PLAN NR 14.doc

(83 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ

  PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ

I OPIEKUŃCZEJ

DLA GRUPY DZIECI 4-LETNICH

 

Na okres 01 – 12 marzec 2010r.

                          

 

 

 

 

I.                   W KĄCIKU PRZYRODY

ZADANIA PROGRAMOWE:

-          uczestniczenie w sianiu nasion oraz sadzeniu warzyw i roślin kwiatowych,

-          rozwijanie umiejętności w zakresie uprawy roślin- ukazanie dzieciom możliwości hodowania roślin w okresie zimy, udział w pielęgnowaniu roślin: podlewanie,

-          zapoznanie ze sprzętem ogrodniczym (łopata, grabie, konewka).

 

II.                NASZE MIASTO KALISZ

ZADANIA PROGRAMOWE:

-          zapoznanie z informacjami o mieście Kaliszu, w którym zamieszkujemy,

-          posługiwanie się nazwami miejscowości w wypowiedziach słownych,

-          zapoznanie z herbem miasta Kalisza,

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

Marzena Piotrowska

W KĄCIKU PRZYRODY

(01.03.2010r. – 05.03.20109.)

 

TEMAT DNIA: Zielony kącik- ale co to?

1.                               Zabawy ulubioną zabawką, szanowanie zabawek przedszkolnych.

2.                               Praca indywidualna- praca z obrazkiem.

3.      „W kąciku przyrody”- rozmowa połączona z komponowaniem gazetki tematycznej, ukazanie sposobu dbania o rośliny (podlewanie, wycieranie liści z kurzu).

4.      Ćwiczenia poranne nr 26, ćwiczenia ramion.

5.      „Miś i tulipanek” –historyjka obrazkowa, układanie obrazków według poprawnej kolejności, wypowiadanie się na temat historyjki, zapoznanie z kolejnością działań oraz z narzędziami przydatnymi do sadzenia roślin.

6.      „Wokół roślinek”- zabawa ruchowa, bieg po torze krętym.

7.      Spacer na terenie ogrodu przedszkolnego- ćwiczenie ustawień parami, próby zaobserwowania  zasypanych przez śnieg roślin w ogrodzie przedszkolnym.

8.      „Dlaczego zimą nie ma kwiatów roślin w ogrodzie?”- rozmowa tematyczna, zrozumienie potrzeby hodowania niektórych roślin niezbędnych do wyżywienia człowieka.

9.      „A ja rosnę i rosnę”- zabawy ilustracyjne do piosenki, próby powtarzania słów piosenki przy akompaniamencie instrumentu, tworzenie własnego akompaniamentu.

10.  Zabawy na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu stałego, bezpieczne korzystanie ze sprzętu.

11.  „Nasze rośliny”- zabawa gramatyczna, prawidłowe stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach, określenie cech za pomocą przymiotników, oczekiwanie na swoją kolej wypowiedzi.

12.  „Kwiatki zwiędły, kwiatki rosną”- zabawa naśladowcza, ćwiczenie mięśni tułowia.

13.  „Czy słyszysz wiatr pomiędzy kwiatami?”- ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: wiu, fru, szu, ziu.

14.  Zabawy dowolne przy stoliczkach, zgodne korzystanie z układanek, budowanie z klocków, rysowanie na temat dowolny, korzystanie z zabawek w miejscach dobrze oświetlonych.

 

TEMAT DNIA: Kolorowe kwiaty.

1.      Zabawy dowolne, budowanie z różnego rodzaju klocków na dywanie, szanowanie wytworów własnych i kolegów, nie przeszkadzanie sobie nawzajem.

2.      „Stoi różyczka”- zabawa kołowa, kulturalne zachowanie się podczas zabawy.

3.      „Na około”- ćwiczenia buzi i języka poprzez oblizywanie warg i zębów, próby dotykania językiem nosa, policzków i brody.

4.      Ćwiczenia poranne nr 26.

5.      „Nasze kwiaty”- komponowanie metodą origami z kół i kwadratów, zginanie i naklejanie elementy tworząc kompozycję, wyrażanie w formie pracy plastycznej wiedzę o świecie (o roślinach).

6.      „Zbieramy kwiaty”- zabawa ruchowa, skłony tułowia w marszu.

7.      „Pierwsze kwiaty”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.

8.      „Droga do kwiatka”- praca z obrazkiem, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.

9.      „Dwa Kwiatki”- zabawa ruchowa z piosenką, zmiana partnera na przerwę w muzyce.

10.  „Zabawy w ogrodzie”- zabawy z wykorzystaniem sprzętu stałego, nie oddalanie się od nauczycielki i grupy.

11.  „Kiełkująca roślinka”- zabawa dramowa, wypowiedzi dzieci na temat swoich zachowań jako roślinki w warunkach korzystnych i niekorzystnych.

12.  Zabawy ulubioną maskotką- porządkowanie maskotek po skończonej zabawie.

13.  Praca indywidualna- tworzenie zbiorów liczbowych.

 

TEMAT DNIA: Kwiatki, bratki i stokrotki.

1.      Zabawy dowolne w sali ulubioną zabawą, przestrzeganie kolejności korzystania ze szczególnie atrakcyjnych zabawek.

2.      Praca indywidualna - ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.

3.      „W kąciku przyrody”- towarzyszenie nauczycielce podczas prac porządkowych w kąciku przyrody, obserwowanie prac dorosłych związanych z pielęgnacja roślin doniczkowych, próby pomagania np. przy przesadzaniu kwiatów.

4.      Ćwiczenia poranne nr 26.

5.      „Zajączki na łące”- słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, zapoznanie ze słowami i melodią, próby śpiewania z nauczycielką, zabawa ruchowa do piosenki.

6.      „Zajączki w ogródku”- zabawy ruchowe z wykorzystaniem sprzętu stałego, bezpieczne korzystanie ze sprzętu.

7.      „Ogrodnicy”- zabawa ortofoniczna z wykorzystaniem wiersza I. Salach, przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „szu, szu” i wyrazach „tup”, „hej”, „puk”, uważne słuchanie wiesza mówionego przez nauczyciela.

8.      „Kwiaty i wiatr”- zabawa ruchowa, ćwiczenie mięśni tułowia, skłony boczne.

9.      „Zmiany w przyrodzie”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, opisywanie zmian w pobliskim otoczeniu przedszkola, słuchanie poleceń nauczycielki.

10.  „Pielęgnujemy nasze kwiatki”- prace porządkowe w kąciku przyrody, podlewanie roślin, wycieranie ziemi spod doniczek, nazywanie kwiatów przyniesionych przez nauczycielkę.

11.  „Konkurs Małego Ogrodnika”- zagadki, odpowiadanie całym zdaniem na zadane pytanie.

12.  Zabawy stolikowe, informowanie nauczycielki o napotkanych trudnościach.

 

TEMAT DNIA: Zakładamy zielony ogródek.

1.      Zabawy dowolne w ulubionym kąciku zabaw, zabawy zgodne z przeznaczeniem kącików, wspólne porządkowanie po zakończonej zabawie.

2.      „Usiądź na kwiatek”- zabawa ruchowa, ćwiczenie szybkości i zwinności.

3.      „Listki i wiatr”- ćwiczenia oddechowe, umiarkowane dmuchanie na bibułkowe listki zawieszone na gałązce, rozwijanie pojemności płuc.

4.      Ćwiczenia poranne nr 26.

5.      „Ogródek”- słuchanie wiersza M. Konopnickiej, manipulowanie liczmanami, układanie różnorodnych kompozycji, klasyfikowanie na zbiory.

6.      „Co robię?”- zagadki ruchowe, określanie czynności wykonywanych przez kolegów, kulturalne zachowanie się podczas zabawy.

7.      „Jedziemy na wycieczkę”- zabawy bieżne w ogrodzie przedszkolnym  z wykorzystaniem krążków, bieg do oznaczonego celu po torze krętym.

8.      „Nasz kącik przyrody”- sadzenie cebuli, obserwowanie czynności nauczycielki, pomoc dzieci w prostych pracach podczas sadzenia (układanie cebuli, podlewanie), swobodne rozmowy na temat kolejności wykonywanych czynności.

9.      „Zajączki na łące”- utrwalenie słów piosenki, inscenizacja ruchowa do piosenki.

10.  „Dwa kwiatki”- zabawy ruchowe  w ogrodzie, tworzenie par na podany sygnał; zgłaszanie się do nauczycielki na podany sygnał.

11.  „W ogródeczku”- zabawa ortofoniczna, naśladowanie głosem dźwięków wydawanych przez akcesoria ogrodnicze: ciach, trach, szsz, wrr, trr.

12.  „Przynieś Żonkila”- zabawa ruchowa z elementem równoważnym, chód z przyborem w ręku.

13.  Zabawy dowolne  w sali według wyboru dzieci , odkładanie zabawek po zabawie na wyznaczone miejsce.

14.  Praca indywidualna - utrwalanie nazw kolorów poprzez wyszukiwanie wśród kolorowych kartoników.

 

TEMAT DNIA: Zabawy z kolorami kwiatów.

1.      Zabawy dowolne w sali według wyboru dzieci, dzielenie się zabawkami.

2.      „Przeskocz kwiatka”- zabawa ruchowa z elementem przeskoku.

3.      Praca indywidualna- ćwiczenia manualne.

4.      Ćwiczenia poranne nr 26.

5.      „Zabawy z kolorowymi kwiatami”- zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej z wykorzystaniem metody W. Scherborne, swobodne podskoki z wymachem rąk, bieg do celu bez potrącania, przeciwdziałanie płaskostopiu.

6.      „Zajączki na spacerze”- wyjście do ogrodu, budzenie wrażliwości na piękno przyrody, nie zrywanie zieleni. 

7.      „Odgłosy z ogrodu”- ćwiczenia słuchowe, rozpoznawanie i nazywanie odgłosów zjawisk przyrodniczych (deszcz, wiatr, śpiew ptaków), wyćwiczenie słuchu fonematycznego.

8.      „Zajączki na łące”- utrwalenie piosenki, zabawa na tle piosenki według własnego pomysłu.

9.      „Wiatr i chmurki”- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, poprawne wykonywanie poleceń nauczycielki.

10.  „Kolorowe obrazki”- układanie obrazków według wzoru, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.

11.  „Słońce świeci, deszcz pada”- zabawa orientacyjno- porządkowa, reagowanie na bodźce wzrokowe.

12.  „Kwiatki, bratki”- zabawa plastyczna, wykonanie dowolną techniką (malowanie, rysowanie, wyklejanie) kwiatka, staranne wykonanie pracy.

13.  Zabawy konstrukcyjne klockami drewnianymi, dzielenie się klockami oraz miejscem zabawy.

 

 

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

-          zaśpiewa piosenkę „Zajączki na łące”,

-          rozumie celowość działań związanych z opieką nad roślinami (podlewanie),

-          manipuluje liczmanami, oraz tworzy zbiory.

NASZE MIASTO KALISZ

(08.03.2010r. – 12.03.2010r.)

 

TEMAT DNIA: Kalisz.

1.      Zabawy dowolne w sali- odkładanie zabawek po skończonej zabawie na wyznaczone   miejsca.

2.      Praca indywidualna-  zabawy matematyczne, liczenie, dodawanie, odejmowanie elementów.

3.      „Kalisz- moje miasto”-  komponowanie gazetki tematycznej, swobodne rozmowy przy ilustracjach, rozpoznawanie znanych dzieciom miejsc.

4.      Ćwiczenia poranne nr 27, ćwiczenia wyprostne.

5.      „Legenda o powstaniu Kalisza”- słuchanie legendy opowiadanej przez nauczycielkę na podstawie tekstu Eligiusz Kor-Walczak, zapoznanie z herbem Kalisza, określenie w jakich okolicznościach powstała nazwa „Kalisza”, wypowiadanie się całym zdaniem.

6.      „Jadą koniki do Kalisza”- zabawa ruchowa, lekki bieg z wysokim unoszeniem kolan.

7.      Spacery w okolicy- obserwowanie naszego miasta, dostrzeganie charakterystycznych dla Kalisza miejsc – zabytków, rzeki Prosny, Ratusza, itp.

8.      „Co słyszymy”- zabawa ortofoniczna, naśladowanie głosem dźwięków usłyszanych z najbliższego otoczenia: ciach, brum, trach, szur, wrr.

9.      „Nad Prosną”- zabawa z chustą animacyjną, poruszanie szybko i umiarkowanie chustą znajdującą się w górze i na dole.

10.  „Zabawy w ogrodzie”- zabawy umożliwiające różnorodne formy ruchu, biegi, skoki, skłony, zachowanie się kulturalnie wobec kolegów podczas zabaw.

11.  „Na obrazku”- zabawa matematyczna, określanie położenia przedmiotów na obrazku, używając zwrotów: między, wyżej, niżej, bliżej, dalej.  

12.  Tor przeszkód”- zabawa ruchowa, swobodne przechodzenie po torze krętym z płaskimi przeszkodami.

13.  Zabawy dowolne w sali- kulturalne zachowanie się wobec kolegów podczas zabawy.

 

TEMAT DNIA:  Mój dom w Kaliszu.

1.      Zabawa ulubioną zabawką w kącikach zainteresowań, wdrażanie do unikania hałasu podczas zabawy.

2.      „Ojciec Wirgiliusz”- zabawa kołowa, dokładne powtarzanie określonych czynności.

3.      Ćwiczenia buzi i języka poprzez oblizywanie warg i zębów, próby dotykania językiem nosa, policzków i brody, kląskanie.

4.      Ćwiczenia poranne nr 27.

5.      „Mój dom w moim mieście” – praca plastyczna przy użyciu techniki wyklejania i malowania farbami plakatowymi, dzieci malują i wyklejają swój dom – w jaki sposób go widzą na tle całego miasta, jak postrzegają swoje otoczenie, omówienie prac.

6.      "Figury zmieńcie się"- zabawa orientacyjno- porządkowa, zmiana określonej figury na hasło.

7.      „Jedziemy na wycieczkę”- zabawy bieżne w ogrodzie przedszkolnym  z wykorzystaniem krążków, bieg do oznaczonego celu po torze prostym z płaskimi przeszkodami.

8.      „Gdzie mieszkamy?”- opowiadanie nauczycielki o Kaliszu, rozmowa prowadzona z dziećmi na temat rodzinnego miasta, w jakiej dzielnicy znajduje się nasze przedszkole, na jakich ulicach - osiedlach mieszkamy, co dzieci wiedzą na temat Kalisza itp.?

9.      „A hej, a ho”- pląs integracyjny według Klanz’y, (Chmury płyną, słońce świeci, ptak wysoko śpiewa, na spacerek po Kaliszu nas wszystkich zabiera. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin