02 bolecki - powie¶ć worek.doc

(28 KB) Pobierz
„POWIEŚĆ - WOREK „ Bolecki

„POWIEŚĆ - WOREK „ Bolecki

 

1.       eklektyzm gatunkowy (łączenie gatunków)

§         powieść

§         traktat filozoficzny

§         dramat

2.       język wulgarny, poetyckie opisy przyrody, j. naukowy

§         traktat filozoficzno-naukowy

§         erudycyjność języka

§         neologizmy kojarzące się z językiem wulgarnym

3.       postać - kukiełka

§         Bohaterowie mało konkretni

§         Postacie kukiełki – a nie zindywidualizowani bohaterzy

4.       antypowieść (antypowieść też jest konwencją)

§         powieść modernistyczna w Młodej Polsce uchodziła za epigonizm (przygodowa, emocjonalna) – cechy dojrzałej powieści realistycznej:

Ø       losy bohaterów osią konstrukcji

Ø       tło – wyraźnie zaznaczone

Ø       reprezentatywne dla środowisk

Ø       zamknięta – czas dzieła

Ø       otwarta – konstruowanie bohatera

Ø       osadzona w określonym wycinku rzeczywistości

Ø       wszechwiedzący narrator, często przechodzący w 1 osobę.

Ø       Monologi wewnętrzne postaci

§         3 osobowa narracja – przezroczysta ( brak komentarzy) – w „Pożegnaniu jesieni”

5.       niespójność na paru obszarach

§         językowa

§         mieszanina fantastyki i realizmu

§         niekonsekwentność postaci (charaktery, działanie)

6.       Stosunek odbiorcy do dzieła:

§         Obudzenie

§         Nieumiejętność pisarska

§         Propozycja awangardowa

§         Prowokacja

 

Wyznaczenie nowego typu odbioru à zaakceptować albo nie – a nie zrozumieć, czy nieJ - radosny idiotyzm odbiorcy

 

Dlaczego powieść nie jest sztuką?

Ø       Istotą sztuki jest forma – ( konstrukcją dowolnych teoretycznych elementów: barw, słów, dźwięków, działań) – słowa i działania – są złożone bez użycia intelektu

Ø       Powieść oddziałuje pośrednio (bez barw, dźwięku itp.) – tylko intelekt

Ø       Jest po to aby opisywała rzeczywistość (realna i zmyślona)

Ø       Posiada konstrukcję, ale posiada uboczny produkt opisu rzeczywistości

Ø       Jest za długa à aby jej różnorodne elementy scałkować

 

Geniusz sztuki:

Ø       Posiadający pogląd własny (z bebechów twórcy)

Ø       Potężny intelekt

Ø       Talent (zdolność tworzenia zdań będących syntezami)

Ø       Oryginalność

Ø       Jego dzieła – synteza, monumentalność, rozmach (szerokość koncepcji filozoficznych i życiowych)

 

Witkacowska teoria powieści (wpisana i w powieść i w traktaty)

Ø       Bohater przestaje być człowiekiem, staje się nim masa (echa katastrofizmu) – dotychczas byli tłem

Ø       Powieści wolno wszystko

 

Powieść – worek:

Ø       Tadeusz Miciński : „Nietota” (modernistyczna), „Ksiądz” (wyd. 1910), „W mroku gwiazd”

Ø       Roman Jaworski „Wesele Hrabiego Orgaza”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin