PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI.odt

(22 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI

  

 

Maria Montessori (31.08.1870 – 06.05.1952r) pierwsza kobieta-lekarz we Włoszech. Stworzyła system wychowania dzieci w wieku przedszkolnym, nazwany później metodą Montessori. Metoda ta naciska na swobodny rozwój dzieci, przeciwstawiając się tym systemowi szkolnemu, który tłumi aktywność dzieci. Symbolem tego była dla Montessori „szkolna ławka”. Uważała, że głównym zadaniem pedagogiki jest wspieranie spontaniczności i twórczości dzieci, umożliwianie im wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. W 1907r otworzyła przedszkole „Casa Dei Bambini”- Dom Dziecięcy.

 

Montessori w swoim przedszkolu wprowadziła meble dostosowane do wzrostu i sił małych dzieci, zaopatrzyła w małe narzędzia pracy po to, by dzieci mogły same bawić się w ogródku lub przy hodowli kwiatów i zwierzątek; aby dzieci same mogły się obsługiwać. W jej przedszkolu nie było także tradycyjnych zabawek, takich jak lalki czy misie, zamiast tego były klocki, kolorowe włóczki (itp.) oraz narzędzia dostosowane do dzieci. Każdy model materiału dydaktycznego był w jednym egzemplarzu i służył do nauki liczenia, poznawania kolorów, proporcji czy ciężaru.

Dzieci nie były podzielone na grupy wiekowe tylko na grupy rozwojowe. Maria Montessori uważała, że dzieci uczą się od siebie nawzajem.

W przedszkolu nie było nagród ani kar. Nie ma także ocen. Każdy wychowanek ma założoną kartę obserwacji, w której zapisuje się co uczeń robił.

Wprowadzono naukę czytania i pisania oraz podstawy matematyki.

Cechą charakterystyczną dla tej szkoły była cisza. Dzieci od samego początku miały nauczyć się porządku.

Celem dla Montessori było wychowanie niezależnej, wolnej jednostki. Uważała, iż dziecko samo powinno wybierać swoją drogę uczenia się. Samo też decyduje o tym co, kiedy, dlaczego i jak długo chce robić. Dziecko samo też powinno brać potrzebne mu materiały, a po skończonej zabawie odłożyć je na właściwe miejsce. Sądziła również, że dziecko musi samo stwierdzić, iż potrzebuje pomocy nauczyciela czy też innych dzieci.

Główne hasło Montessori to: „Pomóż mi zrobić to samemu”.

Do najważniejszych działań pedagogicznych zaliczała:

      rozwijanie w dziecku samodzielności i wiary we własne możliwości

      wykształcenie w dziecku poszanowania do porządku i pracy

      nauczenie dziecka umiejętności pracy w ciszy

      wykształcenie w dziecku umiejętności pracy indywidualnej i zbiorowej

      przekazanie dziecku umiejętności koncentracji podczas wykonywania określonego zadania

      wykształcenie w dziecku posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie przymusie płynącym z zewnątrz

      wykształcenie w dziecku takiej postawy, aby zrozumiało, że jego działania nie mogą być uzależnione od nagrody

      rozwijanie w dziecku zamiłowania do pomocy innym

      przekazanie dziecku szacunku do pracy innych osób

      rozwijanie w dziecku umiejętności współpracy

      pomoc w rozwijaniu indywidualnych uzdolnień dziecka

Metody Marii Montessori stały się bardzo popularne, były stosowane w Szwajcarii, Anglii i Stanach Zjednoczonych. Powstało sporo komitetów popierających jej metody.

Założenia pedagogiki według Marii Montessori:

                     uczenie się przez działanie

                     samodzielność

                     koncentracja

                     lekcje ciszy

                     porządek

                     reguły społeczne

                     obserwacja

                     indywidualny tok rozwoju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia:

1.                 Wikipedia, dn10.01.2010 r

2.                 .www.montessori.pl dn10.01.2010r

3.                 „Pedagogika”  Z. Kwieciński, B. Śliwerski

Zgłoś jeśli naruszono regulamin