EUROPEJSKIE PRAWO ADMINISTRACYJNE
dr Artur Modrzejewski
Wykład I z 13.11.2010 r.
DEFINICJA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO RADY EUROPY
· Przepisy dotyczące organizacji i działalności organów wykonawczych Rady Europy
· Przepisy dotyczące administracyjnych problemów kolizyjnych między państwami, czyli przepisy o charakterze międzynarodowym, które regulują kwestie międzynarodowego obrotu administracyjnego
· Przepisy dotyczące wewnętrznego prawa administracyjnego państw członkowskich Rady Europy
ŹRÓDŁA EUROPEJSKIEGO PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
· Europejskie prawo administracyjne zawarte w prawie traktowanym Rady Europy, w dużej mierze dotyczy ono międzynarodowego obrotu administracyjnego
· Europejskie prawo administracyjne zawarte w rezolucjach i rekomendacjach Komitetu Ministrów Rady Europy. Źródła te wyznaczają pewne ogólne standardy postępowania i organizacji, są kierowane do państw członkowskich Rady Europy
· Europejska konwencja praw człowieka
· Prawo traktatowe
· Europejska konwencja o obliczaniu terminów ( Bazylea, 16.05.1972 weszła w życie 28 kwietnia 1983r.)
· Porozumienie europejskie w sprawie przekazywania wniosków o przyznanie pomocy sądowej (Strasburg, 27.04.1977)
· Europejska konwencja o zagranicznym obrocie dokumentami dotyczącymi spraw administracyjnych (Strasburg, 27.04.1977)
· Europejska konwencja o dostępie za granicą do informacji i ewidencji w sprawach administracyjnych ( Strasburg, 15.03.1978)
· Konwencja o udziale cudzoziemców w życiu publicznym na szczeblu lokalnym (Strasburg, 5.02.1992)
REZOLUCJE I REKOMENDACJE KOMITETU MINISTRÓW RADY EUROPY
· Rezolucja Komitetu Ministrów Rady europy dotycząca ochrony jednostki przed aktami organów administracji. Dotyczy zasad:
· Prawa do bycia wysłuchanym
· Prawa do dostępu do informacji
· Pomocy i reprezentacji
· Uzasadnienia aktów administracyjnych ( ustanowienia powodów, dla których wydano dany akt administracyjny)
· Wskazania środków prawnych przysługujących przeciwko aktowi administracyjnemu
· Rezolucja Komitetu Ministrów Rady Europy nr (78) 8 dotycząca pomocy prawnej i doradztwa 02.03.1978
· Rekomendacja Rady Ministrów Rady Europy nr R(80) 2 w sprawie wykonywania uprawnień dyskrecjonalnych przez organy administracji publicznej. 11.03.1980r.
· Rekomendacja RM RE nr (81) 7 w sprawie środków ułatwiających dostęp do sprawiedliwości 14.05.1981
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(81) 19 w sprawie dostępu do informacji posiadanej przez organy publiczne. 25.11.1981
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(81) 15 dotycząca odpowiedzialności publicznej. 18.09.1984
· Rezolucja Komitetu Ministrów RE nr R(85) 8 o współpracy pomiędzy ombudsmanami państw członkowskich
· Rekomendacja Komitetu Ministrów Rady Europy nr R(85) 13 w sprawie instytucji ombudsmana
· Rekomendacja Komitetu Ministrów Rady Europy nr R(87) 16 w sprawie postępowań administracyjnych dotyczących większej liczby osób z 17.09.1987
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(89) 8 w sprawie tymczasowej ochrony sądowej w sprawach administracyjnych z 13.09.1989
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(91) 1 w sprawie sankcji administracyjnych z 12.02.1991
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(91) 10 w sprawie przekazywania osobom trzecim danych osobowych będących w posiadaniu jednostek publicznych z 9.09.1991
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(93) 7 w sprawie prywatyzacji przedsiębiorstw i działalności przyjęta 18.10.1993
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(97) 7 w sprawie publicznych usług lokalnych oraz prawach osób korzystających z tych usług z 01.04.1997
· Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(2000) 6 w sprawie statusu urzędników w Europie przyjęta 24.02.2000.
INNE AKTY PRAWNE RADY EUROPY
· Rezolucja (76) 5 w sprawie pomocy prawnej w sprawach cywilnych, handlowych i administracyjnych, przyjęta przez Komitet Ministrów 18.02.1976
· Rekomendacja R(94) 12 dotycząca niezawisłości i efektywności sędziów
REKOMENDACJA CM/REC (2007) 7 W SPRAWIE DOBREJ ADMINISTRACJI
· Podstawowe zasady ogólne rekomendacji- zasada Praworządności, zasada Równości, zasada Bezstronności, zasada Proporcjonalności.
· Reguły procesowe
· Normy dotyczące przebiegu postępowania administracyjnego
· Decyzja administracyjna
· Znaczenie rekomendacja
KOMITET MINISTRÓW
Skład- przedstawienie państw członkowskich Rady Europy, którymi są ministrowie spraw zagranicznych. Jeżeli minister nie może być na posiedzeniu wyznacza zastępcę- członka rządu.
Komitet Ministrów a inne organy. Wnioski Komitetu są podawane do wiadomości członkom przez Sekretarza Generalnego. Komitet może zwracać się do rządów państw członkowskich z prośbą o sprawozdanie w sprawie wdrażania zaleceń.
Uchwały Komitetu- wymagają jednomyślności przedstawicieli głosujących m. in. wówczas, gdy dotyczą zaleceń dla rządów członków Rady europy czy sprawozdania przekładanego następnie Zgromadzeniu Parlamentarnemu Uchwały w sprawach proceduralnych lub regulacji finansowych i administracyjnych mogą być podejmowane zwykłą większością głosów.
SEKRETARZ GENERALNY- PRIPRYTETY RADY MINISTRÓW
· Współpraca z państwami członkowskimi nad zdefiniowaniem roli i zakresu odpowiedzialności Rady Europy, oraz sformułowaniem jasnego mandatu tej organizacji
· Umocnienie demokratycznych standardów i zapewnienie ich przestrzegania przez państwa
· Bezpieczeństwo i zapobieganie przestępczości w państwach członkowskich, szczególnie zapobieganie korupcji, praniu brudnych pieniędzy, cyberprzestępczości, handlowi ludźmi i handlowi narkotykami.
· Konkretne programy w zakresie praw człowieka, demokracji, uchodźców, spójności społecznej, zagadnień kultury i środowiska
· Nowe inicjatywy w dziedzinie walki z międzynarodowym terroryzmem
· Kampania przeciwko torturom i poniżającemu traktowaniu
· Działania zwalczające rasizm, antysemityzm i islam fobię
· Promowanie równości i równego traktowania bez względu na płeć. Pochodzenie etniczne, przekonania religijne i polityczne
· Zapewnienie sprawiedliwego i równego traktowania wszystkich państw, bez względu na ich zamożność, wielkość, położenie geograficzne
· Budowanie efektywniejszych stosunków z Unią Europejską, Organizacją Narodów Zjednoczonych. OBWE oraz organizacjami regionalnymi i pozarządowymi
· Ocena wyników działań zmierzających do poprawy skuteczności i nadania większej widoczności Radzie Europy
POWOŁANIE SEKRETARZA GENERALNEGO I INNYCH PRACOWNIKÓW SEKRETARIATU
1. Na wniosek Komitetu Ministrów
2. Mianowani przez Zgromadzenie Parlamentarne
3. Sekretarz Generalny i jego zastępca
1. Sekretarz Generalny mianuje
2. Członków personelu sekretariatu
KONGRES WŁADZ LOKALNYCH I REGIONALNYCH RADY EUROPY
· Skład Kongresu
· Posiedzenia Kongresu
· Instytucje działające w ramach Kongresu
· Komitet Instytucjonalny. Którego szczególnym zadaniem jest przygotowywanie raportów dotyczących rozwoju demokracji w Europie na szczeblu lokalnym i regionalnym
· Komitet Kultury i Edukacji ds. mediów, młodzieży, sportu i kontaktów międzyludzkich
· Komitet Zrównoważonego Rozwoju, zajmujący się problemami środowiska oraz planowaniem przestrzennym i urbanistycznym
· Komitet ds. Spójności społecznej, którego zadania koncentrują się na kwestiach dotyczących zatrudnienia, obywatela, relacji między społecznościami, zdrowia publicznego oraz równości kobiet i mężczyzn.
Wykład II z 13.11.2010
PRAWO ADMINISTRACYJNE UNII EUROPEJSKIEJ A KOOPERACJA
· Typy kooperacji
· Wertykalna (pomiędzy Unią Europejską a administracjami państw członkowskich)
· Mieszana wertykalno- horyzontalna (pomiędzy Unią Europejską a państwami członkowskimi oraz pomiędzy państwami)
· Skierowana do podmiotów trzecich (pomiędzy Unią Europejską a administracjami państw członkowskich a państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi).
SPRAWA WSPÓLNOTOWA
· Sprawa, której przedmiotem jest zagadnienie normowane prawem wspólnotowym. W literaturze przedmiotu występuje również pojęcie sprawy z elementem wspólnotowym, przez którą rozumie się sprawę tzw. Elementem trans granicznym oraz pozostały sprawy wspólnotowe.
PRAWO WSPÓLNOTOWE
1. Prawo wspólnotowe- I filar
2. Prawo Unii Europejskiej- I, II, III filar
· Traktat lizboński porządkuje dotychczasową strukturę. Znika podział na Wspólnotę (prawo wspólnotowe, I filar) i Unię Europejską (prawo unijne, II i III filar), powstanie jedna nazwa i jeden twór – Unia.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO UNII EUROPEJSKIEJ
· Prawo pierwotne
· Prawo wtórne
ZASADY OGÓLNE PRAWA
· Funkcje zasad ogólnych
· Wypełnianie luk prawnych
· Funkcja interpretacyjna
· Funkcja korygująca
· Funkcja kreacyjna
ZASADY OGÓLNE
· Zasada praworządności i legalności
· Zasada subsydiarności (pomocniczości)
· Zasada proporcjonalności
· Trójstopniowy test proporcjonalności:
· Czy badany środek jest odpowiednią metodą do osiągnięcia celu
· Czy zastosowane środki ograniczają się do tego, co jest konieczne do osiągnięcia owego prawnie uzasadnionego celu
· ...
ulcik99