M. Jocz. Bruno Schulz czyli ognostycznej pokusie literatury.pdf

(189 KB) Pobierz
Microsoft Word - Bruno Schulz.doc
1
drArtur Jocz
IFUAMPoznań
BrunoSchulz,czyliognostycznejpokusieliteratury.
I
Gnoza (gr. gnosis – wiedza, poznanie) i gnostycyzm od wieków zwiazane były z duchowym i
intelektualnym zapleczem Europy. Nigdy oczywiście nie odgrywały w niej pierwszoplanowej roli,
takiejjaknp.greckafilozofia.Współtworzyłyjednakbardzointeresujące,usytuowanenapograniczu
kultury europejskiej, formacje religijnofilozoficzne. To właśnie one, nieomal od samego początku,
stały się swoistym wyzwaniem dla teologicznych i filozoficznych podstaw formujacego się
chrześcijaństwa.Oczywiścieniemogłoonozaakceptowaćcharakterystycznejdlagnostycyzmuwizji
Demiurga,niedoskonałegostwórcyrzeczywistościzmysłowej,któryudającBogasprowadziłnaświat
wszelkie zło i cierpienie. Sprzeciwiało się takŜe gnostyckiej koncepcji transcendentnego wobec
wszelkiejmateriiBogaprawdziwego.TrudnadoprzyjęciawydawałasięrównieŜmanichejska 1 idea
skrajnegodualizmudobraizła.Toprzedewszystkimzniąpolemizowałbyłymanichejczykijedenz
największych myślicieli europejskich św. Augustyn (354430). JednakŜe, jak zauwaŜył Leszek
Kołakowski, manichejski obraz świata jest nieustanną pokusą chrześcijańskiego, w ogólności
europejskiego umysłu 2 . Z tej przyczyny niektórzy duchowi twórcy chrześcijaństwa, pomimo ostrej
polemiki z manicheizmem i gnostycyzmem w szczególności, zafascynowali się skrajną deprecjacją
rzeczywistościmaterialnejiutoŜsamianiemistotyczłowieczeństwatylkozpierwiastkiemduchowym.
O przenikaniu gnostyckich elementów do chrześcijańskiej ortodoksji świadczą np. rozwaŜania
RyszardaPrzybylskiegopoświęconenauceOjcówpustyni 3 .PierwotnechrześcijaństwopodjęłotakŜe
próbę stworzenia podstaw tzw. gnozy prawdziwej, która zdaniem Wincentego Myszora miała być
głoszona jawnie, publicznie, społecznie kontrolowana, bez tajemnej ezoteryki 4 . NaleŜy jednak
pamiętać,ŜetworzącychjejpodstawyKlemensaAleksandryjskiego(ok.150–ok.215)iOrygenesa
(ok. 185 – ok. 254) interesowała przede wszystkim zawarta, ex definitione, w naturze gnozy
moŜliwośćzdobyciawiedzyoistocieAbsolutu.DlategoKlemenswiarę(pistis)traktowałjakowstęp
do zdobycia wiedzy (gnosis) o istocie Boga. W działaniu tym widział podstawowy cel Ŝycia
1 Manes,Mani,Manicheusz(ok.216–277),twórcamanicheizmu,nowejgnostycznejformyreligii.Od241r.
rozpocząłpropagowaniewłasnejreligii.Jegodoktrynaczerpałazzoroastryzmu,gnostycyzmuichrześcijaństwa.
Zmarłwwięzieniuw277r.Natematistotymanicheizmu,atakŜegnostycyzmuzob.np.H.Jonas,Religiagnozy,
przekł. M. Klimowicz, Kraków 1994; W. Myszor, Gnostycyzm – przegląd publikacji, „Studia Theologica
Varsaviensia”,1971,s.367–424;J.Prokopiuk,Gnozaignostycyzm,Warszawa1998;J.Prokopiuk,Labirynty
herezji,Warszawa1999;G.Quispel,Gnoza,przekł.B.Kita,Warszawa1988;A.Jocz,Mistykaagnozawmyśli
chrześcijańskiej(odIdoXVIIw.).RozwaŜaniawokółkategoriiBoga,świataiczłowieka,Poznań1995.
2 L.Kołakowski,LeibniziHiob:Metafizykazłaidoświadczeniezła,„ZeszytyLiterackie”,2002,nr4(80),s.
65.
3 Zob.R.Przybylski,Pustelnicyidemony,Kraków1994.
4
W.Myszor,Natropachtajemnejwiedzy,„Znak”,1975,6,s.656.
2
prawdziwego chrześcijanina, czyli gnostyka 5 . RównieŜ Orygenes po pierwszym okresie fascynacji
filozofią doszedł do wniosku, Ŝe jedynie gnoza umoŜliwia poznanie Boga 6 . Poszukiwał jej więc
poprzezpneumatycznąinterpretacjetekstówStaregoiNowegoTestamentu 7 .
AzatemrozwijającmyślKołakowskiegomoŜnapowiedzieć,Ŝemanichejska,gnostycznapokusa
europejskiego umysłu manifestuje się w postaci dwóch tendencji. Pierwsza sprowadza się do
przejmowaniapewnychwyrosłychztegoŜmanicheizmuignostycyzmukategoriipojęciowych.NaleŜą
do nich przede wszystkim deprecjacja materii, deifikacja ducha oraz skrajny dualizm dobra i zła.
NatomiastistotądrugiejjestposzukiwaniepewniejszegoniŜracjonalny,czylignostycznegosposobu
poznaniarzeczywistościboskiejiludzkiej.
Otrwałościtejgnostycznejpokusywkulturzeeuropejskiejświadcząm.in.duchoweposzukiwania
róŜokrzyŜowców 8 ,JakobaBöhme 9 orazbliŜszawspółczesnościantropozofiaRudolfaSteinera(1861
1925) 10 .ZkoleiHansJonasdostrzegłwdwudziestowiecznymegzystencjalizmieswoisteintelektualne
i duchowe echo wczesnochrześcijańskiego gnostycyzmu 11 . Natomiast Eric Voegelin gnostyckich
wpływówdopatrzyłsięnawetuComte'aiMarksa 12 .
DlategozasadniczymcelemniniejszychrozwaŜańbędziepróbasprawdzeniaczyowejgnostycznej
pokusieuleglitakŜetwórcyliteratury.Materiałemdoprzemyśleńbędzieprzedewszystkimtwórczość
Bruno Schulza (18921942). Jej interpretacja poprzedzona zostanie jednak zasygnalizowaniem
istnieniagnostyckichśladówwtwórczościMickiewicza,Krasińskiego,śeromskiego.Wtensposób
gnostyczne odczytanie niektórych wątków twórczości Schulza będzie jedynie fragmentem większej
całości.
II
WśródlirykówrzymskichA.Mickiewicza(17981855)naszczególnąuwagęzasługujeogłoszonyw
1836 roku utwór zatytułowany Aryman i Oromaz. Od innych wierszy o tematyce religijnej
charakterystycznych dla rzymskiego okresu w twórczości poety odróŜnia go ewidentnie
5 Zob.np.Klemensaleksandryjski,Kobierce(Stromateis),IV2122,przekł.J.NiemirskaPliszczyńska,
warszawa1994,T1,s.369378;J.Grzywaczewski,Obrazgnostykawedług„Stromatów”Klemensa
Aleksandryjskiego,„VoxPatrum”1986,11;AJocz,Mistykaagnozawmyslichrześcijańskiej(odIdoXVII
w.).RozwaŜaniawokółkategoriiBoga,świataiczłowieka,Poznań1995,s.115118.
6 Zob.np.W.Myszor,Jednośćirozłam,„AteneumKapłańskie”,1979,z.2,s.260;A.Jocz,Pomiędzyfilozofią
agnostycyzmem.Orygenesaposzukiwaniedrogidopoznaniarzeczywistościmetafizycznej,„Przegląd
Religioznawczy,2000,nr2(196),s.312.
7
Zob.np.R.Bugaj,Hermetyzm,WrocławWarszawaKraków1991.
9 Zob.G.Wehr,JakobBöhme,Przekł.J.Prokopiuk,Wrocław1999.
10 Zob.np.J.Prokopiuk,Labiryntyherezji,Warszawa1999,s.89233;J.Prokopiuk,ŚcieŜkiwtajemniczenia.
Gnosisaeterna,Warszawa2000,s.8092,107137;A.Jocz,AntropozofiaRudolfaSteinera(18611925),czyli
próbastworzeniapodstawneognozyw:E.Przybył(redakcja),Obliczagnozy,Kraków2000,s.97112.
11 Zob.H.Jonas,Religiagnozy,przekł.M.Klimowicz,Kraków1994,s.337358.
12
Zob.E.Voegelin,Nowanaukapolityki,przekł.P.Śpiewak,Warszawa1992,s.117.
Zob.np.A.Jocz,Pomiedzywiarąagnozą–próbawprowadzeniadoteologiiOrygenesa(odok.185dook.
254),„ZeszytyFilozoficzne”,nr6,Poznań1998,s.1525.
8
3
niechrześcijańska inspiracja. Autor juŜ w podtytule zwrócił uwagę czytelnika na źródło, z którego
korzystał,czyliZ Zenda – Westy.Odwołałsiędozbiorukomentarzy(tzw.Zandu)dokanonicznego
dlazoroastryzmu 13 zestawutekstów,czyliAwesty.
W przywołanym wierszu Mickiewicza czytelnik powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na
skrajnie dualistyczną opozycję pomiędzy personifikującym ciemność, gniew i jadowitą złość
Arymanem, a uosobieniem jasności i słonecznego światła, czyli Oromadesem. Siłą zdecydowanie
aktywniejszą okazuje się tutaj zło – Aryman. To właśnie on podejmuje wspinaczkę w górę, przez
kosmiczną otchłań, w kierunku dostrzeŜonej światłości. Mickiewicz fakt ten przedstawił w sposób
następujący:
„(...)Aryman,jakzłodziejukryty,/Gniewnyjakolew,jakwąŜjadowity./Onegoczasu
nadąłsięidźwignął,/Iwielkąciemnośćpiersiamiwyrzygnął,/Ipociemności,jakpająk
posieci,/Szczeblowałwgórętam,gdziebóstwoświeci.” 14
Zetknięcie się Arymana ze światłością uświadamia mu istnienie świata, który jest absolutnym
zaprzeczeniem najgłębszej istoty zła. Zrozumienie faktu istnienia światłości, szczęścia, dobra, czyli
bytówjakościowoinnychniŜciemnośćizłojestdlaArymanaszokiem.Mocdobraokazujesiębyćtak
poraŜająca,ŜeaŜodbieramusiłę.ArymanodczuwaemanującezdobraszczęściejakogromnycięŜar,
który spycha go z powrotem w dół, w ciemność. Najistotniejsza w tym stwierdzeniu jest bardzo
ciekawasugestia,ŜebytabsolutnieróŜnyoddobra,czylizłomoŜeodczuwaćzetknięciesięzeswoim
przeciwieństwemjakoswoistecierpienie.AzatemopisywanyprzezMickiewiczaArymanniemoŜe
ulecurokowiOromadesam.in.dlatego,Ŝejesttosprzecznezjegonaturąiprzysporzyłobymutylko
niewyobraŜalnegocierpienia.
W podtytule do omawianego wiersza poeta zasugerował, Ŝe pisząc go korzystał z tekstów
zoroastriańskich.JednakŜetakjednoznacznegodualizmudobraizła,OrmuzdaiArymananiemaani
wprzypisywanychZoroastrowiGathach,aniwAweściemłodszej.Widaćwięctuwyraźnąinspirację
manichejską,októrejKołakowskinapisał,Ŝe daje się zaabsorbować przez umysł nasz z niewielkim
oporem. 15 Towłaśniewmanicheizmiezło(Aryman)jestciągleaktywnąsiłą,którapodejmujewalkęz
dobrem(Ormuzd),czyliświatłemijasnością.WwalcetejjakooręŜwykorzystujestworzonąprzez
siebie materię, która staje się synonimem sił ciemności. Podobną metaforyką posłuŜył się równieŜ
Mickiewicz,któryopisującaktywnośćArymanastwierdził,ŜeuformowanaprzezArymanaciemność
zachowujesięjakswoistymaterialnypomostprzerzuconypomiędzyświatemnocyidnia.
GnoząinteresowałsięrównieŜZygmuntKrasiński(18121859).Świadczyotymnp.tekstnapisany
przez niego w 1844 roku, a wśród komentatorów znany jako Gnosis. Był on swoistym
13 Zoroastryzm to religia, której twórcą był perski prorok Zoroaster (Zaratusztra lub Zaratustra). JuŜ w
staroŜytności był postacią owianą legendą. Twierdzono, Ŝe Ŝył około 6000 lat p.n.e. Współcześnie datę jego
urodzinsytuujesięokoło570r.p.n.e.Por.J.Finegan,TheArcheologyofWorldReligions,Princeton1952,p.
83.
14 A.Mickiewicz,Wiersze,Warszawa1983,t1,s.285–286.
15
L.Kołakowski,LeibniziHiob...,s.65.
4
sprawozdaniem z lektur poświeconych temu problemowi. Zdaniem Kleinera stanowił efekt
przygotowańdopracynadNiedokończonympoematem(1860). 16
SwojerozwaŜaniapoetarozpocząłodstwierdzenia,ŜegnozatowiedzarzeczyboŜychwnajwyŜszym
znaczeniu. 17 Następnie przystąpił do omówienia genezy gnostycyzmu i zwrócenia uwagi na jego
synkretyczny charakter. Dlatego poszukując korzenitego prądu duchowego przywołał zoroastryzm,
kabałę, esseńczyków, Platona(427347) i Filona z Aleksandrii (ok. 25 r. p.n.e. – ok. 50 r. n.e.).
WskazywałtakŜenawszechstronnyzwiązekgnostycyzmuzchrześcijaństwem.Omawiającjegoistotę
analizowałnaukęSaturnina,Bardesanesa,Cerdona,Marcjona,BazylidesaiWalentyna.JednakŜena
szczególną uwagę zasługuje ten fragment rozmyślań Krasińskiego, w którym charakteryzując
gnostycyzm uznał, Ŝe od samego początku ciąŜył on w stronę chrześcijaństwa. Stał się swoistym
wstępem do chrześcijaństwa, z którym ciągle jednak popadał w konflikt. Ten stan wzajemnych
powiązańpoetaprzedstawiłnastępującymisłowami:
Byłtozamęt,skądświatłoChrystusawybłysło–apóźniejortodoksjawieleztegozamętuodrzuciła
jako mądra organizatorka na swój czas i chwilę. – MoŜe przyjść chwila, w której odrzucone znów
przysposobisobiezaswojewłasne–bostanowiskosięodmieniło. 18
W cytowanym fragmencie Krasiński zwrócił przede wszystkim uwagę na pewne pokrewieństwo
chrześcijaństwa z tradycją gnostyczną. Według niego chrześcijaństwo wybłysło z gnostycznego
środowiska.Formującasięortodoksjachrześcijańskamusiałaoczywiścieznacznączęśćgnostycznego
nauczaniaodrzucić.Uczyniłatak,poniewaŜniebyłoonozgodnezwymogamiczasu,wktórymsama
się rodziła. Poeta wyraził jednak nadzieję, ze nadejdzie chwila, w której odrzucona gnoza zostanie
wchłoniętaprzezchrześcijaństwo.
Gnostycznej pokusie nie oparł sięnawet Stefan śeromski (18641925).W pochodzącym z 1900
roku utworze Aryman mści się zawarł swoje refleksje na temat manicheizmu. Tekst ów, zdaniem
Stanisława Pigonia, tematycznie związany jest z zawartymi w Popiołach rozwaŜaniami księcia
Gintułta o zoroastryzmie i nauce Manesa. W odróŜnieniu od nich stanowi jednak zdecydowanie
bardziejpogłębionestudiummyślimanichejskiej.śeromskipisałgozezdecydowaniepolemicznym
nastawieniem. Starał się jednak rzetelnie przedstawić istotę manichejskiej gnozy. Dlatego literacko
zinterpretował regułę trzech pieczęci zabraniającą manichejskim wybranym prokreacji, pracy
fizycznej, walki i nakazującą zachowywanie skrajnej ascezy. Nie zapomniał teŜ manichejskim
przeświadczeniu o zamknięciu części boskiego, słonecznego pierwiastka w więzieniu materii przez
siłyzła–Arymana.Stądwzięłasięmanichejskaodrazadorzeczywistościzmysłowejiprzekonanieo
koniecznościuwolnieniazniejboskiegopierwiastka.PisarztenfragmentnaukiManiegoprzedstawił
wtakiotosposób:
16 Zob.takŜeJ.Kleiner,ZygmuntKrasiński,Dziejemyśli,Lwów1912,t.II,s.100103;P.Hertz(redaktor),
ZygmuntKrasiński,Pismafilozoficzneipolityczne,Warszawa1999,s.302303.
17 P.Hertz(redaktor),ZygmuntKrasiński,Pisma...,s.66.
18
TamŜe.
5
UwierzyłDiokles,Ŝegdyzupełneoczyszczenienastąpi,duchjegojakoświatłośćczystawzniesiesięku
księŜycowi,ulecikusłońcuiwejdziedokrólestwawiecznegoblasku.Znimrazemoczyszczaćsiębędą
z materii ludzie i wszystek świat, od źdźbła chwiejnej trawy nad wodą aŜ do gwiazdy Ŝarzącej się
wśródniebios,pókiniewyłączysięświatłozmroku.Agdymateriablaskutraci,zamienisięwbryłę
martwąiprzezogieńbędziepoŜarta. 19
Oczywiście śeromski pisząc swoje opowiadanie nie zgadzał się z manichejskim ascetyzmem
zmysłowym.Wierzył,Ŝedeprecjacjamaterii,negacjamiłościzmysłowejprowadzidounicestwienia
istotyczłowieka.
III
Nie przesadą moŜe byłoby szukać analogii w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, kiedy wskutek
ogromnych nawarstwień umysłowego wyrafinowania (grecka filozofia, ówczesny światopogląd
naukowy etc.) nowa religia wykształconym nie wystarczała i dlatego szerzyły się wśród nich róŜne
rodzaje gnozy. Gnostycyzm byłby wtedy tym, czym dzisiaj jest dla wykształconych poezja, która
bynajmniejniemoŜebyćsprowadzonado„przeŜyćestetycznych.WswoichnajwaŜniejszychutworach
jest eksploracją miejsca człowieka w kosmosie. Jej konkurentką były róŜne rodzaje historiozoficznej
gnozy. 20
PowyŜszesłowaCzesławaMiłoszawydająsiębyćznakomitymmottemdorozwaŜańognostyczności
niektórychfragmentówliterackiejspuściznyBrunoSchulza.Miłoszdopuszcza,Ŝewdzieleliterackim
moŜetkwićtakasamamocjakwtraktaciegnostycznym.Literatura,anapewnopewnejejkonkretne
egzemplifikacjestawiajątesamepytania,któreprzyczyniłysiędonarodzingnostycyzmu.Literatura
moŜewięculecgnostycznejpokusie.CzyśladytegoswoistegokuszeniaistniejąwdzieleSchulza? 21
JuŜwpierwszychsłowachTraktatuomanekinach...czytamy:
Demiurgos–mówiłmójojciec–nieposiadłmonopolunatworzenie–tworzeniejestprzywilejem
wszystkich duchów. Materii dana jest nieskończona płodność, niewyczerpana moc Ŝyciowa i
zarazemuwodnasiłapokusy,któranasnęcidoformowania. 22
W przytoczonym fragmencie na szczególna uwagę zasługuje przede wszystkim bardzo gnostyckie
przekonanie, Ŝe tylko byty duchowe predestynowane są do formowania rzeczywistości materialnej.
PodobniejakuBazylidesaiMarcjonafunkcjonujeteŜprzeświadczenie,Ŝeistniejenapoludemiurgii
swoisty rodzaj konkurencji pomiędzy bytami duchowymi. Te, które stoją niŜej w hierarchii
doskonałościrównieŜpragnątworzyćtaksamojakAbsolut.Nierezerwująsobiejednakwtymdziele
19 S.śeromski,ArymanmścisięwTenŜe,Dumaohetmanieiinneopowiadania,Warszawa1972,s.10.
20 Cz.Miłosz,Rokmyśliwego,cyt.zaJ.Salamon,Schulzhermetyczny,„Gnosis”1996,nr8,s.67.
21
B.Schulz,Opowiadania.Wybóresejówilistów.Oprac.J.Jarzębski.Wrocław1989,s.33.BNI264.
OmoŜliwościachgnostycznejinterpretacjidziełaBrunoSchulzazob.A.Jocz,BrunoSchulzagnostycyzm,
„PoznańskieStudiaPolonisyczne”1996,nrIII(XXIII),s.165172.
22
Zgłoś jeśli naruszono regulamin