trening kreatywności.pdf

(320 KB) Pobierz
Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych
Idź do
Przykładowy
rozdział
Podrķcznik dla pedagogw,
Spis treÍci
psychologw
i trenerw grupowych
Katalog ksiazek
NowoÍci
Autor: Krzyszt of J. Szmidt
Stron: 280
Bestesllery
Zamw drukowany
katalog
¤ Teoria i praktyka dziedziny kreatywnoľci
¤ Sedno kreatywnoľci: eksploracje - kombinacje - transformacje
¤ Techniki twrczego myľlenia
¤ Kreatywnoľě zaawansowana
Sztuka twrczego myľlenia to ta szczeglna wĀaľciwoľě umysĀu, ktra pozwala nam
rozwikĀaě pozornie nierozwiĴzywalne problemy i stworzyě zaskakujĴcĴ nowoľě.
Pedagodzy zatrudnieni w polskich szkoĀach raczej sporadycznie pobudzajĴ w swych
podopiecznych tķ cennĴ umiejķtnoľě. Skoro jednak kreatywnoľě jest dobrem rwnie
poŃĴdanym, co umiejķtnoľě obsĀugi komputera, specjalista w tej dziedzinie - a takim
niewĴtpliwie jest Krzysztof J. Szmidt - stworzyĀ podrķcznik treningu kreatywnoľci,
skierowany zarwno do studentw, pedagogw, psychologw, nauczycieli
akademickich, jak i naukowcw oraz trenerw.
To podrķcznik metodyczny, przygotowany do stosowania w codziennej pracy
edukacyjnej. Prcz teorii zawiera przede wszystkim kompletny opis treningu
kreatywnoľci, poczĴwszy od rozgrzewki twrczej, aŃ po ěwiczenia usprawniajĴce
okreľlone zdolnoľci i umiejķtnoľci kreacyjne. Nie zabrakĀo tu rwnieŃ kursu
kreatywnoľci zaawansowanej, poľwiķconego metodom twrczego rozwiĴzywania
problemw. CaĀoľě zamyka zaľ doskonaĀy opis podstawowych zasad uĀatwiajĴcych
prowadzenie treningw.
Radoľě twrczego myľlenia:
¤ stymulacja pĀynnoľci, giķtkoľci i oryginalnoľci myľlenia;
¤ ěwiczenie myľlenia pytaniami;
¤ twrcze ĀĴczenie - praca nad myľleniem kombinacyjnym;
¤ stosowanie myľlenia transformacyjnego;
¤ metodyka treningu kreatywnoľci.
Twj koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamw cennik
Zamw informacje
o nowoÍciach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
Trening kreatywnoľci.
371284073.004.png 371284073.005.png 371284073.006.png
S pis treś ci
Podziękowania 7
O autorze 11
Wprowadzenie 13
Część I
7
1. Kreatywność — niezbędne wyjaśnienie pojęcia 19
2. Eksploracje — kombinacje — transformacje:
konieczne przybliżenie teorii 25
Część II
37
3. Rozgrzewka twórcza 39
4. Twórcze widzenie świata — ćwiczenie myślenia pytajnego 57
5. Twórcze łączenie — ćwiczenie myślenia kombinacyjnego 97
6. Twórcze przekształcenia
— ćwiczenie myślenia transformacyjnego 151
Część III
183
7. Kreatywność zaawansowana
— metody twórczego rozwiązywania problemów 185
8. Metodyka treningu kreatywności 225
Bibliografia 245
Spis ćwiczeń 271
Skorowidz 277
Rozdział
3
ROZGRZEWKA TWÓRCZA
(...) twórczość wyzwala się poprzez stawianie zadań.
Stawianie zadań zaś nie zawsze jest łagodne,
przyzwalające czy liberalne 1 .
wiczenia zamieszczone w tym
rozdziale mają trzy podstawowe cele:
1. Ułatwić uczestnikom treningu twórczości koncentrację na
przyszłych zadaniach twórczych.
Cel ten jest ważny z punktu widzenia ogólnej atmosfery zajęć,
która powinna sprzyjać tworzeniu. Tworzenie lepiej przebiega
w atmosferze koncentracji na zadaniach, skupieniu na własnych
i cudzych pomysłach, wykorzystywaniu wszystkich zmysłów na
generowaniu rozwiązań, a nie na tak często spotykanych w trakcie
treningów grupowych „pogaduszkach” dalekich od tematu zajęć.
Koncentracja uwagi jest coraz trudniejszym zadaniem wycho-
wawczym i dydaktycznym. Doświadczenia nauczycieli i trene-
rów, w tym nauczycieli akademickich, pokazują, że koncentrować
A. Nalaskowski, Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki ,
WSiP, Warszawa 1998, s. 115.
39
Rozdział
Ć
1
371284073.007.png 371284073.001.png 371284073.002.png 371284073.003.png
40
Trening kreatywnoś ci
nie umieją się nie tylko uczniowie klas młodszych, ale nawet
studenci i nauczyciele czy pracownicy firm w czasie szkoleń
doskonalących umiejętności zawodowe. Tak zwane zwolnienie
z uwagi, gdy inny uczestnik referuje swój pomysł, nie służy bu-
dowie twórczego klimatu treningu. Uważne słuchanie innych
przez dłuższy czas, skupienie się na istocie ćwiczenia, dłuższe
wysłuchanie muzyki czy opowiadania — wszystko to staje się
coraz trudniejszą umiejętnością w dzisiejszym świecie migoczą-
cych reklam, biesiadnych programów telewizyjnych i gier
komputerowych.
2. Wprowadzić klimat grupowy.
Klimat ten charakteryzuje się na ogół następującymi właści-
wościami:
wzajemną sympatią;
zaciekawieniem;
ludycznością, atmosferą kształcącej zabawy;
poczuciem wspólnoty grupowej — spójnością;
powszechnym i wzajemnym podchwytywaniem, rozwija-
niem i uzupełnianiem pomysłów wypowiadanych przez
członków grupy.
W takim klimacie następuje wzrost twórczej energii grupy
ponad sumę energii jednostkowych (efekt synergii). Dochodzi do
tak ważnej w treningu twórczości nadzwyczajnej produktywności
i giętkości uczestników, a grupa staje się bardziej pomysłowa niż
wszyscy jej członkowie razem wzięci (zob. Nęcka, 1994).
Ale tworzenie klimatu grupowego ważne jest nie tylko z punktu
widzenia produktywności grupy, ważne jest dla samopoczucia
każdej jednostki uczestniczącej w kilkudniowym eksperymencie.
Jeśli może ona powiedzieć: „Mogę w obecności innych pozwolić
sobie na najbardziej spontaniczne reakcje i wiem, że nie czekają
mnie za to żadne sankcje, bo jestem akceptowana niezależnie od
tego, co mówię, wymyślam i robię” — to tworzenie przychodzi
po prostu łatwiej. W tym sensie ćwiczenia tego typu stanowią „ice
Rozgrzewka twórcza
41
breakers” („łamacze lodów”) — mają zachęcić uczestników do
dzielenia się oryginalnymi pomysłami, do radzenia sobie z sytu-
acją, w której trzeba wymyślać rozwiązania w grupie obcych czę-
sto sobie osób.
3. Stymulować operacje myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego).
Ćwiczenia rozgrzewkowe są to na ogół zadania o charakterze
dywergencyjnym (otwartym), niezbyt trudne, zachęcające do spe-
kulacji myślowych, pobudzające takie zdolności myślenia dywe-
rgencyjnego, jak: płynność, giętkość i oryginalność myślenia,
a w dodatku zawierające humorystyczną treść. Sens tych ćwiczeń
polega na tym, iż w szybki i zabawowy sposób zapoznają uczest-
ników z ważnymi w procesie generowania twórczych pomy-
słów czynnikami, wpływającymi na ilość i jakość rozwiązań.
Przypominam:
Płynność myślenia . Jest to zdolność do wytwarzania
w krótkim czasie wielu słów, sentencji, idei, pomysłów
itp. Wskaźnikiem poziomu płynności jest liczba wytworzo-
nych w określonym czasie pomysłów .
Giętkość myślenia . Jest to zdolność wytwarzania jakościowo
różnych wytworów i zmiany kierunku poszukiwań, umie-
jętność dostosowywania metod rozwiązywania problemów
do zmieniających się okoliczności. Giętkość jest przeciwień-
stwem sztywności myślenia.
Oryginalność myślenia Jest to zdolność wychodzenia poza
stereotypowe, najbardziej narzucające się rozwiązania,
umożliwiająca dostrzeganie nowych, niezwykłych aspek-
tów sytuacji problemowej. Nasze myślenie jest tym bardziej
oryginalne, im lepiej potrafimy znajdować rozwiązania:
niezwykłe , rzadkie w określonej grupie osób,
niekonwencjonalne , łączące ze sobą odległe skojarzenia,
oceniane jako pomysłowe, nieoczekiwane ,
sensowne , adekwatne do wymogów danej sytuacji, do
której odnosi się pomysł.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin