Sprawdzenie wentylatora klimatyzacji E39 (4-piny).pdf

(237 KB) Pobierz
Jak sprawdzić
Jak sprawdzić
Poprawna diagnoza to podstawa przy każdej naprawie. Potrafi zaoszczędzić czas i pieniądze.
Usterka wentylatora jest możliwa do sprawdzenia jak i naprawy we własnym zakresie.
 
Objawy niesprawności
Objawy niesprawności wentylatora mogą być bardzo różne. Najczęściej występującym jest
zanik chłodzenia podczas długotrwałej jazdy z małą prędkością. Oznacza to, że czynnik
chłodzący przekroczył maksymalną dopuszczalną temperaturę i aby układ klimatyzacji nie uległ
uszkodzeniu chłodzenie zostaje wyłączone.
Innym objawem jest słabe chłodzenie klimy podczas powolnej jazdy, przy prędkościach
pozamiejskich problem ten nie występuje. Jest to spowodowane tym, że pęd powietrza podczas
wyższych prędkości jest w stanie schłodzić nagrzewnicę, lecz przy niskich prędkościach bez
pomocy wentylatora chłodzenie w kabinie jest wyraźnie słabsze a zmniejszanie temperatury na
panelu nie poprawia sytuacji.
 
Jak sprawdzić czy wentylator klimatyzacji działa
poprawnie?
Wentylator klimy z uwagi na wysoką moc silnika jest słyszalny w kabinie. Zwykle słychać go
wtedy, gdy pracuje na najwyższych obrotach. Warto sprawdzić, czy niższe biegi także są
sprawne! Prostym sposobem jest zaobserwowanie czy podczas włączenia klimatyzacji
wentylator przez sekundę obraca się. Jest to swoisty test wentylatora. Trwa tylko przez chwilę,
więc do zdiagnozowania jest konieczna pomoc drugiej osoby, która naciśnie włącznik
klimatyzacji. Przez "nerki" doskonale widać czy wentylator zacznie się obracać. Jeżeli
wentylator nie zereagował znaczy to, że opornica jest uszkodzona.
 
1 / 3
675643893.002.png
 
Jak sprawdzić
Podłączenie "na krótko"
Najskuteczniejszą metodą sprawdzenia czy opornica nie jest uszkodzona to podłączenie
wentylatora "na krótko". Mając dostęp do auta od dołu odpinamy wtyczkę wentylatora. W
przypadku wentylatora z 2 opornicami mamy następującą konfigurację kabli:
brązowy przewód to masa 
czarno-czerwony to 1 bieg wentylatora
czarno-niebieski to 2 bieg wentylatora
czarny bądź czarno-żółty (zależy od modelu i rocznika) to 3 bieg wentylatora
 
Najłatwiej skorzystać teraz z prostownika. Do wtyczki wentylatora podajemy napięcie. Minus do
kabla brązowego, plus do czarnego/czarno-żółtego. Jeżeli wentylator ruszył, znaczy to, że silnik
jest sprawny. Teraz minus pozostawiając podłączony do kabla brązowego plusem dotykamy do
kabla czarno-czerwonego. Jeżeli wentylator nie reaguje, znaczy to, że opornica 0,2 Ohm jest
uszkodzona i nie ma przejścia. Podobnie sprawdzamy 2 bieg czyli kabel czarno-niebieski, w
tym przypadku dowiemy się czy opornica 0,5 Ohm jest sprawna.
 
Wentylator po podaniu napięcia na 1 i 2 bieg powinien się kręcić. Naturalne jest, że łopatki
obracają się wolniej niż na 3 (najszybszym) biegu. W przypadku wentylatora 3 pinowego test
2 / 3
675643893.003.png
 
Jak sprawdzić
wykonujemy analogicznie z pominięciem sprawdzenia średniego biegu.
 
Przy wykonywaniu tego testu zaleca się wyłączenie auta i skorzystanie z prostownika a nie np z
prądu z akumulatora. Podłączenie napięcia do wtyczki wymaga dużej precyzji i w przypadku
złączenia biegunów akumulatora mogłoby to doprowadzić do jego uszkodzenia a nawet
wybuchu. Radzimy zachować ostrożność. 
3 / 3
675643893.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin