Teoria_wychowania_wykład_9_i_10_i_11.doc

(51 KB) Pobierz

Teoria wychowania wykład 9 i 10 i 11, 25-26 październik 2008

 

temat : PATOLOGIA WYCHOWANIA

 

Na przykładzie filmu „Eksperyment Stanfordzki”

 

Niezgodność interesu własnego z interesem większej grupy społecznej.

Opieranie się na powinnościach, a nie na realności jest to patologia myślenia

 

Wychowanie -              proces, oddziaływanie

Teoria -                             zdanie, założenie, twierdzenie, hipoteza

Cele -                                           stany rzeczy wewnętrzne i zewnętrzne

Wartości –                             oceny, odczucia

Treści -                             informacja, wiedza

 

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając „Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania” Bydgoszcz, 2002

Dysfunkcje wychowania

Dysfunkcje wychowania – są to nieprawidłowości wychowania

 

Dewiacje negatywne

Pseudowychowanie

alienacja

nieadekwatne wyobcowanie

totalitaryzm

izolacja

schizoidalność

fikcyjne

wychowanie / kariera przestępcza

zawiadujące / uległość

 

Dewiacje negatywne

Alienacja – wyobcowanie (Camus „Obcy”)

Totalitaryzm – absolutny, jednostka ma pełnię władzy (Korea Płd), wychowanie „ja tu rządzę i tylko ja!”

Schizoidalność – „co innego mówię, a co innego robię”

Wychowanie / kariera przestępcza zachowań przestępczych uczymy się od innych, decyzja zależy też i od nas

 

Pseudowychowanie – jest to patologia wychowania

·         nieadekwatne nieuwzględnianie aktualnych okoliczności i sytuacji

·         tworzenie władzy wychowawczej

·         tworzenie charakteru pozornego

·         realizuje cele/stany „zawładniające”: dominacja, manipulacja psychologiczna

 

Depersonalizacja

·         nadanie numerów osobom

·         pozbawienie kogoś godności osobistej, wartości i pewności siebie

·         czasem nagrodą jest brak kary

·         wściekłość jest objawem umierającej nadziei

 

Wychowanie realizuje się między dobrem a złem – nie jest dobrze jeśli wszystko jest źle, ale jest bardzo źle jak jest tylko dobrze

Raj był sceną pierwszego dramatu.

 

 

W jaki sposób zwykli ludzie w pewnych okolicznościach stają się oprawcami?

·         eksperyment miał pokazać znaczenie wpływu sytuacji społecznej na zachowanie jednostki

·         Zimbardo udowodnił, że ludzie zdrowi psychicznie w specyficznych warunkach wcielają się w role oprawców i ofiar.

·         Powodów takich zachowań upatruje on nie w zaburzeniach ludzkiej psychiki lecz we wpływie otoczenia na jednostkę.

·         Jednym z wniosków było też spostrzeżenie, że odgrywanie ról społecznych może wpływać na kształtowanie się osobowości jednostki, w szczególności w sytuacji, gdy nie ma ona możliwości zrzucenia schematu roli, lub gdy rola społeczna nie pozwala jej na margines swobody postępowania.

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin