Wywoływanie kodów usterek Vectra B,
roczniki 1995-1999, silniki X16SZR, X16XEL, X18XE, X20XEV, X25XE
Kiedy w układzie zapłonowym i wtryskowym wystąpi uszkodzenie, to zaczyna świecić się żółta lampka kontrolna w zestawie wskaźników. Jednocześnie urządzenie sterujące przełącza się na tryb pracy awaryjnej i zapamiętuje usterkę. Po wyłączeniu silnika można wywołać kod usterki z pamięci. W tym celu warsztaty stosują komputer serwisowy Tech 2. Istnieje jednak możliwość samodzielnego odczytu błędów, bez jego użycia. Aby to zrobić, należy zmostkować dowolnym przewodem odpowiednie styki w gniazdku diagnostycznym.
•Pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest wyłączenie zapłonu.
•Wywołanie kodów usterek z pamięci odbywa się w gniazdku wtykowym tzw. ALDL (Assembly Line Diagnostic Link -złącze diagnostyczne dla potrzeb produkcji i serwisu), które znajduje się pod zaślepką, pomiędzy fotelami kierowy i pasażera.
•W celu uaktywnienia pamięci należy zewrzeć styki 5 i 6. Numeryczne oznaczenie ich jest podane na obudowie gniazda.
•Aby zewrzeć styki, należy w miejsca 5 i 6 włożyć przewód - mostek. Styki te muszą pozostawać zwarte na czas wyświetlania kodów usterek przez lampkę kontrolną.
Uwaga! Styki są bardzo delikatne i łatwo je zgiąć. Ponadto nieumiejętne zwarcie styków doprowadzi w efekcie do powstania niepewnego kontaktu, który może później zakłócić funkcjonowanie pamięci usterek. Dlatego mostkowanie należy wykonać bardzo starannie. Nie wolno zwierać pinów w innej konfiguracji, niż podana na rysunku (tj. 5 i 6), ponieważ istnieje niebezpieczeństwo zwarcia w instalacji.
• Następnie należy włączyć zapłon. Żółta lampka kontrolna "check engine" zaczyna wtedy błyskać, przekazując kody usterek.
• Po przekręceniu stacyjki następuje jedno krótkotrwałe zapalenie się kontrolki "check engine", po czym następuje właściwy kod błędu.
•Na przykład kod 0101: dziesięć błyśnięć lampki w odstępach 1/2 s, przerwa ok. 1 s i jeden błysk, przerwa 1s, dziesięć błyśnięć lampki w odstępach 1/2 s, przerwa 1s, 1 błyśnięcie lampki **********_*_**********_* dalej, kod 0115 wyświetlony będzie następująco: **********_*_*_*****
Uwaga! W przypadku, kiedy w pamięci sterownika znajduje się kilka usterek, kody wyświetlane są w kolejności - narastająco numerycznie.
•Po zczytaniu błędów należy wyłączyć zapłon.
•Nasadzić zaślepkę na gniazdo wtykowe oraz nałożyć pokrywę maskującą.
•Zapamiętany kod jest automatycznie kasowany, kiedy usterka ta nie wystąpiła już więcej po 30 powtarzających się uruchomieniach silnika (prędkość rozruchu powyżej 450 obr/min). Jeżeli istnieje konieczność natychmiastowego skasowania błędu z pamięci sterownika, np. zaraz po naprawie, należy odłączyć akumulator na kilkadziesiąt sekund.
Uwaga! nie zawsze odłączenie akumulatora spowoduje skasowanie błędu.
Sprawdzanie
Kod usterki informuje, w którym obszarze układu zapłonowego i wtryskowego należy poszukiwać uszkodzenia. Dla dokładniejszego określenia rodzaju usterki jest potrzebny wyczerpujący katalog kodów. Ponadto do niektórych kontroli są potrzebne specjalne przyrządy diagnostyczne, którymi użytkownik samochodu na ogół nie dysponuje. Dlatego poniżej podano tylko kilka ogólnych wskazówek dotyczących diagnostyki układu. Dokładniejszą diagnostykę powinno się zlecić do ASO.
Uwaga! Jeżeli lampka kontrolna wyświetli kod wskazujący na przykład na uszkodzenie czujnika temperatury cieczy chłodzącej, to usterka może się również znajdować wewnątrz urządzenia sterującego. Lokalizację usterki można wykonać, wymieniając czujnik lub prowadząc dalsze badania przyrządami diagnostycznymi (w warsztacie).
•W tym celu należy odłączyć przewód elektryczny. Sprawdzić poprawność styku w złączu, usunąć korozję. Sprawdzić umocowanie końcówki przewodu.
•Sprawdzić rezystancję elementu, wskazanego jako uszkodzony. Zmierzoną wartość porównać z wartością zadaną. Przy niskich rezystancjach należy uwzględniać dokładność pomiaru i rezystancję wewnętrzną miernika.
Kod Opis kodu
0100 Nieprawidłowy sygnał z przepływomierza powietrza
0101 Nieprawidłowy sygnał z przepływomierza powietrza
0102 Sygnał z przepływomierza powietrza za niski
0103 Sygnał z przepływomierza powietrza za wysoki
0104 Nieprawidłowy sygnał z przepływomierza powietrza - usterka pojawia się okresowo
0105 Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP
0106 Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP
0107 Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP
0108 Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP
0109 Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP
0110 Czujnik temperatury powietrza zasysanego
0111 Czujnik temperatury powietrza zasysanego
0112 Czujnik temperatury powietrza zasysanego - sygnał za niski
0113 Czujnik temperatury powietrza zasysanego - sygnał za wysoki
0114 Czujnik temperatury powietrza zasysanego - usterka pojawia się okresowo
0115 Czujnik temperatury silnika
0116 Czujnik temperatury silnika
0117 Czujnik temperatury silnika - sygnał za niski
0118 Czujnik temperatury silnika - sygnał za wysoki
0119 Czujnik temperatury silnika - usterka pojawia się okresowo
0120 Czujnik położenia przepustnicy
0121 Czujnik położenia przepustnicy
0122 Czujnik położenia przepustnicy - zwarcie do masy
0123 Czujnik położenia przepustnicy - zwarcie do plusa zasilania
0124 Czujnik położenia przepustnicy - usterka pojawia się okresowo
0125 Czujnik temperatury płynu chłodzącego
0126 Czujnik temperatury płynu chłodzącego
0129 Nieprawidłowe działanie zaworu EGR
0130 Regulacja poza zakresem / nieprawidłowy sygnał sondy ? l
0131 Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l za niski - mieszanka za uboga
0132 Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l za wysoki - mieszanka za bogata
0133 Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l zmienia się za wolno - sonda zestarzona
0134 Regulacja poza zakresem /'brak sygnału sondy ? l
0135 Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? l
0136 Sygnał sondy ? 2 za wysoki
0137 Sygnał sondy ? 2 za niskie
0138 Napięcie w obwodzie sondy ? 2 za wysokie - zwarcie do plusa zasilania
0139 Sygnał sondy ? 2 zmienia się za wolno - sonda zestarzona
0140 Brak sygnału sondy ? 2
0141 Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 2
0142 Nieprawidłowy sygnał sondy ? 3
0143 Sygnał sondy ? 3 za niskie
0144 Napięcie w obwodzie sondy ? 3 za wysokie - zwarcie do plusa zasilania
0145 Sygnał sondy ? 3 zmienia się za wolno - sonda zestarzona
0146 Brak sygnału sondy ? 3
0147 Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 3
0150 Regulacja poza zakresem / nieprawidłowy sygnał sondy ? 2
0151 Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l (rząd cylindrów 2) za niski – mieszanka za uboga
0152 Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l (rząd cylindrów 2) za wysoki -mieszanka za bogata
0153 Sygnał sondy ? l (rząd cylindrów 2) zmienia się za wolno - sonda zestarzona
0154 Brak sygnału sondy ? l (rząd cylindrów 2)
0155 Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? l (rząd cylindrów 2)
0156 Nieprawidłowy sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2)
0157 Sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2) za niski
0158 Sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2) za wysoki
0159 Sygnał sondy ? 2 (rząd cylindrów 2) zmienia się za wolno - sonda zestarzona
0160 Brak sygnału sondy ? 2 (rząd cylindrów 2)
0161 Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 2 (rząd cylindrów 2)
0162 Nieprawidłowy sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2)
0163 Sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2) za niski
0164 Sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2) za wysoki
0165 Sygnał sondy ? 3 (rząd cylindrów 2) zmienia się za wolno - sonda zestarzona
0166 Brak sygnału sondy ?3 (rząd cylindrów 2)
0167 Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? 3 (rząd cylindrów 2)
0170 Nieprawidłowy skład mieszanki - mieszanka za uboga lub za bogata
0171 Mieszanka za uboga dla pełnych obciążeń
0172 Mieszanka za bogata dla pełnych obciążeń
0173 Nieprawidłowy skład mieszanki (rząd cylindrów 2) - mieszanka za uboga lub za bogata
0174 Mieszanka za uboga dla pełnych obciążeń (rząd cylindrów 2)
0175 Mieszanka za bogata dla pełnych obciążeń (rząd cylindrów 2)
0176 Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki
0177 Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki
0178 Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki - sygnał za niski
0179 Uszkodzenie w układzie czujnika składu mieszanki - sygnał za wysoki
0180 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A
0181 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A
0182 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A - sygnał za niski
0183 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A - sygnał za wysoki
0184 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa A - usterka pojawia się okresowo
0185 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B
0186 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B
0187 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B - sygnał za niski
0188 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B - sygnał za wysoki
0189 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury paliwa B - usterka pojawia się okresowo
0190 Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy
0191 Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy
0192 Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy - sygnał za niski
0193 Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy – sygnał za wysoki
0194 Uszkodzenie w układzie czujnika ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy - usterka pojawia się okresowo
0195 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego
0196 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego
0197 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego - sygnał za niski
0198 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego - sygnał za wysoki
0199 Uszkodzenie w układzie czujnika temperatury oleju silnikowego - usterka pojawia się okresowo
0200 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza
0201 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra l
0202 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 2
0203 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 3
0204 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 4
0205 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 5
0206 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 6
0207 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 7
0208 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 8
0209 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 9
0210 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 10
0211 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 11
0212 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza cylindra 12
0213 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza rozruchowego l
0214 Uszkodzenie w obwodzie wtryskiwacza rozruchowego 2...
sianowo1