SIĘCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY WRZESIEŃ
HASŁO TYGODNIA
EFEKT ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
FORMY REALIZACJI
Żegnajcie wakacje – witaj szkoło
UCZEŃ:
· zna prawa i obowiązki ucznia;
· zna lokalizacje świetlicy;
· potrafi bezpiecznie zachowywać się w otoczeniu, w którym się znajduje;
· potrafi wypowiadać się w sposób swobodny na temat wakacji;
· potrafi zaprezentować się na forum grupy;
· umie współdziałać w grupie;
· życzliwie odnosi się do drugiej osoby;
· integruje się z grupą.
· Przeprowadzenie pogadanki na temat bezpiecznego zachowania na terenie szkoły, podczas zabaw, podczas wsiadania i wysiadania z autobusu. Poznanie praw i obowiązków uczniów uczęszczających do świetlicy szkolnej.
· Wspólne oglądanie pocztówek, zdjęć z wakacji. Swobodne wypowiedzi o minionych wakacjach.
· Wzajemna prezentacja dzieci i wychowawcy świetlicy - scenki samorodne.
· Wykonanie rysunku kredką na temat: ”Moja wakacyjna przygoda.”
· Śpiewanie piosenek o szkole.
· Zabawy ruchowe na boisku (chowany, berek, itp.)
· Gry stolikowe.
· Zabawy muzyczno - ruchowe.
· Zajęcia integracyjne: gry i zabawy, integracja zespołu, tworzenie norm grupowych.
Bezpieczna droga
· potrafi bezpiecznie przechodzić przez ulicę, właściwie poruszać się po okolicy;
· zna podstawowe znaki drogowe;
· dba o bezpieczeństwo swoje i innych;
· umie właściwie zachować się na przystanku, w autobusie;
· jest opiekuńczy w stosunku do innych kolegów szczególnie młodszych ;
· zna swoje mocne i słabe strony i potrafi je właściwie wykorzystać;
· potrafi zachować się asertywnie .
· Zapoznanie ze sposobem poruszania się po drogach.
· Nauka podstawowych znaków drogowych.
· Bezpiecznie poruszamy się po okolicy. Bezpiecznie i kulturalnie zachowujemy się w autobusie - scenki rodzajowe.
· Wykonanie znaków drogowych(tektura, farby, kredki
· technika dowolna).
· Zabawa muzyczna –„Znaki drogowe”.
· Gry planszowe.
· Krzyżówki i łamigłówki.
· Zabawy ruchowe;
· Samopoznanie. Poczucie własnej wartości. Postawa asertywna.
Chcemy żyć w czystym środowisku
· ma wyrobione nawyki dbania o porządek
· wie, że należy opiekować się zwierzętami ;
· wie jak dbać o środowisko;
· wie, że nie należy niszczyć zieleni;
· zna tereny chronione i zasady zachowania się na nich;
· ma ukształtowaną wrażliwość na otaczające środowisko;
· dostrzega zależność pomiędzy działalnością człowieka a stanem środowiska;
· zna skutki zniszczeń ekologicznych.
· Rozmowa na temat ochrony środowiska, co możemy zrobić, aby je ochronić?
· Recytacja wierszy środowisku naturalnym.
· Praca plastyczna - „Nasza ziemia”-plakat
· Układanie tekstu piosenek o ekologii.(Rymy do „szanuj zieleń”, „nie depcz trawników”itp.)
· Zabawy ruchowe ze śpiewem np. „Jawor”, itp.
· Zabawy z piłką, skakanką.
· Działalność człowieka a stan środowiska - wykazanie zależności. Formy ochrony przyrody. Zasady zachowania się na terenach chronionych.
Witamy jesień
· dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią;
· potrafi wypowiadać się na temat jesiennego krajobrazu;
· potrafi wyszukać informacje z książek popularnonaukowych;
· właściwie intonuje tekst,
· umie współpracować w grupie;
· zna skutki uzależnień;
· potrafi właściwie wykorzystać czas wolny.
· Praca z tekstem - szukanie informacji dotyczących zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i ich omówienie.
· Konkurs recytatorski wybranych wierszy o tematyce jesiennej.
· Przygotowanie gazetki ściennej „Jesień”. Wykonanie rysunku o tematyce jesiennej.
· Nauka piosenki „Kolorowa jesień”.
· Zabawy z hula - hop, ze skakankami…
· Zabawy ruchowe.
· Ciekawe i wartościowe czasopisma.
· Profilaktyka uzależnień. Słuchowiska profilaktyczne.
MIESIĘCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY –Październik 2007
EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
SPORT TO ZDROWIE
· dba o zdrowie własne oraz innych;
· wie, jak właściwie spędzać czas wolny;
· potrafi współdziałać w grupie;
· szanuje siebie i innych.
· Rozmowa na temat różnych dyscyplin sportowych i ich wpływu na zdrowie i samopoczucie.
· Sport – to zdrowie – scenki rodzajowe.
· Wykonanie rysunku kredkami świecowymi o tematyce „Mój czas wolny”.
· Przygotowanie gazetki ściennej: „Zdrowy styl życia”.
· Zabawy muzyczne z rekwizytami.
· Zabawy ruchowe na boisku – wdrażanie do współzawodnictwa.
· Słuchowiska profilaktyczne.
· Aktywność ruchowa i umysłowa.
DZIEŃ NAUCZYCIELA
· ma poczucie przynależności do szkoły, do klasy;
· zna i pielęgnuje tradycje szkolne;
· ma potrzebę pozytywnego prezentowania się,
· radzi sobie w trudnych sytuacjach.
· Rozmowa z dziećmi o pracy nauczyciela oraz pracowników szkoły.
· Układanie wierszy i opowiadań o swoich wychowawcach.
· Redagowanie i składanie życzeń.
· Wykonywanie kolorowych laurek okolicznościowych.
· Zabawy ruchowe ze śpiewem.
· Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
· Radzę sobie w trudnych sytuacjach.
JESIEŃ
· KOLOROWA PORA ROKU
· ma ukształtowaną wrażliwość na piękno przyrody jesiennej;
· wie, że trzeba myć owoce i warzywa przed zjedzeniem;
· zna nazwy drzew,
· zna znaczenie owoców i warzyw w codziennym odżywianiu się,
· zna zasady i reguły obowiązujące w kontaktach z innymi ludźmi.
· Przeprowadzenie pogadanki na temat zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
· Rozwiązywanie i układanie zagadek dotyczących warzyw i owoców.
· Malujemy jesienne liście.
· „Jarzębinowa piosenka” - zabawa ilustrująca treść piosenki.
· Wiatr i liście – wyścigi na wesoło.
· Zasady i reguły obowiązujące w kontaktach międzyludzkich.
DARY JESIENI Z SADU I OGRODU
· wie jak dbać o środowisko naturalne;
· zna nazwy warzyw i owoców rosnących w ogrodach i sadach;
· zna zasady przechowywania owoców i warzyw i wykonania przetworów na zimę;
· potrafi interpretować ruchem słyszany tekst;
· dba o estetykę wykonania pracy plastycznej;
· zna zależności stanu środowiska od działalności człowieka;
· potrafi współpracować w grupie.
· Wypowiadanie się dzieci na temat ich ogrodów - dzielenie się przeżyciami z domu rodzinnego.
· Rozmowa o sposobach przechowywania owoców, wykonywania przetworów na zimę.
· Słuchanie i interpretacja ruchowa wiersza ”Rzepka” J. Tuwima.
· Wypełnienie obrysowanego konturu owoców plasteliną.
· Śpiew ulubionych piosenek - konkurs muzyczny.
· Wpływ codziennych czynności i zachowań człowieka na stan środowiska.
PAMIĘTAJMY O TYCH , KTÓRZY ODESZLI
· zna i pielęgnuje tradycje;
· jest tolerancyjny, szanuje siebie i innych;
· jest wrażliwy, pamięta o zmarłych.
· Rozmowa o Święcie Zmarłych i o tym jak należy zachowywać się na cmentarzu.
· Słuchanie muzyki poważnej.
· Wykonanie wydzieranki „ Płonący znicz”.
· Gry i zabawy stolikowe.
ania-makaruk