Sprawy wizyjne.pdf

(820 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Sprawy wizyjne.ppt
Sprawy wizyjne
mgr inż. Piotr Odya
Katedra Systemów Multimedialnych
Kompozycja obrazu
167540010.024.png 167540010.025.png 167540010.026.png 167540010.027.png 167540010.001.png
Kompozycja obrazu
kompozycja zamknięta –obraz stanowi
zamkniętą całość
kompozycja otwarta -przedstawia
jedynie określony fragment
rzeczywistości której reszta pozostaje w
sferze domysłów
Ruchy kamery
PANORAMA - (ang. PAN) obrót kamery na statywie
wokół własnej osi. Panoramy mogą być: pionowe,
poziome, diagonalne (po skosie) po krzywiźnie
JAZDA - przemieszczanie się kamery umieszczonej na
wózku lub kranie. Wyróżnia się podstawowe jazdy:
równoległą do osi widzenia kamery (najazd i odjazd) (ang.
DOLLY)
prostopadłą do niej (czyli równoległą do ruchu aktora) (ang.
TRACKING)
w pionie (ang. TILT)
z użyciem kranu (ang. CRANE)
167540010.002.png 167540010.003.png 167540010.004.png 167540010.005.png 167540010.006.png 167540010.007.png 167540010.008.png
Ruchy kamery
TRANSFOKACJA (ang. ZOOMING) czyli
płynna zmiana długości obiektywu
charakteryzuje się zmianą kąta widzenia.
Perspektywa ulega spłaszczeniu i zmniejsza
się głębia ostrości. Natomiast podczas
JAZDY nie zmienia się głębia ostrości ani
perspektywa. Zmianie ulega natomiast tło i
otoczenie którego elementy zmieniają swoje
położenie oraz wielkość podczas ruchu
Przed montażem
oglądamy surowy materiał
zgrywamy tylko wybrane fragmenty
wyrzucamy sceny, gdy zapomnieliśmy
wyłączyć kamery
eliminujemy szwenki (szybkie ruchy
kamerą)
czas trwania sceny decyduje o tempie
akcji
167540010.009.png 167540010.010.png 167540010.011.png 167540010.012.png
Oś kontaktu
Oś kontaktu (oś montażowa)
jest to linia przebiegająca na
kierunku kontaktu wzrokowego
postaci.
kamera nie może przekroczyć linii
łączącej dwoje interlokutorów.
Operator ma do dyspozycji 180
stopni PO JEDNEJ ze stron osi.
Przekroczenie jej sprawia, że tak
powstały materiał nie zmontuje
się: obie postacie będą sprawiały
wrażenie, że patrzą nie na siebie
lecz w przeciwnych kierunkach
Oś kontaktu
A
B
C
D
167540010.013.png 167540010.014.png 167540010.015.png 167540010.016.png 167540010.017.png 167540010.018.png 167540010.019.png 167540010.020.png
Inne ważne zasady
ciągłość montażowa
nie należy łączyć ujęć statycznych z jazdami gdyż zostanie to
natychmiast wyłapane przez widza
kierunek ruchu
postać idąca w danym kierunku w jednym ujęciu powinna iść w
tym samym kierunku w kolejnych ujęciach
„czytając" kadry widz podświadomie układa je sobie jak w
komiksie
łączenie planów
aby poszczególne ujęcia łączyły się płynnie konieczna jest wyraźna
różnica w wielkości planu
jeśli w trakcie montażu okaże się, że nie mamy z jakichś przyczyn
ujęcia odpowiedniej wielkości i ujęcia nie chcą nam się skleić
można zastosować przebitkę jakiegoś przedmiotu czy osoby
Przejścia montażowe
(interpunkcja)
na ostro
szybki montaż, wiadomości, dynamiczne sceny
z przenikiem
płynne przejście między kolejnymi scenami
sygnalizowania przeskoku w czasie
przez ściemnienie-rozjaśnienie
najlepiej stosować gdy chcemy dać widzowi czas
do namysłu i podsumowania czyli do rozdzielania
raczej sekwencji niż scen
kurtyna-roletka
przejście efektem
167540010.021.png 167540010.022.png 167540010.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin