PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ
I OPIEKUŃCZEJ
Na okres 15 – 26 luty 2010r.
ZADANIA PROGRAMOWE:
- podpatrywanie pracy pracowników przedszkola (kucharki),
- zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą w żywieniu dzieci w przedszkolu,
- nazywanie wykonywanych czynności i narzędzi, którymi się posługują panie kucharki,
- podkreślenie pozytywnego znaczenia zawodu kucharki,
- budzenie zaciekawienia życiem społeczności najbliższego otoczenia przedszkola,
- przyzwyczajanie do przestrzegania norm społecznie akceptowanych (grzeczne zachowywanie się w sklepie),
- wykorzystywanie w zabawach doświadczeń zebranych w trakcie poznawania dalszego środowiska społecznego (w sklepie),
Opracowała:
Marzena Piotrowska
TEMAT DNIA: Kogo można spotkać w kuchni
1. Zabawy dowolne w sali ulubioną zabawą, przestrzeganie kolejności korzystania ze szczególnie atrakcyjnych zabawek.
2. Praca indywidualna- liczenie w zakresie 5.
3. Pani kucharka i jej praca- udział w komponowaniu gazetki tematycznej z kolorowych ilustracji, swobodne wypowiedzi dzieci odnośnie gazetki oraz dzielenie się przeżyciami i spostrzeżeniami z domu rodzinnego (pomoc mamie w kuchni w drobnych pracach), nabywanie zwyczaju kolejnego wypowiadania się.
4. Ćwiczenia poranne nr 24, doskonalenie równowagi.
5. „Kuchareczka”- słuchanie wiersza K. Kruk, dostrzeganie użyteczności pracy ludzi różnych zawodów bliskiego otoczenia, zapoznanie z charakterystycznym strojem (fartuch, czepek), miejscem pracy (kuchnia), akcesoriami pracy( noże, łyżki, garnki).
6. „Bal Walentynkowy”- zabawy w dwóch kołach, w parach i luźnej grupie na umówiony sygnał, reakcja na zmianę tempa i dynamiki.
7. „Gotujemy”- zabawy w ogrodzie przedszkolnym przy użyciu znalezionych patyków, rysowanie koła patykiem na śniegu.
8. Ubijamy kotlety”- zabawa ortofoniczna; ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: bach, buch, pac, bam, bum.
9. „Kuchareczki w kuchni”- zabawa ruchowa, swobodny bieg bez potrącania.
10. „Wesołe zabawy dzieci”- zabawy w ogrodzie przedszkolnym umożliwiające różnorodne formy ruchu (biegi, podskoki, przysiady, zeskoki) z wykorzystaniem naturalnych przeszkód terenowych.
11. „Ulubiona potrawa”- ćwiczenia słownikowe, wypowiedzi dzieci na temat ulubionych przysmaków.
12. „Co robi kucharka”- zagadki ruchowe, rozpoznawanie i nazywanie czynności wykonywanych przez nauczycielkę (mieszanie, wałkowanie, krojenie, mycie naczyń).
13. Zabawy dowolne w ulubionym kąciku zabaw, zabawy zgodne z przeznaczeniem kącików, wspólne porządkowanie po zakończonej zabawie.
TEMAT DNIA: Kuchenne urządzenia.
1. Zabawy konstrukcyjne na dywanie , dzielenie się miejscem zabawy, nazywanie swoich wytworów.
2. „Raz, dwa, trzy, dzisiaj w kuchni sprzątasz Ty”- wyliczanka z elementem ruchu, szybkie reagowanie na bodźce słuchowe, porządkowanie terenu zabaw.
3. „Co mi jest potrzebne”- zagadki obrazkowo- ruchowe, wiązanie ruchów z określoną czynnością oraz różnicowanie przedmiotów potrzebnych do jej wykonania np. krojenie- deseczka, nóż itp; wzbogacanie słownika dzieci o nazwy czynności.
4. Ćwiczenia poranne nr 24.
5. „Nasza kuchenka”- wyklejanie formy przestrzennej kawałkami gazet, zdobienie wyciętymi elementami, poprawne posługiwanie się pędzlem podczas nabierania kleju, wspólne nazwanie urządzenia poprzez wymyślenie nowego słowa.
6. „Do swojego garnka”- zabawa ruchowa, bieg na wprost do oznaczonego miejsca.
7. „Odgłosy z naszej kuchni”- ćwiczenia słuchowe, rozróżnianie odgłosów słyszanych z kuchni, wydawanych przez różne przedmioty (składanie talerzy, ścieranie warzyw na tarce, mieszanie, itp.).
8. „W naszej kuchni”- wycieczka do przedszkolnej kuchni, poznawanie pomieszczeń kuchennych, zapoznanie z nazwą i działaniem urządzeń ułatwiających pracę kucharki (kuchenka gazowa, lodówka, mikser, zmywarka,), przyglądanie się czynnościom pań kucharek, podczas przygotowywania posiłku(obieranie warzyw, płukanie, ścieranie), zwrócenie uwagi na poprawne i bezpieczne zachowanie się (nie dotykanie urządzeń kuchennych).
9. „Wrażenia z kuchni”- dzielenie się wrażeniami i przeżyciami z odbytej wycieczki, swobodne rozmowy, zachęcanie do rozmowy wszystkie dzieci.
10. „Talerzyk i filiżanka”- zabawa orientacyjno- porządkowa, łączenie się w pary na przerwę w muzyce.
11. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu stałego, przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
12. „Dmucham na gorące kakao”- ćwiczenia oddechowe, pogłębienie fazy wydechowej, zwiększenie pojemności płuc.
13. Zabawy stolikowe, informowanie nauczycielki o napotkanych trudnościach.
14. Praca indywidualna- ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.
TEMAT DNIA: Przedszkolaki gotują.
1. Zabawy dowolne w sali według wyboru dzieci , odkładanie zabawek po zabawie na wyznaczone miejsce.
2. Praca indywidualna- utrwalanie nazw kolorów poprzez wyszukiwanie zabawek i przedmiotów w podanych przez nauczycielkę kolorach.
3. „Co Krysia sama potrafi”- oglądanie ilustrowanej książeczki J.Korczakowskiej, nie korzystanie samemu z urządzeń kuchennych (nie zapalanie zapałek i gazu samemu), zachęcanie do wypowiadania się.
5. „Kuchareczki”- nauka piosenki, zabawy inscenizacyjne do piosenki, naśladowanie czynności domowych, nauka cwału w wolnym tempie, próby akompaniowania przy użyciu dzwoneczków i grzechotek.
6. „Dwie kuchareczki”- zabawy ruchowe w ogrodzie, tworzenie par na podany sygnał; zgłaszanie się do nauczycielki na podany sygnał.
7. „Obiadek dla lalek”- zabawy tematyczne w kąciku kuchennym, nazywanie przedmiotów niezbędnych do gotowania, nakrywanie do stołu, odtworzenie w zabawie treści zaczerpniętych z najbliższego otoczenia, podział na role z pomocą nauczycielki.
8. „Ważymy mąkę na kluseczki”- zabawa ruchowa, skłony boczne tułowia.
9. „W ogrodzie”- zabawy z wykorzystaniem sprzętu stałego, przestrzeganie zawartych umów, dotyczących korzystania z ustalonego sprzętu w bezpieczny sposób.
10. „Pomogę mamusi”- rozmowa z cała grupa, zachęcanie do pomocy w prostych pracach gospodarskich, nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłkach, podkreślenie ważnej roli dyżurnych, zachęcanie do wypowiedzi dzieci nieśmiałe.
11. „Zgrabne kuchareczki”- zabawa ruchowa, chód po linii prostej.
12. „Małe kuchareczki”- zabawa ortofoniczna; naśladowanie głosem dźwięków wydawanych przez urządzenia i akcesoria kuchenne: ciach, trach, szsz, wrr, trr, prawidłowe
13. Zabawy ulubioną zabawką, szanowanie zabawek przedszkolnych.
TEMAT DNIA: Pani łyżka i jej znajomi.
1. Zabawy dowolne przy stoliczkach, zgodne korzystanie z układanek, budowanie z klocków, rysowanie na temat dowolny, korzystanie z zabawek w miejscach dobrze oświetlonych.
2. „Talerze na półki”- zabawa ruchowa z elementem równoważnym, chód z przyborem w ręku.
3. „Serwetki śniadaniowe”- ćwiczenie oddechowe, zdmuchiwanie serwetek ze stołu za pomocą głębokiego wydechu, wspólne porządkowanie po zabawie.
5. „Obiadek dla lalek gotują krasnale”- słuchanie opowiadania M. Kownackiej, przypomnienie dzieciom zasad kulturalnego zachowania się przy stole (prawidłowe nakrywanie do stołu, prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem, kubkiem, serwetką, właściwa postawa, spożywanie posiłków w ciszy), segregowanie potrzebnych naczyń, sztućców, klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy, utrwalenie liczebników głównych na mirę możliwości dzieci (co najmniej do 5).
6. „Podnieś widelczyk”- zabawa orientacyjno- porządkowa, marsz z przysiadem na sygnał słowny.
7. „Wyjście do ogrodu przedszkolnego”- zabawy z wykorzystaniem obręczy, wskakiwanie do obręczy, podrzucanie, próby toczenia.
8. Zaczarowany woreczek”- zabawa dydaktyczna, określenie za pomocą dotyku i nazywanie przedmiotów znajdujących się w worku (łyżeczka, wałek, garnek).
9. „Sięgnij po chochelkę”- zabawa ruchowa, podskoki dosiężne.
10. „Talerzyki na półeczki”- zabawy ruchowe na powietrzu, prawidłowe ustawianie się w rzędzie, szeregu, w kole.
11. „Kuchareczki”- utrwalenie słów i melodii piosenki, śpiew indywidualny i zbiorowy.
12. „Zapraszamy gości”- zabawa tematyczna, wyrażanie własnych przeżyć i doświadczeń, utrwalania zasad prawidłowego nakrywania do stołu i zachowywania się przy stole
13. „Duże i małe kubeczki”- zabawa ruchowa, przyjmowanie prawidłowej postawy w staniu i w siadzie skrzyżnym.
14. Zabawy dowolne, budowanie z różnego rodzaju klocków na dywanie, szanowanie wytworów własnych i kolegów, nie przeszkadzanie sobie nawzajem.
15. Praca indywidualna -„Ubieramy pana kucharza”- układanka, szukanie postaci kucharza, określanie jego stroju.
TEMAT DNIA: Pani kucharka zdrowo nam gotuje.
1. Zabawy ulubioną maskotką- porządkowanie maskotek po skończonej zabawie.
2. Praca indywidualna- „Serwetniki”- ozdabianie przy pomocy plasteliny, wyćwiczenie sprawności manualnych.
3. „Co można zrobić z …?”- nazywanie podanych produktów (np. owoce, warzywa, mleko, mąka) i próba określenia potrawy, jaką można z nich przyrządzić (np. surówka z warzyw, sok z owoców, budyń, ciasto itp.), zachęcanie do wypowiadania się, ćwiczenie logicznego myślenia.
5. „Pomagamy w kuchni”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie zabawowej, ćwiczenia mięśni grzbietu, chód na całych stopach i palcach, przeciwdziałanie płaskostopiu.
Przybory: szarfy.
6. Wyjście do ogródka- zabawy dowolne na świeżym powietrzu- zgłaszanie się do nauczycielki na sygnał zbiórki.
7. „Nie chcę kaszy” - słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego; ukazanie dzieciom konieczności zdrowego odżywiania jako warunku zachowania zdrowia, siły, opanowanie niechęci do niektórych potraw.
8. „Zanieś koledze zdrowy obiadek”- zabawa ruchowa, chód po linii krętej połączony z noszeniem przyborów .
9. „Pomagamy kucharce”- zabawy w ogrodzie przedszkolnym umożliwiające różne formy ruchu z wykorzystaniem sanek.
10. „Warzywa do garnka”- loteryjka obrazkowa, łączenie w pary dwóch identycznych garnków, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej, posługiwanie się nazwami kolorów: czerwony, żółty, niebieski.
11. „Kuchareczki”- utrwalenie słów i melodii piosenki, śpiew indywidualny.
12. „Mandale”- dowolne rysowanie i kolorowanie, używanie pełnej gamy barw.
13. Zabawy dowolne w sali według wyboru dzieci, dzielenie się zabawkami.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- wymieni akcesoria pracy kucharki (garnek, łyżka, itp.)
- nazwie urządzenia ułatwiające pracę pań w kuchni (kuchenka gazowa, lodówka),
- zaśpiewa piosenkę „Kuchareczki”,
- przelicza na miarę swoich możliwości, minimum do „5”,
- wyklei papierem formę przestrzenną.
(22.02.2009r. – 26.02.2010r.)
TEMAT DNIA: Pani ekspedientka.
1. Zabawy dowolne w sali, korzystanie z bardziej atrakcyjnych zabawek według kolejności, nie zabieranie ich sobie.
2. Praca indywidualna -„Ułóż obrazek” - zabawa rozwijająca pamięć wzrokową.
3. „W sklepie zabawkowym”- komponowanie gazetki tematycznej, zapoznanie z wyglądem sklepu, z rodzajami sprzedawanych zabawek oraz z pracą ekspedientki (czynności, ubiór), wdrażanie do kulturalnego zachowania się, używania form grzecznościowych.
4. Ćwiczenia poranne nr 25, doskonalenie rzutu do celu
5. „W sklepie”- słuchanie opowiadania na podstawie tekstu I. Salach zapoznanie z zachowaniem Basi w sklepie (używanie form grzecznościowych, uprzejme zachowanie się w stosunku do ekspedientki i mamy), wdrażanie do poszanowania zabawek (nawet tych mało atrakcyjnych).
6. „Zabawki do koszyka”- zabawa ruchowa, wskakiwanie obunóż do obręczy.
7. „Kto prędzej dotrze do sklepu”- zabawy ruchowe w ogrodzie, bieg na wprost do oznaczonego miejsca.
8. „Co kupiła Martyna”- ćwiczenia słuchowe, rozpoznawanie i nazywanie słyszanych odgłosów i dźwięków wydawanych przez różne zabawki mechaniczne.
9. „Zabawki na półeczki”- zabawa orientacyjno- porządkowa, ćwiczenia ustawień parami trójkami, czwórkami.
10. „W sklepie”- piesza wycieczka do pobliskiego sklepu, obserwowanie pracy ludzi w bliskim otoczeniu przedszkola, zapoznanie z wyglądem sklepu, sprzedawanymi tam artykułami, sposobem ich ustawiania oraz praca sprzedawcy (charakterystyczny ubiór, podstawowe czynności i efekty pracy), poznanie akcesoriów , urządzeń niezbędnych i ułatwiających pracę (kasa), kulturalne zachowywanie się w sklepie.
11. „W pobliskim sklepie”- burza mózgów, ćwiczenie logicznego myślenia oraz wyobraźni.
12. „Piłeczki do koszyka”- zabawa ruchowa, rzut jednorącz do celu.
13. „W sklepie zabawkowym” -korzystania z zabawek w sposób niewywołujący hałasu.
...
Wiciu9116