poziPoziom umiejętności czytania i pisania jako wskaźnik zdrowia społecznegoom.pdf

(237 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Czytanie i pisanie a zdrowie spo\263eczne.doc)
© Jabłoński, S. (2009). Poziom umiejętności czytania i pisania jako wskaźnik zdrowia społecznego. Edukacja, 2
(106), 6577.
Poziom umiejętności czytania i pisania jako wskaźnik zdrowia społecznego
Sławomir Jabłoński *
Zakład Psychologii Socjalizacji i Wspomagania Rozwoju
Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Streszczenie
Pierwsza część artykułu poświęcona jest prezentacji nauczania czytania i pisania jako procesu budowania
zdrowia społecznego. Autor traktuje umiejętność posługiwania się pismem jako waŜny zasób społeczny oraz
przedstawia koncepcję głównych kierunków działań instytucji publicznych odpowiedzialnych za kształcenie tej
umiejętności z perspektywy zdrowia społecznego. W drugiej części artykułu przedstawiono efekty nauczania
czytania i pisania w Polsce na podstawie wybranych wyników badań psychologicznych oraz ocenę jakości
instytucjonalnego zaplecza edukacji w tym zakresie.
The level of ability to read and write as a social health indicator
Abstract
First part of the paper presents the process of teaching reading and writing as a formation of social health.
Recognizing literacy as an important social resource and basing on the social health approach the author
proposes a general framework for activity of public institutions responsible for literacy education. In the second
part of the paper the efficiency of Polish system of literacy education is described. The author estimates a level
of reading and writing skills based on a few research studies and evaluates institutional resources of teaching
reading and writing in Poland.
1. Wprowadzenie
Społeczeństwo, by być zdrowym potrzebuje części będących w synergicznych
relacjach ze sobą, dzięki czemu moŜliwe jest łatwe tworzenie wolnych zasobów przez takie
ułoŜenie elementów składowych, Ŝe uzupełniają one lub stymulują kaŜdy z tychŜe elementów
z osobna (Woźniak, 2004). Owymi „częściami” decydującymi o bezpieczeństwie
zdrowotnym społeczeństwa są jego 1) zasoby (ludzie, zdolności i umiejętności jednostek, sieć
powiązań społecznych, moŜliwości materialnoorganizacyjne), 2) zaplecze instytucjonalne
oraz 3) moŜliwość i szybkość ich uruchamiania w sytuacjach krytycznych (por. Woźniak,
2004). PoniŜej będę starał się wykazać, Ŝe kształcenie umiejętności czytania i pisania moŜe
być traktowane jako element składowy procesu budowania zdrowia społecznego.
Umiejętność ta stanowi bowiem waŜny zasób człowieka oraz podstawę dla innych jego
zdolności i umiejętności, a jej rozwijanie wymaga sprawności instytucjonalnej społeczeństwa.
* Adres do korespondencji: Sławomir Jabłoński, 60568 Poznań, Instytut Psychologii UAM, ul.
Szamarzewskiego 89. Adres email: slawo@amu.edu.pl
338760861.001.png 338760861.002.png 338760861.003.png
Sławomir Jabłoński, Poziom umiejętności czytania i pisania...
2. Umiejętność czytania i pisania jako waŜny zasób społeczny
Istnieje co najmniej kilka głównych powodów traktowania umiejętności czytania i
pisania jako waŜnego zasobu społeczeństwa. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, Ŝe
posługiwanie się pismem stanowi podstawowe narzędzie, w które powinien być wyposaŜony
uczeń, aby realizować kolejne etapy nauczania szkolnego i przygotowywać się w ten sposób
do dorosłego Ŝycia. Po pierwsze więc umiejętność czytania i pisania jest zasobem
umoŜliwiającym opanowanie podstawowych kompetencji, niezbędnych do funkcjonowania w
społeczeństwie.
Po drugie, czytanie i pisanie są równieŜ narzędziami samodzielnego poszerzania
wiedzy i umiejętności, zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami jednostki i poza sytuacją
kierowanego uczenia się. Umiejętności te stanowią zatem podstawowe narzędzie
samodoskonalenia.
Po trzecie, pismo to jedna z podstawowych obok mowy forma komunikacji
międzyludzkiej (por. Brzezińska, 1992) umoŜliwiająca przekazywanie informacji niezaleŜnie
od czasu i przestrzeni. W obecnych warunkach traci ona nieco na znaczeniu, poniewaŜ
rozbudowane teksty pisane zastępowane są krótkimi, hasłowymi komunikatami lub teŜ
piktogramami (szczególnie w środkach komunikacji elektronicznej i mass mediach). Warto
jednak pamiętać, Ŝe w przypadku informacji aluzyjnych, korzystających z metafor lub z tzw.
przekazem „między wierszami” ich prawidłowe zrozumienie moŜliwe jest często tylko dzięki
wiedzy nabytej wcześniej z wykorzystaniem umiejętności czytania i pisania oraz dzięki
treningowi w posługiwaniu się tekstami pisanymi. Jedynie człowiek biegły w czytaniu i
pisaniu będzie w stanie rozumieć „w pół wyrazu” przekaz pisany, tak jak jedynie osoba
sprawnie mówiąca moŜe rozumieć się z kimś „w pół słowa”.
Po czwarte, dzięki rozwojowi technik obrazowania pracy mózgu moŜna dziś równieŜ
powiedzieć, Ŝe nauka czytania i pisania stymuluje rozwój tego narządu. Posługiwanie się
pismem wymaga od mózgu jednoczesnej i skoordynowanej aktywizacji komórek z wielu
róŜnych okolic układu nerwowego, poniewaŜ konieczne jest jednoczesne działanie systemów
odpowiedzialnych za procesy spostrzegania, pamięci, uwagi, myślenia itp. Czytanie i pisanie
naleŜą bowiem do najbardziej złoŜonych działań, które wykonuje dziecko. W ich przebieg
zaangaŜowane są róŜnorodne czynności: a) sensoryczne (wzrokowe, słuchowe i
kinestetyczne), b) motoryczne (ruchowoartykulacyjne przy głośnym czytaniu, manualne przy
pisaniu), c) poznawczopamięciowe, d) myślowe (por. Brzezińska, 1992). W rozwoju dziecka
przed okresem szkolnym trudno znaleźć zadania, które wymagałyby zintegrowania
2
Sławomir Jabłoński, Poziom umiejętności czytania i pisania...
aktywności tak wielu złoŜonych struktur mózgowych (Jabłoński, 2003b). Z fizjologicznego
punktu widzenia nauka czytania i pisania prowadzi prawdopodobnie do przeorganizowania
połączeń wewnątrzkorowych (zob. Kossut, 1994). PowyŜszą hipotezę potwierdzają wyniki
badania aktywności mózgu u dzieci pierwszych klas szkoły podstawowej podczas treningu
czytania (Shaywitz, Shaywitz, 2004). Nabywanie umiejętności posługiwania się pismem
naleŜy więc uznać za czynnik wzrostu poziomu integracji w funkcjonowaniu struktur
mózgowych.
Po piąte, nauka czytania i pisania stymuluje rozwój systemu psychicznego i prowadzi
do uzyskania przez dziecko w wieku szkolnym kontroli nad kolejnymi rodzajami procesów
psychicznych. Według Wygotskiego (2006, s. 57) to właśnie „dzięki znakom kształtuje się
zupełnie nowe psychiczne pole działania, prowadzące następnie do for mo wa ni a si ę
za mi ar u i dzi ał al ności uki er u nko wane j na c el i p r zedt e m
zapl ano wanej (podkr. – L. S. W.)”. UmoŜliwiają one bowiem rozbicie bezpośredniego
związku pola sensorycznego z systemem ruchowym, a w konsekwencji zastąpienie
bezpośrednich zewnętrznych reakcji ruchowych wstępną analizą, realizowaną za pomocą
wyŜszych systemów psychicznych (np. mowy) (por. Wygotski, op. cit., s. 53). Tak więc owo
nowe psychiczne pole działania nie jest ograniczone tylko do faktów występujących w
teraźniejszości, ale formuje ono szkic sytuacyjny przyszłych działań i w ten sposób tworzy
działanie swobodne, niezaleŜne od danej bezpośrednio sytuacji (Wygotski, op. cit., s. 58).
MoŜna więc powiedzieć, Ŝe znaki pozwalają ludziom uzyskiwać kontrolę nad własnym
zachowaniem, czyniąc je dowolnym czyli podlegającym ich woli (por. Wygotski, op. cit., s.
58), dzięki moŜliwości symbolicznego odnoszenia się do rzeczywistości.
Korzystanie z pisma jako systemu znaków stwarza nowe psychiczne pole działania
(zob. wyŜej) przede wszystkim pomiędzy dźwiękami mowy a niesionymi przez nie
znaczeniami, a tym samym pozwala zdystansować się wobec mowy (zob. Rys. 1).
Reprezentując mowę, pismo umoŜliwia odnoszenie się do niej bez konieczności mówienia i
moŜe stanowić narzędzie analizy jej struktury dźwiękowej, gramatycznej i składniowej.
Uzyskiwany za pośrednictwem pisma dystans wobec języka pozwala nie tylko sprawniej
manipulować jego formą (i na przykład tworzyć poezję lub uŜywać celowo wieloznacznych
sformułowań), ale takŜe zauwaŜyć, Ŝe istnieje kategoria zjawisk trudnych bądź niemoŜliwych
do opisania słowami (Jabłoński, 2003b).
Dzięki swemu znakowemu charakterowi pismo umoŜliwia równieŜ stworzenie
psychicznej przestrzeni działania pomiędzy myślą a mową, pozwalając człowiekowi
opanować czyli poddać kontroli woli czynność przekładania myśli na słowa (zob. Rys. 1).
3
Sławomir Jabłoński, Poziom umiejętności czytania i pisania...
Inaczej mówiąc, pismo jako znak „rozrywa” bezpośredni związek pomiędzy myśleniem, a
mówieniem, dzięki czemu człowiek uzyskuje dostęp do swoich myśli poza sytuacją
wypowiadania ich (np. gdy notuje własne pomysły) (Jabłoński, 2003b).
PISMO
znaki graficzne
pisma
PISMO
dźwięki
mowy
znaczenie
myśl
mowa
MOWA
WYPOWIADANIE WŁASNYCH MYŚLI
PISMO
NADAWCA
wypowiadanie
własnych myśli
ODBIORCA
KOMUNIKOWANIE SIĘ ZA POMOCĄ MOWY
Rys. 1. Pismo jako upośrednienie mowy oraz procesów wypowiadania własnych myśli i komunikowania
się za pomocą mowy
Źródło: opracowanie własne na podstawie Jabłoński, 2003b
I w końcu pismo jest takŜe środkiem pośredniczącym w procesie komunikowania się
za pomocą mowy, a więc narzędziem uzyskiwania dystansu nie tylko wobec mowy i
myślenia, ale takŜe wobec odbiorcy i nadawcy komunikatów, sytuacji komunikacji w ogóle
czy kontekstu tej sytuacji (zob. Rys. 1). Korzystając z pisma, nadawca stwarza nową
psychiczną przestrzeń działania pomiędzy sobą, procesem wyraŜania własnych myśli a
odbiorcą, poza sytuacją rzeczywistego kontaktu z rozmówcą. MoŜe więc spokojnie i bez
pośpiechu rozwaŜać z jednej strony, w jakiej formie najlepiej wyrazić własne myśli, a z
drugiej, jak to zrobić, aby odbiorca jego wypowiedzi zrozumiał je w sposób, o który chodzi
nadawcy (Jabłoński, 2003b).
W podsumowaniu wypada zaliczyć umiejętność czytania i pisania do tej grupy
kompetencji, których jakość decyduje o zakresie zadań moŜliwych do realizacji przez
jednostkę i stopniu jej potencjalnego udziału w teraźniejszym Ŝyciu społeczności, a takŜe o
dostępności róŜnych ścieŜek rozwoju osobistego i zawodowego 1 . MoŜna więc przyjąć, Ŝe
1 Na związek niskiego poziomu kompetencji w czytaniu z wykluczaniem społecznym zwraca uwagę od wielu lat
Zbigniew Kwieciński (np. 2002).
4
338760861.004.png
Sławomir Jabłoński, Poziom umiejętności czytania i pisania...
badając poziom umiejętności posługiwania się pismem określamy nie tylko aktualną jakość
jednego z waŜnych zasobów społecznych, ale równieŜ szacujemy potencjał do rozwoju
społeczeństwa w przyszłości.
3. Zaplecze instytucjonalne procesu kształcenia umiejętności posługiwania się pismem
Nauka czytania i pisania jako proces tworzenia zarówno waŜnego samego w sobie
zasobu społeczeństwa jak i podstaw do rozwoju innych waŜnych kompetencji jednostek
powinna stanowić przedmiot troski ogółu. Spodziewamy się zatem, Ŝe zdrowe społeczeństwo
będzie za pomocą swych instytucji podejmować racjonalne działania zmierzające do pełnego
rozwoju umiejętności posługiwania się pismem u wszystkich jednostek, które je tworzą. Jeśli
wymóg racjonalności w działaniu zdefiniujemy bardzo prosto jako skuteczne dąŜenie do
obranego celu potwierdzone obiektywnymi rezultatami (zob. Wiliński, 1996) oznaczać to
musi: 1) realizację programów nauki czytania i pisania (obranych celów) przygotowanych w
oparciu o 2) rzetelną diagnozę kompetencji wyjściowych (jako warunek oceny skuteczności) i
3) weryfikowanych na podstawie rzetelnej diagnozy kompetencji (a więc procesu rejestracji i
oceny obiektywnych rezultatów) rozwiniętych w wyniku nauczania.
Programy nauki czytania i pisania z psychologicznego punktu widzenia powinny
opierać się na trzech rodzajach wiedzy:
a) o dojrzałym kształcie umiejętności posługiwania się pismem. Na podstawie tej wiedzy
nauczyciele i inne osoby zajmujące się dzieckiem są w stanie od samego początku nauki
stymulować rozwój wszystkich aspektów czytania i pisania. Niewskazane jest bowiem
doskonalenie tylko jednego lub kilku z nich podczas kaŜdego etapu pracy. Dlatego na
przykład podczas nauki czytania i pisania obok technicznych ćwiczeń zawsze powinno
mieć miejsce wzbudzanie odpowiedniego motywu i celu – dlaczego oraz po co czytam i
piszę?
b) o typowej drodze rozwoju kształtowanej umiejętności. Chodzi o to by szkolni
opiekunowie dziecka byli w stanie określić, w jakim stadium procesu nabywania
czytania i pisania znajduje się dziecko oraz odpowiednio do niego dostosowali własne
oddziaływania.
c) o związkach metod nauki czytania i pisania z rodzajem kształtowanych w efekcie ich
stosowania strategii realizacji tych czynności. Korzystanie z kaŜdej metody powinna
więc poprzedzić jej dokładna analiza pod względem rodzaju aktywności psychicznej
ucznia, którą uruchamia (por. Jabłoński, 2001).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin