PLAN NR 18.doc

(80 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ

I OPIEKUŃCZEJ

DLA GRUPY DZIECI 4-LETNICH

 

Na okres 26 kwiecień – 07 maj 2010r.

                          

 

 

 

 

I.                   DZIWNE ODGŁOSY WIOSENNĄ PORĄ

ZADANIA PROGRAMOWE:

-          podpatrywanie małych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (mrówki, motyle, osa, pszczoła, pasikonik, mucha, biedronka, ślimaki, ),

-          kształtowanie postaw wobec małych owadów (nie krzywdzenie owadów, pokonywanie lęku przed owadami, zwrócenie na ich użyteczność),

-          klasyfikowanie zbiorów przedmiotów na podstawie wybranych cech (wielkość),

II.                DBAM O ZĘBY

ZADANIA PROGRAMOWE:

-          korzystanie w sposób prawidłowy z pasty, szczoteczki i kubeczka,

-          rozumienie potrzeby dbania , kontrolowania i leczenia zębów,

-          utrwalenie przyzwyczajeń i nawyków dbania o codzienną higienę ciała.

 

 

 

 

 

Opracowała:

Marzena Piotrowska

 

 

DZIWNE ODGŁOSY WIOSENNĄ PORĄ

(26.04.2010r. – 30.04.2010r.)

 

TEMAT DNIA: W sadzie

1.                               Zabawy dowolne w sali-unikanie hałasu podczas zabaw.

2.                               Praca indywidualna- praca z obrazkiem.

3.      „Wiosna w sadzie”- udział dzieci w komponowaniu gazetki tematycznej z kolorowych ilustracji, obrazków przedstawiających kwitnące drzewa, krzewy, owady, stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi, wypowiadanie się całym zdaniem.

4.                               Ćwiczenia poranne nr 34, ćwiczenia mięśni grzbietu.

5.      „Jak ślimak spotkał wiosnę”- historyjka obrazkowa, ukazanie dzieciom uroków wiosny i budzenia się do życia owadów (zakwitają kwiaty na drzewach, liście są już duże i zielone, trawa bujna, latają owady, itp.) możliwości spędzania czasu na powietrzu w okresie ciepłej wiosny, układanie obrazków w kolejności.

6.      „W sadzie”- zabawa orientacyjno- porządkowa, wskakiwanie jednonóż do obręczy na sygnał słowny.

7.      „Zakwitły sady”- spacer do ogrodu przedszkolnego połączony z obserwacją otoczenia,  zaznajomienie dzieci ze środowiskiem przyrodniczym sadu wiosną, obserwowanie roślin w czasie kwitnienia oraz zachowania owadów.

8.      „Co widziałem na spacerze?”- zabawa gramatyczna, próby wypowiadania się na temat wiosennej przyrody, dzielenie się wrażeniami i spostrzeżeniami ze spaceru, poprawne stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej.

9.      „Przycinamy gałązki”- zabawa ruchowa z elementem wspięcia się na palcach.

10.  Zabawy na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu stałego, bezpieczne korzystanie ze sprzętu.

11.  „Już grzeje słoneczko”- ćwiczenie ortofoniczne na zgłoskach „tup-tup”, „ho-ho”, „hu-hu”, „hej- ho”, „hura”.

12.  „Idziemy miedzy drzewami”- zabawa ruchowa, chód połączony z omijaniem przeszkód.

13.  Zabawy dowolne przy stolikach (gry, układanki, puzzle, rysowanie)- zgodna, wspólna zabawa.

 

TEMAT DNIA: Kwitną kwiaty.

1.      Zabawy dowolne w sali- sprzątanie zabawek po skończonej zabawie.

2.      „Stoi różyczka”- zabawa ruchowa na dywanie, wytworzenie miłej atmosfery.

3.      „Lecą owady ćwiczenie oddechowe- wprawianie w ruch za pomocą dmuchania papierowych ozdób zawieszonych na nitkach .

4.      Ćwiczenia poranne nr 34.

5.      „Wiosna”- wydzieranka, swobodne wydzieranie różnych kształtów z kolorowego papieru, prawidłowe posługiwanie się pędzelkiem z klejem, nazywanie swoich wytworów.

6.      „Do kwiatka”- zabawa ruchowa, bieg  do oznaczonego miejsca.

7.      „W piaskownicy”- wyjście do ogrodu, lepienie kulek, rzucanie kulkami do celu.

8.      „Kolorowe owady”- ćwiczenia słownikowe, grupowanie przymiotników do nazw owadów.

9.      „Tra-la-la”- zabawa ruchowa do słów piosenki, swobodne podskoki, marsz, lekki bieg.

10.  „Owady w trawie”- spacer do ogrodu przedszkolnego, obserwowanie mrówek i innych owadów biegających przez lupę.

11.  Pożyteczne owady”- wzbogacenie wiadomości dzieci na temat świata owadów (biedronki, pszczoły), słuchanie ciekawostek z książek i gazet, uzupełnianie wiedzy dziecka o pożyteczności wybranych (zbieranie nektaru, zapylanie kwiatów, niszczenie szkodników roślin- mszyc), przezwyciężanie dziecięcych uprzedzeń i zachęcanie do obserwacji, humanitarne obchodzenie się z nimi.

12.  Zabawy dowolne ulubiona zabawką- przestrzeganie kolejności korzystania ze szczególnie atrakcyjnych zabawek.

13.  Praca indywidualna- ćwiczenia w odróżnianiu koloru.

 

TEMAT DNIA: To wszystko wiosna.

1.      Zabawy konstrukcyjne- budowanie, montowanie z różnego rodzaju klocków, współdziałanie w małych zespołach.

2.      Praca indywidualna- ćwiczenia manualne.

3.      „Szanujemy zieleń”- rozmowa z grupą dzieci, kształtowanie postaw wobec drzew, krzewów i owadów, projektowanie tabliczki chroniącej zieleń z grupką chętnych osób.

4.      Ćwiczenia poranne nr 34.

5.      „Zielona wiosna”- słuchanie piosenki, zapoznanie ze słowami i melodią, określenie jej charakteru, improwizacja ruchowa polegająca na naśladowaniu różnych czynności np. lot pszczółek, siadanie motyli na kwiatkach itp.

6.      „Szukamy biedronek”- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, chody w różnych kierunkach połączone ze skłonami i skrętami tułowia.

7.      „Co można wiosną zobaczyć w sadzie i ogrodzie?”- loteryjka obrazkowa, wybór obrazków związanych z tematem np. ukwiecone drzewa, krzewy, owady.

8.      „Zgadnij co robię”- zabawa naśladowcza, naśladowanie ruchem i gestem za nauczycielem (spacer, podskok, lot pszczoły), próby nazywania wykonywanych czynności.

9.      „Czy słyszysz wiatr pomiędzy drzewami?”- ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: wiu, fru, szu, ziu.

10.  „ W ogrodzie”- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu stałego; przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.

11.  „Bogaty świat owadów”- oglądanie albumów, obcowanie z artystyczną fotografią, wyszukiwanie i nazywanie znanych dzieciom owadów, określanie ich wyglądu za pomocą odpowiednio dobranych przymiotników.

12.  „Dotknij pajączka”- zabawa ruchowa  z elementem skoku dosiężnego , ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

13.  Zabawy dowolne w ulubionych kącikach zabaw- wdrażanie dzieci do mówienia umiarkowanym tonem głosu; wspólna, zgodna zabawa.

 

TEMAT DNIA: Pożyteczne owady.

1.      Zabawy dowolne ulubioną zabawką- kulturalne odnoszenie się do siebie.

2.      „Kto pierwszy pod drzewkiem”- zabawa ruchowa z elementem orientacyjno-porządkowym, siad na wyznaczonym miejscu na sygnał wzrokowy.

3.      „Trawka”- ćwiczenia oddechowe, przenoszenie za pomocą słomek źdźbła trawy.

4.      Ćwiczenia poranne nr 34.

5.      „Mali sąsiedzi”- słuchanie opowiadania nauczycielki według tekstu S.Todorskiego poparte ilustracjami z książeczki, kształtowanie zachowania w stosunku do owadów (nie deptanie, nie łapanie, itp.), nazywanie owadów (biedronka, mucha, motyl, mrówka), klasyfikowanie zbiorów przedmiotów na podstawie wybranych cech (wielkość),

6.      „Pszczółki do ula”- zabawa ruchowa- bied do oznaczonego miejsca.

7.      „Szukamy owadów”- wyjcie do ogródka, próby podpatrywania poznanych owadów, ostrożne zachowywanie się w trakcie obserwacji.

8.      „Relaksacja”- słuchanie muzyki relaksacyjnej z płyty CD, wyciszenie organizmu.

9.      „Skaczące świerszcze ”- zabawa ruchowa, swobodne podskoki w przysiadzie.

10.  „Lepimy babki z piasku”- zabawy w piaskownicy, poznanie w zabawie możliwości wykorzystania mokrego piasku (możliwości lepienia kulek, formowanie babek przy użyciu różnego rodzaju foremek i wiaderek).

11.  „Owady”- zabawa dydaktyczna, utrwalanie wiadomości na temat owadów oraz klasyfikowanie ich według cech: mniejszy, większy, największy.

12.  Rysowanie na temat dowolny zainspirowany wcześniejszymi zabawami w ciągu dnia.

13.  Praca indywidualna- ćwiczenia logicznego myślenia.

 

TEMAT DNIA: Mali mieszkańcy ziemi.

1.      Zabawy dowolne w ulubionym kąciku zabaw, nie przeszkadzanie sobie nawzajem.

2.      Praca indywidualna- ćwiczenia matematyczne z dzieckiem zdolnym.

3.      „Czego brakuje”- zagadki obrazków, ćwiczenia pamięci, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej oraz pamięci krótkotrwałej.

4.      Ćwiczenia poranne nr 34.

5.      „Wiosenne igraszki w ogrodzie”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie zabawowej, chody połączone z podskokami, biegiem, przeciwdziałanie płaskostopiu, samodzielne przebieranie się w strój gimnastyczny

Przybory: szarfy, krążki, tamburyno.

6.      „Złap motylka”- zabawy ruchowe w ogrodzie z wykorzystaniem obręczy.

7.      „Gdzie brzęczy pszczółka”- ćwiczenia słuchowe, rozpoznawanie i określanie kierunku odgłosów.

8.      „Zielona wiosna”- utrwalenie słów i melodii piosenki, zabawa ruchowa do piosenki.

9.      „Co tak brzęczy?”- wyjście do ogrodu, dalsze podpatrywania owadów, nasłuchiwanie ich odgłosów, dostrzeganie i porównywanie zróżnicowanych wartości wizualnych i dźwiękowych .

10.  „Dziwne owady”- komponowanie z mozaiki geometrycznej, próby odtwarzania sylwety owadów, nazywanie figur geometrycznych.

11.  „Szukamy owadów”- zabawa ruchowa, chody połączone ze skłonami i skrętami tułowia.

12.  „Chronimy i szanujemy przyrodę”- rozmowa z całą grupą, zwrócenie uwagi na konieczność szanowania zieleni- trawników, rabat kwiatowych, zakaz łamania gałęzi drzew i krzewów, obrywania liści i kwiatów, humanitarne obchodzenie się z owadami.

13.  Zabawy kołowe na dywanie według wyboru dzieci.

 

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

-          wie, że nie należy krzywdzić owadów podczas spacerów i zabaw na powietrzu,

-          klasyfikuje zbiory przedmiotów na podstawie wybranych cech (wielkość),

-          wykonuje prace plastyczną kształtującą kreatywne i twórcze myślenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DBAM O ZĘBY

(04.05.2010r. – 07.05.2010r.)

 

TEMAT DNIA: Zdrowe zęby.

1.      Zabawy dowolne w sali- mówienie naturalnym głosem, unikanie krzyku w trakcie zabawy.

2.      „Zdrowy uśmiech”- tworzenie wraz z chętnymi dziećmi gazetki tematycznej, kolorowanie ilustracji i przyklejanie ich na gazetkę, swobodne rozmowy na temat gazetki.

3.      „Boli ząbek”- zabawa ortofoniczna, ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: aj, ej, au, och, bee.

4.      Ćwiczenia poranne nr 35, ćwiczenia wyprostne.

5.      „Zęby”- słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej, dowiadywanie się do czego służą zęby, rozumienie celowości dbania o nie (zapobieganie próchnicy), warunki przyjęcia do „Klubu Wiewiórka”, zapoznanie ze sposobami spożywania pokarmów bogatych w białka, witaminy, mycie po każdym posiłku.

6.      „Zanieś kubeczek na półeczkę”- zabawa ruchowa, chód z przyborem w ręku.

7.      „Zabawy w ogrodzie”- zabawy bieżne na powietrzu, zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy.

8.      „Myjemy zęby”- utrwalenie kolejnych etapów tej czynności oraz nauka poprawnego szczotkowania  (pokaz nauczycielki)- spokojne oczekiwanie na swoją kolej.

9.      „Myjemy zęby”- zabawa naśladowcza, utrwalanie sposobu mycia zębów.

10.  „Spacer przedszkolaków”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami podczas spaceru nazywanie znanych zapachów.

11.  „Co robimy w łazience”- zabawa z elementem dramy, rozwijanie twórczej wyobraźni dziecka.

12.  Praca indywidualna- praca z dzieckiem zdolnym, czytanie krótkich tekstów.

13.  Zabawy dowolne przy stolikach (gry, układanki, puzzle), wybieranie do zabawy miejsc odpowiednio oświetlonych.

 

TEMAT DNIA:  W gabinecie dentystycznym.

1.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin