Krytyka literacka Karola Irzykowskiego.doc

(38 KB) Pobierz
KRYTYKA LITERACKA KAROLA IRZYKOWSKIEGO

KRYTYKA LITERACKA KAROLA IRZYKOWSKIEGO

 

Irzykowski pochodził ze zubożałej rodziny ziemiańskiej. Uczył się w gimnazjum w Brzeżanach, Złoczowie i Lwowie. W latach 1889-1893 studiował filologię germańską na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Lwowskiego. Niestety z powodu trudnej sytuacji materialnej studiów nie udało mu się ukończyć (uzyskał absolutorium). W latach 1894-1895 był zastępcą nauczyciela w szkole gimnazjalnej (uczył niemieckiego), jednak wada wymowy (jąkanie) utrudniała mu pracę dydaktyczną, z której w końcu musiał zrezygnować. Od 1895 mieszkał we Lwowie, zajmował się stenografią sprawozdań parlamentarnych i sądowych w sejmie galicyjskim, rozpoczął pracę dziennikarską. W 1908 przeniósł się do Krakowa, gdzie pracował jako korespondent w Cesarsko-Królewskim Biurze Korespondencyjnym oraz w latach 1910-17 w redakcji krakowskiej " Nowej Reformy". Po I wojnie światowej przeniósł się do Warszawy. Kierował tam biurem stenograficzno-sprawozdawczym Sejmu.

Współpracował ze "Skamandrem", "Wiadomościami Literackimi" (1924-33), a w latach 1922-1934 - jako recenzent teatralny - z "Robotnikiem" - organem PPS. W 1929-30 współredagował czasopismo "Europa". Zabierał głos w wielu dyskusjach literackich. Prowadził dział dramatu w "Roczniku Literackim", współpracował z Polskim Radiem. Od 1933 roku był członkiem Polskiej Akademii Literatury. W latach 1933-39 współpracował z " Pionem". Publikował też (do pewnego czasu) w skrajnie prawicowym piśmie "Prosto z mostu". We wrześniu 1939 roku, w wyniku bombardowania, został zniszczony dom Irzykowskiego. W czasie okupacji hitlerowskiej pisarz utrzymywał się z wykładów stenografii polskiej i niemieckiej, biorąc także udział w podziemnym życiu kulturalnym. Podczas Powstania Warszawskiego został ranny w nogę. Trafił do prowizorycznego szpitala w Milanówku, a następnie do szpitala w Żyrardowie, w którym zmarł. Irzykowski został pochowany na żyrardowskim cmentarzu. W 1981 roku, dzięki staraniom córek, prochy pisarza ekshumowano, przeniesiono na Cmentarz Rakowicki w Krakowie i złożono w grobie rodzinnym.

 

o       Obce były mu: młodopolski patos, nastrojowy symbolizm, specyficzna młodopolska stylistyka

o       W Dwudziestoleciu opublikował 4 książki krytycznoliterackie

1) „Słoń wśród porcelany” (1934)

2) „Walka o treść” (1929) – dyskusja z Teorią Czystej Formy Witkacego

3) „Beniaminek” (1933) – pamflet na T. Boya – Żeleńskiego

4) „Lżejszy kaliber” (1938) – zbiór radiowych felietonów i aforyzmów

o       Główne książki tej epoki zostały poświęcone polemikom z programotwórcami i krytykami

o       Podjął rolę kontrolera wartości

o       Kryteriami, według których sądził nowe zjawiska były kryteria własne, głęboko przemyślane, nie były ujęte w system

o       Sprawdził i odrzucił niemal wszystkie ważniejsze programy literackie Dwudziestolecia:

- Skamandrytów – zaatakował za ich bezprogramowość

- Futurystów – za irracjonalne niezrozumialstwo

- formistów i Witkacego – za formalizm

- Hillera – za utylitaryzm

o       Przeciwstawiając się młodym dyktatorom literatury, wywoływał ich odpowiedzi, n które sam z kolei odpowiadał; prowokował do nieustannej dyskusji

o       Jego negacje wyznaczają w ogólny, zarysie jego program pozytywny, i tak:

– zwalczając Skamandrytów czynił to w imię intelektualistycznej koncepcji literatury

                            - zwalczając formizm i Teorię Czystej Formy – czynił to w walce o treść

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„WALKA O TREŚĆ”

- najambitniejsze jego dzieło jako krytyka i teoretyka literatury

- celnie wykrywał w niej słabe punkty Teorii Czystej Formy, tranie wskazywał na jej młodopolski rodowód

o       analizował pojęcia treść i forma

o       w utworze literackim interesowała go treść, ściślej problematyka, zwłaszcza psychologiczna

o       całą niemal swą uwagę skupiał na funkcji poznawczej literatury; funkcje estetyczną – lekceważył

o       za swego patrona uznał Hebbla

o       Szekspir był dla niego dramaturgiem niescenicznym

o       domagał się aby dzieło sztuki było w pełni poznawalne i sprawdzalne intelektem, nie zaś tylko przeżywane emocjonalnie

o       wielokrotnie występował przeciw talentowi, ukuł pogardliwe slowo „talentyzm”

o       w jego pismach było pełno oryginalnych formuł, efektownych określeń metaforycznych, neologizmów

o       w Dwudziestoleciu przeszedł pewną ewolucję ideologiczną:

-1921-1934 – głównie recenzent teatralny „Robotnika”

- od1933 - zamieszczał artykuły w czasopiśmie „Pion”

- od 1935 – zamieszczał artykuły w faszyzującym „Prosto z Mostu

o                  nigdy nie mieścił się w ramach zbiorowych światopoglądów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin