Zabawa_badawcza_w_6l.doc

(26 KB) Pobierz
ZABAWA BADAWCZA W GRUPIE 6 - LATKÓW

ZABAWA  BADAWCZA  W  GRUPIE  6 – LATKÓW :

„CO PŁYWA? CO TONIE? – TONIĘCIE I UTRZYMYWANIE SIĘ CIAŁ NA WODZIE”

 

 

CEL  GŁÓWNY :

-          obserwowanie i wyjaśnienie zjawisk fizycznych

-          próby samodzielnego wyciągania wniosków 

 

CEL  OPERACYJNY :

-          potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności techniczne w praktycznym działaniu

-          nazywa materiały, z których wykonane są przedmioty wykorzystane podczas doświadczenia

-          próbuje interpretować obserwowane doświadczenia

-          potrafi skoncentrować własną uwagę na przeprowadzanym doświadczeniu

 

METODY:

-          obserwacja

-          działanie

 

FORMY: indywidualna i zbiorowa

 

POMOCE : naczynia z wodą; przedmioty z korka, gumy, szkła, drewna, plastyku, metalu, papieru; napisy „Co tonie?”, „Co pływa?”; napisy określające rodzaj materiału; przybory, materiały i narzędzia (młotki, gwoździe, nożyczki, patyczki, tekturowe pudełka, deseczki, plastelina, kolorowy papier i tzw. „nieużytki”.

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1.      Zagadka :   „Zrobisz go z papieru, duży jak twe dłonie,

                          Postawisz go na wodzie, popłynie, nie utonie.”

2.      Szukanie odpowiedzi na pytanie : „Dlaczego  niektóre przedmioty utrzymują się na wodzie a inne toną? Dzieci oglądają przygotowane przedmioty i określają z jakiego materiału są wykonane i jak zachowują się przy zetknięciu z wodą (samodzielne działanie dzieci).

3.      Sformułowanie wniosku :

-          toną przedmioty wykonane ze szkła, metalu, bo są „cięższe” od wody

-          pływają przedmioty wykonane z plastyku, drewna, korka, papieru, bo są „lżejsze” od wody

4.      Badanie zachowania się przedmiotów na wodzie wypełnionych powietrzem (zakręcony słoik, metalowe pudełko, gumowa zabawka).  Dzieci stwierdziły, że przedmioty wypełnione powietrzem pływają, mimo iż wykonane są z materiałów ciężkich.

5.      Zabawa ruchowa „Statki na morzu” – nagranie muzyczne z odgłosami nasilającego się wiatru.

6.      Porządkowanie napisów i przedmiotów pod hasłami : co pływa?, co tonie?

7.      Praca indywidualna – wykonanie statku lub żaglówki.

Dzieci samodzielnie dobierają materiały i narzędzia. Dokonują samooceny badając czy statek utrzymuje się na wodzie. Jeżeli tonie lub przewraca się, muszą wymienić niewłaściwie dobrane materiały.

8.   Zabawa „Pływające statki” – zabawa wykonanymi statkami.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin