praktyczny-kurs-pisarstwa.pdf
(
490 KB
)
Pobierz
379639783 UNPDF
Niniejszy
darmowy
ebook zawiera
fragment
pełnej wersji pod tytułem:
"Praktyczny kurs pisarstwa"
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji,
kliknij tutaj
Darmowa publikacja
dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej
przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany
w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy.
Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z
regulaminem
Wydawnictwa Złote Myśli
.
© Copyright for Polish edition by
ZloteMysli.pl
Data: 11.05.2009
Tytuł: Praktyczny kurs pisarstwa — fragment utworu
Autor: Piotr Rosik i Wojciech Rudny
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW:
www. ZloteMysli.pl
EMAIL:
kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU
.
........................................................5
O czym pisać?
.
...............................................................................................................9
Jak pisać?
.
...................................................................................................................12
JAK ZACZĄĆ
.....................................................................................17
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika”
.
..................................................................21
Rozpoczęcie ruchu fabularnego
.
.................................................................................22
Cechy dobrego stylu
.
...................................................................................................23
Pierwsze zdania
.
.....................................................................................................24
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................24
TECHNIKI NARRACJI
.
....................................................................28
Typy narracji
.
..............................................................................................................29
Narrator pierwszoosobowy
.
........................................................................................36
Narrator trzecioosobowy
.
............................................................................................37
Rodzaje ograniczeń
.
...............................................................................................38
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................39
POSTACI
.
.........................................................................................40
Imię dla bohatera
.
.......................................................................................................43
Charakterystyka
.
.........................................................................................................43
Postać bohatera posiada dwa aspekty
.
...................................................................44
Dwa typy charakterystyk
.
.......................................................................................44
Siedem technik tworzenia postaci
.
.........................................................................45
Elementy składowe postaci literackiej
.
..................................................................45
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................46
DIALOGI
.
.........................................................................................47
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych
.
......................................................................50
Konwencje zapisu dialogów
.
..................................................................................52
Style wypowiedzi bohaterów
.
.................................................................................52
Ćwiczenia
.
...............................................................................................................52
BUDOWA SCEN
.
..............................................................................56
Wewnętrzna struktura sceny
.
.....................................................................................56
Chwyty
.
...................................................................................................................59
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................62
PROBLEMY KOMPOZYCJI
.
.............................................................64
Kompozycja wątków
.
..............................................................................................65
Kompozycja
.
................................................................................................................66
Cechy powieści postmodernistycznej
.
........................................................................70
Ćwiczenie
.
...............................................................................................................72
PRZEBIEG FABUŁY
.........................................................................74
Konstrukcja fabularna
.
...............................................................................................76
Wzorce strukturalne
.
..............................................................................................79
Chwyty
.
...................................................................................................................79
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................80
STEREOTYPY
..................................................................................85
Metody przesłaniania pustki stereotypów
.
.................................................................87
Typy stereotypów
.
.......................................................................................................87
Romans
.
......................................................................................................................90
Powieść sensacyjna
.
....................................................................................................92
Powieść kryminalna
.
...................................................................................................93
Odmiany kryminału
.
..............................................................................................94
Powieść science
.
..............................................................................................95
Horror
.
........................................................................................................................96
Powieść fantasy
.
..........................................................................................................97
Ćwiczenia
.
...............................................................................................................97
-
fiction
PRZESTRZEŃ FABULARNA
.
..........................................................101
Ćwiczenia
.
.............................................................................................................104
ZAKOŃCZENIA FABULARNE
.
.......................................................105
Dwa rodzaje zakończeń
.
............................................................................................107
Ćwiczenia
.
............................................................................................................108
NA ZAKOŃCZENIE
.........................................................................110
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA
–
darmowy fragment –
kliknij po więcej
Katarzyna Krzan
●
str. 5
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI
– muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo
Złote Myśli
& Katarzyna Krzan
Plik z chomika:
grigrix
Inne pliki z tego folderu:
szybkie-czytanie-dla-wytrwalych.pdf
(250 KB)
szybka-nauka-praktyczne-cwiczenia.pdf
(530 KB)
szybka-nauka-jezykow-obcych.pdf
(846 KB)
szybka-nauka-dla-wytrwalych.pdf
(610 KB)
sztuka-pisania.pdf
(1413 KB)
Inne foldery tego chomika:
(1965) Paul Mauriat - Recordings
A Short History of Nearly Everything
Albisetti Alerio - Trening Autogeniczny. Ćwiczenia
Biblia
BODY LANGUAGE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin