Autodesk Inventor - Laboratorium_01.pdf

(562 KB) Pobierz
Microsoft Word - LAB1.doc
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Laboratorium nr 1
1.
Wprowadzenie do Autodesk Inventor 10 PL
Program Autodesk Inventor® Professional ł Ģ czy sił ħ Autodesk Inventor® Series ze
specjalistycznymi narz ħ dziami do projektowania systemów instalacyjnych, weryfikacji cz ħĻ ci
oraz importowania plików IDF. Oprócz specjalistycznej funkcjonalno Ļ ci ta zintegrowana
aplikacja zawiera Autodesk Inventor Series dla dwu- i trójwymiarowego projektowania,
AutoCAD® Mechanical do rysowania 2D i sporz Ģ dzania dokumentacji oraz Autodesk®
Vault, zintegrowane narz ħ dzie zarz Ģ dzania danymi dla synchronizacji działa ı projektowych
realizowanych przez wiele zespołów.
Za pomoc Ģ programu Autodesk Inventor Professional mo Ň na szybko i w prosty sposób:
Projektowa ę wirtualne modele drutów, kabli i przewodów,
Automatycznie tworzy ę sieci rur i instalacji z przewodów elastycznych (gi ħ tych),
Analizowa ę modele cz ħĻ ci ze wzgl ħ du na wytrzymało Ļę i słabe punkty,
Tworzy ę geometri ħ płytek obwodów drukowanych,
Przekazywa ę i zarz Ģ dza ę danymi projektu.
Teraz mo Ň na szybko opracowa ę sko ı czony model 3D produktu, minimalizuj Ģ c bł ħ dy
projektowe i zmniejszaj Ģ c koszty. Za pomoc Ģ wirtualnego modelu 3D mo Ň na równie Ň
sprawdzi ę , czy wszystkie cz ħĻ ci, ł Ģ cznie z sieci Ģ przewodów, rur, płytkami obwodów
drukowanych, wi Ģ zkami instalacyjnymi oraz kablami, zostały razem poprawnie dopasowane.
1.1
Uruchomienie Inventor’a 10
Uruchamianie Inventor’a odbywa si ħ poprzez klikni ħ cie START-PROGRAMY-
AUTODESK-AUTODESK INVENTOR 10-AUTODESK INVENTOR 10 lub
przyci Ļ ni ħ cie z pulpitu skrótu.
Rys. 1. Skrót do Inventor`a
1
104018848.003.png
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Rys. 2. Uruchomienie Inventor`a
1.2
Opis okna
Podstawowy obszar Inventor’a został przestawiony na rysunku 3. Główne miejsce na
ekranie monitora zajmuje tzw. obszar modelowania (bryły), który modelujemy b Ģ d Ņ mamy
zamiar modelowa ę . Na górze ekranu widzimy menu rozwijalne oraz standardowe okna
narz ħ dziowe . Z lewej strony znajduj Ģ si ħ dwa okna: okno narz ħ dziowe w tym przypadku jest
to panel szkicu 2D , oraz okno modelu , które pokazuje na bie ŇĢ co wszystkie nasze decyzje
które podejmujemy lub podejmowali Ļ my podczas modelowania. W ka Ň dej chwili istnieje
mo Ň liwo Ļę powrotu do wybranego kroku modelowania który nas interesuje i go
zmodyfikowania. Ilo Ļę pasków narz ħ dziowych oraz ich umiejscowienie nie musi odpowiada ę
schematowi przedstawionemu na poni Ň szym rysunku. Istnieje w ka Ň dej chwili mo Ň liwo Ļę
Ģ czenia b Ģ d Ņ wył Ģ czenie oraz przesuni ħ cia interesuj Ģ cego nas paska.
menu rozwijalne
okno narz ħ dziowe
okno narz ħ dziowe
obszar modelowania
okno modelu
Rys. 3. Ekran Inventor’a
2
104018848.004.png
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
1.3
Opis klawiszy myszy
Menu pojawiaj Ģ ce si ħ po naci Ļ ni ħ ciu prawego klawiszy myszki w obszarze
modelowania, mo Ň e si ħ zmienia ę w zale Ň no Ļ ci od wykonywanej operacji. Przykładowe
menu prawego klawisza myszki zostało przedstawione na poni Ň szym rysunku.
Rys. 4. Podr ħ czne menu myszki
Opis polece ı menu myszki po naci Ļ ni ħ ciu prawego klawisza w obszarze rysunku:
Zako ı cz szkic – wybranie tego polecenia powoduje zako ı czenie szkicowania i powrót
do głównego menu,
Uaktualnij – przyci Ļ ni ħ cie tego polecenia powoduje od Ļ wie Ň enie rysunku,
Skok jak siatka – po wybraniu tej opcji poruszamy si ħ kursorem po siatce rzutni
skokowo, bez tej opcji poruszamy si ħ swobodnie nie reaguj Ģ c na siatk ħ płaszczyzny,
Poka Ň wszystkie wi Ģ zania – wybranie tego polecenia spowoduje pokazanie wszystkich
wi Ģ za ı jakie u Ň yli Ļ my do tworzenie szkicu,
Utwórz lini ħ – po wybraniu tego polecenia mo Ň emy narysowa ę na rzutni lini ħ prost Ģ ,
Utwórz wymiar – po wybraniu tej opcji mo Ň emy zwymiarowa ę elementy płaskie,
Utwórz wi Ģ zanie – po wybraniu tej opcji mo Ň emy poł Ģ czy ę ze sob Ģ dwa elementy za
pomoc Ģ wi Ģ za ı . Dokładne omówienie wi Ģ za ı nast Ģ pi w dalszej cz ħĻ ci konspektu,
Utwórz element – wybranie tego elementu umo Ň liwia narysowanie elementów cz ħĻ ci.
To menu w myszce odpowiada oknu narz ħ dziowemu Elementy cz ħĻ ci,
Przekrój grafik ħ – wybranie tego polecenia spowoduje pokazanie przekroju
elementów,
Wy Ļ wietl wymiary – opcja ta pozwala na wy Ļ wietlenie czterech ró Ň nych warto Ļ ci:
3
104018848.005.png
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Rys. 5. Wy Ļ wietlanie wymiarów
Zmierz – wybranie tego polecenia umo Ň liwia zmierzenie odległo Ļ ci od kraw ħ dzi,
oblicza pole powierzchni, obwód oraz mierzy k Ģ t.
Rys. 6. Mierzenie podstawowych wymiarów
Poprzedni widok – po wybraniu tego polecenia nast ħ puje powrót do widoku
poprzedniego,
Widok izometryczny – wybranie tej opcji powoduje rzut naszego elementu w widoku
izometrycznym,
Jak wykona ę ... – przyci Ļ ni ħ cie tego polecenia powoduje pojawienie si ħ okna Autodesk
Inventor, które słu Ň y pomocy w nieoczekiwanych trudno Ļ ciach projektowych i
sprz ħ towych.
1.4 Zapisywanie i odczytywanie modeli
Zapisywanie projektów do pliku nie jest nadzwyczajnie trudne, jest znane z wielu innych
programów jak chod Ņ by z całego pakietu Microsoft Office, i nie powinno przysparza ę wielu
kłopotów. Podczas pierwszego zapisywania projektu klikamy w lewym górnym rogu Plik-
>Zapisz , co spowoduje otwarcie okna dialogowego pozwalaj Ģ cego na zapis projektu.
4
104018848.006.png 104018848.001.png
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Rys. 7. Okno zapisywania plików Inventor`a
O ile zapisanie naszego wytworu nie jest trudne, to otwieranie mo Ň e da ę troch ħ do
zastanowienia, poniewa Ň w Ļ ród masy projektów kryj Ģ si ħ pliki o ró Ň nych rozszerzeniach. Nas
na pocz Ģ tku interesuj Ģ pliki z rozszerzeniem *.ipt – pliki cz ħĻ ci. W tym celu, klikamy w
lewym górnym rogu Plik->Otwórz, co spowoduje otwarcie okna dialogowego pozwalaj Ģ cego
na wybranie i otwarcie naszej cz ħĻ ci (rys. 8). Je Ļ li nie pami ħ tamy rozszerzenia plików jakie
chcemy otworzy ę , to w dolnej cz ħĻ ci okno Otwórz mo Ň emy zdefiniowa ę czy to ma by ę
model, cz ħĻ ci czy np. zespół. W wersji 10 Inventor`a bez problemu mo Ň emy otworzy ę
projekty zapisane w poprzednich wersjach Inventor`a.
Rys. 8. Okno otwierania plików Inventor`a
1.4
Paski narz ħ dzi
Przyciski najcz ħĻ ciej u Ň ywanych pasków narz ħ dzi zostały opisane na poni Ň szych
schematach.
5
104018848.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin