http.doc

(44 KB) Pobierz
http://pip

 

http://pip.uwb.edu.pl/zaklady/wroble.html

 

Dr Walentyna Wróblewska

Podstawowe kierunki pracy naukowo-badawczej

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Ogólnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się problematyką uczestników procesu edukacyjnego szkoły wyższej, a w szczególności aspiracjami studentów do edukacji i autoedukacji. Analizuje rodzaje aspiracji wyróżnione ze względu na treść (edukacyjne, autoedukacyjne, zawodowe, rodzinne i inne), uwarunkowania aspiracji (osobowościowe, środowiskowe, pedagogiczne) oraz dynamikę aspiracji. Interesuje się nowoczesnymi tendencjami w dydaktyce.

Publikacje

  1. Niemierko B: Między oceną szkolną a dydaktyką. WSiP, Warszawa 1991, (recenzja)
  2. Putkiewicz E.: Proces komunikowania się na lekcji. Warszawa 1990, [w:] "Edukacja" 1991 nr 2, s. 107-108. (recenzja).
  3. Meighan R.: Socjologia edukacji. UMK, Toruń 1993. [w:] "Nowa Szkoła" 1994 nr 4, s. 241-242 (recenzja).
  4. Sprawozdanie z VIII Letniej Szkoły Młodych Pedagogów "Pedagogika wobec przemian w oświacie i wychowaniu, problemy - badania - wdrożenia". "Nowa Szkoła" 1994, nr 9, s. 572-573.
  5. Założenia reformy edukacji w Białorusi. "Nowa Szkoła" 1995, nr 2, s. 40-41.
  6. Aspiracje edukacyjne studentów i ich aktywność studiowania w okresie transformacji.
    [w]: Demokracja a wychowanie. Materiały przedzjazdowe. Toruń 1995. (abstrakt), s.198.
  7. Sposoby wykrywania zdolności i pracy z uczniem zdolnym w młodszym wieku szkolnym. [w:] Baranowicz K. (red.), Pedagogika alternatywna - dylematy praktyki., T. 2, Łódź - Kraków 1995.
  8. Szkoła wyższa a aspiracje edukacyjne i aktywność poznawcza studentów. "Pedagogika Szkoły Wyższej" 1996 nr 4, s. 484-486.
  9. Aspiracje edukacyjne Białorusi. "Test" 1996, nr 1/3, s. 103-105.
  10. Rodzina jako środowisko kształtujące postawy wobec "inności" w opinii studentów z kierunku pedagogicznego. [w:] Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej. Nikitorowicz J. (red.), Białystok 1997, s. 306-311.
  11. Moje aspiracje edukacyjne - autobiografie studentów z kierunku pedagogicznego. [w:]: Szkolnictwo niepaństwowe. Partnerstwo czy konkurencja? Karpińska A. (red.), Olecko 1997, s. 310-314.
  12. Operacjonalizacja celów - znaczący element w strukturze samodzielnego uczenia się studentów. "Test" 1997, nr 4, s. 188-192.
  13. Dotychczasowe badania nad aspiracjami edukacyjnymi w świetle literatury. "Test" 1997, nr 2, s. 37-45
  14. Sprawozdanie z cyklicznych konferencji dotyczących Pedagogiki Szkoły Wyższej. "Test" 1997, nr 2.
  15. Studenci o swojej przyszłości przez pryzmat studiów. "Pedagogika Szkoły Wyższej" 1997, nr 9/10, s. 79-85.
  16. Oczekiwania studentów o różnym poziomie aspiracji edukacyjnych i z różnych kierunków w stosunku do nauczycieli akademickich. [w:] Student - nauczyciel akademicki (relacje interpersonalne) Radecki E. (red.), Szczecin 1998, 171-179.
  17. Aspiracje edukacyjne studentów i możliwości ich realizacji w zaocznym systemie kształcenia. "Pedagogika Szkoły Wyższej" 1998, nr 13, 115-119.
  18. Opinie studentów - kandydatów na nauczycieli, o funkcjonowaniu nauczycieli w okresie transformacji. [w:] Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Prokopiuk, W. (red.), Białystok 1998, s. 333-336.
  19. Studenci wobec idei integracji europejskiej. [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym. Nikitirowicz J., Sobecki M. (red.), Białystok 1999, 180-184.
  20. Karpińska A.: Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności. Białystok 1999, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1999 nr 10, 265 (recenzja).
  21. Transformacja a wartości cenione przez młodzież. "Nowa Szkoła" 2000 nr 4, s. 45-47.
  22. Transformacja a aspiracje edukacyjne studentów. "Edukacja" 2000 nr 4, 72-82.
  23. Implikacje aspiracji edukacyjnych młodzieży dla uprawiania dydaktyki. "Toruńskie Studia Dydaktyczne" 2000 nr 16, 86-94.
  24. Kompetencje zawodowe nauczycieli akademickich wobec zmieniającej się filozofii edukacyjnej szkoły w świetle literatury i opinii studentów [w:] "Pedagogika Szkoły Wyższej" 2001 nr 17, s.110-118.
  25. Aspiracje edukacyjne studentów, Białystok 2001, Trans Humana, s.156. (książka)


Udział w konferencjach

  1. Międzynarodowa Konferencja "Edukacja Międzykulturowa" w Ciechanowcu, 25-28.05.1994.
  2. VIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów "Pedagogika wobec przemian w oświacie i wychowaniu, problemy - badania - wdrożenia". Obrzycko k/Poznania, 5-11.09.1994.
  3. Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej "Tworzenie warunków rozwoju studenta w toku studiów". Międzyzdroje, 29-30.05.1995. Referat: Szkoła wyższa a aspiracje edukacyjne i aktywność poznawcza studentów.
  4. Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny "Demokracja a wychowanie" Toruń, 31.08-02.09. 1995.
  5. Międzynarodowa Konferencja "Edukacja Alternatywna" Łódź, 12-14.10. 1995. Komunikat z badań: Sposoby wykrywania zdolności i pracy z uczniem zdolnym w młodszym wieku szkolnym.
  6. Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej "Nauczyciel akademicki w zmieniającej się szkole wyższej", Międzyzdroje, 28-29.05.1996. Komunikat z badań: Oczekiwania studentów o różnym poziomie aspiracji edukacyjnych i z różnych kierunków w stosunku do nauczycieli akademickich.
  7. II Konferencja "Edukacja Międzykulturowa", Białystok, 29-30.05. 1996. Komunikat z badań: Rodzina jako środowisko kształtujące postawy wobec "inności" w opinii studentów pedagogiki.
  8. Seminarium Pedeutologiczne - "Rozwój nauczyciela w okresie transformacji". Supraśl (maj 1997). Komunikat z badań: Opinie studentów-kandydatów na nauczycieli o funkcjonowaniu nauczycieli w okresie transformacji.
  9. Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej-"Student w zmieniającej się szkole wyższej". Międzyzdroje (maj 1997). Komunikat z badań: Student o swojej przyszłości przez pryzmat studiów.
  10. III Międzynarodowa Konferencja "Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym". Supraśl (5-7.05.1998). Komunikat z badań: Studenci wobec idei integracji europejskiej.
  11. Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły wyższej "Studia niestacjonarne w perspektywie kształcenia ustawicznego". Międzyzdroje, 27-28.05.1998. Komunikat z badań: Aspiracje edukacyjne studentów i możliwości ich realizacji w zaocznym systemie kształcenia.
  12. III Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny. Poznań, 21-23.09.1998. Komunikat z badań: Funkcjonowanie uniwersytetu w opinii studentów o różnym poziomie aspiracji edukacyjnych.
  13. Ogólnopolski Zjazd Naukowy na temat: Kompetencje zawodowe nauczyciela akademickiego jako czynnik reformowania szkoły wyższej. Międzyzdroje, 7-8.09.2000. Tekst teoretyczno-empiryczny: Kompetencje zawodowe nauczycieli akademickich wobec zmieniającej się filozofii edukacyjnej szkoły w świetle literatury i opinii studentów.
  14. IX Toruńska Konferencja Dydaktyczna na temat: Wyzwania dla dydaktyki w XXI wieku. Toruń, 23-24.10.2000. Tekst o charakterze empirycznym: Implikacje aspiracji edukacyjnych młodzieży dla uprawiania dydaktyki.
  15. Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej "Pedagogika Szkoły Wyższej. Stan i perspektywy rozwoju". Międzyzdroje, 24-25.05.2001. Tekst teoretyczno-empiryczny: Funkcjonowanie uniwersytetu w świetle literatury i opinii studentów.
  16. Konferencja "Edukacja w dialogu i perspektywie". Augustów, 17-19 września 2001r. Referat: Samokształcenie wyzwaniem cywilizacji XXI wieku.
  17. IV Zjazd Pedagogiczny "Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie". Olsztyn, 20-22 września 2001 r. Komunikat z badań: Aspiracje samokształceniowe studentów w dobie globalizmu.
  18. Konferencja "Aktywność i samodzielność w procesie kształcenia jako podstawa przemian w dydaktyce" Toruń, 29-30 października 2001r Referat: Miejsce samokształcenia w przedmiocie badań empirycznych i dociekań teoretycznych dydaktyki.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin