praktyczny-kurs-pisarstwa.pdf

(490 KB) Pobierz
379639783 UNPDF
379639783.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej
przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany
w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy.
Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 11.05.2009
Tytuł: Praktyczny kurs pisarstwa — fragment utworu
Autor: Piotr Rosik i Wojciech Rudny
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
379639783.002.png
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU . ........................................................5
O czym pisać? . ...............................................................................................................9
Jak pisać? . ...................................................................................................................12
JAK ZACZĄĆ .....................................................................................17
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika” . ..................................................................21
Rozpoczęcie ruchu fabularnego . .................................................................................22
Cechy dobrego stylu . ...................................................................................................23
Pierwsze zdania . .....................................................................................................24
Ćwiczenia . ..............................................................................................................24
TECHNIKI NARRACJI . ....................................................................28
Typy narracji . ..............................................................................................................29
Narrator pierwszoosobowy . ........................................................................................36
Narrator trzecioosobowy . ............................................................................................37
Rodzaje ograniczeń . ...............................................................................................38
Ćwiczenia . ..............................................................................................................39
POSTACI . .........................................................................................40
Imię dla bohatera . .......................................................................................................43
Charakterystyka . .........................................................................................................43
Postać bohatera posiada dwa aspekty . ...................................................................44
Dwa typy charakterystyk . .......................................................................................44
Siedem technik tworzenia postaci . .........................................................................45
Elementy składowe postaci literackiej . ..................................................................45
Ćwiczenia . ..............................................................................................................46
DIALOGI . .........................................................................................47
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych . ......................................................................50
Konwencje zapisu dialogów . ..................................................................................52
Style wypowiedzi bohaterów . .................................................................................52
Ćwiczenia . ...............................................................................................................52
BUDOWA SCEN . ..............................................................................56
Wewnętrzna struktura sceny . .....................................................................................56
Chwyty . ...................................................................................................................59
Ćwiczenia . ..............................................................................................................62
PROBLEMY KOMPOZYCJI . .............................................................64
Kompozycja wątków . ..............................................................................................65
Kompozycja . ................................................................................................................66
Cechy powieści postmodernistycznej . ........................................................................70
Ćwiczenie . ...............................................................................................................72
PRZEBIEG FABUŁY .........................................................................74
Konstrukcja fabularna . ...............................................................................................76
Wzorce strukturalne . ..............................................................................................79
Chwyty . ...................................................................................................................79
Ćwiczenia . ..............................................................................................................80
STEREOTYPY ..................................................................................85
Metody przesłaniania pustki stereotypów . .................................................................87
Typy stereotypów . .......................................................................................................87
Romans . ......................................................................................................................90
Powieść sensacyjna . ....................................................................................................92
Powieść kryminalna . ...................................................................................................93
Odmiany kryminału . ..............................................................................................94
Powieść science
. ..............................................................................................95
Horror . ........................................................................................................................96
Powieść fantasy . ..........................................................................................................97
Ćwiczenia . ...............................................................................................................97
- fiction
PRZESTRZEŃ FABULARNA . ..........................................................101
Ćwiczenia . .............................................................................................................104
ZAKOŃCZENIA FABULARNE . .......................................................105
Dwa rodzaje zakończeń . ............................................................................................107
Ćwiczenia . ............................................................................................................108
NA ZAKOŃCZENIE .........................................................................110
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA darmowy fragment – kliknij po więcej
Katarzyna Krzan
str. 5
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI – muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Krzan
379639783.003.png 379639783.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin