DIAGNOZA PEDAGOGICZNA FUNKCJI ROZWOJOWYCH DZIECKA
Imię i nazwisko dziecka: …………………………………………
Data urodzenia: …………………….
Diagnoza :…………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..
Data sporządzenia diagnozy: …....................
1. SAMOOBSŁUGA
ü Samodzielnie spożywa posiłki ……………………………………………………
ü Domaga się dokarmiania …………………………………………………..
ü Posługuje się łyżką i widelcem ……………………………………………………
ü Estetycznie spożywa posiłki ……………………………………….…………..
ü Załatwianie potrzeb fizjologicznych………………………………………………..
ü Mycie rąk i wycieranie ich do ręcznika ………………………………………….
ü Zakładanie ubrań ………………………………………………………………….
ü Prawidłowe dopasowywanie butów ……………………………………………….
ü Wiązanie sznurowadeł …………………………………………………………….
ü Zapinanie zamka błyskawicznego i guzików ………………………………………
2. MOTORYKA DUŻA
ü Chodzenie ………………………………………………………………………..
ü Chodzenie po śladach, wzdłuż wytyczonego toru ……………………………….
ü Chodzenie na palcach ……………………………………………………………
ü Chodzenie na piętach ……………………………………………………………
ü Chodzenie po schodach ………………………………………………………….
ü Bieganie ………………………………………………………………………….
ü Podskoki (obunóż, na jednej nodze) ……………………………………………..
ü Rzuty i chwyty (piłka, woreczek) ……………………………………………….
ü Przeskoki przez przeszkodę ……………………………………………………..
ü Naśladowanie ruchów nauczyciela ……………………………………………..
3. MOTORYKA MAŁA
ü Chwytanie, trzymanie, przekładanie przedmiotów ………………………………..
ü Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów …………………………………………..
ü Zamykanie i otwieranie pojemników ……………………………………………
ü Nakładanie i zdejmowanie elementów na patyk, nawlekanie korali, ………………………………………………………………………………………
ü Darcie papieru (dowolne, na paski, na małe kawałki) ……………………………
ü Wycinanie (dowolne, po śladzie linii prostej, po linii krzywej, figur geometrycznych, różnych kształtów) ………………………………………………
ü Lepienie z plasteliny i innych mas plastycznych (wypełnianie konturów masami, lepienie wałków, kulek z plasteliny, lepienie zwierząt, budowli) ………………………………………………………………………………………
ü Układanie z korali, patyczków, z elementów mozaiki geometrycznej figur geometrycznych, pojazdów, płotów, drabin itp.) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Prawidłowe trzymanie kredki i właściwy nacisk …………………………………..
ü Kolorowanie w obrębie konturu ……………………………………………………
ü Rysowanie linii poziomych i pionowych z zachowaniem prawidłowego kierunku po śladzie i samodzielnie …………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………
ü Kreślenie linii kolistych, falistych …………………………………………………
ü Rysowanie wzorów graficznych ……………………………………………………
ü Rysowanie według poleceń słownych z uwzględnieniem położenia na kartce…………………………………………………………………………………
ü Łączenie punktów linią prostą……………………………………………………….
ü Obrysowywanie szablonów …………………………………………………………
4. ORIENTACJA W SCHEMACIE CIAŁA I PRZESTRZENI
ü Rozpoznawanie, wskazywanie i nazywanie części ciała ………………………………………………………………………………………
ü Rozróżnianie prawej i lewej strony ciała …………………………………………….
ü Znajomość stosunków przestrzennych ………………………………………………………………………………………..
5. LATERALIZACJA
ü Ręka ………………………………………….
ü Noga ………………………………………..
ü Oko ……………………………………….
6. KOMUNIKOWANIE SIĘ
ü Werbalne (mowa prawidłowa, wyraźna, poprawna gramatycznie, niewyraźna, agramatyczna, wady wymowy, opóźnienie mowy) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Niewerbalne (gesty, dźwięki nieartykułowane) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Komunikowanie się za pomocą piktogramów …………………………………….. ………………………………………………………………………………………
ü Rozumienie mowy, prostych poleceń słownych ……………………………………………………………………………………..
ü Rozumienie złożonych poleceń ……………………………………………………………………………………….
ü Odpowiadanie na zadane pytanie (kiwanie głową, inne gesty, słownie) ……………………………………………………………………………………….
ü Poziom komunikowania się (podstawowy – sylaby, pojedyncze słowa, średni – proste zdania pojedyncze, zaawansowany – zdania rozbudowane, złożone, poprawne gramatycznie i fleksyjnie ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Nazywanie osób, przedmiotów, czynności w otoczeniu dziecka oraz na ilustracji …………………………………………………………………………………….
ü Nazywanie rzeczy codziennego użytku…………………………………………….
ü Nazywanie owoców i warzyw………………………………………………………
ü Nazywanie zwierząt domowych i naśladowanie ich odgłosów……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Nazywanie podstawowych pojazdów………………………………………………
ü Nazywanie ubrań …………………………………………………………………..
7. PERCEPCJA WZROKOWA
ü Rozróżnianie podstawowych kolorów ……………………………………………………………………………………….
ü Nazywanie podstawowych kolorów…………………………………………………
ü Składanie obrazka z części wg wzoru i bez wzoru ……………………………………………………………………………………….
ü Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków……………………………………………………………………………..
ü Rozumienie pojęcia „inny” – wskazywanie przedmiotów ……………………………………………………………………………………….
ü Wyszukiwanie różnic na obrazkach ……………………………………………………………………………………….
ü Wyszukiwanie absurdów na obrazkach („ co tu nie pasuje?”) ………………………………………………………………………………………..
ü Dorysowywanie brakujących elementów na rysunku, dopasowywanie brakujących części do obrazka ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, kula, sześcian) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Układanie według wzoru i bez (z figur geometrycznych) …………………………..
ü Wyszukiwanie takich samych liter wśród innych ……………………………………………………………………………………….
ü Wyszukiwanie takich samych cyfr wśród innych……………………………………
ü Odczytywanie liter, samogłosek, prostych wyrazów ……………………………………………………………………………………….
8. PERCEPCJA SŁUCHOWA
ü Rozróżnianie źródła dźwięku (spośród trzech) ……………………………………………………………………………………….
ü Różnicowanie dźwięków instrumentów (bębenek, grzechotka, dzwoneczki, trójkąt, tamburyno) ……………………………………………………………………………………......
ü Różnicowanie dźwięków wysokich, niskich, tempa: wolnego, szybkiego ………………………………………………………………………………………..
ü Rozróżnianie i nazywanie zwierząt po odgłosie, które wydają, naśladowanie odgłosów ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü Reakcja na proste polecenia typu: daj, przynieś, wstań, odnieś, usiądź ………………………………………………………………………………………
ü Odtwarzanie prostych rytmów
a) Jednoelementowe …………………………………………………………….
b) Dwuelementowe ……………………………………………………………..
c) Trzyelementowe ………………………………………………………………
ü odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układu klockowego ……………………………………………………………………………
ü powtarzanie sylab, wyrazów ……………………………………………………..
ü podział wyrazów na sylaby ……………………………………………………..
ü wyodrębnianie wyrazów ze zdań (liczenie ile wyrazów było w zdaniu) ……………………………………………………………………………………
ü podział zdania na wyrazy (ze zdania mówionego płynnie) ……………………………………………………………………………………
ü układanie zdań z wyrazem podanym przez nauczyciela ……………………………………………………………………………………..
ü analiza i synteza słuchowa prostych wyrazów ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ü wyodrębnianie głosek w nagłosie……………………………………………………
ü wyodrębnianie głosek w wygłosie………………………………………………….
ü wyodrębnianie głosek w śródgłosie…………………………………………………
ü układanie schematu wyrazów………………………………………………………..
ü dopasowywanie schematu wyrazów do obrazka go przedstawiającego ……………………………………………………………………………………….
9. MYŚLENIE
ü układanie historyjek obrazkowych 3 i 4 – elementowych ……………………………………………………………………………………….
ü nazywanie tego, co nie pasuje………………………………………………………..
ü logiczne odpowiadanie na pytania…………………………………………………..
ü wskazywanie i nazywanie cech wspólnych przedmiotów (np. świeca, lampa – dają światło)……………………………………………………………………………….
ü wskazywanie i nazywanie brakujących elementów………………………………….
ü nazywanie pór roku ………………………………………………………………….
...
AGARR