Wprowadzenie do historii sztuki-techniki rzezbiraskie.doc

(145 KB) Pobierz
Wprowadzenie do historii sztuki- terminologia i metody sztuk plastycznych

Wprowadzenie do historii sztuki- terminologia i techniki sztuk plastycznych

 

Lek.: *Wagner, Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii

Techniki rzeźbiarskie, cz. 3 Rzeźba w drewnie. Materiały, narzędzia i technologie

 

Techniki rzeźbiarskie

 

Giovanni Lorenzo Bernini, Fontanna Trytona w Rzymie, 1630-33

Alessandro Algardi, Ścięcie św. Pawła z bazyliki San Paolo w Bolonii, 1650-52

 

Proces twórczy:

- zlecenie od fundatora

- przedstawienie szkiców

- zawarcie umowy (wynagrodzenie- gotówka/ płody rolne/ usługi, czas itd.) oraz pierwsza rata, także na zakup materiału

- bozzetto- wstępne studium projektowe w 3 wymiarach, ogólny zarys koncepcji, bez szczegółów, „model” wysokości 30-40 cm nietrwałych materiałów (np. wosk, glina, papier maché, drewno)

- modello- wykonywane przez uczniów, kompozycja bliższa ostatecznemu wynikowi, z wykończeniami szczegółowymi, zazwyczaj na własność dla klienta; terakotowe , polichromowane (pozłacane), w Polsce zastąpione głównie przez rysunki, bez bozzetta i modello

- modello części rzeźby, często w skali 1:1, wykonane własnoręcznie przez rzeźbiarza, do podjęcia decyzji- wykucie czy odlew

-najstarsi czeladnicy przenoszą z modelu szczegółowego proporcje na blok kamienny i wykuwają postacie

- l’ultimo mano- ostatnia ręka, ostatnie poprawki rzeźbiarskie wykonywane przez mistrza, głównie na twarzy, dłoniach, stopach i w detalach

 

Alessandro Algardi, relief: Papież Leon Wielki powstrzymuje wojska barbarzyńskie Attyli u wrót Rzymu (San Paolo fuori le Mura)

Bozzetto- stiukowe modello 1:1- oryginał

 

Akademia Bolońska- Clementi, Bernini, Algardi

 

Giuliano Finelli, płaskorzeźba Tronu Łaski (Santa Maria Rotonda)

Mistrz marmuru z Carrary i brązu w warsztacie Berniniego

 

Bernini, nagrobek papieża Aleksandra VII Chigi, bazylika św. Piotra na Watykanie

 

Daniel Chester French,  montaż pomnika A. Lincolna w Waszyngtonie

Georgia State Marble, kilka bloków składanych (technika znana już od starożytnego Egiptu)

 

Andrea Castelli, modello do popiersia biskupa Marcina Szyszkowskiego, 1627

Złocony odlew w brązie na Wawelu, wyk. Antonio Lagostini

 

Charles le Brun

Rysunki- figury bogów antycznych do ogrodu wersalskiego, 1674

Realizacja- François i inni, lata 70. i 80. XVII w.

 

Étienne Bouchardon, nagrobek kardynała Fleury, Saint-Denis, 1742-44

Modello z wosku i drewna

 

L. F. Roubillac, nagrobek Johna, duke’a Argyll, 1745

Modello terakotowe

 

L. F. Roubillac, nagrobek Johna, duke’a Montagu, 40. XVIII w.

 

Szkice i modele

Modele wariantowe- oś po środku, lewa strona różni się od prawej, do wyboru dla klienta

 

Georg Raphael Donner (Wiedeń), ojciec Akademii Wiedeńskiej

Płaskorzeźba Jezus i Samarytanka przy studni, 40. XVIII w.

Modello woskowo-terakotowe, oryginał- ołów

 

Cyna i ołów- „cesarskie austriackie złoto”

 

Thomas Schwalthaler, ołtarz główny w Pichesldorf, 1673

 

Franz Ignaz Preiss, ołtarz główny kościoła w Doksanach

Ekspresyjna rzeźba płaska

 

Gołuchów

Akaltus altar (bez struktury architektonicznej), ołtarz Najświętszej Marii Panny, ok. 1675-80

 

Johann Feuchtmayer, ołtarz rokokowy, Mstów, kościół parafialny kanoników regularnych, 1748

Model- rycina oficyny wydawniczej

 

Thomas Schwanthaler z Ried im Innkreis

“szkicownik z Imst”- Ofiara Izaaka- szkic

Figura siepacza ze ścięcia św. Barbary, 1680, kościół parafialny w Schalschen k. Salzburga

 

Polska i Europa Środkowa

Szkic głównym przygotowaniem do rzeźby, bez bozzetto czy modello (Ew. bozzetto z drewna lipowego)

 

Michael Zürn II z Ołomuńca, klęcząca figura anielska

 

 

Rzeźba w marmurze

 

Rzeźba wolnostojąca- narodziny: Grecja, okres klasyczny

Wcześniej łączona z architekturą, np. Kariatydy


Rzym, Mezopotamia, Ateny- autonomiczne pracownie rzeźbiarskie

Średniowiecze- połączenie murarzy z rzeźbiarzami

VII/VIII w., potem aż do X w.- pojawienie się możliwości budowy wielkich zespołów architektoniczno-rzeźbiarskich

 

Strzechy architektoniczno-rzeźbiarskie (kilkanaście- kilkadziesiąt osób)- kierownictwo architektów, rzeźbiarstwo jako rzemiosło drugorzędne

 

Spolium- wykorzystywanie fragmentów z budynków antycznych w tych późniejszych (głównie rzeźby i fragmenty kolumn)

Wzrost popytu> rzeźbiarstwo

XI-XII w.- pierwsze elementy rzeźbiarskie

XIII w.- okres późnormańśki i gotyk- emancypacja rzeźby

 

Santi Quattro Coronati- patroni rzeźbiarzy (bazylika w Rzymie)

 

Do końca średniowiecza- rzeźbiarze podrzędni w cechach

Architectus

Murator- konstruktor

Conductor- główny intendent „fabryki”, cechu

Stametor (łac. kamieniarz)/ Steinhauer/ Steinmetz/ Bildhauer (obrazy w kamieniu) – w Polsce- staniec/ kamiennik- rzemieślnik wykonujący rzeźby tylko w kamieniu

Sculptor/ statuarius- rzemieślnik tworzący tylko postaci ludzkie, we wszystkich materiałach

Snycerz- rzeźbiarz w brązie

 

Proporcja cechu: 2 muratorzy: 1 stanz

Wykształcenie akademickie, połowa XVII w.

Dla rzeźbiarzy- także wstęp do malarstwa

Virtuosi- wszechstronni, także drewno i stiuk, jak mistrzowie florenccy

 

Powiązania:

Kamieniarze z muratorami

Snycerze ze stolarzami, choć często artyści wolni (Artes Liberales)

Stiukatorzy- podobnie

Koniec XVI- XVII w.- mały popyt, więc zaczęli zajmować się także kamieniem i konstrukcjami

 

Podział rzemiosł ze względu na materiał

Ze średniowiecza, bo w Antyku w jednej pracowni obrabiano wiele materiałów.

 

Kamień

8-13 lat- u mistrza w nauce uczniowskiej (za opłatą od rodziny lub za pracę, mistrz stawał się opiekunem prawnym); prace pomocnicze, np. polerowanie marmuru, później najprostsze formy dłutem, później ornamenty, później konstrukcja figury ludzkiej

3-4 lata- nauka uczniowska

XIV-XV w. niektóre miasta: 5-6 lat

Potem: wyzwoliny ucznia na czeladnika- pozostanie w warsztacie  lub zmiana warsztatu, rozpoczęcie projektowania, wykonywanie dużych kompleksów rzeźbiarskich (90% kreacji rzeźby)

2-4 lata praktyki czeladniczej

Potem: wędrówka czeladnicza (zwolnieni synowie, krewni mistrzów), tzw. Wanderung, Wanderjahre/jahr- trwała od 1 do kilku lat, nawet do 11 lat

Zbieranie szkicownika ze studiami

Potem: z powrotem na 1 rok do warsztatu, ostateczna formacja u mistrza, Mutjahre

Potem: egzamin uczniowski: część praktyczna oraz część praktyczna z komisją- wyrób rzemieślniczy (Meisterschtück, majstersztyk) zadany przez komisję z określoną techniką, czasem na wykonanie i formą

Ocena mistrzów- włączenie do cechu, co pociągało za sobą nabycie obywatelstwa miasta i pozwolenia na ożenek (nowy mistrz miała ok. 23 lata), nabycie pełnego prawa przynależności do grona mistrzów

Numerus clausus- zamknięta i określona liczba mistrzów w jednym mieście

 

Rzeźba kamienna

 

Marmurołom- kamieniołom- zorganizowane wydobycie (od strony, gdzie na powierzchnię wychodzą różne warstwy kamienia)

Wyrobisko- nieuporządkowane wydobycie

 

Wapień> marmoryzacja> marmur

Wysokie ciśnienie i temperatura powodują krystalizację.

Marmur- skrystalizowany wapień lub dolomit

 

Od temperatury i ciśnienia zależą:

-kolor

-faktura- granulacja

- boczność (jak duży blok można wydobyć)

- odporność na ścieranie

- podatność na poler

- tekstura (struktura)

- przełom (geologiczne badanie sposobu łamania kamienia)

 

Marmury:

- jednobarwne

- barwne

- brekcje (żyłowe)

- zlepieńce

- powstające na styku dwóch płyt tektonicznych- bardzo kolorowe

 

Massa di Carrara, Alpy Apuańskie nad morzem Tyrreńskim, okolice Pizy i Sieny

Bardzo biały marmur

Cava- kamieniołom podziemny

 

Vélke Lunetce (Konradów Wielki) nad Nysą

„śląska Carrara”

 

Polerowanie:

Piaski polerskie, fiksatyna z opiłkami żelaza (rozprowadzana szmatkami), glinka kamieniarska, rysy wypełniane gorącym woskiem (szmatki), nałożenie impregnatów (wcześniej- wosk i oleje)

 

Marmur

Egipt, Mezopotamia, Bliski Wschód- nie było tam marmuru w Antyku

Cyklady- już 3000 lat temu

Mykeny, Kreta, poleis greckie- zawsze rzeźby polichromowane

 

Recepcja dzieła rzeźbiarskiego nie jest efektem pracy rzeźbiarza, polichromie wykonywane są przez profesjonalnych malarzy.

 

Renesans, barok- także rzeźby polichromowane

 

Grecja: marmury z Paros, Anxos i Narxos, Pantelicon, wyspy morza Marmara i łomy z półwyspu Bałkańskiego

 

II/I w. p.n.e.- podbój Grecji przez Rzym, moda w na hellenizm i biały marmur w Imperium

I w. p.n.e.- odkrycie Carrary

 

Bildhaierbünde- buda, „szopa rzeźbiarska”, niedaleko szlifierni (od młynarzy- jak żarna)

 

Michelangelo, Madonna z Dzieciątkiem

Bernini, św. Longinus (5,5 m)

 

Marmo bianco statuario di Carrara

Colbacio- nieoszlifowany marmur (nie w blokach)

 

Rzeźba włoska w renesansie- polichromowana

Rzeźby polerowane- tylko oglądane vis à vis portrety oraz rzeźby gabinetowe

 

Bernini, Apollo Belwederski

Apollo i Dafne 1622-25

 

Bernini, 50. XVII w.- portret (koronka!)

 

Nonfinito- nieskończone- przykład u Michaelangelo

 

Giuliano Finelli, fragment Apollo i Dafne Berniniego- stopa- zmiana w drzewo laurowe

 

Agat pasiasty i opale- kamee antyczne

Chiny, Inkowie- jadeit odpowiednikiem roli marmuru

 

Głowa posągu faraona Totmesa Wielkiego, X dynastia

Figura lwa świątynnego

Granit, dioryt, gabra

 

Porfir afrykański (Tunezja, Egipt)

Zarezerwowany dla rodziny cesarza rzymskiego

Figury Tetrarchów, Bizancjum, IV w. p.n.e., obecnie San Marco, Wenecja

 

Porfir = purpura (także dla koloru szat)

 

Łączenie kamieni i innych materiałów

Brąz patynowany/ złocony + marmury/ alabastry

Modne w III-IV w. p.n.e. w Rzymie

Potem we Florencji, Wenecji XVI w.- manieryzm

 

Tagliapietra- wł. Łamanie kamienia i jego przycinanie; technika komponowania ornamentów z różnych gatunków kamieni

 

Ołtarz boczny San Giovanni Fiorentini, 1610-13, Rzym

 

Intaglio

Intagliatore- osoba łącząca marmury

 

Ołtarz główny kościoła parafialnego w Massa di Carrara

Balast, kolegiata 1607, Hieronymus du Quesnay I

Carrara i inne kamienie

San Andrea al Quirinale…

 

Drewno

 

Drewna z drzew iglastych

Sosna zwyczajna- wąskie (0,5m) klocki drewna, sosna 35-40 rok wzrostu, potem jest zbyt zniszczone; używana do mebli, ołtarzy i konstrukcji

Świerk pospolity- 30-40 lat do zrębu, meble, elementy wystroju kościołów i konstrukcji, wtórne zasadzenie w XIX w., nie jest gatunkiem rdzennie polskim

Modrzew- szlachetny, nieużywany w snycerstwie i stolarstwie, jedynie w ciesielstwie, czyli do budowy budynków

Jodła- szlachetna, nieużywana w snycerstwie i stolarstwie, jedynie w ciesielstwie, czyli do budowy budynków

 

Najważniejsze drewna z drzew liściastych

Dąb, jesion, drab

Do intarsji, inkrustacji i rzeźb gabinetowych: czereśnia, orzech

 

Klon, jawor, olcha, lipa, brzoza, czeczotka- do intarsji, bo są miękkie

 

Lipa drobnolistna- 50 lat- wiek zrębu, kloce do 70-80 cm, nie ma jej w Italii i Hiszpanii (zastępowana topolą włoską), miękkie i elastyczne drewno, może być pokrywane złoceniem

 

Kapitele, cokoły, uszaki- z lipiny

Rzeźba w drewnie zawsze do polichromii lub gruntowania (niszczeje)- bejca, lakier na bazie terpentyny i oleju

Bejce barwne od późnego średniowiecza

 

Dąb szypułkowy- gatunek szlachetny (najsłynniejsze polskie i duńskie, eksport do Anglii, południowych Niderlandów i Francji); drewno bardzo twarde, używane narzędzia kamieniarskie, rzeźba charakterystyczna dla stolarki artystycznej

Stolarze ornamentaliści- współpraca ze snycerzem

Dąb czerniony- zanurzenie sezonowanego drewna w wodzie o silnym odczynie kwasowym (szczególnie robiono to na torfowiskach)- zanika wtedy kora raz biel (przyrost letni; przyrost zimowy- czerń lub twardziel); jasna- ok. 10 lat, biel zastępowana elementami mineralnymi, przez co jest twardsza i odporniejsza na szkodniki ; używana do rzeźb zewnętrznych; od XIII-XIV w.; ciemna- moczona 30-50 lat; czernienie dębiny znane tylko w Polsce od XVI w., dopiero potem moda we Francji i dalej przez rzemieślników przyjeżdżających do Polski

Czerniona dębina- szczególnie w Śląsku, potem w Wielkopolsce

 

Bukszpan (grynszpan)- 10-15 cm średnicy w gałęziach, zatem bardzo wyrafinowane rzeźby; jako fornir i rzeźba gabinetowa, woskowana

Konrad Meit z Wormacji- mistrz rzeźby w bukszpanie

 

grusza, czereśnia- do rzeźby gabinetowej i intarsji

Johann Elias Hoffman, Johann Heinrich Meister (z Saksonii, pracujący w Gdańsku)

Rzeźba do ozdoby pałaców

Rzeźba gabinetowa nie była polichromowana, jedynie delikatnie nieraz złocona

 

Heban- (właściwie nie występuje snycerstwie, a jest z nim związane) w Afryce i na Madagaskarze, fornirowane (cienkie płytki), głównym ośrodkiem handlowym- Brugia, Antwerpia, Paryż, Amsterdam, Augsburg; XVI w., tabernakula i inne najcenniejsze przedmioty

Luksusowe meble augsburskie, norymberskie (w Polsce od Władysława IV)

Imitacja drewnem czarnego marmuru

Ołtarz NMP na Jasnej Górze

Imitacje z bejcowanej lipiny

 

Szkodniki drewna

Spuszczel pospolity (2-3cm) ; kołatek domowy (0.2-0.5 cm); wyschli grzebykorożny (różne dziurki); miazgowce (parkietowiec, omszony, brunatny)

 

Drewno sezonuje się co najmniej 3 miesiące (musi być wysuszone)

 

Koryto- wgłębienie w plecach rzeźby w celu zniwelowania siły odśrodkowej drewna, która je rozszczepia

 

Nonfinito

Rotto- (Pieta Michała Anioła z Florencji)- celowe zniszczenie dzieła

 

Dłuta klasyfikowane pod względem wagi

 

Klej kazeinowy- podstawowy klej snycerski (gotowane kości, kopyta i chrząstki, plus terpentyna i olej), bardzo trwałe

 

Warsztaty polichromiczne i pozłotnicze (Goldschlȁgern)- zajmowali się już gruntowaniem, a potem całą Polichnom

 

Grunt- kreda i gips, nakładany wilgotny na szmatach obsuszanych razem z nim, potem szlifowany, nadaje gładkość

Tempera podstawowym materiałem do polichromii.

Laserunek- rozcieńczona spoiwem warstwa malarska nakładana na koniec- do nakładania modelunku, cienia i przebarwień na zagięciach

Bolus- czerwony grunt, zaprawa klejowo-kredowa z czerwoną glinką, stosowane do przyklejania płatków złotych i srebrnych

Złote płatki- sprzedawane jako książki kartek pergaminowych z przyklejonymi kartkami złota lub srebra

Laserunek olejny na srebrze i złocie (renesans, potem XVIII w.)- lekko zabarwiona zawiesina z np. grynszpanu, nakładana na złoto lub srebro

 

Pokost- pokrycie do drewna imitujące inny materiał, np. dąb czarny; lakier na bazie terpentyny i żywicy (do czarnej- sadza)

Georg Schulz

Sprzedaż czarnej dębiny oraz wykonywanie z niej dzieł

 

Bez polichromii- kościół Cystersów  w Kamieńcu Ząbkowickim, Johann Christoph Koniger, 1704-1705

Ponad 12m wysokości

Nie znalazł się na Śląsku warsztat, który by go szybko polichromował bez równoległych zleceń.

Zabezpieczenie pokostem.

 

W Polsce i Europie środkowej- bardzo popularna dębina ze względu na wilgotny klimat.

 

Kościół parafialny w Lesznie w Wielkopolsce

Ambona 1710

 

Kościół Cystersów w Lądzie, Wielkopolska, konfesjonały, ok. 1735

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin