Wywoływanie kodów usterek Vectra B.doc

(441 KB) Pobierz
Wywoływanie kodów usterek Vectra B,

Wywoływanie kodów usterek Vectra B,

 

roczniki 1995-1999, silniki X16SZR, X16XEL, X18XE, X20XEV, X25XE

 

Kiedy w układzie zapłonowym i wtryskowym wystąpi uszkodzenie, to zaczyna świecić się żółta lampka kontrolna w zestawie wskaźników. Jednocześnie urządzenie sterujące przełącza się na tryb pracy awaryjnej i zapamiętuje usterkę. Po wyłączeniu silnika można wywołać kod usterki z pamięci. W tym celu warsztaty stosują komputer serwisowy Tech 2. Istnieje jednak możliwość samodzielnego odczytu błędów, bez jego użycia. Aby to zrobić, należy zmostkować dowolnym przewodem odpowiednie styki w gniazdku diagnostycznym. 

 

•Pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest wyłączenie zapłonu.

 

•Wywołanie kodów usterek z pamięci odbywa się w gniazdku wtykowym tzw. ALDL (Assembly Line Diagnostic Link -złącze diagnostyczne dla potrzeb produkcji i serwisu), które znajduje się pod zaślepką, pomiędzy fotelami kierowy i pasażera.

 

•W celu uaktywnienia pamięci należy zewrzeć styki 5 i 6. Numeryczne oznaczenie ich jest podane na obudowie gniazda.

 

•Aby zewrzeć styki, należy w miejsca 5 i 6 włożyć przewód - mostek. Styki te muszą pozostawać zwarte na czas wyświetlania kodów usterek przez lampkę kontrolną.

 

Uwaga! Styki są bardzo delikatne i łatwo je zgiąć. Ponadto nieumiejętne zwarcie styków doprowadzi w efekcie do powstania niepewnego kontaktu, który może później zakłócić funkcjonowanie pamięci usterek. Dlatego mostkowanie należy wykonać bardzo starannie. Nie wolno zwierać pinów w innej konfiguracji, niż podana na rysunku (tj. 5 i 6), ponieważ istnieje niebezpieczeństwo zwarcia w instalacji.

 

• Następnie należy włączyć zapłon. Żółta lampka kontrolna "check engine" zaczyna wtedy błyskać, przekazując kody usterek.

 

• Po przekręceniu stacyjki następuje jedno krótkotrwałe zapalenie się kontrolki "check engine", po czym następuje właściwy kod błędu. 

 

•Na przykład kod 0101: dziesięć błyśnięć lampki w odstępach 1/2 s, przerwa ok. 1 s i jeden błysk, przerwa 1s, dziesięć błyśnięć lampki w odstępach 1/2 s, przerwa 1s, 1 błyśnięcie lampki **********_*_**********_* dalej,                                                       kod 0115 wyświetlony będzie następująco: **********_*_*_***** 

 

Uwaga! W przypadku, kiedy w pamięci sterownika znajduje się kilka usterek, kody wyświetlane są w kolejności - narastająco numerycznie.

 

•Po zczytaniu błędów należy wyłączyć zapłon.

 

•Nasadzić zaślepkę na gniazdo wtykowe oraz nałożyć pokrywę maskującą.

 

•Zapamiętany kod jest automatycznie kasowany, kiedy usterka ta nie wystąpiła już więcej po 30 powtarzających się uruchomieniach silnika (prędkość rozruchu powyżej 450 obr/min). Jeżeli istnieje konieczność natychmiastowego skasowania błędu z pamięci sterownika, np. zaraz po naprawie, należy odłączyć akumulator na kilkadziesiąt sekund.                                                                                                         

Uwaga! nie zawsze odłączenie akumulatora spowoduje skasowanie błędu.

 

 

Sprawdzanie

 

Kod usterki informuje, w którym obszarze układu zapłonowego i wtryskowego należy poszukiwać uszkodzenia. Dla dokładniejszego określenia rodzaju usterki jest potrzebny wyczerpujący katalog kodów. Ponadto do niektórych kontroli są potrzebne specjalne przyrządy diagnostyczne, którymi użytkownik samochodu na ogół nie dysponuje. Dlatego poniżej podano tylko kilka ogólnych wskazówek dotyczących diagnostyki układu. Dokładniejszą diagnostykę powinno się zlecić do ASO.

 

Uwaga! Jeżeli lampka kontrolna wyświetli kod wskazujący na przykład na uszkodzenie czujnika temperatury cieczy chłodzącej, to usterka może się również znajdować wewnątrz urządzenia sterującego. Lokalizację usterki można wykonać, wymieniając czujnik lub prowadząc dalsze badania przyrządami diagnostycznymi (w warsztacie).

 

•W tym celu należy odłączyć przewód elektryczny. Sprawdzić poprawność styku w złączu, usunąć korozję. Sprawdzić umocowanie końcówki przewodu.

 

•Sprawdzić rezystancję elementu, wskazanego jako uszkodzony. Zmierzoną wartość porównać z wartością zadaną. Przy niskich rezystancjach należy uwzględniać dokładność pomiaru i rezystancję wewnętrzną miernika.

Kod              Opis kodu             

0100              Nieprawidłowy sygnał z przepływomierza powietrza             

0101              Nieprawidłowy sygnał z przepływomierza powietrza             

0102              Sygnał z przepływomierza powietrza za niski             

0103              Sygnał z przepływomierza powietrza za wysoki             

0104              Nieprawidłowy sygnał z przepływomierza powietrza - usterka pojawia się okresowo             

0105              Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP             

0106              Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP             

0107              Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP             

0108              Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP             

0109              Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP             

0110              Czujnik temperatury powietrza zasysanego             

0111              Czujnik temperatury powietrza zasysanego             

0112              Czujnik temperatury powietrza zasysanego - sygnał za niski             

0113              Czujnik temperatury powietrza zasysanego - sygnał za wysoki             

0114              Czujnik temperatury powietrza zasysanego - usterka pojawia się okresowo             

0115              Czujnik temperatury silnika             

0116              Czujnik temperatury silnika             

0117              Czujnik temperatury silnika - sygnał za niski             

0118              Czujnik temperatury silnika - sygnał za wysoki             

0119              Czujnik temperatury silnika - usterka pojawia się okresowo             

0120              Czujnik położenia przepustnicy             

0121              Czujnik położenia przepustnicy             

0122              Czujnik położenia przepustnicy - zwarcie do masy             

0123              Czujnik położenia przepustnicy - zwarcie do plusa zasilania             

0124              Czujnik położenia przepustnicy - usterka pojawia się okresowo             

0125              Czujnik temperatury płynu chłodzącego             

0126              Czujnik temperatury płynu chłodzącego             

0129              Nieprawidłowe działanie zaworu EGR             

0130              Regulacja poza zakresem / nieprawidłowy sygnał sondy ? l             

0131              Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l za niski - mieszanka za uboga             

0132              Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l za wysoki - mieszanka za bogata             

0133              Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l  zmienia się za wolno - sonda zestarzona             

0134              Regulacja   poza zakresem /'brak sygnału sondy ? l             

0135              Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? l             

0136              Sygnał sondy ? 2 za wysoki             

0137              Sygnał sondy ? 2 za niskie             

0138              Napięcie w obwodzie sondy ? 2 za wysokie - zwarcie do plusa zasilania             

0139              Sygnał sondy ? 2 zmienia się za wolno - sonda zestarzona             

0140              Brak sygnału sondy ? 2             

0141              Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 2             

0142              Nieprawidłowy sygnał sondy ? 3             

0143              Sygnał sondy ? 3 za niskie             

0144              Napięcie w obwodzie sondy ? 3 za wysokie - zwarcie do plusa zasilania             

0145              Sygnał sondy ? 3 zmienia się za wolno - sonda zestarzona             

0146              Brak sygnału sondy ? 3             

0147              Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 3             

0150              Regulacja poza zakresem / nieprawidłowy sygnał sondy ? 2             

0151              Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l (rząd cylindrów 2) za niski – mieszanka za uboga             

0152              Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l  (rząd cylindrów 2) za wysoki -mieszanka za bogata             

0153              Sygnał sondy ? l (rząd cylindrów 2) zmienia się za wolno - sonda zestarzona             

0154              Brak sygnału sondy ? l (rząd cylindrów 2)             

0155              Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ?  l (rząd cylindrów 2)             

0156              Nieprawidłowy sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2)             

0157              Sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2) za niski             

0158              Sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2) za wysoki             

0159              Sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2) zmienia się za wolno - sonda zestarzona             

0160              Brak sygnału sondy ? 2 (rząd cylindrów 2)             

0161              Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 2 (rząd cylindrów 2)             

0162              Nieprawidłowy sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2)             

0163              Sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2) za niski             

0164              Sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2) za wysoki             

0165              Sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2) zmienia się za wolno - sonda zestarzona             

0166              Brak sygnału sondy ?3 (rząd cylindrów 2)             

0167              Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 3 (rząd cylindrów 2)             

0170              Nieprawidłowy skład mieszanki - mieszanka za uboga lub za bogata             

0171              Mieszanka za uboga dla pełnych obciążeń             

0172              Mieszanka za bogata dla pełnych obciążeń             

0173              Nieprawidłowy skład mieszanki (rząd cylindrów 2) - mieszanka za uboga lub za bogata             

0174              Mieszanka za uboga dla pełnych obciążeń (rząd cylindrów 2)             

0175              Mieszanka za bogata dla pełnych obciążeń (rząd cylindrów 2)             

0176              Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki             

0177              Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki             

0178              Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki - sygnał za niski             

0179              Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki - sygnał za wysoki             

0180              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A             

0181              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A             

0182              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A - sygnał za niski             

0183              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A - sygnał za wysoki             

0184              Uszkodzenie  w  układzie  czujnika  temperatury paliwa  A -  usterka  pojawia  się okresowo             

0185              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B             

0186              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B             

0187              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B - sygnał za niski             

0188              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B - sygnał za wysoki             

0189              Uszkodzenie  w układzie  czujnika  temperatury paliwa  B  - usterka pojawia  się okresowo             

0190              Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy             

0191              Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy             

0192              Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy - sygnał za niski             

0193              Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy – sygnał za wysoki             

0194              Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy - usterka pojawia się okresowo             

0195              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego             

0196              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego             

0197              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego - sygnał za niski             

0198              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego - sygnał za wysoki             

0199              Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego - usterka pojawia się okresowo             

0200              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza             

0201              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra l             

0202              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 2             

0203              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 3             

0204              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 4             

0205              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 5             

0206              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 6             

0207              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 7             

0208              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 8             

0209              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 9             

0210              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 10             

0211              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 11             

0212              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 12             

0213              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza rozruchowego l             

0214              Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza rozruchowego 2...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin