PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ
I OPIEKUŃCZEJ
Na okres 26 kwiecień – 07 maj 2010r.
ZADANIA PROGRAMOWE:
- podpatrywanie małych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (mrówki, motyle, osa, pszczoła, pasikonik, mucha, biedronka, ślimaki, ),
- kształtowanie postaw wobec małych owadów (nie krzywdzenie owadów, pokonywanie lęku przed owadami, zwrócenie na ich użyteczność),
- klasyfikowanie zbiorów przedmiotów na podstawie wybranych cech (wielkość),
II. DBAM O ZĘBY
- korzystanie w sposób prawidłowy z pasty, szczoteczki i kubeczka,
- rozumienie potrzeby dbania , kontrolowania i leczenia zębów,
- utrwalenie przyzwyczajeń i nawyków dbania o codzienną higienę ciała.
Opracowała:
Marzena Piotrowska
TEMAT DNIA: W sadzie
1. Zabawy dowolne w sali-unikanie hałasu podczas zabaw.
2. Praca indywidualna- praca z obrazkiem.
3. „Wiosna w sadzie”- udział dzieci w komponowaniu gazetki tematycznej z kolorowych ilustracji, obrazków przedstawiających kwitnące drzewa, krzewy, owady, stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi, wypowiadanie się całym zdaniem.
4. Ćwiczenia poranne nr 34, ćwiczenia mięśni grzbietu.
5. „Jak ślimak spotkał wiosnę”- historyjka obrazkowa, ukazanie dzieciom uroków wiosny i budzenia się do życia owadów (zakwitają kwiaty na drzewach, liście są już duże i zielone, trawa bujna, latają owady, itp.) możliwości spędzania czasu na powietrzu w okresie ciepłej wiosny, układanie obrazków w kolejności.
6. „W sadzie”- zabawa orientacyjno- porządkowa, wskakiwanie jednonóż do obręczy na sygnał słowny.
7. „Zakwitły sady”- spacer do ogrodu przedszkolnego połączony z obserwacją otoczenia, zaznajomienie dzieci ze środowiskiem przyrodniczym sadu wiosną, obserwowanie roślin w czasie kwitnienia oraz zachowania owadów.
8. „Co widziałem na spacerze?”- zabawa gramatyczna, próby wypowiadania się na temat wiosennej przyrody, dzielenie się wrażeniami i spostrzeżeniami ze spaceru, poprawne stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej.
9. „Przycinamy gałązki”- zabawa ruchowa z elementem wspięcia się na palcach.
10. Zabawy na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu stałego, bezpieczne korzystanie ze sprzętu.
11. „Już grzeje słoneczko”- ćwiczenie ortofoniczne na zgłoskach „tup-tup”, „ho-ho”, „hu-hu”, „hej- ho”, „hura”.
12. „Idziemy miedzy drzewami”- zabawa ruchowa, chód połączony z omijaniem przeszkód.
13. Zabawy dowolne przy stolikach (gry, układanki, puzzle, rysowanie)- zgodna, wspólna zabawa.
TEMAT DNIA: Kwitną kwiaty.
1. Zabawy dowolne w sali- sprzątanie zabawek po skończonej zabawie.
2. „Stoi różyczka”- zabawa ruchowa na dywanie, wytworzenie miłej atmosfery.
3. „Lecą owady ćwiczenie oddechowe- wprawianie w ruch za pomocą dmuchania papierowych ozdób zawieszonych na nitkach .
4. Ćwiczenia poranne nr 34.
5. „Wiosna”- wydzieranka, swobodne wydzieranie różnych kształtów z kolorowego papieru, prawidłowe posługiwanie się pędzelkiem z klejem, nazywanie swoich wytworów.
6. „Do kwiatka”- zabawa ruchowa, bieg do oznaczonego miejsca.
7. „W piaskownicy”- wyjście do ogrodu, lepienie kulek, rzucanie kulkami do celu.
8. „Kolorowe owady”- ćwiczenia słownikowe, grupowanie przymiotników do nazw owadów.
9. „Tra-la-la”- zabawa ruchowa do słów piosenki, swobodne podskoki, marsz, lekki bieg.
10. „Owady w trawie”- spacer do ogrodu przedszkolnego, obserwowanie mrówek i innych owadów biegających przez lupę.
11. Pożyteczne owady”- wzbogacenie wiadomości dzieci na temat świata owadów (biedronki, pszczoły), słuchanie ciekawostek z książek i gazet, uzupełnianie wiedzy dziecka o pożyteczności wybranych (zbieranie nektaru, zapylanie kwiatów, niszczenie szkodników roślin- mszyc), przezwyciężanie dziecięcych uprzedzeń i zachęcanie do obserwacji, humanitarne obchodzenie się z nimi.
12. Zabawy dowolne ulubiona zabawką- przestrzeganie kolejności korzystania ze szczególnie atrakcyjnych zabawek.
13. Praca indywidualna- ćwiczenia w odróżnianiu koloru.
TEMAT DNIA: To wszystko wiosna.
1. Zabawy konstrukcyjne- budowanie, montowanie z różnego rodzaju klocków, współdziałanie w małych zespołach.
2. Praca indywidualna- ćwiczenia manualne.
3. „Szanujemy zieleń”- rozmowa z grupą dzieci, kształtowanie postaw wobec drzew, krzewów i owadów, projektowanie tabliczki chroniącej zieleń z grupką chętnych osób.
5. „Zielona wiosna”- słuchanie piosenki, zapoznanie ze słowami i melodią, określenie jej charakteru, improwizacja ruchowa polegająca na naśladowaniu różnych czynności np. lot pszczółek, siadanie motyli na kwiatkach itp.
6. „Szukamy biedronek”- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, chody w różnych kierunkach połączone ze skłonami i skrętami tułowia.
7. „Co można wiosną zobaczyć w sadzie i ogrodzie?”- loteryjka obrazkowa, wybór obrazków związanych z tematem np. ukwiecone drzewa, krzewy, owady.
8. „Zgadnij co robię”- zabawa naśladowcza, naśladowanie ruchem i gestem za nauczycielem (spacer, podskok, lot pszczoły), próby nazywania wykonywanych czynności.
9. „Czy słyszysz wiatr pomiędzy drzewami?”- ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: wiu, fru, szu, ziu.
10. „ W ogrodzie”- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu stałego; przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
11. „Bogaty świat owadów”- oglądanie albumów, obcowanie z artystyczną fotografią, wyszukiwanie i nazywanie znanych dzieciom owadów, określanie ich wyglądu za pomocą odpowiednio dobranych przymiotników.
12. „Dotknij pajączka”- zabawa ruchowa z elementem skoku dosiężnego , ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
13. Zabawy dowolne w ulubionych kącikach zabaw- wdrażanie dzieci do mówienia umiarkowanym tonem głosu; wspólna, zgodna zabawa.
TEMAT DNIA: Pożyteczne owady.
1. Zabawy dowolne ulubioną zabawką- kulturalne odnoszenie się do siebie.
2. „Kto pierwszy pod drzewkiem”- zabawa ruchowa z elementem orientacyjno-porządkowym, siad na wyznaczonym miejscu na sygnał wzrokowy.
3. „Trawka”- ćwiczenia oddechowe, przenoszenie za pomocą słomek źdźbła trawy.
5. „Mali sąsiedzi”- słuchanie opowiadania nauczycielki według tekstu S.Todorskiego poparte ilustracjami z książeczki, kształtowanie zachowania w stosunku do owadów (nie deptanie, nie łapanie, itp.), nazywanie owadów (biedronka, mucha, motyl, mrówka), klasyfikowanie zbiorów przedmiotów na podstawie wybranych cech (wielkość),
6. „Pszczółki do ula”- zabawa ruchowa- bied do oznaczonego miejsca.
7. „Szukamy owadów”- wyjcie do ogródka, próby podpatrywania poznanych owadów, ostrożne zachowywanie się w trakcie obserwacji.
8. „Relaksacja”- słuchanie muzyki relaksacyjnej z płyty CD, wyciszenie organizmu.
9. „Skaczące świerszcze ”- zabawa ruchowa, swobodne podskoki w przysiadzie.
10. „Lepimy babki z piasku”- zabawy w piaskownicy, poznanie w zabawie możliwości wykorzystania mokrego piasku (możliwości lepienia kulek, formowanie babek przy użyciu różnego rodzaju foremek i wiaderek).
11. „Owady”- zabawa dydaktyczna, utrwalanie wiadomości na temat owadów oraz klasyfikowanie ich według cech: mniejszy, większy, największy.
12. Rysowanie na temat dowolny zainspirowany wcześniejszymi zabawami w ciągu dnia.
13. Praca indywidualna- ćwiczenia logicznego myślenia.
TEMAT DNIA: Mali mieszkańcy ziemi.
1. Zabawy dowolne w ulubionym kąciku zabaw, nie przeszkadzanie sobie nawzajem.
2. Praca indywidualna- ćwiczenia matematyczne z dzieckiem zdolnym.
3. „Czego brakuje”- zagadki obrazków, ćwiczenia pamięci, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej oraz pamięci krótkotrwałej.
5. „Wiosenne igraszki w ogrodzie”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie zabawowej, chody połączone z podskokami, biegiem, przeciwdziałanie płaskostopiu, samodzielne przebieranie się w strój gimnastyczny
Przybory: szarfy, krążki, tamburyno.
6. „Złap motylka”- zabawy ruchowe w ogrodzie z wykorzystaniem obręczy.
7. „Gdzie brzęczy pszczółka”- ćwiczenia słuchowe, rozpoznawanie i określanie kierunku odgłosów.
8. „Zielona wiosna”- utrwalenie słów i melodii piosenki, zabawa ruchowa do piosenki.
9. „Co tak brzęczy?”- wyjście do ogrodu, dalsze podpatrywania owadów, nasłuchiwanie ich odgłosów, dostrzeganie i porównywanie zróżnicowanych wartości wizualnych i dźwiękowych .
10. „Dziwne owady”- komponowanie z mozaiki geometrycznej, próby odtwarzania sylwety owadów, nazywanie figur geometrycznych.
11. „Szukamy owadów”- zabawa ruchowa, chody połączone ze skłonami i skrętami tułowia.
12. „Chronimy i szanujemy przyrodę”- rozmowa z całą grupą, zwrócenie uwagi na konieczność szanowania zieleni- trawników, rabat kwiatowych, zakaz łamania gałęzi drzew i krzewów, obrywania liści i kwiatów, humanitarne obchodzenie się z owadami.
13. Zabawy kołowe na dywanie według wyboru dzieci.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- wie, że nie należy krzywdzić owadów podczas spacerów i zabaw na powietrzu,
- klasyfikuje zbiory przedmiotów na podstawie wybranych cech (wielkość),
- wykonuje prace plastyczną kształtującą kreatywne i twórcze myślenie.
(04.05.2010r. – 07.05.2010r.)
TEMAT DNIA: Zdrowe zęby.
1. Zabawy dowolne w sali- mówienie naturalnym głosem, unikanie krzyku w trakcie zabawy.
2. „Zdrowy uśmiech”- tworzenie wraz z chętnymi dziećmi gazetki tematycznej, kolorowanie ilustracji i przyklejanie ich na gazetkę, swobodne rozmowy na temat gazetki.
3. „Boli ząbek”- zabawa ortofoniczna, ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: aj, ej, au, och, bee.
4. Ćwiczenia poranne nr 35, ćwiczenia wyprostne.
5. „Zęby”- słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej, dowiadywanie się do czego służą zęby, rozumienie celowości dbania o nie (zapobieganie próchnicy), warunki przyjęcia do „Klubu Wiewiórka”, zapoznanie ze sposobami spożywania pokarmów bogatych w białka, witaminy, mycie po każdym posiłku.
6. „Zanieś kubeczek na półeczkę”- zabawa ruchowa, chód z przyborem w ręku.
7. „Zabawy w ogrodzie”- zabawy bieżne na powietrzu, zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy.
8. „Myjemy zęby”- utrwalenie kolejnych etapów tej czynności oraz nauka poprawnego szczotkowania (pokaz nauczycielki)- spokojne oczekiwanie na swoją kolej.
9. „Myjemy zęby”- zabawa naśladowcza, utrwalanie sposobu mycia zębów.
10. „Spacer przedszkolaków”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami podczas spaceru nazywanie znanych zapachów.
11. „Co robimy w łazience”- zabawa z elementem dramy, rozwijanie twórczej wyobraźni dziecka.
12. Praca indywidualna- praca z dzieckiem zdolnym, czytanie krótkich tekstów.
13. Zabawy dowolne przy stolikach (gry, układanki, puzzle), wybieranie do zabawy miejsc odpowiednio oświetlonych.
TEMAT DNIA: W gabinecie dentystycznym.
1. ...
Wiciu9116