przekazany do systemu sterowa-
nia nadrzħdnego (serwera usþug SU). Zadaniem tego systemu jest kolejkowanie i ob-
sþuga napþywajĢcych zleceı, nastħpnie przekazanie zlecenia do realizacji sterowniko-
wi obrabiarki. System powinien umoŇliwiaę powiadomienie zwrotne zleceniodawcy o
statusie zakoıczenia obrbki oraz zaþadowanie kolejnego programu. Dodatkowo, sys-
tem ten powinien przechowywaę i udostħpniaę na ŇĢdanie operatora historiħ zleceı,
bþħdw, zdarzeı i alarmw wraz z czasem ich zaistnienia. Zakres obrbczy maszyny
pozwala zwykle na zamontowanie jednoczeĻnie kilku surowych elementw, ktre na-
stħpnie sekwencyjnie mogĢ byę obrabiane. ZaletĢ jest wydþuŇenie czasu interwencji
operatora miħdzy kolejnymi zmianami elementw. W przypadku wadliwego dziaþania
systemu wykonywanie programu zostaje zawieszone do czasu usuniħcia przyczyny
usterki. Szczegþowy raport o wykonaniu obrbki elementu zleceniodawca otrzymy-
waþby pocztĢ elektronicznĢ wraz z dostħpnoĻciĢ raportu na stronie WWW.
Baza danych osb majĢcych dostħp do danej maszyny przechowywana moŇe byę
w odpowiednio przygotowanej strukturze drzewa katalogw (LDAP, Active Directo-
ry, itp.) lub w relacyjnej bazie danych SQL. Proces autoryzacji realizowany byþby
z wykorzystaniem protokoþu Kerberos, ktry zapewnia wysoki stopieı bezpieczeı-
stwa przekazywanych informacji w sieci INTERNET. Takie podejĻcie umoŇliwia
stworzenie relacji zaufania jednostronnego lub obustronnego miħdzy poszczeglnymi
organizacjami i umoŇliwia dostħp do zdalnego laboratorium uprawnionym osobom
z zaufanej organizacji. Tym samym unika siħ koniecznoĻci przechowywania i zarzĢ-
dzania kontami wraz z danymi osobowymi w wielu miejscach Î organizacjach.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin