program nauczania logo.docx

(21 KB) Pobierz

Program nauczania dla szkoły podstawowej – program LOGO

Podstawa programowa z informatyki

Cele edukacyjne

Nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.

Zadania szkoły

1.      Umożliwienie uczniom dostępu do komputera.

2.      Przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.

3.      Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia wychowawcze związane z niewłaściwym korzystaniem z komputerów i ich oprogramowania (np. z gier).

Treści nauczania

1.      Zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem.

2.      Komputer jako źródło wiedzy i komunikowania się. Zastosowania komputera w życiu codziennym.

3.      Opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków i motywów.

4.      Korzystanie z elementarnych zastosowań komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin wiedzy.

5.      Poznawanie zastosowań komputerów i opartych na technice komputerowej urządzeń spotykanych przez ucznia w miejscach publicznych.

Osiągnięcia

1.      Posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku sprzętowym i programistycznym.

2.      Opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków, motywów.

3.      Korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania.

4.      Stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin.

 

 

 

Szczegółowe cele edukacyjne (kształcenia i wychowania) oraz materiał nauczania służący do osiagnięcia tych celów

Środowisko Logo Komeniusz

Szczegółowe cele wychowawcze:

·         Rozwijanie zdolności logicznego myślenia.

·         Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.

·         Uświadomienie korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (Środowisko Logo Komeniusz) dla własnego rozwoju.

 

Szczegółowe cele nauczania

Szczegółowe treści nauczania

Poznanie zasad tworzenia programu komputerowego przy użyciu programu edukacyjnego Logo Komeniusz.

Pisanie prostego programu przy użyciu języka Logo.

Podstawowe polecenia języka Logo. Wielokrotne powtarzanie tych samych czynności.

 

Procedury osiągania celów szczegółowych– czynności nauczyciela i uczniów

Środowisko Logo Komeniusz

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Zapoznaje uczniów z zasadami tworzenia programu komputerowego przy użyciu programu edukacyjnego Logo Komeniusz.

Piszą prosty program przy użyciu języka Logo.

Stosują podstawowe polecenia języka Logo. Stosują wielokrotne powtarzanie tych samych czynności.

 

 

Treści Nauczania - Środowisko Logo Komeniusz

Klasa VI

· Środowisko Logo Komeniusz. Okno programu Logomocja. (1 godz.)

· Pierwsze rysunki żółwia. Wydawanie podstawowych poleceń. (1 godz.)

· Rysowanie figur geometrycznych w programie Logo (2godz.)

· Kolory, grubości i wzory pisaka (1 godz)

· Zabawa z żółwiem (2godz.)

 

Osiągnięcia uczniów

Uczeń:

· uruchamia program Logo Komeniusz;

· zna pojęcia programowanie, grafika żółwia;

· wie do czego służy program Logomocja;

· zna elementy budowy okna programu;

· umie sterować żółwiem;

· zna i wydaje podstawowe polecenia do sterowania żółwiem;

· wie do czego służy ekran graficzny i tekstowy;

· umie odtworzyć pokazy dostępne w programie;

· ocenia wraz z uzasadnieniem prace innych;

· usuwa usterki powstałe w zapisie poleceń, wykonuje skorygowane polecenia;

· potrafi narysować dowolną figurę;

· potrafi korzystać z różnych grubości i wzorów pisaka;

· stosuje różne barwy i grubości pisaka, wykonując rysunki żółwia;

· korzysta z prostych poleceń programu;

· zna pojęcie procedura;

· potrafi stosować procedury w tworzeniu rysunku;

· wie w jaki sposób wywołać utworzoną procedurę;

· tworzy procedury własne dla prostych rysunków żółwia;

· tworzy własne proste procedury z parametrem.

Opis założonych osiągnięć ucznia – przykłady wymagań na poszczególne OCENY szkolne

5. Tworzenie animacji za pomocą komputera

Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

Uczeń:

·         potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,

·         potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (Środowisko Logo Komeniusz) dla własnego rozwoju.

 

2

3

4

5

6

Uczeń uruchamia program Logo Komeniusz.

Uczeń zna pojęcia programowanie, grafika żółwia.

 

Uczeń wie do czego służy program Logomocja.

Uczeń zna i wydaje podstawowe polecenia do sterowania żółwiem.

Uczeń zna elementy budowy okna programu.

 

Uczeń umie sterować żółwiem.

Uczeń wie do czego służy ekran graficzny i tekstowy.

Uczeń umie odtworzyć pokazy dostępne w programie.

 

 

Uczeń pod kierunkiem nauczyciela pisze proste programy, korzystając z języka Logo.

Uczeń stosuje podstawowe polecenia języka Logo; oraz stosuje wielokrotne powtarzanie tych samych czynności.

Uczeń pisze proste programy, korzystając z języka Logo.

Uczeń stosuje podstawowe polecenia danego języka; stosuje wielokrotne powtarzanie tych samych czynności.

Uczeń potrafi korzystać z różnych grubości i wzorów pisaka.

 

Uczeń stosuje różne barwy i grubości pisaka, wykonując rysunki żółwia.

 

 

W trakcie realizacji treści programowych w ciągu roku szkolnego ocenia się ucznia na bieżąco za:

  • przygotowanie do zajęć,
  • aktywność w wykonywaniu powierzonych zadań,
  • za sprawdziany praktyczne wg ustalonych zasad,
  • stosowanie wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin