Teoria_wychowania_wykład_6_i_7_i_8.doc

(55 KB) Pobierz

Teoria wychowania wykład 6, 11 październik 2008

 

temat : PROCES – CYKL WYCHOWANIA

 

IDEAŁY WYCHOWAWCZE             

ZADANIA WYCHOWAWCZE

WARTOŚCI

CELE WYCHOWANIA

























TREŚCI, KTÓRE CHCEMY PRZEKAZAĆ



METODY WYCHOWAWCZE                                                                      ZE









TECHNIKI ODDZIAŁYWAŃ

ŚRODKI

FORMY ORGANIZACYJNE

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ANTROPOLOGIA

 

 

 

 

 

 

STRUKTURA = PODAJ ELEMENTY + ICH WZAJEMNE POWIĄZANIE + POKAŻ CZY TO FUNKCJONUJE

 

Cele to inaczej teleologia (teleologia=nauka o celach)

Wartości to inaczej aksjologia

Techniki, metody, środki to inaczej technologia wychowania (=wiedza o metodach, technikach, środkach)

 

Antropologia = teoria bytu ludzkiego

Antropologia oddziaływuje na wszystkie elementy struktury wychowania


Teoria wychowania wykład 7 i 8, 12 październik 2008

 

temat : MODEL PROCESU TRANSFORMACJI BODŹCA W ZACHOWANIU

 

WYOBRAŻENIEBODŹCA

WRAŻENIE BODŹCA

BODZIEC



















REFLEKSJE                                         

REAKCJA

DECYZJA

WYOBRAŻENIE DECYZJI

EMOCJE

 

 

 

 

 

 

 

WYOBRAŻENIE BODŹCA

EMOCJE

REFLEKSJE

WYOBRAŻENIE DECYZJI

DECYZJA

            

 

 

 

 

 

 

 

Podstawowym mechanizmem sterującym zachowaniem jest osobowość złożona z: wyobrażenia bodźca, emocji, refleksji, wyobrażenia decyzji i decyzji

 

bodziec – to jakakolwiek zmiana

wrażenie bodźca – to odbiór bodźca przez receptor

emocje – pozytywne lub negatywne

refleksje – czyli różne myśli

Wyobrażenia awersyjne (awersja) powodują powstrzymanie decyzji, atrakcja zaś ją przyspiesza

Wyobraźnię wzbogacamy dostarczając obrazów (wyobrażeń)

Obraz oddziaływuje lepiej niż słowo mówione.

 

Oglądanie fragmentów filmów (kara śmierci i więzienie)

 

temat : CZŁOWIEK JAKO BYT DOSKONALĄCY SIĘ

 

Systemowa wizja człowieka

Człowiek jest całością (osobowość, teraźniejszość, przyszłość, przeszłość)

 

ANTROPOGOGIKA definicja autorska W.W.Szczęsnego

Antropogogika jest to teoria doskonalenia charakteru człowieka w drodze edukacji ustawicznej (doskonalenie-charakter-edukacja ustawiczna)

Inaczej

Antropogogika to ogólna teoria wychowania człowieka (od dziecka do starości, przez całe życie)

 

Człowiek jako system autonomiczny

Człowieka można rozpatrywać jako system dynamiczny, zmieniający się i mogący się doskonalić ustawicznie

 

Człowiek jako byt doskonalący się

·         człowiek jako system autonomiczny tj. zdolny do sterowania swoim rozwojem

·         jest bytem doskonalącym się

·         doskonalenie odbywa się poprzez ustawiczną wymianę informacji i energii z otoczeniem społecznym, kulturowym i fizyko sferą

·         autonomia człowieka (jego podmiotowość) jest wynikiem całej sieci sprzężeń zwrotnych z jego środowiskiem

 

Stanem pożądanym dla człowieka jest dążenie do stanu równowagi funkcjonalnej (harmonii wewnętrznej)

Czynniki zakłócające równowagę funkcjonalną odbierane są przez człowieka jako czynniki niepożądane i oceniane jako złe, zaś czynniki przywracające równowagę funkcjonalną odbierane są jako cenne i oceniane jako dobre.

 

Podsumowanie

Człowiek funkcjonuje dobrze, gdy może się doskonalić

 

Oglądanie fragmentów filmu „Szkoła dla łobuzów”

Oblicza zła, człowiek ma wiele możliwości wyboru

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin