PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
NA MIESIĄC CZERWIEC 2005 ROKU
ZADANIA WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W CZERWCU – GRUPA I
1. Zapoznanie ze zwyczajami dzieci innych krajów i o innym kolorze skóry.
2. Rozwijanie manualnych umiejętności dzieci poprzez różnorodne techniki plastyczne, np. malowanie, lepienie.
3. Utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie 4 poprzez przyporządkowywanie elementów dwóch zbiorów.
4. Utrwalanie umiejętności przeliczania elementów zbioru i posługiwania się nazwami: więcej, mniej, tyle samo.
5. Utrwalenie wiadomości związanych z ruchem drogowym i bezpiecznym poruszaniem się po drodze.
6. Zapoznawanie dzieci z treściami opowiadań, bajek, zagadek i piosenek.
7. Rozwijanie dziecięcej aktywności sportowej poprzez stosowanie różnych zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu.
8. Utrwalanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń znajdujących się w ogródku przedszkolnym.
9. Uczestniczenie w przedstawieniu na zakończenie roku przedszkolnego poprzez śpiewanie piosenek i mówienie wierszyków.
1. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas korzystania z urządzeń w ogródku przedszkolnym oraz poruszania się po drodze.
2. Rozmowy z dziećmi na temat sposobów spędzania wolnego czasu w czasie wakacji.
3. Utrwalenie wierszyków i piosenek na zakończenie roku przedszkolnego.
1. Pomoc w przygotowywaniu dzieci do uroczystości na pożegnanie sześciolatków.
2. Prezentacja prac dzieci oraz indywidualne rozmowy z rodzicami na temat spraw wychowawczych ich pociech.
1. Wiersz I. Suchorzewskiej „Chwalipięta”. Rozmowa na temat znaczenia wyrażenia „chwalić się” oraz „czy to ładnie się chwalić?”.
2. Ćwiczenia pantomimiczne związane z pokazywaniem różnych stanów uczuciowych, takich jak: radość, śmiech, smutek, itp.
3. „Dzieci na medal” wykonywanie z masy solnej okręgów, następnie stemplowanie ich wzorkiem oraz ozdabianie prac muszelkami i koralikami. Na zakończenie malowanie prac farbami plakatowymi. Cel – wyrabianie zdolności twórczej oraz manualnej dzieci.
4. Zabawa „Pokolenia”, podczas której dzieci oglądają ilustracje przedstawiające różne dzieci, dorosłych i ludzi starszych. Zadaniem ich jest samodzielne podzielenie ich (wg wieku ludzi).
5. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Bawimy się”. Dzieci naśladują różne zabawy, postacie i zwierzęta na hasło podane przez nauczycielkę.
6. Zabawa rozwijająca wyobraźnie „Małe piórko” wg K. W. Vopel. Odwzorowywanie ruchem treści wypowiadanego przez nauczycielkę tekstu.
7. „Obrazek dla kolegi” – praca plastyczna z wykorzystaniem małych, kartonowych kartek, na których dzieci wyklejają kawałkami papieru postać dziecka, zwierzęcia lub rośliny.
8. Zabawa ruchowa „W tę i z powrotem”. Utrwalenie umiejętności zapamiętywania swojej pary.
9. Opowiadanie Cz. Janczarskiego „Na karuzeli”. Rozmowa z dziećmi na temat wesołego miasteczka.
10. Oglądanie obrazków przedstawiających zabawy dzieci z różnych stron świata.
11. Zabawy ze śpiewem mające na celu integrację grupy: „Mam chusteczkę haftowaną”, „Stary niedźwiedź”, itp.
12. Zabawy na świeżym powietrzu z zastosowaniem naturalnych materiałów: piasek, muszelki, patyki, plastikowa reklamówka, pusta puszka.
13. Ćwiczenia gimnastyczne w formie zabaw orientacyjno – porządkowych.
1. Zapoznanie dzieci ze znaczeniem słów „jezdnia”, „chodnik” oraz oglądanie znaków drogowych i przejścia dla pieszych – „zebra”.
2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Co to jest ulica?” na podstawie ilustracji lub makiety ulicy.
3. Ćwiczenia klasyfikacyjne „Znaki drogowe”. Praca w zespołach, każdy ma spośród pokazanych znaków ostrzegawcze (trójkąt – I zespół), informacyjne (prostokąt – II zespół) oraz zakazu (koło – III zespół). Wyjaśnianie, co znaczą poszczególne znaki.
4. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Jeździmy zgodnie ze znakami drogowymi”.
5. Zaznajomienie z zasadami sygnalizacji świetlnej. Wysłuchanie wiersza Wincentego Fabera „Światła na skrzyżowaniu”.
Niech każdy stanie
Przed skrzyżowaniem.
Palą się światła…
Popatrzmy na nie!
Światło zielone,
Jak młode listki,
Na drugą stronę
Zaprasza wszystkich. (…)
Światło czerwone,
Jak mak, jak ogień –
Wszystkim przechodniom
Zamyka drogę!
6. Zabawa orientacyjna w zespołach „Przechodzimy przez jezdnię”.
7. Rozwiązywanie zagadek o pojazdach „Co jeździ, a co lata?”.
Jeździ na czterech kołach
Po szosach i po drogach,
Ale nie lubi jeździć po schodach. (samochód)
Kiedy wystartuje z ziemi,
Lata nad chmurami,
Jak ptak fruwa,
Chociaż nie macha skrzydłami. (samolot)
Jeździ tylko w mieście
I tylko tam, gdzie są szyny.
Wozi ludzi do pracy,
Do cioci na imieniny.
Na przystankach staje,
Drzwi wszystkim otwiera.
Tu pan motorniczy jest
Zamiast portiera. (tramwaj)
Ogromna maszyna
Jedzie po szynach.
Ciągnie wagony
W różne świata strony.
Wozi w nich towary i ludzi
I gwiżdże, aby się nie nudzić. (pociąg)
Nie ma kół ani skrzydeł,
Lecz nad ziemią się unosi.
Śmigło kręci się jak wiatrak,
Gdy chce podróż nas zaprosić.(helikopter)
Po morzach i oceanach pływa.
Jak ten pojazd się nazywa? (statek)
8. Tworzenie zbiorów rysunków pojazdów, które: jeżdżą, latają i pływają.
9. Ćwiczenia gramatyczne „Jeździ, pływa, lata”. Określanie sposobu poruszania się pojazdów – zabawek. Używanie form czasownikowych, na zadawane pytanie: Co robi ten pojazd, kiedy się porusza?
10. Improwizowana zabawa ruchowa „Jak porusza się ten pojazd?”.
11. Wysłuchanie wierszyka o niezwykłej ulicy. Próba narysowania przez dzieci ilustracji po wysłuchaniu jego treści. Co by było, gdyby to zdarzyło się naprawdę?
Na niezwykłej ulicy
Dziwne dzieją się rzeczy.
Czy kot może spadać na jezdni?
Kto potwierdzi, kro zaprzeczy?
Auto stoi na dachu.
Może spadnie lub zjedzie?
Oj, drżę cała ze strachu!
Wiele dziwnych jest rzeczy.
Popatrz na nią uważnie,
Znajdziesz je, nie zaprzeczysz.
12. Ćwiczenia gimnastyczne według własnego zestawu z wykorzystaniem szarf w kolorze czerwonym, żółtym i zielonym. Doskonalenie umiejętności reagowania na sygnały wzrokowe i słuchowe.
13. Ćwiczenia poranne w formie zabaw orientacyjno – porządkowych.
1. Rozmowa na temat owoców. Zgromadzenie w oddzielnych miseczkach owoców: truskawek, poziomek, malin i jagód do ilustracji treści wierszyka:
Truskawki, poziomki, maliny
Mówią wszystkim o tym,
Że do jednej należą rodziny.
- A my? – Pytają jagody. –
Nie stawiajcie nas do kątka.
Omówienie treści wiersza.
2. Zagadki smakowe: „Jaki to owoc?”. Chętnemu dziecku zawiązujemy oczy, a następnie wkładamy do ust jeden z owoców. Dziecko musi rozpoznać po smaku, jaki owoc zjadło. Jeśli odgadnie – dostaje w nagrodę 2 lub 3 owoce.
3. Zabawa naśladowcza z piosenką „Jesteśmy jagódki”.
4. „Gdzie rosną te owoce?” - poszerzenie zakresu wiedzy przyrodniczej dotyczącej informacji, ze niektóre owoce rosną tylko w ogrodach (np. czereśnie, truskawki, agrest), inne tylko w lesie (np. jagody) oraz zarówno w lesie, jak i w ogrodzie (np. maliny, poziomki).
5. Praca plastyczna z użyciem kredek pastelowych „Owocowy raj”. Na zamalowanej na zielono kartce papieru dzieci kolorują kontury owoców.
6. „Sałatka owocowa” – przygotowanie przez 3 – 4 zespoły sałatek owocowych z przygotowanych wcześniej i pokrojonych owoców. Degustacja sałatek podczas podwieczorku.
7. Wysłuchanie wierszyka Krystyny Artniewicz „U dziadziunia w sadzie”.
8. Rozwiązywanie zagadek dotyczące różnych owoców:
...
BG_1982