Pokaz_zasady_oceniania_EO_1_polski.pdf

(710 KB) Pobierz
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK POLSKI
Zasady oceniania rozwiązań zadań
z przykładowego arkusza egzaminacyjnego (EO_1)
GRUDZIEŃ 2017
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa
Zadanie 1. (0–1)
Wymaganie ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich [...].
Wymagania szczegółowe
Klasy IV–VI
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
17) przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia.
Klasy VII i VIII
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
7) określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną […].
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
PF
Zadanie 2. (0–2)
Wymaganie ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich [...].
Wymaganie szczegółowe
Klasy IV–VI
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
7) opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną
zależność.
a)
Zasady oceniania
1 pkt – podanie sposobów reklamowania i wyjaśnienie efektu działań podjętych przez pana
Eugeniusza.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Przykładowe rozwiązanie (ocenione na 1 pkt)
Pan Eugeniusz układał hasła reklamujące półpancerze i ogłosił promocję, przy zakupie
półpancerzy można było dostać prezent. Te działania nie zwiększyły zainteresowania kupnem
półpancerzy.
b)
Zasady oceniania
1 pkt – poprawne podanie wyjaśnienia.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Strona 2 z 26
Przykładowe rozwiązanie (ocenione na 1 pkt)
Staruszek i pan Eugeniusz umówili się, że będą udawać, iż staruszek jest bardzo zainteresowany
kupnem wszystkich półpancerzy. Inni klienci słyszeli tę rozmowę i wydawało im się, że
półpancerze są bardzo potrzebne i niezwykle popularne i dlatego sami chcieli je mieć.
Zadanie 3. (0–1)
Wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1.Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów
kultury.
Wymagania szczegółowe
Klasy IV–VI
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu, w tym […] punktu kulminacyjnego;
7) opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną
zależność.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna, tj. poprawnie przyporządkowane wszystkie (trzy) wydarzenia.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna, tj. co najmniej jedno wydarzenia niepoprawnie
przyporządkowane, albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
1D, 2C, 3A
Zadanie 4. (0–2)
Wymaganie ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi.
6. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz
rozpoznawanie manipulacji językowej.
Wymaganie szczegółowe
Klasy VII i VIII
1. Elementy retoryki. Uczeń:
8) rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji […], określa ich funkcję.
Zasady oceniania
2 pkt – w uzasadnieniu uwzględnienie obu wskazanych elementów (odwołanie do definicji oraz
do utworu Sławomira Mrożka).
1 pkt – w uzasadnieniu uwzględnienie jednego wskazanego elementu (odwołanie do definicji
lub do utworu Sławomira Mrożka).
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Strona 3 z 26
Przykładowe rozwiązania (ocenione na 2 pkt)
Uważam, że scenka odegrana przez staruszka i pana Eugeniusza to manipulacja.
Manipulacja oznacza, że zmieniamy fakty tak, żeby służyły do nakłonienia kogoś do
działania. Staruszek tylko udawał ogromne zainteresowanie półpancerzami, żeby inni
klienci je kupili.
Moim zdaniem scenka ta jest perswazją, ponieważ staruszek przywoływał argumenty
związane z rodziną, aby przekonać pana Eugeniusza do sprzedaży półpancerzy.
Zadanie 5. (0–1)
Wymaganie ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. […] Umiejętność mówienia o nich [utworach] z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
Wymaganie szczegółowe
Klasy IV–VI
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
10) rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz wskazuje ich funkcje
w utworze.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
AD
Zadanie 6. (0–1)
Wymaganie ogólne
II. Kształcenie językowe.
2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych [...].
Wymaganie szczegółowe
Klasy IV–VI
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
6) rozpoznaje słownictwo neutralne i wartościujące, rozumie ich funkcje w tekście.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
A
Zadanie 7. (0–2)
Wymaganie ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich […].
Strona 4 z 26
Wymagania szczegółowe
Klasa IV–VI
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
16) określa doświadczenia bohaterów literackich […].
Klasy VII i VIII
Lektura obowiązkowa:
Adam Mickiewicz,
Świtezianka
a)
Zasady oceniania
1 pkt – podanie autora i tytułu utworu.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
(Adam) Mickiewicz,
Świtezianka
b)
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Przykładowe rozwiązanie
Główny bohater złamał przysięgę daną dziewczynie i został skazany na wieczne męki.
Zadanie 8. (0–2)
Wymaganie ogólne
II. Kształcenie językowe.
5. Kształcenie umiejętności poprawnego […] pisania zgodnego z zasadami […] pisowni
polskiej.
Wymaganie szczegółowe
Klasy IV–VI
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni.
Zasady oceniania
2 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi.
1 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
BAA
Zadanie 9. (0–2)
Wymaganie ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi.
6. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania [...].
Strona 5 z 26
Zgłoś jeśli naruszono regulamin