Europejskie prawo administracyjne.doc

(59 KB) Pobierz

EUROPEJSKIE PRAWO ADMINISTRACYJNE

dr Artur Modrzejewski

Wykład I z 13.11.2010 r.

DEFINICJA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO RADY EUROPY

·         Przepisy dotyczące organizacji i działalności organów wykonawczych Rady Europy

·         Przepisy dotyczące administracyjnych problemów kolizyjnych między państwami, czyli przepisy o charakterze międzynarodowym, które regulują kwestie międzynarodowego obrotu administracyjnego

·         Przepisy dotyczące wewnętrznego prawa administracyjnego państw członkowskich Rady Europy

ŹRÓDŁA EUROPEJSKIEGO PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

·         Europejskie prawo administracyjne zawarte w prawie traktowanym Rady Europy, w dużej mierze dotyczy ono międzynarodowego obrotu administracyjnego

·         Europejskie prawo administracyjne zawarte w rezolucjach i rekomendacjach Komitetu Ministrów Rady Europy. Źródła te wyznaczają pewne ogólne standardy postępowania i organizacji, są kierowane do państw członkowskich Rady Europy

·         Europejska konwencja praw człowieka

·         Prawo traktatowe

·         Europejska konwencja o obliczaniu terminów ( Bazylea, 16.05.1972 weszła w życie 28 kwietnia 1983r.)

·         Porozumienie europejskie w sprawie przekazywania wniosków o przyznanie pomocy sądowej (Strasburg, 27.04.1977)

·         Europejska konwencja o zagranicznym obrocie dokumentami dotyczącymi spraw administracyjnych (Strasburg, 27.04.1977)

·         Europejska konwencja o dostępie za granicą do informacji i ewidencji w sprawach administracyjnych ( Strasburg, 15.03.1978)

·         Konwencja o udziale cudzoziemców w życiu publicznym na szczeblu lokalnym (Strasburg, 5.02.1992)

 

REZOLUCJE I REKOMENDACJE KOMITETU MINISTRÓW RADY EUROPY

·         Rezolucja Komitetu Ministrów Rady europy dotycząca ochrony jednostki przed aktami organów administracji. Dotyczy zasad:

·         Prawa do bycia wysłuchanym

·         Prawa do dostępu do informacji

·         Pomocy i reprezentacji

·         Uzasadnienia aktów administracyjnych ( ustanowienia powodów, dla których wydano dany akt administracyjny)

·         Wskazania środków prawnych przysługujących przeciwko aktowi administracyjnemu

·         Rezolucja Komitetu Ministrów Rady Europy nr (78) 8 dotycząca pomocy prawnej i doradztwa 02.03.1978

·         Rekomendacja Rady Ministrów Rady Europy nr R(80) 2 w sprawie wykonywania uprawnień dyskrecjonalnych przez organy administracji publicznej. 11.03.1980r.

·         Rekomendacja RM RE nr (81) 7 w sprawie środków ułatwiających dostęp do sprawiedliwości 14.05.1981

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(81) 19 w sprawie dostępu do informacji posiadanej przez organy publiczne. 25.11.1981

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(81) 15 dotycząca odpowiedzialności publicznej. 18.09.1984

·         Rezolucja Komitetu Ministrów RE nr R(85) 8 o współpracy pomiędzy ombudsmanami państw członkowskich

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów Rady Europy nr R(85) 13 w sprawie instytucji ombudsmana

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów Rady Europy nr R(87) 16 w sprawie postępowań administracyjnych dotyczących większej liczby osób z 17.09.1987

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(89) 8 w sprawie tymczasowej ochrony sądowej w sprawach administracyjnych z 13.09.1989

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(91) 1 w sprawie sankcji administracyjnych z 12.02.1991

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(91) 10 w sprawie przekazywania osobom trzecim danych osobowych będących w posiadaniu jednostek publicznych z 9.09.1991

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(93) 7 w sprawie prywatyzacji przedsiębiorstw i działalności przyjęta 18.10.1993

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(97) 7 w sprawie publicznych usług lokalnych oraz prawach osób korzystających z tych usług z 01.04.1997

·         Rekomendacja Komitetu Ministrów RE nr R(2000) 6 w sprawie statusu urzędników w Europie przyjęta 24.02.2000.

 

INNE AKTY PRAWNE RADY EUROPY

·         Rezolucja (76) 5 w sprawie pomocy prawnej w sprawach cywilnych, handlowych i administracyjnych, przyjęta przez Komitet Ministrów 18.02.1976

·         Rekomendacja R(94) 12 dotycząca niezawisłości i efektywności sędziów

 

 

REKOMENDACJA CM/REC (2007) 7 W SPRAWIE DOBREJ ADMINISTRACJI

·         Podstawowe zasady ogólne rekomendacji- zasada Praworządności, zasada Równości, zasada Bezstronności, zasada Proporcjonalności.

·         Reguły procesowe

·         Normy dotyczące przebiegu postępowania administracyjnego

·         Decyzja administracyjna

·         Znaczenie rekomendacja

 

KOMITET MINISTRÓW

Skład- przedstawienie państw członkowskich Rady Europy, którymi są ministrowie spraw zagranicznych. Jeżeli minister nie może być na posiedzeniu wyznacza zastępcę- członka rządu.

Komitet Ministrów a inne organy. Wnioski Komitetu są podawane do wiadomości członkom przez Sekretarza Generalnego. Komitet może zwracać się do rządów państw członkowskich z prośbą o sprawozdanie w sprawie wdrażania zaleceń.

Uchwały Komitetu- wymagają jednomyślności przedstawicieli głosujących m. in. wówczas, gdy dotyczą zaleceń dla rządów członków Rady europy czy sprawozdania przekładanego następnie Zgromadzeniu Parlamentarnemu Uchwały w sprawach proceduralnych lub regulacji finansowych i administracyjnych mogą być podejmowane zwykłą większością głosów.

 

SEKRETARZ GENERALNY- PRIPRYTETY RADY MINISTRÓW

·         Współpraca z państwami członkowskimi nad zdefiniowaniem roli i zakresu odpowiedzialności Rady Europy, oraz sformułowaniem jasnego mandatu tej organizacji

·         Umocnienie demokratycznych standardów i zapewnienie ich przestrzegania przez państwa

·         Bezpieczeństwo i zapobieganie przestępczości w państwach członkowskich, szczególnie zapobieganie korupcji, praniu brudnych pieniędzy, cyberprzestępczości, handlowi ludźmi i handlowi narkotykami.

·         Konkretne programy w zakresie praw człowieka, demokracji, uchodźców, spójności społecznej, zagadnień kultury i środowiska

·         Nowe inicjatywy w dziedzinie walki z międzynarodowym terroryzmem

·         Kampania przeciwko torturom i poniżającemu traktowaniu

·         Działania zwalczające rasizm, antysemityzm i islam fobię

·         Promowanie równości i równego traktowania bez względu na płeć. Pochodzenie etniczne, przekonania religijne i polityczne

·         Zapewnienie sprawiedliwego i równego traktowania wszystkich państw, bez względu na ich zamożność, wielkość, położenie geograficzne

·         Budowanie efektywniejszych stosunków z Unią Europejską, Organizacją Narodów Zjednoczonych. OBWE oraz organizacjami regionalnymi i pozarządowymi

·         Ocena wyników działań zmierzających do poprawy skuteczności i nadania większej widoczności Radzie Europy

 

POWOŁANIE SEKRETARZA GENERALNEGO I INNYCH PRACOWNIKÓW SEKRETARIATU

1.      Na wniosek Komitetu Ministrów

2.      Mianowani przez Zgromadzenie Parlamentarne

3.      Sekretarz Generalny i jego zastępca

 

1.      Sekretarz Generalny mianuje

2.      Członków personelu sekretariatu

 

KONGRES WŁADZ LOKALNYCH I REGIONALNYCH RADY EUROPY

·         Skład Kongresu

·         Posiedzenia Kongresu

·         Instytucje działające w ramach Kongresu

·         Komitet Instytucjonalny. Którego szczególnym zadaniem jest przygotowywanie raportów dotyczących rozwoju demokracji w Europie na szczeblu lokalnym i regionalnym

·         Komitet Kultury i Edukacji ds. mediów, młodzieży, sportu i kontaktów międzyludzkich

·         Komitet Zrównoważonego Rozwoju, zajmujący się problemami środowiska oraz planowaniem przestrzennym i urbanistycznym

·         Komitet ds. Spójności społecznej, którego zadania koncentrują się na kwestiach dotyczących zatrudnienia, obywatela, relacji między społecznościami, zdrowia publicznego oraz równości kobiet i mężczyzn.

 

 

Wykład II z 13.11.2010

PRAWO ADMINISTRACYJNE UNII EUROPEJSKIEJ A KOOPERACJA

·         Typy kooperacji

·         Wertykalna (pomiędzy Unią Europejską a administracjami państw członkowskich)

·         Mieszana wertykalno- horyzontalna (pomiędzy Unią Europejską a państwami członkowskimi oraz pomiędzy państwami)

·         Skierowana do podmiotów trzecich (pomiędzy Unią Europejską a administracjami państw członkowskich a państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi).

 

SPRAWA WSPÓLNOTOWA

·         Sprawa, której przedmiotem jest zagadnienie normowane prawem wspólnotowym. W literaturze przedmiotu występuje również pojęcie sprawy z elementem wspólnotowym, przez którą rozumie się sprawę tzw. Elementem trans granicznym oraz pozostały sprawy wspólnotowe.

 

PRAWO WSPÓLNOTOWE

1.      Prawo wspólnotowe- I filar

2.      Prawo Unii Europejskiej- I, II, III filar

·         Traktat lizboński porządkuje dotychczasową strukturę. Znika podział na Wspólnotę (prawo wspólnotowe, I filar) i Unię Europejską (prawo unijne, II i III filar), powstanie jedna nazwa i jeden twór – Unia.

 

ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO UNII EUROPEJSKIEJ

·         Prawo pierwotne

·         Prawo wtórne

ZASADY OGÓLNE PRAWA

·         Funkcje zasad ogólnych

·         Wypełnianie luk prawnych

·         Funkcja interpretacyjna

·         Funkcja korygująca

·         Funkcja kreacyjna

 

ZASADY OGÓLNE

·         Zasada praworządności i legalności

·         Zasada subsydiarności (pomocniczości)

·         Zasada proporcjonalności

·         Trójstopniowy test proporcjonalności:

·         Czy badany środek jest odpowiednią metodą do osiągnięcia celu

·         Czy zastosowane środki ograniczają się do tego, co jest konieczne do osiągnięcia owego prawnie uzasadnionego celu

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin