Dramat Witkiewicza.doc

(36 KB) Pobierz

S. I. Witkiewicz: Wybór dramatów. Wyb. J. Błoński. Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1974. BN I, 221.

 

Witkacy

-          sztuka i filozofia to dla Witkacego wartości absolutne, kiedy zostały uniemożliwione przez historię – Witkacy popełnił samobójstwo,

-          całą młodość uważał się za malarza, w 1925 roku zrezygnował,

-          po I wojnie światowej zajął się teorią i krytyką sztuki i teatrem (w kilka lat napisał kilkadziesiąt sztuk), w 1925 – powieściopisarz, ostatnie lata życia – zajął się filozofią,

-          uniwersalność,

-          jego humor nie był pogodny ani bezinteresowny,

-          ojciec – Stanisław Witkiewicz – malarz-realista, krytyk, gruźlik; nie znosił szkoły – syna uczył w domu. Żona – Maria Dembowska – nie kocha jej,

-          Witkacy urodzony 24.02.1885,

-          egzaminy i maturę Witkacy zdawał we Lwowie,

-          1904 – podróż do Niemiec i Włoch, krótko studiował na ASP w Krakowie, 1909 – zakochał się w aktorce, Irenie Solskiej,

-          przyjaźni się z Tadeuszem Micińskim, Karolem Szymanowskim, Bronisławem Malinowskim, Leonem Chwistkiem. Towarzystwo opisane w niewydanej za życia powieści 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta [tu: artysta musi uroki życia poświęcić na ołtarzu sztuki albo w dzieło sztuki przemienić swoje życie. Demaskacja miłości jest u Witkacego podporządkowana metafizycznej nostalgii],

-          usposobienie depresyjno-maniakalne, znajomych straszy narkotykami, stroni od pospolitych rozrywek. Do 1914 – prowadzi życie artysty -  mało wystawia, dużo czyta i dużo myśli,

-          zaręczył się z Jadwigą Janczewską, ona popełniła w Tatrach patetyczne samobójstwo. Los Witkacego ulega przyspieszeniu. W czasie I wojny zaciągnął się do gwardii cesarskiej (choć nie musiał),

-          s. XIX Wokół Witkacego roiło się od wykolejeńców, samobójców, arystokratycznych ryzykantów, wyuzdanych hrabin, chimerycznych artystów, proroków z przyszłości,

-          katastrofizm Witkacego ukształtował się w Rosji,

-          1918 – wraca do Zakopanego, do matki (w pułku wybrali go dowódcą), ojciec zmarł w 1915 roku,

-          związał się z formistami, ale jego dzieła to ekspresjonizm (ze względu na dekoracyjność i jaskrawą dysharmonię),

-          założył firmę portretową – wykorzystywał talent karykaturzysty,

-          w 1920 i 1921 – napisał po 8 sztuk,

-          skarżył się na lekceważenie i niezrozumienie, widziany przez znajomych jako dziwak albo eksperymentator,

-          w 1923 poślubił Jadwigę z Urungów – przyjaźni się z nią, ale to nie jest szczęśliwe małżeństwo,

-          1927 Pożegnanie jesieni, 1930 Nienasycenie – powieści,

-          1934 Szewcy,

-          1935 – filozof. Pojęcia i twierdzenia, implikowane przez pojęcie istnienia,

-          1932 dziełko o narkotykach – Nikotyna, alkohol, kokaina, peyotl, morfina, eter. Appendix,

-          18.09.1939 – popełnia samobójstwo (trucizna i podcięcie żył),

 

Twórczość

filozofia

-          metafizyczny niepokój (filozofia) odróżnia człowieka od zwierząt, to on rodzi religię, filozofię i sztukę. Religia porządkuje uczucia, filozofia – pojęcia. Sztuka układa je w Czystą Formę. S. XXXI Czysta Forma to taki układ składników dzieła (…), który zapewnia i twórcy, i odbiorcy odczucie jedności w wielości,

-          s. XXXIII wyłącznym celem dzieła sztuki jest metafizyczne zaspokojenie twórcy,

-          przed XV/ XVI wiekiem – zbiorowe uczucia kształtowała religia, wartości miały charakter absolutny. XIX wiek – zamiast wartości absolutnych są wartości społeczne,

-          s. XXXVII dlaczegoż by człowiek przeciętny miał rezygnować z banalnego szczęścia na rzecz doznań, których nie odczuwa i nie pojmuje,

-          znika religia i filozofia, trwa sztuka, którą wchłonie cywilizacja,

-          przyszłość budzi grozę, bo przez technikę zniszczy niepowtarzalność dzieła sztuki,

Teatr:

-          ma wciągnąć widza w stan wyjątkowy, powinien zdecydować się na Czystą Formę, której wrogiem jest tradycja realistyczna i naturalistyczna,

-          nie może pełnić narodowej posługi i społecznego pouczania,

-          praktyczne życie jest absurdalne (dlatego w dramatach Witkacego są absurdy, bo oceniamy to z punktu widzenia życia praktycznego), ważna jest dziedzina wyższa,

-          postępowanie bohaterów – pogoń za momentami metafizycznego szczęścia i uczucie metafizyczne – to wyróżnik społeczeństwa,

-          i pisarz, i bohaterowie muszą działać wbrew codziennemu życiu,

-          wszystkie sztuki mają tonację szyderczą, groteskową, parodystyczną,

-          teatr Witkacego – drwiąca klęska inscenizacji sztuki życia,

-          bohaterowie działają ze złą wiarą,

-          s. LIV hierarchii doznań odpowiada ściśle hierarchia jednostek ludzkich. Członek przyszłego społeczeństwa mrówek nie będzie doznawał niczego, o czym warto mówić, co najwyżej błahe” uroki życia”, stanowiące konieczne odprężenie po morderczej pracy,

-          wszędzie podobni bohaterowie i podobne problemy:

o       temat wtajemniczenia,

o       temat upadku tytana (przewroty, zakładanie fantastycznych państw),

o       los artysty w społecznym kataklizmie, proroctwo końca cywilizacji,

-          w Matce – humor zgryźliwy i sarkastyczny, sztuka jest przykra, niesmaczna – wszystkie uczucia są wydrwione i zohydzone,

o       Witkacy zajmuje się bluźnierczą stroną miłości,

o       Polska – anachroniczna osobliwość, kwestie narodowe mogą jeszcze skupiać społeczeństwo,

o       faszyzm – narzędzie groźne praktycznie, niepoważne intelektualnie,

o       s. LXXIII Opisuje rozprzęganie się norm społecznych, przyzwyczajeń zawodowych i moralnych, narastające znużenie chaosem, które przygotowuje zgodę na cokolwiek,

-          Szewcy – dramatyczny odpowiednik powieści. I akt kończy się upadkiem systemu demokratyczno-liberalnego. Ludzkość dojrzała do rewolucji, ale i do następnego etapu mechanizacji – chcą porządku i umiarkowanego dobrobytu. Sztuka pesymistyczna. Szewcy zdobyli władzę i pojęli, że nie mają władzy metafizycznej. Obraz końca ludzkości, namalowanej przez nienawidzącego wszystkich człowieka,

-          Witkacy gwałci, torturuje, zabija bohaterów, bo chce wywołać zgrozę i przerażenie widza, wyolbrzymia uczucia. Postacie wiedzą, że grają jakąś rolę – stąd brak hamulców. Haniebne czyny nie mogą hańbić aktorów, którzy je tylko odgrywają,

-          wstępna formuła sytuacyjna – towarzyska improwizacja,

-          element parodii ważny, jest i pasożytnictwo,

-          sztuka może się opierać na już napisanej w całości, mogą się też pojawiać postacie z literatury lub historii,

-          style Witkacego:

o       telegraficzny – jak wskazówki reżyserskie,

o       brukowego melodramatu,

o       rozmowy artystów lub uczonych,

o       rozważania światopoglądowe,

o       repliki komedianckie, parodiujące, drwina, zgrywa,

-          wszyscy ludzie Witkacego myślą o osiągnięciu intensywności wrażeń, zaznaniu dziwności istnienia,

-          jedność – tkwi w komedii, jaką grają postacie – to jedność języka, strategia postępowania, które zmierza do maksymalizacji wrażeń i udziwnienia życia, postawa i światopogląd. Jedność to jedność gry bohaterów i jedność jednorazowego dzieła sztuki,

-          s. XCI cechą dramaturgii Witkacego jest obniżenie znaczenia wydarzeń (działań) na rzeczy zwiększonej wagi komentarza (refleksji postaci),

-          s. XCIII W sztukach Witkacego współistnieją często jakby dwie akcje: powierzchniowa (akcja miłości, przygody, terroru) i głęboka (szukania dziwności),

-          śmiech Witkacego – bierze się ze zderzenia schematów, stereotypów, tradycji i konwencji. Humor amatora brzydoty, miłośnika dziwolągów,

-          komizm słowa – przekręcanie, kalambur, nadużycie, splątanie języków. Wystrzega się Witkacy konsekwencji – zaznacza cechy gwarowe albo nie, miesza wiersz i prozę,

-          lubi niezborność przekładów, kakofonię pożyczek językowych, dziwaczność cytatów,

-          spożytkował grafomanię, używa głupich wierszyków, rymowanek,

-          zużytkowanie bzdury, brzydoty, niezręczności – ma oderwać czytelnika od iluzji spektaklu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin