Europejskie Prawo Administracyjne 2.doc

(181 KB) Pobierz

Europejskie Prawo Administracyjne

Znaczenie europejskiego prawa administracyjnego:

1.      Przepisy administracyjne państw członkowskich UE w danym kraju

2.      Przepisy i zasady wyrażone w orzecznictwie, tworzące część europejskiego prawa administracyjnego, która dotyczy wykonywania prawa wspólnotowego przez instytucje europejskie

3.      Regulacje i zasady prawa wspólnotowego określone w orzecznictwie

Organy UE i innych instytucji (1) → Prawo administracyjne UE (2) → Europejskie Prawo Administracyjne, jako normy tworzone przez organizacje europejskie (3)

Europeizacja prawa administracyjnego:

1.      Stopniowe przyjmowanie ogólnych zasad uznanych w cywilizacji europejskiej

2.      Brak uniwersalnego modelu administracji publicznej

3.      Znaczenie europeizacji prawa administracyjnego:

a)      Unowocześnienie instytucji prawnych

b)     Wymuszenie pewnych standardów traktowania obywatela

c)      Poprawia się i ujednolica status obywatela wobec administracji.

Europejskie tradycje prawa administracyjnego:

1.      Francja – nakierowanie na administrację; odrębne sądownictwo administracyjne

2.      USA, Anglia – nakierowanie na jednostkę; nie ma sądownictwa administracyjnego

3.      Niemcy, Polska – nakierowanie na legislatora; do zadań ustawodawcy należy stworzenie procedury administracyjnej

4.      Szwecja – nakierowanie na ombudsmana, którego zadaniem jest wyszukiwaniem cech złej administracji i ochrona obywatela przed administracją.

Kontekst ponadnarodowy:

Pojecie europejskiego prawa administracyjnego: - jest to prawo, składające się ze wspólnych zasad respektowanych przez państwa członkowskie, których źródłem jest prawo działających w Europie organizacji.

Relacje między europejskim prawem a państwem narodowym – nie można stworzyć jednego uniwersalnego modelu administracji publicznej, lecz opracować jedynie wspólne zasady.

Zasady działania i organizacji administracji publicznej:

1.      Zasady materialne:

a)      Praworządności – administracja działa w ramach i w oparciu o prawo

b)     Zasada zgodności z celem ustawy – EU wkracza, gdy jest to konieczne

c)      Proporcjonalności

d)     Obiektywizm i bezstronność

e)      Uzasadnione zaufanie i ochrona praw nabytych

f)       Otwartość – działanie UE ma być zrozumiałe.

2.      Zasady procesowe:

a)      Dostęp do informacji

b)     Prawo do wysłuchania

c)      Prawo do reprezentacji i pomocy prawnej

d)     Prawo do rozpatrywania spraw w rozsądnym terminie

e)      Prawo do powiadomienia o treści aktu administracyjnego

f)       Prawo do oczekiwania, że akt administracyjny zostanie wydany w rozsądnym terminie.

Prawo do dobrej administracji

1.      Znaczenie prawa do dobrej administracji:

a)      Obowiązek zamieszczania terminu odwoływania

b)     Bezstronność przy wydawaniu decyzji

c)      Podnoszenie kwalifikacji.

2.      Dwie strony prawa do dobrej administracji – przejrzystość w procedurach

3.      Zła administracja

4.      Podstawy normatywne – Karta Praw Podstawowych

5.      Europejski Kodeks Dobrej Administracji

6.      Rekomendacja CM (Rec 2007/7)

7.      Inne dokumenty odnoszące się do dobrej administracji

8.      Elementy prawa do dobrej administracji.

Koncepcja GOOD GOVERNANCE – dobre rządzenie – zgodnie z modelem – administracja jest dla petenta.

EUROPAN GOVERNANCE – europejskie rządzenie - w ramach struktur UE.

Przyczyny powstania nowych standardów zarządzania publicznego:

1.      Obszary, na których istnieją niezaspokojone potrzeby społeczne i publiczne (np. nielegalne miasteczka emigrantów we Francji)

2.      Niedostrzeganie znaczenia aktywności Unii w zakresie zwiększenia praw jednostek oraz jakości ich życia

3.      Wzajemne nieinformowanie się państw członkowskich, o tym, jakie czynności podejmuje UE oraz o swoich działaniach w UE

4.      Nieznajomość różnic między organami i instytucjami UE

5.      Brak poczucia tożsamości europejskiej.

Kryteria dobrego zarządzania, zawarte w Białej Księdze:

1.      Otwartość

2.      Partycypacja

3.      Odpowiedzialność

4.      Efektywność

5.      Spójność.

Cele GOOD GOVERNANCE:

1.      Budowa relacji ze społeczeństwem obywatelskim

2.      Zwiększenie zastosowania umiejętności i praktycznego doświadczenia w działalności podmiotów regionalnych i lokalnych

3.      Budowa publicznego zaufania w procesach decyzyjnych

4.      Wspieranie przejrzystego definiowania celów polityki UE i zwiększanie efektywności

5.      Ustanowienie nowych warunków do powstania unijnych agencji regulacyjnych

6.      Ponowne zdefiniowanie roli i odpowiedzialności każdej instytucji.

Europejskie prawo administracyjne a globalne (międzynarodowe) prawo administracyjne:

1.      Znaczenie globalnego prawa administracyjnego – prawo tworzone przez organizacje międzynarodowe i obowiązujące w państwach zrzeszonych w tej organizacji

2.      Znaczenie międzynarodowego prawa administracji – umowy międzynarodowe między państwami.

Problemy międzynarodowego prawa administracyjnego:

1.      Zwiększenie liczby narodowych rozstrzygnięć administracji, dotyczących nie tylko jednego państwa

2.      Zwiększenie znaczenia umów (ochrona środowiska)

3.      Znaczenie administracji na terenach podlegających mandatowi organizacji ONZ.

Międzynarodowe prawo administracyjne:

1.      Podmiotowe ujęcie

2.      Jako zbiór zasad postępowania

3.      Kwestionowanie globalnego prawa administracyjnego

4.      Fundamenty – akty o charakterze podstawowym

5.      Narzędzia prawne – umowy, konwencje

6.      Problemy

7.      Międzynarodowe prawo administracyjne a problemy społeczne.

Komisja Europejska

1.      27 komisarzy, po jednym z każdego państwa

2.      Są niezależni od państw członkowskich

3.      Posiada wyłączną inicjatywę legislacyjną w zakresie prawa unijnego oraz jest uprawniona do wydawania rozporządzeń wykonawczych

4.      . Każdy z komisarzy jest odpowiedzialny za określoną dziedzinę, analogicznie do ministrów w rządzie.

5.      W skład komisji wchodzi też wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, jako jeden z jej wiceprzewodniczących.

6.      Kadencja komisarza – 5 lat

7.      1 przewodniczący i 2 wiceprzewodniczących

8.      Siedziba w Brukseli

 

Wybór Komisji

Zgodnie z postanowieniami Traktatu z Lizbony, Rada Europejska, stanowiąc większością kwalifikowaną, uwzględniając wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego, przedstawia kandydata na przewodniczącego Komisji Europejskiej, który jest następnie zatwierdzany przez Parlament Europejski.

 

Kompetencje Komisji

1.      Tworzenie wniosków nowych aktów prawnych – bezpośrednia inicjatywa ustawodawcza

2.      Tworzenie wstępnego projektu budżetu

3.      Absolutorium udziela Parlament

 

Rada Unii Europejskiej

1.      Po Traktacie z Lizbony nazwa – Rada

2.      Skład – przedstawiciele szczebla ministralnego po jednym z każdego państwa

3.      W praktyce są to sekretarze stanu

 

Kadencyjność Rady

1.      Brak kadencji

2.      Rada spotyka się w różnych zespołach w zależności od poruszanego problemu

3.      Po Lizbonie – powstały Rada ds. Ogólnych, Rada ds. Zagranicznych, Rada ds. Gospodarczych i programowych, itp.

 

Charakter organu:

1.      Jest to organ międzyrządowy, członkowie są ściśle związani instrukcjami z interesami i wytycznymi państw członkowskich

2.      Posiedzenia odbywają się w Brukseli, na wniosek przewodniczącego Rady lub członka Rady

3.      Nie jest to stały organ

4.      Wyłączona jest jawność posiedzeń

5.      Przewodnictwo w Radzie – Prezydencja - co 6 miesięcy sprawują po kolei państwa członkowskie

6.      Możliwa jest prezydencja grupowa (3 państwa po sobie następujące) współpracują razem ze sobą

7.      Przewodniczący współpracuje z COREPER – organem pomocniczym

 

Funkcje Rady:

1.      Prawotwórcza – współdecydowanie z Parlamentem

2.      To organ wykonawczy, ale i prawotwórczy

3.      Budżetowa – wspólnie z Parlamentem określa ramy finansowe i budżetowe

4.      Określania polityki i koordynacji – państwa uzgadniają swoją działalność w EU

5.      Kreacyjna – powoływanie członków Trybunału Obrachunkowego, ustalanie uposażeń

6.      Kontrolna – w niektórych instytucjach

7.      W strefie zewnętrznej – zawieranie umów międzynarodowych

Akty prawne wydawane przez Radę:

1.      Decyzje Rady

a)      Trzy sposoby podejmowania decyzji przez Radę:

- zwykła większość

- większość kwalifikowana – dzielenie demograficzne

- tryb większość kwalifikowana – do 31.10.2014 – 255 głosów „za”

- od 2014 – system podwójnej większości kwalifikowanej

                            b) ·tryb jednomyślności

                            c)  tryb głosowania pisemnego

 

Organy pomocnicze Rady:

1.      Komitet stałych przedstawicieli (COREPER) – odpowiada za pracę Rady, przygotowuje projekty decyzji

2.      Sekretariat Generalny – wspomaga Radę w zakresie technicznym, administrowania, na czele stoi Sekretarz Generalny.

 

Komitologia:

1.      Powoływanie komitetów w danych sprawach

2.      Komitety sprawują kontrolę nad pracami Komisji

 

Procedury komitetów:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin