Autodesk Inventor - Laboratorium_01.pdf
(
562 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - LAB1.doc
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Laboratorium nr 1
1.
Wprowadzenie do Autodesk Inventor 10 PL
Program
Autodesk Inventor® Professional
ł
Ģ
czy sił
ħ
Autodesk Inventor® Series ze
specjalistycznymi narz
ħ
dziami do projektowania systemów instalacyjnych, weryfikacji cz
ħĻ
ci
oraz importowania plików IDF. Oprócz specjalistycznej funkcjonalno
Ļ
ci ta zintegrowana
aplikacja zawiera Autodesk Inventor Series dla dwu- i trójwymiarowego projektowania,
AutoCAD® Mechanical do rysowania 2D i sporz
Ģ
dzania dokumentacji oraz Autodesk®
Vault, zintegrowane narz
ħ
dzie zarz
Ģ
dzania danymi dla synchronizacji działa
ı
projektowych
realizowanych przez wiele zespołów.
Za pomoc
Ģ
programu
Autodesk Inventor Professional
mo
Ň
na szybko i w prosty sposób:
•
Projektowa
ę
wirtualne modele drutów, kabli i przewodów,
•
Automatycznie tworzy
ę
sieci rur i instalacji z przewodów elastycznych (gi
ħ
tych),
•
Analizowa
ę
modele cz
ħĻ
ci ze wzgl
ħ
du na wytrzymało
Ļę
i słabe punkty,
•
Tworzy
ę
geometri
ħ
płytek obwodów drukowanych,
•
Przekazywa
ę
i zarz
Ģ
dza
ę
danymi projektu.
Teraz mo
Ň
na szybko opracowa
ę
sko
ı
czony model 3D produktu, minimalizuj
Ģ
c bł
ħ
dy
projektowe i zmniejszaj
Ģ
c koszty. Za pomoc
Ģ
wirtualnego modelu 3D mo
Ň
na równie
Ň
sprawdzi
ę
, czy wszystkie cz
ħĻ
ci, ł
Ģ
cznie z sieci
Ģ
przewodów, rur, płytkami obwodów
drukowanych, wi
Ģ
zkami instalacyjnymi oraz kablami, zostały razem poprawnie dopasowane.
1.1
Uruchomienie Inventor’a 10
Uruchamianie Inventor’a odbywa si
ħ
poprzez klikni
ħ
cie
START-PROGRAMY-
AUTODESK-AUTODESK INVENTOR 10-AUTODESK INVENTOR 10
lub
przyci
Ļ
ni
ħ
cie z pulpitu skrótu.
Rys. 1. Skrót do Inventor`a
1
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Rys. 2. Uruchomienie Inventor`a
1.2
Opis okna
Podstawowy obszar Inventor’a został przestawiony na rysunku 3. Główne miejsce na
ekranie monitora zajmuje tzw.
obszar modelowania
(bryły), który modelujemy b
Ģ
d
Ņ
mamy
zamiar modelowa
ę
. Na górze ekranu widzimy
menu rozwijalne
oraz standardowe okna
narz
ħ
dziowe
.
Z lewej strony znajduj
Ģ
si
ħ
dwa okna:
okno narz
ħ
dziowe
w tym przypadku jest
to
panel szkicu 2D
, oraz
okno modelu
, które pokazuje na bie
ŇĢ
co wszystkie nasze decyzje
które podejmujemy lub podejmowali
Ļ
my podczas modelowania. W ka
Ň
dej chwili istnieje
mo
Ň
liwo
Ļę
powrotu do wybranego kroku modelowania który nas interesuje i go
zmodyfikowania. Ilo
Ļę
pasków narz
ħ
dziowych oraz ich umiejscowienie nie musi odpowiada
ę
schematowi przedstawionemu na poni
Ň
szym rysunku. Istnieje w ka
Ň
dej chwili mo
Ň
liwo
Ļę
wł
Ģ
czenia b
Ģ
d
Ņ
wył
Ģ
czenie oraz przesuni
ħ
cia interesuj
Ģ
cego nas paska.
menu rozwijalne
okno narz
ħ
dziowe
okno narz
ħ
dziowe
obszar modelowania
okno modelu
Rys. 3. Ekran Inventor’a
2
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
1.3
Opis klawiszy myszy
Menu pojawiaj
Ģ
ce si
ħ
po naci
Ļ
ni
ħ
ciu prawego klawiszy myszki w obszarze
modelowania, mo
Ň
e si
ħ
zmienia
ę
w zale
Ň
no
Ļ
ci od wykonywanej operacji. Przykładowe
menu prawego klawisza myszki zostało przedstawione na poni
Ň
szym rysunku.
Rys. 4. Podr
ħ
czne menu myszki
Opis polece
ı
menu myszki po naci
Ļ
ni
ħ
ciu prawego klawisza w obszarze rysunku:
•
Zako
ı
cz szkic
– wybranie tego polecenia powoduje zako
ı
czenie szkicowania i powrót
do głównego menu,
•
Uaktualnij
– przyci
Ļ
ni
ħ
cie tego polecenia powoduje od
Ļ
wie
Ň
enie rysunku,
•
Skok jak siatka
– po wybraniu tej opcji poruszamy si
ħ
kursorem po siatce rzutni
skokowo, bez tej opcji poruszamy si
ħ
swobodnie nie reaguj
Ģ
c na siatk
ħ
płaszczyzny,
•
Poka
Ň
wszystkie wi
Ģ
zania
– wybranie tego polecenia spowoduje pokazanie wszystkich
wi
Ģ
za
ı
jakie u
Ň
yli
Ļ
my do tworzenie szkicu,
•
Utwórz lini
ħ
– po wybraniu tego polecenia mo
Ň
emy narysowa
ę
na rzutni lini
ħ
prost
Ģ
,
•
Utwórz wymiar
– po wybraniu tej opcji mo
Ň
emy zwymiarowa
ę
elementy płaskie,
•
Utwórz wi
Ģ
zanie
– po wybraniu tej opcji mo
Ň
emy poł
Ģ
czy
ę
ze sob
Ģ
dwa elementy za
pomoc
Ģ
wi
Ģ
za
ı
. Dokładne omówienie wi
Ģ
za
ı
nast
Ģ
pi w dalszej cz
ħĻ
ci konspektu,
•
Utwórz element
– wybranie tego elementu umo
Ň
liwia narysowanie elementów cz
ħĻ
ci.
To menu w myszce odpowiada oknu narz
ħ
dziowemu
Elementy cz
ħĻ
ci,
•
Przekrój grafik
ħ
– wybranie tego polecenia spowoduje pokazanie przekroju
elementów,
•
Wy
Ļ
wietl wymiary
– opcja ta pozwala na wy
Ļ
wietlenie czterech ró
Ň
nych warto
Ļ
ci:
3
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Rys. 5. Wy
Ļ
wietlanie wymiarów
•
Zmierz – wybranie tego polecenia umo
Ň
liwia zmierzenie odległo
Ļ
ci od kraw
ħ
dzi,
oblicza pole powierzchni, obwód oraz mierzy k
Ģ
t.
Rys. 6. Mierzenie podstawowych wymiarów
•
Poprzedni widok – po wybraniu tego polecenia nast
ħ
puje powrót do widoku
poprzedniego,
•
Widok izometryczny – wybranie tej opcji powoduje rzut naszego elementu w widoku
izometrycznym,
•
Jak wykona
ę
... – przyci
Ļ
ni
ħ
cie tego polecenia powoduje pojawienie si
ħ
okna Autodesk
Inventor, które słu
Ň
y pomocy w nieoczekiwanych trudno
Ļ
ciach projektowych i
sprz
ħ
towych.
1.4 Zapisywanie i odczytywanie modeli
Zapisywanie projektów do pliku nie jest nadzwyczajnie trudne, jest znane z wielu innych
programów jak chod
Ņ
by z całego pakietu Microsoft Office, i nie powinno przysparza
ę
wielu
kłopotów. Podczas pierwszego zapisywania projektu klikamy w lewym górnym rogu
Plik-
>Zapisz
, co spowoduje otwarcie okna dialogowego pozwalaj
Ģ
cego na zapis projektu.
4
Materiały pomocnicze do przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn z elementami CAD
Instytut Politechniczny Rok 2 semestr 04
Rys. 7. Okno zapisywania plików Inventor`a
O ile zapisanie naszego wytworu nie jest trudne, to otwieranie mo
Ň
e da
ę
troch
ħ
do
zastanowienia, poniewa
Ň
w
Ļ
ród masy projektów kryj
Ģ
si
ħ
pliki o ró
Ň
nych rozszerzeniach. Nas
na pocz
Ģ
tku interesuj
Ģ
pliki z rozszerzeniem *.ipt – pliki cz
ħĻ
ci. W tym celu, klikamy w
lewym górnym rogu
Plik->Otwórz,
co spowoduje otwarcie okna dialogowego pozwalaj
Ģ
cego
na wybranie i otwarcie naszej cz
ħĻ
ci (rys. 8). Je
Ļ
li nie pami
ħ
tamy rozszerzenia plików jakie
chcemy otworzy
ę
, to w dolnej cz
ħĻ
ci okno
Otwórz
mo
Ň
emy zdefiniowa
ę
czy to ma by
ę
model, cz
ħĻ
ci czy np. zespół. W wersji 10 Inventor`a bez problemu mo
Ň
emy otworzy
ę
projekty zapisane w poprzednich wersjach Inventor`a.
Rys. 8. Okno otwierania plików Inventor`a
1.4
Paski narz
ħ
dzi
Przyciski najcz
ħĻ
ciej u
Ň
ywanych pasków narz
ħ
dzi zostały opisane na poni
Ň
szych
schematach.
5
Plik z chomika:
zet_2
Inne pliki z tego folderu:
Inventor- podrecznik.pdf
(62414 KB)
Inventor.txt
(2 KB)
Pierwszy projekt w Autodesk Inventor 10.pdf
(12309 KB)
Autodesk Inventor Tutorials - Tips & Tricks.pdf
(309 KB)
dokumentacja_2d.pdf
(646 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Prawo. Administracyjne postępowanie
_ Prawo. Kryminologia Kryminalistyka
_ Prawo. Książki starsze
_ Prawo. Nieruchomości
_ Prawo. Wielki zbiór pism
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin