zjazd narciarski.doc

(49 KB) Pobierz

Opracowała: Marzanna Mazurek

Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki J. Eggleton "Wyścig narciarski"

Cel ogólny: dzielenie się spostrzeżeniami, próby uogólniania i wiązania zjawisk występujących w zimie

(topnienie śniegu, zamarzanie lodu…), rozumienie konieczności przestrzegania zasad

warunkujących bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw na śniegu i lodzie.

Temat tygodnia: „Co wiemy o zimie?”

Litera tygodnia: S, s

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Skąd się bierze śnieg, lód, grad?

2. Dlaczego w zimie na dworze jest zimno? Dlaczego w domu jest ciepło? - wykorzystanie kaloryfera i termometru.

3. Jak bawimy się w zimie? (sanki, narty, łyżwy)

4. Gdzie można jeździć na sankach, nartach, łyżwach? Dlaczego?

5. Jak dbamy o swoje zdrowie w zimie?

OBSZARY EDUKACYJNE

I Poznawanie i rozumienie siebie i świata

Edukacja przyrodnicza

1.Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy

Cel operacyjny: - dziecko potrafi określać zjawiska pogody charakterystyczne dla zimy: grad, śnieg,

mróz, lód, ślizgawica, kra, coraz niższa temperatura…

2. Rozumienie potrzeby ogrzewania mieszkań i konieczności ciepłego ubierania się w czasie zimy.

Cel operacyjny: - dziecko wie dlaczego należy ogrzewać mieszkanie i ciepło się ubierać w czasie zimy.

Działalność matematyczna:

1. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 10.

Cel operacyjny: - dziecko potrafi porównywać zbiory przez łączenie elementów jednego zbioru

z elementami drugiego zbioru (np.: płatki śniegowe…).

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

* Skąd się bierze śnieg, lód, grad?

* Dlaczego w zimie na dworze jest zimno? Dlaczego w domu jest ciepło?

- wykorzystanie kaloryfera i termometru.

* Jak bawimy się w zimie? (sanki, narty, łyżwy)

* Gdzie można jeździć na sankach, nartach, łyżwach? Dlaczego?

* Jak dbamy o swoje zdrowie w zimie?

Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że każdy ma prawo mieć odmienne zdanie na dany temat

i że może je wypowiedzieć ze spokojem i przekonanie że będzie uszanowane

i odebrane w sposób tolerancyjny.

2.Urodziny litery „S , s”

Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „S , s” rozpoznaje ją na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas czytania książek w kąciku książki.

Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki ze Słonecznej Biblioteki.

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.

Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

Cele operacyjne:

- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: śnieg, mróz, grad…

- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: śnieg, zima…

- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

z tematem kompleksowym,

- dziecko potrafi napisać wyrazy: zima, mróz… samodzielnie lub

z pomocą nauczycielki.

3.Pisanie litery „S ,s” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi na kierunek kreślonej

przez dzieci litery. P: wzory litery „S , s”.

Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „S , s” samodzielnie lub po śladzie.

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców, od tyłu, każdej strony

przez inne dziecko... samodzielnie lub ze wsparcie nauczycielki książki „Wyścig narciarski”

i karty poetyckiej oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Wyścig narciarski" samodzielnie

lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów: zima, śnieg, grad...

Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej,

dźwiękowej i sylabowej wyrazów: zima, śnieg, mróz…

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych do odczytywania wyrazów.

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zdrowie w zimie.

Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę ciepłego ubierania się w zimie.

II Nabywanie umiejętności poprzez działanie

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Na śniegowej górce”

Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.

2. Próby różnicowania dynamiki poznanych piosenek oraz określania ich linii melodycznych.

Cel operacyjny: - dziecko reaguje na zmiany dynamiki w muzyce, potrafi określać

linię melodyczną piosenek poznanych w przedszkolu.

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Zimowy obrazek” – aktywność twórcza.

P: Farby, kredki, bibuła, pasta do zębów, kasza manna, sól, klej…

Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Wiatr i śnieżki” – orientacyjno-porządkowa,

„Na łyżwach” – element równowagi.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

wspólnocie.

Edukacja społeczno – moralna:

1. Uczenie się odróżniania spraw ważnych od mniej ważnych, unikania krzyku, kłótliwości

i zawziętości w kontaktach z innymi.

Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę dochodzenia do kompromisu i umiejętności dyskutowania.

Aktywność dramatyczna:

1.Inscenizowanie literatury z zastosowaniem gry aktorskiej.

Cel operacyjny: - dziecko próbuje naśladować grę aktorską.

IV Budowanie systemu wartości

1. Uświadomienie negatywnych skutków kłamstwa poprzez analizę konkretnych sytuacji,

w jakich znajdują się dzieci.

Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość

Zabawy:

1.Zabawa KLANZA:

- „Otrząsanie – rozmrażanie” - dzieci stoją w rozsypce, z magnetofonu płynie lekka, rytmiczna muzyka.

Następnie wszyscy zaczynają otrząsać po kolei swoje części ciała... teraz prawa ręka...

a teraz ramię... lewa ręka... teraz lewe ramię... potem prawe ramię... a teraz barki...

i prawa stopa... potem noga... a teraz lewa stopa... potem cała noga... teraz pośladki ...

plecy... całe ciało. W tym momencie wszyscy zaczynają otrząsać i kręcić całym ciałem.

2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

- „Namaluj literkę „S, s” P: kasza manna, tacki.

3. Zabawa badawcza:

- „Zabawy z termometrem” – obserwowanie skali na termometrze, odczytywanie

temperatury, określanie temperatury poniżej i powyżej zera.

4.Zabawy konstrukcyjne:

- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię, potrafi współpracować

5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach do tej zabawy.

6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

- „Opaska zaufania” - dzieci po kolei zakładają na oczy ciemną opaskę i dają się prowadzić innym.

Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaufać koledze, koleżance

7. Zabawa umuzykalniając:

- „Marsz z figurami” - marsz w rozsypce. Na przerwę w muzyce każdy wymyśla dowolną figurę.

8.Zabawy logopedyczne:

- ćwiczenia oddechowe.

9.Zabawa dydaktyczna:

- „Odszukaj dwa identyczne płatki śniegu” P: płatki śniegowe

10.Zabawa integrująca:

- „Zgadnij – czyje słyszysz imię” – Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem, aby po powrocie odgadło

jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność wybieramy imię dziecka z sali

np. Bartek. Dzielimy je na sylaby BAR – TEK. Na dany znak, dzieci

w dwóch grupach skandują jednocześnie sylaby wybranego imienia.

Jeżeli zgadujący trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu daje fant.

Załączniki:

- zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

karta poetycka.

Literatura:

1.J.Eggleton – „Wyścig narciarski”

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”

6. D.Ch.Weston,M.S.Weston-"Co dzień mądrzejsze-365 gier i zabaw

kształtujących charakter,wrażliwość i inteligencję

emocjonalną dziecka"

7. M.Marciniak-"Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

powrót

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin