Dajczer - Buddyzm w Swej Specyfice i Odrębności w Obec Chrześcijaństwa.txt

(574 KB) Pobierz
Ks. Tadeusz Dajczer




BUDDYZIVI
W SWEJ SPECYFICE
  I ODRBNOCI
WOBEC CHRZECIJASTWA















RTarszawa
  1998


  Kuru Metropolitalnej arszawskiej
Za zgod z dn.19g3.06.30 nr 2931

SPIS TRECI

Wykaz skrtw
WSTP. . 10
  .11



CZʌ I

MORALNO BUDDYjSKA A CHRZECI)ASTWO

Rozdzia I

RDtA MORALNOCI W RELIGIACH
NIECHRZECI)ASKICH . . . . 23


















  Draia
  Ctwo Archidiecezji Warszawskiej
Wyda5 Warszav,a, ul. Rybnicka 27
  OZ I, 23 88 78, zam. nr 122/93

1. Dowiadczenie wiata jako )ednoci i Totalnoci
  organicznej 25
2. Dowiadczenie wiata jako kosmicznego ycia. 32
3. Dowiadczenie wiata jako Porzdku i Harmonii
  kosmicznej. 44
  a) Pojcie porzdku kosmiczno-moralnego
  w religiach plemiennych. . . 46
  b) Egipska koncepcja Porzdku wiata _ 4g
  c) Porzdek Kosmiczno-moralny w iraskiej
  Awecie.
  52
  d) Pojgcie Porzdku i prawa kosmicznego 
  w hinduizmie. 53


sPlS TRECI


elTao jako Porzdek oraz droga czWieka
  i KosmoSu (taoizm, konfucjanizM, motyzm). . 57 -
4,gpeyficzne cechy moralnoci w reigiach
  ;echrzeijaskich.
  . . 73

Rozdzia II

sPls TRECI
  7


CZʌ II.



WSPOLNOTA BUDDYJSKA (SANGHA)


Rozdzia I

ZqgADY MOIZALNE BUDDYZMU. . .
  85


1 Kosmiczne podstawy moralnoci. .
  aj Dowiadczenie wiata jak
  o rzecz
  wistoci
  nietrwaej niesubstancjalnej i przeniknitej
  ierpieniem. .
  b) guddyjsk
  ie dowiadczenie wiata
  ahrzecijastwo. .
2. Dhama jako doktryna i porzdek 
  97
  kosmiczno-moralny. .
3- mioraka cieka. - . 119
4. Wska2ania Cprzykazania) moralne b4ddyzmu. . 123

Rozdzia III


SPEYFZNE CECHY MORALNOCI
eUoY)sKIE)
  ... .136


. Speyfika moralnoci wieckich. . .


q. "u'  ' . . . 147
 Zagadnienie wolnoci i odpowiedzia
  I noci
  moralaej - - 159

HISTORIA I STRUKTURA SANGHI. . . 172



1. Ksiggi kanoniczne sanghi.
2. Dzieje sanghi. . 177
3. Struktura i ycie monastyczne sanghi. . . . 184
4. Reguy ycia monastycznego . 204



Rozdzia II


MORAL NOS I ASCEZA MONASTYCZNA. . . 212


1. Status michw i osb wieckich. . . 212
2. Asceza oderwania i ubstwa 215
3. Idea moralny. . 227
  a) Arhat - . 228
  b) BodhiSawa . 229
4. Idea monastyczny mahajany
  a chrzecijastwo. . . 242


8
SPIS TRECI



Rozdzia III


MONASTYCYZM ESKI 253 -


1. Sytuacja kobiety w Indiach przedbuddyjskich
  i w buddyzmie.
2. Pocztki monastycyzmu kobiet w buddyzmie. .
3. Rozwj monastycyzmu i jego stopniowy
  upadek. .
4. Monastycyzm buddyjski a chrzecijastwo
  a) Stosunek Chrystusa do kobiety. .
  b) Sens ycia monastycznego w buddyzmie
  i chrzecijastwie. .

253
259


264
271
272


277

SPIS TRECI
  9


Rozdzia II


ZAtOYCIEL BUDDYZMU . 304


l. Budda historii i mitologii. . . . 304
  a) Budda historyczny. . 305
  b) Budda mitologii. . . . 307
2. Doktryna "trzech cia" Buddy 312
  a) "Ciao pozorne". . .
  ....313
  b) "Ciao chwalebne".
  . 315
  c) "Ciao dharmy". .
  . 316
3. Samowiadomo i natura Buddy. 317



Rozdzia III

CZʌ III


BUDDA I KSIGI KANONICZNE BUDDYZMU

Rozdzia I


PISMA BUDDYZMU 288



1. Literatura sakralna buddyzmu hinajany
  i mahajany. 288
2. Kanoniczno ksig. . . 294
3. Historyczno-literacka krytyka ksig 298

MIT A HISTORIA W BUDDYZMIE 323


1. Historyczny charakt.er chrzecijastwa a mit
  ku Itur tradycyj nych. . 324
2. Mitologiczny charakter buddyzmu. . 331
  a) Mit kosmogoniczny i kosmologia 331
  b) Mitologia buddw i bodhisattww 335
  c) Mitologia w pismach sakralnych buddyzmu. . 341
3. Buddyzm a koncepcja historii 343



ZAKOCZENIE 352
BIBLIOGRAFIA 367


Wykaz skrtw
Wstgp

Conc   - Conncilium
DCR    - A Dictionary of Comparative Religion (red.S.G.F.
       Brandon),London 1971
DFK    - Dekret o formacji kapanw
DM     - Dekret o dziaalnoci misyjnej Kocioa
DRN    - Deklaracja o stosunku Kocioa do religii
       niechrzecijaskich
ER     - Encyclopedia of Religion (red.M.Eliade)
IHQ    - Indian Historical Quarterly
KDK    - Konstytucja dogmatyczna o Kociele
KO     - Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Boym
MD     - List apost."Mulieris dignitatem"
PL-A   - Pismo Literacko-Artystyczne
PTS    - Pali Texts Society Translations
RD     - Adhort.apost."Redemptionis donum"
SBB    - Sacred Books of the Buddhists
SBE    - Sacred Books of the East
SD     - List apostolski "Salvifici doloris"
SMis   - Studia Missionalia

  Buddyzm, jedna z trzech - obok chrzecijastwa
  i islamu - wielkich religii uniwersalistycznych, to
rzeczywisto duchowa wzbudzajca dzi coraz wiksze
zainteresowanie ludzi Zachodu. Zainteresowanie to nie
jest tylko zwykym zaciekawieniem kultur Orientu.
Buddyzm nie przestaje zadziwia swym bogactwem
antropologicznym, wymow egzystencjaln, a take
wymiarem mistyczno-dowiadczalnym. )ako jeden z
najwikszych ruchw religijnych i kulturowych ludzkoci
pozostaje wyzwaniem rzuconym chrzecijastwu - wyz-
waniem nie tyle z uwagi na liczb wyznawcw czy zasig
rozprzestrzeniania si, ile z racji na psychologiczn gbi
refleksji i si oddziaywania.
  Sobr Watykaski II, ukierunkowujc Koci na
postaw dialogu, wyznacza nowy etap w relacjach
pomidzy Kocioem a innymi religiami. Partnerami
dialogu midzyreligijnego, ktrego celem jest wzajemne
zblienie, poznawanie si i ubogacanie, stay si rwnie
religie niechrzecijaskie. Z 16 promulgowanych przez
Sobr dokumentw jeden - deklaracja "Nostra aetate"
(28 X 1965), zosta w caoci powicony stosunkom
Kocioa z religiami niechrzecijaskimi; trzy inne: o
Kociele, o misjach i o wolnoci religijnej powicaj


WsTP


religiom niechrzecijaskim gbok uwag; w innych za
siedmiu wystpuj w ramach tematycznej perspektywy
danego dokumentu wyrane wzmianki czy aluzje do tej
problematyki.
  Soborowa Deklaracja o stosunku Kocioa do religii
niechrzecijaskich, opowiadajca si za braterskim
spotkaniem i szersz wspprac z wyznawcami innych
religii w klimacie wzajemnego szacunku, stanowi decydu-
jcy krok w wysikach zmierzajcych ku zblieniu i
wzajemnemu zrozumieniu midzy religiami. "Koci
katolicki nic nie odrzuca - gosi Deklaracja - z tego, co w
religiach owych prawdziwe jest i wite. Ze szczerym
szacunkiem odnosi si do owych sposobw dziaania i
ycia, do owych nakazw i doktryn, ktre chocia w
wielu wypadkach rni si od zasad przez niego
wyznawanych i goszonych, nierzadko jednak odbijaj
promie owej Prawdy, ktra owieca wszystkich ludzi"
(DRN 2). Dokumenty soborowe ukazuj, e rwnie w
niechrzecijaskich tradycjach religijnych istniej
elementy dobra i prawdy (DFK 16), "cenne elementy
religijne i ludzkie" (KDK 92), nasiona kontemplacji (DM
18), elementy "prawdy i aski" (DM 9), "zarodki Sowa"
(DM 11,15). W myl stwierdze Soboru przygotowanie do
Ewangelii stanowi jednake nie same religie niechrzeci-
jaskie jako takie, ale znajdujce si w nich elementy
prawdy i dobra.
  Promotorem dialogu susznie nazywany jest
papie Pawe VI z uwagi na wskazania zawarte w
encyklice "Ecclesiam suam". Po tej linii idzie rwnie
nauczanie i dziaalno )ana Pawa II. Dialog katolic-
ko-buddyjski zajmuje w wielu jego przemwieniach,
zwaszcza podczas podry apostolskich do krajw Azji,

WsTP


miejsce znaczce. W przemwieniu z 16 maja 1984r.
doprzywdcw religijnych Korei Papie uwypukli
takie duchowe wartoci buddyzmu, jak: gboki szacunek
dla ycia i wiata natury, poszukiwanie prawdy
i harmonii, wyrzeczenie si siebie i cnota wspczucia,
nieustanny wysiek skierowany ku transcendencji.
Koci w swej postawie dialogu docenia w buddyzmie
midzy innymi nawoywanie do niestosowania przemocy
dobro i wspczucie dla wszystkich stworze, ducha
tolerancji, pragnienie pokojowego wspycia narodw,
zdolno do wnikania w zawie tajniki wraliwoci
czowieka, zachcanie do odrywania sig od wiata i jego
zudnych powabw, zamiowanie do skupienia i kontem-
placji.
  aden jednak dialog, a tym bardziej dialog
midzyreligijny nie moe poprzestawa na ukazywaniu
wycznie punktw stycznych. Realizowany w prawdzie
i szczeroci - zgodnie z sugestiami Sekretariatu ds.
Niechrzecijan - autentyczny dialog midzyreligijny
winien. koncentrowa sig zarwno wok punktw
zbienych, jak i wok tych zasadniczych dla kadej
religii elementw, ktre je rni.' Kada religia ma swoj
wasn specyfik i swoj wasn tosamo. Koci,
zachcajc do dialogu, kadzie szczeglny nacisk wanie
na odkrywanie i realizowanie chrzecijaskiej tosamoci;
bez czego prawdziwy dialog interreligijny nie mgby
zaistnie. Dialog ten bowiem domaga si ukazywania tak



 Sekretariat ds. Niechrzecijan: Postawa Kocioa wobec wyznawcw
innych religii. "L'Osservatore Rornano", wyd. polskie 7 (1984), 26.


WSTP


podobiestw, jak i lecych u podstaw tosamoci
religijnej rnic.
  "Rzeczy dobre i sprawiedliwe, prawdziwe i
wite, znajdujce si w religiach niechrzecijaskich
-stwierdza dokument Sekretariatu ds. Niechrzecijan
- mog by rwnoczenie owocem i okazj (...) aski i
uwaane s jako posiew Sowa i ptzygotowanie do
Ewangelii w sposb opatrznociowy dane przez Boga.
)eeli za chodzi o same religie niechrzecijaskie jako
takie i rozpatrywane jako fakty historyczno-kulturalne,
sd, jaki chrzecijanin moe o nich wydawa w wietle
historii zbawienia, nie moe by ani jedyny, ani
cakowicie pozytywny. Z uwagi na fakt, e religie
stanowi odbicie historycznego charakteru czowieka,
czowieka grzesznego, cho stworzonego na obraz Boga
i powoanego do zbawienia, mona oczekiwa, e
znajduj si w nich rwnoczenie wszystkie pierwiastki
ludzkie. W ostatecznym rozrachunku religie s ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin